Viața Nouă, iulie-septembrie 1971 (Anul 27, nr. 8255-8333)

1971-08-05 / nr. 8285

Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean I ANUL XXVII — Nr. 8285 JOI 5 AUGUST 1971 4 PAGINI — 30 BANI ADUNAREA GENERALA A SALARIAȚILOR - FOR SUPREM DE CONDUCERE A ÎNTREPRINDERII Colocviu despre folosirea integrală a resurselor și posibilităților interne încadrîndu-se în problematica de fond pe care trebuie s-o abordeze forul suprem al conducerii activității unei unități economice, adunarea generală a salariaților Șantierului 71 I.C.M.S.G., s-a caracterizat prin spiritul concret și exigent al dezbaterilor. Ea a analizat cu simț de răspundere modul în care au fost realizate sarcinile de plan pe semestrul I a.c., deficiențele și lipsurile ce au existat în sistemul de organizare, planificare și aprovizionare, precum și modul cum au fost duse la îndeplinire hotărîrile adunării generale Totodată, s-au făcut precedente propuneri valoroase pentru rezolvarea problemelor de bază ale înfăptuirii sarcinilor de plan și ale activității economico-financiare pe semestrul în curs, au fost examinate posibilitățile de înlăturare a unor greutăți semnalate în perioadele precedente, insistîndu-se asupra organizării mai eficiente a procesului de producție. „Deși la finele a 6 luni acest an, se arăta în darea din de seamă, prezentată de tovarășul. Gh. Bîrcă, inginerul șef al șantierului, am îndeplinit planul de producție pe total șantier în procent de 108 la sută, analizînd atent factorii ce totuși, au concurat direct la aceste realizări, modul de încadrare a lucrărilor fiecărui obiectiv și sector în parte în graficele de execuție, rezultă că potențialul colectiv nu a fost folosit în întregime. Din acest punct de vedere depășirile substanțiale înregistrate la sectorul L.B.C. sau Slebing — unde nu s-au precupețit eforturile depuse lungul trimestrelor I și II, de a pe de o parte, iar pe de altă parte realizările sub orice critică de la L.T.G. și L.B.R., sunt o confirmare a celor spuse mai sus. La situația aceasta, arăta inginerul șef de șantier, s-a ajuns, mai ales, ca urmare a lipsei de preocupare și mobilizare din partea tuturor șefilor de lot. Nu se insistă suficient și în aceeași măsură la fiecare loc de muncă, asupra posibilităților existente. Afirmația pornește de la ideea că în sectoarele cu nerealizări există deficiențe linia organizării amănunțite pe permanente a procesului de pretducție, a folosirii fondului de timp“. Arătînd adevăratele cauze care au condus la o productivitate scăzută, muncitorii și inginerii care au luat cuvîntul au ținut să sublinieze că situația existentă a afectat în mare măsură rentabilitatea șantierului, determinînd depășirea costurilor planificate. S-a remarcat între lipsuri, de exemplu, menținerea unui indice scăzut de utilizare a fondului de timp din cauza absențelor nemotivate, a concediilor fără plată. — Este de netolerat, arăta tovarășul Gh. Bîrcă, faptul că chiar unii din conducătorii procesului de producție lipsesc nemotivat, cum este cazul maistrului Vasile Bejan sau al inginerului P. Pencea. Aceștia nu au înțeles că exemplul lor poate constitui un punct nevralgic în activitatea șantierului. Așa se face că la unele puncte de lucru se începe activitatea tîrziu și se lasă lucrul înaintea orei de sfîrșitul programului. Analizînd în continuare, cu exigență, factorii cu influență negativă, adunarea generală a jalonat posibilitatea înlăturării lor prin pregătirea atentă a Lucrului pe loturi, studierea competentă și la timp a proiectelor de execuție, extinderea acordului global. — In perioada care urmează, preciza ing. Al. Dobre, șeful șantierului, noi avem de realizat sarcini deosebite, pentru îndeplinirea cărora va fi necesar un plus de efort din partea tuturor. Ca volum de producție, în semestrul în care am intrat avem de executat montaje și instalații în valoare de peste 38,2 milioane lei, din care trei lucrări au termen de punere în funcțiune anul acesta. Dacă urmărim separat pe fiecare obiectiv stadiile de execuție și ordinea necesară a fi respectată în predare, vom observa că pe prim plan se situează lucrările de la L.T.G. — respectiv linia nouă de tăiere, unde nu ne putem mulțumi cu mersul actual al montajelor și instalațiilor. In acest sens, arăta în continuare vorbitorul, conducerea șantierului va interveni pentru asigurarea de către beneficiar a tuturor utilajelor și pentru terminarea comenzilor de instalații în timp util — creînd astfel posibilitatea extinderii frontului de lucru. Ne vom îndrepta atenția acum mai mult asupra gradului de folosire a utilajelor și a forței de muncă — lucru caracteristic și pentru celelalte obiective. In același spirit de combativitate și de instaurare a unui climat favorabil promovării măsurilor tehnico - organizatorice, menite să conducă la creșterea productivității muncii în viitor, s-au pronunțat și alți vorbitori. „Este absolut necesar, arăta în cuvîntul său șeful de echipă Gh. Voicu, să se extindă sistemul de lucru în acord global pe întregul șantier. Aceasta nu numai pentru că reprezintă un mijloc important de cointeresare materială, dar, în același timp, creează cadrul cel mai propice îmbunătățirii calității. — Nu putem să ne declarăm mulțumiți, arăta muncitorul Cornel Vrabie, din cadrul sectorului de tinichigerie, cu gradul scăzut de dotare din punct de vedere al sculelor și dispozitivelor. Este cazul ca, prin intermediul autoutilării, al fondurilor disponibile de tehnică nouă, să se întreprindă mai CITIȚI ÎN PAGINA A IV-A — Ședința Consiliului de Securitate. — Declarația — program a guvernului olandez. — Din presa străină „Jeune Afrique“. O experiență autentic africană. — Realități economico — sociale capitaliste. 70 000 de feroviari australieni în grevă. * M. CHIRILA (Continuare in pag. a lll-aj SA I.S.C.L. Dezvoltarea secției trăgătorie Preocupîndu-se de îndeplinirea ritmică a sarcinilor de producție pentru anul curent, ca și pentru cele de perspectivă, colectivul de muncă al întreprinderii de sîrmă, cuie și lanțuri Galați a realizat noi capacități de producție. Astfel, în cadrul secției trăgătorie, recent, au intrat în funcțiune 6 noi cuptoare de recoacere a sîrmei pentru agricultură. După cum ne-a informat conducerea întreprinderii, noile instalații funcționează deja la parametrii proiectați, asigurînd totodată un nivel calitativ superior produsului finit, prin acestor cuptoare cu dotarea aparatuj termotehnic modern pentru reglarea și controlul temperaturii în timpul procesului tehnologic. VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU în stațiunile din zona Mangalia Nord In după-amiaza zilei de miercuri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită de lucru în stațiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluțiilor adoptate anul trecut, cînd secretarul general al partidului, împreună cu arhitecții și urbaniștii cărora li s-a încredințat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcții, au studiat la fața locului variantele cele mai indicate din punct de vedere estetic, funcțional și economic ce urmau să fie puse în practică. In această vizită, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Maxim Berghianu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și de Ion Cosma, ministrul turismului, de reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, de specialiști care au colaborat la înfăptuirea mărețelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din stațiunea turistică Saturn, unde, în ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcții. Această stațiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 11 200 de locuri. Ritmul construcțiilor în această stațiune a fost intensificat îndeosebi în ultimul an, cînd, într-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosință hoteluri cu o capacitate de 4 650 de locuri. Oaspeții fac mai întîi un popas la hotelul „Diana", impunător edificiu cu 14 nivele, realizat din beton, sticlă și aluminiu, dat în folosință în actualul sezon. Un mare număr de turiști aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți, se oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In fața privirilor se deschide o vastă și feerică perspectivă. Se vede nu numai „Saturn" , privirea cuprinde toate celelalte stele din constelația Mangalia Nord, se vede orașul Mangalia întinerit și el, se profilează în depărtare conturul Eforiei Sud și Eforiei Nord. Nu este necesară nici o explicație pentru a înțelege că turismul a devenit în România, pe litoralul Mării Negre mai ales, o ramură în plină dezvoltare a economiei naționale. An de an, frumusețile patriei noastre, ca și cunoscuta ospitalitate a poporului român, atrag un tot mai mare număr de turiști de peste hotare. Mangalia, Eforie, Mamaia, Mangalia Nord, cu cele patru stațiuni ale sale, au devenit de mult puncte de atracție de rezonanță europeană. Preocuparea arhitecților, proiectanților, edililor și constructorilor pentru valorificarea rațională a tuturor frumuseților naturale ale litoralului, integrarea lor armonioasă pentru în circuitul de valori al întregii economii constituie o remarcabilă realitate subliniată de tovarășul Ceaușescu, de ceilalți conducători de partid și de stat. In ceea ce privește dezvoltarea în continuare a stațiunii „Saturn", gazdele informează că, în partea de nord a acesteia, sunt pregătite planurile pentru crearea unui nou complex hotelier de 1850 de locuri, care va fi dat în folosință în cursul acestui plan cincinal. Se vor amenaja două piscine, se va construi un hotel cu bază de tratament pentru iarnă și vară, proiect favorizat de existența în zonă a unor importante surse de apă mezotermale sulfuroase. Este făcută recomandarea ca Mangalia propriu-zisă să fie unită prin construcții moderne cu stațiunea „Saturn“, în felul acesta urmînd să dispară aspectul actualei periferii a acestui oraș. Acțiunea trebuie să decurgă dintr-un plan unic de sistematizare, care să integreze într-un tot Mangalia. Saturn, viitoarele obiective economice ce se vor implanta în zonă. Pentru înfăptuirea programului de construcții în actualul cincinal sunt asigurate toate condițiile, recomandările și indicațiile primite din partea secretarului general al partidului cu prilejul vizitelor pe litoral constituind anterioare îndreptarul deosebit de valoros în alegerea soluțiilor optime, care să îmbine judicios necesitățile funcționale și estetice cu cele economice. Secretarul general recomandă proiectanților și arhitecților ca, încă din prima fază de elaborare a proiectelor, să continuare in pag. a II a) Combinatul siderurgic Galați. Tablourile de comandă ale caselor tandem de la Laminorul de benzi la rece. Foto : C. CIOCAN Prin însăși esența sa istorica, socialismul a creat posibilitatea ca atît bunurile materiale cît și cele spirituale să aparțină făuritorilor lor — oamenilor muncii. Aceasta implică, desigur, desfășurarea pe o scară largă a unui uriaș schimb de activități determinate de legile progresului multilateral al societății. Sîntem producători a numeroase și importante valori spirituale și, se pune întrebarea dacă repartizarea lor, comunicarea lor corespunde întotdeauna cerințelor multiple ale celor care ne înconjoară. Am discutat și altădată în cadrul acestei rubrici de opinii despre receptarea actului cultural de către masele largi și trebuie să recunoaștem că uneori între punctele de vedere exprimate teoretic de unii creatori de literatură, pictori, sculptori, graficieni și realizările lor materiale, existau deosebiri de substanță, practic Am criticat nu o dată, de pildă, artificiile picturale, înarmîndu-ne cu argumentele logicii veritabilei creații ; s-a întîmplat chiar ca uneori să descoperim că cutare „artist“ modern nici nu știe să deseneze, nu cunoaște tehnica redării unui contur omenesc. Cîteva pete de culoare — uneori atît de distonsnte contradictorii — încît creează impresia cea mai directă a artificialității, treceau drept „căutări“ elevate. Am văzut asemenea „capodopere“ pentru care (culmea 1) s-au plătit bani grei, adunați din veniturile sindicatelor etc. Cui se adresează acești creatori, care este publicul ce înconjoară cu simpatie și înțelegere ... căutările sterile ? Vorbeam deunăzi cu un tînăr profesor de istorie ! „In Galați s-au desfășurat de-a lungul anilor mari mișcări revoluționare și democratice — spunea el. Cum se face că aceste veritabile teme de artă nu i-au inspirat pe membrii Cenaclului de plastică ?“ Am adăuga la aceasta — posibilitățile încă neexplorate de plasticienii gălățeni în universul nou contemporan al orașului Galați, al împrejurimilor sale. Am văzut, sculptura care a fost lucrată pentru barajul de la Vidraru : „Stăpînitorul de fulgere" — o lucrare monumentală care nu pastișează, nu forțează spre o relatare vulgară a ideii artistice. Cum de tinerii, am zice chiar foarte tinerii sculptori, pictori, ceramiști nu au în vedere asemenea teme, încît oamenii de fiecare zi, aceștia pe care-i cunoaștem și pe care-i stimăm, să se recunoască, să-și regăsească eroismul muncii lor modeste prins în simbolurile artei. Firește, problema în discuție descoperă și alte aspecte negative. Recent, un director al unei case orășenești de cultură ne-a vizitat la redacție exprimînd nemulțumirea sa și a publicului localnic pentru un spectacol muzical... de tăvăleală. Fiindcă aceste „turnee de vacanță" (patronate de improvizații, de facilități) se perindă destul de des, și chiar pe scenele marilor orașe, opinăm că, în cazul semnalării lor, să intervină legea pentru a sancționa acest sistem de furt... intelectualizat ! Ați urmărit, probabil, festivalul de la Mamaia. Relatările colegilor noștri cuprind notații critice despre calitatea textelor care dublează mnele OAMENII MUNCII -beneficiarii bunurii ciuile din concurs ; unii, voind cu orice preț să devină „populari" au folclorizat într-o manieră ireverențioasă strigături, chiuituri și... vorbe de duh. Nu în felul acesta se poate crea o priză de public, după cum nu recomandăm nici un fel de compromis estetic față de rigorile adevăratei expresii artistice. Beneficiar al bunurilor culturale este fiecare dintre oamenii care fac să apară pe fața țării noi minuni ale industriei, tehnicii, care smulg pămîntului roade nebănuit de bogate, care cercetează noul, care cresc în școli generațiile de mîine. Teritoriul pe care trebuie să acționeze cultura este cel al circulației bunurilor materiale. Orice detașare spre spații infinite se cuprinde în semnificații idealiste străine eticii creatorului comunist. In fond puterea de a rezista timpului, confruntărilor viitoare, ne-o conferă prezentul, faptele noastre înmănuncheate în efortul al întregului popor. Aici creator este leagănul adevăratei, inimitabilei Arte, VIRGIL ȚIGĂNUȘ ARATURILE DE VARĂ POT ȘI TREBUIE SA FIE INTENSIFICATE Dacă se mai constată unele întîrzieri în ceea ce privește executarea arăturilor de vară aceasta se datorește, în primul rînd, tărăgănării nepermis de mult a eliberatului terenului de paie și, apoi, insuficientei folosiri a tractoarelor. Avînd în vedere că perioada optimă însămînțării culturilor duble se află pe sfîrșite, se impune o intensificare a eforturilor care trebuie făcute în acest Este vorba de mobilizarea sens. de către consiliile de conducere ale cooperativelor agricole a unui număr suficient de brațe de muncă și mijloace de transport la eliberatul terenului de paie. Măsuri organizatorice se impun a fi luate și de către stațiunile pentru mecanizarea agriExecutarea arăturilor de vară într-un timp cît mai scurt este o cerință de prim ordin dacă ne gîndim la faptul că o parte din aceste suprafețe vor fi destinate culturilor ce se însămînțează în toamnă. Totodată, specialiștii trebuie să urmărească îndeaproape respectarea indicațiilor tehnice privind administrarea și încorporarea îngrășămintelor în sol, în așa fel încît fertilizarea să corespundă întrutotul scopului pentru care culturii, în așa fel încît, în această acțiune — efectuarea arăturilor de vară — să fie cuprins un număr cît mai mare de tractoare (forțe disponibile sunt acum !) iar acestea să fie utilizate la întreaga capacitate. Spunem aceasta deoarece, din datele centralizate la Direcția generală agricolă județeană la 2 iulie a.c., situație pe care o prezentăm mai jos, rezultă că executarea arăturilor de se desfășoară într-un ritm vară nesatisfăcător. Sunt unități, spre exemplu, care în ultimele două zile au avut suprafețe foarte mici (5— 10 ha), iar altele (C.A.P.-urile Piscu, T. Vladimirescu, Bucești, Cuca etc.) nu au mai adăugat nimic la realizările anterioare, se face. Legat de aceasta, o atenție deosebită trebuie acordată amplasării culturii griului, precum și condiționării semințelor. Consiliile de conducere și, în special, șefii fermelor zootehnice din fiecare unitate au obligația să se îngrijească în această perioadă de strîngerea și depozitarea furajelor, de pregătirea și desfășurarea în bune condițiuni a campaniei de însilozare a suculentelor. Nr. Denumirea crt. S. M. A. Director 1. Suceveni Toader Apostol 2. Berești Alexandru Simion 3. Cavadinești Manole Ciobanu 4. Cudalbi Paul Bîrsan 5. Duca Dumitru Șolea 6. Vlădești Anghel Vieru 7. Slobozia Conachi Ion Z. Aurel 8. Chiraftei Constantin Năstase 9. Bălăbănești Ștefan Darie 10. Bujor Gheorghe Savin 11. Șendreni Alexandru Rîpă 12. Băleni Menelau Vintilă 13. Vameș Gheorghe Celaru 14. Drăgușeni Vasile Solomon 15. Tulucești Marius Vlăsceanu 16. Pechea Constantin Purdelea 17. Corod , Dumitru Dănăilă 18. Tecuci Ton Stanciu 19. Ivești Iulian Vlad 20. Cerțești Mircea Chițiga 21. Berheci Gheorghe Cochior 22. Movileni Neagu Baltă 23. Hanu Conachi Vicol Gheorghiu 24. Nicorești Mircea Racoviță Realizat la sută 66.2 61.0 60.0 59.8 58.7 58.1 56.4 56.0 53.7 53.3 49.8 43.4 48.2 47.9 46.6 43.9 40.8 40.5 40.2 37.7 30.1 30.0 29.8 25.2 4