Viața Nouă, iulie-septembrie 1971 (Anul 27, nr. 8255-8333)

1971-09-15 / nr. 8320

A Proletari din toate țările, uniți-vă ! Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVIII — Nr. 8320 MIERCURI 15 SEPTEMBRIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. aL P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico-materială ; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a utilajelor, instalațiilor și aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlul Gospodăririi Fondurilor Fixe ; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea învățămîntului de cultură generală, precum și îmbunătățirea structurii și conținutului învățămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii indicatori tehnico-economici ai unor lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și a soluționat alte probleme ale activității curente. TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUșESCU A PRIMIT PE ZIARISTUL FRANCEZ EMILE GUIKOVATY Ieri, după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a primit pe ziaristul Emile Guikovaty, responsabilul sectorului Țări socialiste al revistei „l’Express", căruia i-a acordat un interviu. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă de a participat tovarășul cordialitate, Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului Central al partidului. A fost, de asemenea, de față Constantin Mitea, consilier la C.C. al P.C.R. MANIFESTĂRI ÎN CADRUL PROGRAMULUI ■ [UNK] />'• v ^ ■<? —"■* „PROfiIi, COMBATIVITAIE, RĂSPUNr Programul manifestărilor educative, culturale, științifice organizat sub directa conducere a Biroului județean de partid, Comitetului intitulat „Prezență, combativitate, răspundere“, a continuat ieri la Casa de cultură a sindicatelor, cu dezbaterea „Comuniștii — promotori ai celor mai înalte idealuri morale", condusă de tovarășul George Chiriță, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Galați. Dezbaterea a scos în evidență rolul marcant al comuniștilor, în lupta pentru un climat moral sănătos, propice atingerii înaltelor țeluri ale socialismului, promovate de Partidul Comunist Român. Un numeros public, format din secretari ai comitetelor de partid și U. T. C., conducători de întreprinderi și instituții, oameni ai muncii de diverse profesii, au întîmpinat cu căldură Cuvintele tovarășilor Gh. Furtună, primpresar la Combinatul siderurgic, Ion Sotir — strungar la întreprinderea de construcții agrozootehnice Galați, Valeriu Stoenescu — director al I.I.S. „Textila", Gh. Alexandru, secretarul comitetului de partid de la uzina Laminorul de tablă, dr. directorul Constantin Popescu, Spitalului nr. Galați, Victor Lupu— învățător emerit. Dezbaterea a fost urmată de proiecția filmului românesc „Serata". Tot ieri, în comuna Tulucești, a fost organizată cu participarea cadrelor tehnice din C.A.P.-uri și I.A.S.-uri „Ziua specialistului din agricultură și silvicultură“. Acțiunea desfășurată sub îndrumarea Direcției generale a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor din județul Galați, a prilejuit un util schimb de opinii pe tema : „Valorificarea superioară a producției de legume, fructe și struguri Lucrările consfătuirii specialiștilor au fost conduse de tovarășul Emil Petrache, director general al Direcției generale a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor Galați. ★ In cadrul aceluiași program, la Fabrica de conserve Tecuci a avut loc un schimb de experiență pe tema folosirii agitației vizuale in scopul creșterii conștiinței și mobilizării colectivului de muncă la realizarea sarcinilor de plan. Au participat secretarii organizațiilor de partid, responsabilii cu munca de propagandă din comitetele de partid și birourile organizațiilor de bază, președinții comitetelor sindicatelor, secretarii organizațiilor U.T.C. din toate întreprinderile și instituțiile municipiului. Schimbul de experiență s-a încheiat cu un program artistic prezentat de formațiile de amatori ale fabricii de conserve. Citiți în pag. a IV-a — Conferința internațională asupra utilizării energiei atomice în scopuri pașnice — Poporul chilian sprijină guvernul Unității Populare — Farsa „alegerilor" de la Saigon — La încheierea reuniunii miniștrilor economiei și finanțelor din țările membre ale C.E.E. R UN SUCCES DEPLIN NOUL AN ȘCOLARI Tradiția, îmbogățită în fiecare an, de a sărbători la nivel național și cu maximum de considerație evenimentul deschiderii școlilor, face din ziua de 15 septembrie unul din cele mai definitorii simboluri ale culturii Biroul Comitetului românești, județean de partid Galați și Comitetul executiv al Consiliului popular județean urează, la începutul noului an de învățămînt, tuturor cadrelor didactice, educatorilor, învățătorilor și profesorilor, tuturor elevilor care pășesc astăzi pragul școlilor din județul nostru, succes deplin în marea competiție a cunoașterii, rezultate optime în munca de educație a tineretului nostru studios. Apreciind pozitiv efortul pe care l-a făcut pînă acum fiecare instituție de învățămînt din județul Galați, de a da țării oameni bine pregătiți pentru muncă și pentru viață, sensibili la nou și la funcțiile progresului, apreciind stăruința cu care au fost aprofundate principiile existenței socialiste, în spiritul patriotismului declarat sincer prin fapte concrete, în spiritul dragostei față de partid și al încrederii in politica sa înțeleaptă, Biroul Comitetului județean de partid și Comitetul executiv al Consiliului popular județean sunt încredințate că anul 1971—1972 va însemna pentru întreaga rețea școlară, pentru toți un an de mare slujitorii ei, cotitură în sensul exigențelor și al eficacității pedagogice. In condițiile cînd partidul și statul nostru au creat posibilități superioare de studiu, dezvoltate de la an la an prin investiții morale și materiale inestimabile, cînd școala în sine a devenit un teren fertil în care încolțesc mugurii viitorului, calitatea actului educativ trebuie să fie exemplară. Expunerea Nicolae Ceaușescu, tovarășului strălucit document al Partidului Comunist Român, care reliefează distinct principiile fundamentale ale existenței noastre socialiste, constituie un îndreptar prețios pentru fiecare domeniu de activitate și în aceeași măsură pentru școală. Alăturîndu-se efortului întregii țări, oamenii de la catedră vor trebui să găsească încă din prima zi calea spre universul elevului, să-l dezvolte, să-l orienteze în direcția corespondenței precise între datele acumulate și viată. In acest sens, Biroul Comitetului județean de partid Galați și Comitetul Consiliului popular executiv al județean își exprimă convingerea că dumneavoastră, cadrele didactice, veți face totul pentru a răspunde prin rezultate exemplare chemării partidului, adăugînd prin exigență sporită și efort pedagogic valențe noi procesului instructiv-educativ, că voi, elevii, schimbul de mîine al părinților voștri, veți lupta pentru însușirea cit mai temeinică a cunoștințelor și a deprinderilor practice, definindu-vă plenar, în activitatea de zi cu zi, atributele generației viitorului. Vă urăm succes deplin in noul an școlar ! Florile bucuriei, Ieri era încă vacanță, dar școlile forfoteau de copii, de căldura și prospețimea glasurilor lor. Se încheia o perioadă de activitate mai puțin obișnuită. Răspunzînd chemării colegilor lor de la școala 56 din Capitală, pionierii gălățeni și-au muncă, sărbătoarea pregătit prin începerii anului de învățămînt : au contribuit alături de constructori la reparații, la noile amenajări, au împărțit manualele, au lucrat împreună cu părinții lor în fermele agricole, în cadrul brigăzilor cooperativelor de producție, înainte de ceasul de bucurie a începutului de școală, mesagerii pionieriei au ținut să transmită primului secretar al Comitetului județean de partid, Constantin Dăscălescu, tovarășului mesajul lor de hărnicie. In cuvîntul Cameliei Iancu, în grija cu care și-au rostit, mulțumirea și recunoștința Daniela Costan, Liviu Enache, Marcela Ene se puteau distinge cu ușurință sentimentele profunde de dragoste pentru partid, pentru patrie. Răspunzînd copiilor tovarășul Constantin Dăscălescu a spus ,printre altele: „Vă mulțumim pentru vorbele alese pe care le socotim adresate partidului, tovarășului Nicolae Ceaușescu. In această toamnă bogată va mai fi nevoie de priceperea și hărnicia voastră. Să învățați bine, să vă pregătiți pentru viitor, în felul acesta veți mulțumi Partidul, țara, părinții". Ieri era încă vacanță. Galațiul se îmbracă tot mai mult în culorile acestei toamne bogate. Cea mai tînără promisiune a reușitelor noastre de mîine aparține copiilor. SgSă8S$ In sectorul la-mecanizare al D.N.F. Galați O condamnabilă nepăsare față de soarta utilajelor. Cine suportă consecințele ? Este binecunoscut faptul că în realizarea sarcinilor ce revin fiecărei unități, exploatarea rațională a utilajelor din dotare joacă un rol deosebit de important. De altfel, în această privință, în luna ianuarie a.c., Biroul Comitetului județean de partid, analizînd situația existentă a elaborat o hotărîre menită să contribuie la îmbunătățirea activității de exploatare, întreținere și reparare mijloacelor fixe, să asiguare condiții mai bune îndeplinirii sarcinilor care stau în fața întreprinderilor. Aplicînd în practică prevederile acestei hotărîri, o bună parte din întreprinderile județului nostru reușit să exploateze și au să mențină în stare de funcționare zestrea tehnică din dotare, fapt care a condus la obținerea unor bune rezultate în îndeplinirea sarcinilor de plan. Din păcate, însă, această afirmație nu poate fi generalizată. Raidul întreprins în cursul zilei de ieri la Sectorul II mecanizate al D.N.F. Ga- GH. LUPOAE Foto : G. BERCOV (Continuare in pag. a IlI-a) Oricum, îți trebuie imaginație ca să recunoști conturul unei macarale in acest morman de fier vechi... Nici un rahat călită», nici o întîrziere în executarea în timpul optim a lucrărilor agricole ! In agricultura județului, campania de toamnă cunoaște un ritm ascendent în multe unități cooperatiste și de stat. Acest fapt se desprinde în mod evident din situația operativă întocmită în seara zilei de 13 septembrie a.c., la Direcția generală județeană a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor. Ceea ce reține atenția în mod deosebit este interesul manifestat în cele mai multe unități pentru efectuarea arăturilor în vederea însămînțării griului. Față de suprafețele planificate a fi însămânțate, există însă și unele rămîneri în urmă la arături, cum este cazul C.A.P.-urilor Măstăcani, Oancea, Gănești, Buciumeni, Nărtești și Țigănești. Ținînd seama de necesitatea de a se asigura pregătirea terenului cu 10—15 zile înainte de însămînțat, așa după cum se indică în scrisoarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, în unitățile menționate ca și în altele trebuie să fie grăbită recoltarea culturilor tîrzii premergătoare, după care să se treacă de îndată la efectuarea arăturilor. Un volum sporit de muncă necesită în această perioadă recoltatul porumbului, care ocupă în județul nostru o suprafață importantă. Ținînd seama că pe o parte din această suprafață se va însămânța grîu, se impune ca în unele C.A.P.-uri care au realizări mici, ritmul lucrărilor să fie urgentat. O deosebită importanță prezintă în aceste zile și acțiunea de însilozare a furajelor. Trebuie însă arătat că, așa cum rezultă din situația operativă, această lucrare nu se bucură încă peste tot de atentia cuvenită. Iată clar că alături de o seamă de realizări, în desfășurarea campaniei agricole de toamnă există încă destule minusuri. De aceea, în spiritul scrisorii tovarășului Nicolae Ceaușescu, organele și organizațiile de partid de la sate trebuie să dinamizeze în aceste zile toate lucrările, să asigure o largă participare a tuturor oamenilor muncii din agricultură, a tuturor specialiștilor, pentru ca rămânerile în urmă să fie grabnic lichidate. Recoltei viitoare de grîu — bază trainică încă de la pregătirea patului germinativ Pînă la momentul declanșării însămînțării griului au mai rămas puține zile. De altfel, însămînțările de toamnă au și început cu semănatul secarei pentru masă verde. Care este totuși stadiul pregătirilor? La această întrebare vom răspunde prin relatarea constatărilor prilejuite de radiul anchetă întreprins prin mai multe cooperative agricole de producție și ferme din I.A.S. Iată, de pildă, ce ne spunea tovarășul Virgil Savin, inginer șef la C.A.P. Drăgușeni . — Avem de semănat cu grîu 500 ha. Pentru întreaga suprafață avem asigurată sămînța necesară — 135 tone — din soiul intensiv Bezostaia. S-au trimis probe la laboratorul pentru controlul semințelor și așteptăm primirea rezultatelor. Din suprafața totală, 306 ha sînt arate, iar pe 200 ha s-a administrat înaintea primii discuiri, și azotatul de amoniu. Diferența de 194 ha, pînă la 500 ha se va semăna grîu după porumb. In acest scop s-au luat măsurile necesare recoltării grabnice, acțiune pentru care secția de mecanizare condusă de Alexandru Pop este bine pregătită. Cu toate acestea, așteptăm, dar nu vom mai putea prea mult, ca doar, doar să ne sosească îngrășămintele minerale necesare fertilizării acestei suprafețe. După cîte am putut constata, la Drăgușeni s-au luat toate măsurile tehnice și organizatorice pentru asigurarea unei baze trainice recoltei viitoare. De altfel, la C.A.P. Drăgușeni însămînțările de toamnă au început cu secara pentru furaje, circa 50 la sută din semănîndu-se suprafața planificată cu care prilej se urmărește cu atenție (fiind o recepție pe viu, cum s-ar spune), felul cum funcționează fiecare semănătoare. Constatări similare am făcut și în celelalte cooperative agricole vizitate Capătă caracter general lipsa îngrășămintelor minerale, îndeosebi a superfosfatului, din care cauză majoritatea specialiștilor ne-au relatat imposibilitatea creării echilibrului de fertilitate a solului. Despre acest neajuns s-a mai scris fără însă să se vadă vreo schimbare în preocupările conducerii întreprinderii de aprovizionare nr. 17 Galați chiar ale Direcției generale agricicole județene, de unde, după cum rezultă din cele ce ne-au relatate la întreprinderea de fost aprovizionare, a pornit și dezechilibrul între ceea ce s-a planificat și comandat și necesarul real din unitățile agricole. O situație mai bună, din acest punct de vedere, am întîlnit în fermele nr. 20, 21 și 22 de la I.A.S. Tecuci. La toate cele trei ferme — care însămințează cu grîu și secară 650, 600 și respectiv 460 hectare secară și 100 ha orz de toamnă — terenul a fost îngrășat cu cîte 300 kg superfosfat la hectar, iar in aceste zile cînd, după ploile căzute, se execută primul discuit, se administrează și 50 la sută — 150 kg — din doza de azotat de amoniu planificată. Recoltatul porumbului condiționează semănatul la timp al grîului In general, porumbul a ajuns, și în primul rînd hibrizii mai timpurii, si maturitatea de recoltare. In unități recoltatul a început cu suprafețele destinate însămînțării griului. Cu toate acestea ritmul cu care se lucrează M. CREȚEANU (Continuare in pag a 11 a) A X4