Viața Nouă, octombrie-decembrie 1971 (Anul 28, nr. 8334-8412)

1971-10-26 / nr. 8355

1 A Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVIII — Nr. 8353 MARȚI 26 OCTOMBRIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI CAMPANIA AGRICOLĂ DE TOAMNĂ Recoltatul porumbului și executarea ogoarelor - lucrări ce se cer urgentate Cu toate că sunt avansate, iar îa marea majoritate a unităților agricole, aflate în faza finală, lucrările agricole de toamnă nu pot fi considerate încheiate. Timpul frumos deocamdată și deosebit de prielnic desfășurării acestor lucrări nu numai că vine în ajutorul lucrătorilor de pe ogoare, dar trebuie să îndemne la o mai atentă organizare, la o mai completă mobilizare a tuturor forțelor disponibile în vederea urgentării acțiunilor ce se cer efectuate în această perioadă. Ne referim în primul rînd la strîngerea cit mai grabnică a producției de struguri și porumb din unitățile rămase în urmă în această privință, la eliberarea terenului și executarea ogoarelor. Principala direcție asupra căreia trebuie să-și îndrepte atenția consiliile de conducere ale cooperativelor agricole de producție rămâne în continuare mobilizarea cooperatorilor la strânsul recoltei. Este adevărat că acordul global, ca formă nouă de cointeresare a membrilor cooperatori, constituie un sprijin de netăgăduit în acest sens, dar acest lucru trebuie să se facă simțit în activitatea de fiecare zi și cu atît mai mult acum cînd este vorba de recoltarea producției obținute și pentru care s-a prestat de către fiecare muncă concretă. Un „barometru" îl constituie Însuși modul cum este realizată viteza de lucru planificată în fiecare unitate în parte. Cum poate să justifice cooperatorii din Rogojeni faptul că, deși mai au de recoltat circa 90 de hectare de porumb (ceea ce înseamnă mai bine de 20 la sută din suprafața cultivată), n-au realizat în ultimele două zile viteza zilnică la această lucrare. Și nu este singurul caz care poate fi citat în această privință. Și în C.A.P.-urile „Podgoria* și „Poiana" Nicorești, Movileni, Umbrărești, Drăgușeni, Stoicani, Foltești, Chiraftei etc., se constată același ritm nepermis de lent în strîngerea recoltei de porumb. Rămînerile în urmă nu pot fi practic justificate cu nimic deoarece, în majoritatea acestor unități culesul viilor este pe sfîrșite sau încheiat, așa că forța de lucru manuală nu poate fi dirijată decit la recoltarea și depozitarea cît mai grabnică a porumbului. Paralel cu recoltatul, în fiecare unitate trebuie să se ia măsuri organizatorice în vederea transportului operativ al producției în așa fel încît timpul neprielnic să nu surprindă cantități de știuleți pe cîmp. Un lucru asupra căruia considerăm că nu mai trebuie insistat este și achitarea în același timp a obligațiilor față de stat. Totodată, gîndindu-ne la timpul înaintat, este necesar să se treacă la eliberarea terenului de coceni pe suprafețele de pe care porumbul a fost recoltat pentru a se executa la timp ogoarele de toamnă. După datele centralizate la Direcția generală agricolă județeană, rezultă că numai jumătate din suprafața de pe care s-a recoltat porumbul a fost eliberată de coceni. Acest lucru îngreunează executarea arăturilor de toamnă. Un aspect pe care l-am întîlnit și în celelalte campanii agricole de toamnă este sistemul recoltării porumbului în fișiî, pe suprafețele repartizate individual, ceea ce nu dă posibilitatea eliberării simultane a unor suprafețe întinse pe care tractoarele să poată executa arături. Nu se poate trece cu vederea nici faptul că, deși au teren suficient eliberat, unele secții de mecanizare, cum ar fi spre exemplu cele din Munteni, Slobozia Conachi, Pechea II, Țepu, Tecuci, Țigănești, Frumușița etc. n-au mobilizat suficiente forțe la efectuarea arăturilor de toamnă, rămînînd pină la această dată cu mult sub planul stabilit. Față de stadiul lucrărilor agricole de toamnă, care reflectă eforturile susținute pe care le-au făcut lucrătorii ogoarelor în vederea strîngerii la timp a recoltei din acest an, trebuie totuși să se urgenteze, mai ales în unitățile rămase în urmă, culesul și transportul producției de porumb și struguri, eliberarea terenului și efectuarea ogoarelor de toamnă. Conducerile unităților agricole, organizațiile de partid de la sate au în acest sens obligația de mobiliza toate forțele existente — a mijloacele mecanice și forța de muncă manuală — In așa fel încît campania agricolă de toamnă să fie încheiată cu succes în cel mai scurt timp. V. BUCUR Legămintul pionierilor. TOT ÎNAINTE 99 Sint atei, Ungă inima țării... O simt cum bate ritmic, in pulsațiile nestăvilite ale seninului din noi, desfășurindu-și lumina de ape și de soare. Tot ceea ce văd, tot ceea ce știu, este că această toamnă, melancolică și nestatornică in sentimente, a devenit, acum, sub ochii mari ai Copilăriei, o exuberantă primăvară. Traversăm viaductul, piatră lingă piatră, închegată de mina părinților noștri. Mingîiem cu privirea coloanele zvelte, cu miros de oțel și depline, care se profilează in zare, și ne spunem încet, ca pe o evitare nemurmurată încă: „Ea, cea mai strălucitoare șuviță de foc, ea, cea mai mătăsoasă holdă de ginduri, ea, aceea pe care am visat-o în prima mea noapte de insomnie, cravata roșie de pionier, va fi a mea și numai a mea, acolo unde se plămădește soarta incandescentă a viitorului“. Alături de mine, in plină toamnă, înfloreau, așadar, și merii, și caișii, și zarzării... — Avem deosebita plăcere să vă primim sărbătorește, dragi pionieri și viitori pionieri, printr-o activitate intensă de făurire a oțelului românesc, in cea mai mare cetate a sa. — Această lumînare a cravatelor roșii reprezintă pentru mine un simbol, simbolul generațiilor care vor prelua ștafeta elanului tineresc al oțelarilor. Vorbe bărbătești, spuse părintește, de către cei doi comuniști, veniți să intimpine cu bucurie Primăvara — Constantin Enescu, secretar al comitetului de MARIANA TRUȘCĂ (Continuare in pag. a IlI-a) IMPORTANT! In atenția studenților Universității serale de marxism-leninism Se aduce la cunoștință studenților din toate secțiile și toți anii de studiu că deschiderea cursurilor Universității serale de marxism-leninism va avea loc MARȚI 26 OCTOMBRIE A.C., ora 17,30 la Casa de cultură a sindicatelor, și nu miercuri 27 octombrie așa cum s-a anunțat anterior. Citifi în pag. a IV-a Din țările socialiste Securitatea europeană — la ordinea zilei Mari demonstrații antifasciste la Napoli Succese ale patrioților mozambicani întreprinderea pentru producerea plaselor și uneltelor de pescuit a îndeplinit planul anual Printre colectivele de muncă ale unităților din industria județului nostru care și-au realizat în mod ritmic sarcinile de plan, ca și angajamentele asumate în întrecerea socialistă, se situează și colectivul întreprinderii pentru producerea plaselor și uneltelor de pescuit Galați. Acționînd cu maximă responsabilitate, îndeosebi în direcția utilizării la întreaga capacitate a mașinilor și utilajelor, a materiilor prime și a fondului de timp, colectivul întreprinderii, sub directa Îndrumare a organizației de partid, a reușit ca la finele decadei a doua din luna octombrie a.c., să îndeplinească integral sarcinile de plan anuale la producția globală industrială și la producția marfă. In cele peste două luni rămase pînă la sfîrșitul anului curent, întreprinderea va produce suplimentar o producție globală și marfă de circa 9 500 000 lei, corespunzătoare angajamentelor luate în întrecerea socialistă. De asemenea, conform calculelor preliminarii, vor fi substanțial depășite sarcinile anuale privind producția marfă vîndută și încasată și productivitatea muncii, la care se prevede o depășire de peste 5,0 la sută. UN CINCINAL AL PROSPERITĂȚII. Sub această deviză, toți oamenii muncii de pe plaiurile României socialiste și-au început activitatea, cu fermă încredere și convingere, în noul cincinal 1971—1975. Planul elaborat de partid s-a dovedit profund științific. Dovada: marile realizări dobîndite în toate ramurile economiei naționale după 9 luni din acest an. Recenta sesiune a Marii Adunări Naționale a legiferat acum jaloanele întregului drum pe care-l vom parcurge pînă în 1975. Cîteva cifre din cadrul lui se detașează de la prima lectură (N.R. — cifre pe care le ilustrează și graficul nostru de față). Sunt cele care vorbesc în mod veridic de continuarea neabătută a procesului de industrializare socialistă a țării: PRODUCȚIA GLOBALĂ va fi cu 71—81 la sută mai mare în 1975, față de 1970, iar PRODUCTIVITATEA MUNCII, ca urmare a programului indicat de partid pentru organizarea științifică a producției și a muncii, pentru utilizarea deplină a actualelor potențe economice ale unităților, va spori cu 42 la sută. Consecința directă a acestui complex de dezvoltare economică și socială a patriei se regăsește in alți doi indicatori a căror dinamică confirmă în modul cel mai elocvent deviza întregii politici a partidului nostru comunist: UN NIVEL CIT MAI ÎNALT DE TRAI PENTRU POPORUL NOSTRU. Așa, de exemplu, VOLUMUL DESFACERII MĂRFURILOR CU AMĂNUNTUL, față de 1970, va crește în 1975 cu 40—47 la sută, după cum, VOLUMUL VENITURILOR REALE TOTALE ALE POPULAȚIEI va fi, în cadrul aceluiași nivel de comparație, cu 40—46 la sută mai mare. ’.'.V.V.V.V.V.V.V.V.^ v.v.v.:.v»%v.v.v.v.v.v.v.v.* v.~ ZI «,j 1975 Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România DEPUNERI DE COROANE Cu prilejul celei de-a 27-a aniversări a zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri dimineață, la cimitirul „Eternitatea" din Galați, a avut loc solemnitatea depunerii de coroane de flori, la monumentele eroilor români și sovietici care și-au jertfit viața în lupta pentru înfrîngerea fascismului. La solemnitate au luat parte membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, ai Biroului Comitetului municipal de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, oameni muncii din întreprinderile și viaistituțiile gălățene, pionieri. In acordurile solemne ale Imnului eroilor, au fost depuse coroane de flori la monumentele ostașilor eroi români și sovietici din partea Comitetului județean de partid, a Consiliului popular județean, din partea a numeroase colective din întreprinderi, instituții și organizații obștești din municipiul Galați. La U.F.R.M.Â. Galafi produse In faza de asimilare nei In ultimii ani, colectivul Uzide fabricație, reparații și montaj pentru agricultură Galați, a obținut realizări de prestigiu în asimilarea și lansarea în producția de serie a unui număr tot mai mare de produse. Urmare a experienței acumulate pe parcurs, a valorificării în mai mare măsură, a capacității creatoare a specialiștilor uzinei, în prezent aici se lucrează intens pentru asimilarea a două noi produse care în curînd vor fi lansate în procesul de fabricație. Este vorba de scaunul hidropneumatic, pentru echiparea tractoarelor ce se construiesc la Uzinele „Tractorul" Brașov și de cositoarea subacvatică destinată sectoarelor piscicole. De menționat faptul că, noul tip de scaun are menirea de a reduce substanțial șocurile, înscriindu-se astfel pe linia preocupărilor permanente de a îmbunătăți continuu condițiile de muncă ale celor ce exploatează aceste tractoare. r PE DRUMUL EROILOR ȚĂRII Elevele clasei a Vll-a C de la Școala generală nr. 24 din Galați, conduse de prof. Viorica Pungaci, pionierii din clasele a lll-a și a IV-a de la aceeași școală au vizitat Mausoleul de la Mărășești. S-a adus un omagiu eroilor care au luptat pentru apărarea suveranității și independenței patriei. Au fost depuse flori pe mormintul eroilor, al Măriucăi, fata moldoveană ce și-a jertfit viața pe cîmpul de luptă. In acest ultim an de pionierie, pionierele din clasa a VlI-a au ținut, acolo, in fața Mausoleului, adunarea festivă de detașament, au adus cuvinte de laudă și cinstire Partidului Comunist Român, patriei socialiste. AIDA GAGU elevă In pag. a II-a C RUBRICA de SPORT . Cronicile meciurilor de fotbal, ale divizionarelor B și a partidei de volei masculin divizia A. V Rezultate din popice, handbal și șah. Realizările obținute în primele 9 luni ale acestui an de către beneficiarii de investiții și de organizațiile de construcții din municipiul Galați demonstrează în mod convingător continua îmbunătățire a activității în acest important domeniu. Pregătirea din timp și cu o sporită grijă a condițiilor tehnicomateriale pentru atacarea și realizarea noilor obiective, organizarea mai temeinică a producției și a muncii, precum și îndrumarea tehnică mai calificata pe majoritatea șantierelor au făcut posibilă executarea unui volum de investiții superior celui din perioada corespunzătoare din anul precedent. Totodată, s-a asigurat o ritmicitate mai corespunzătoare a producției, fapt ce a condus la scurtarea duratelor de execuție, la respectarea termenelor planificate de punere în funcțiune și la reducerea prețului de cost al lucrărilor la un număr important de obiective. După cum este și firesc, bilanțul activității de pînă acum relevă, pe lingă succesele obținute, și sarcinile care revin în continuare principalilor factori care concură la înfăptuirea planului de investiții. In intervalul de timp relativ scurt care a mai rămas pînă la sfirșitul primului an al actualului cincinal, pe șantierele de construcții din municipiul Galați trebuie executat un volum important de lucrări și terminate pentru a fi date în folosință sau puse în funcțiune noi obiective. Este cazul să arătăm că la o parte din obiectivele cu caracter productiv și asigurate integral cu documentație de proiect și deviz s-au Înregistrat și se mențin încă restanțe față de graficele de eșalonare a execuției deoarece, contrar indicațiilor repetate ale conducerii superioare de partid și de stat, organizațiile de construcții n-au acordat acestor obiective o atenție prioritară. Astfel, mult mai avansate s-ar fi prezentat stadiile fizice pe șantierul de dezvoltare și modernizare a filaturii , de la I.T.G., la hala de mobilier naval sau la șantierul de dezvoltare al întreprinderii de prefabricate din beton, dacă conducerea Trustului de construcții și respectiv a întreprinderii de construcții agrozootehnice ar fi repartizat la timp forța de muncă și materialele la nivelul necesarului. Intr-un ritm nesatisfăcător s-au desfășurat lucrările și la alte obiective ca noul depozit al întreprinderii teritoriale de aprovizionare, poligonul de prefabricate al T.C., lucrările edilitare de pe Calea Prutului. De asemenea, un front de lucru încă insuficient asigurat pentru continuarea lucrărilor în perioada timpului friguros se constată și pe șantierele de locuințe. Terminarea și predarea, pînă la această dată, a unui număr însemnat de obiective a creat desigur condiții pentru concentrarea forțelor pe restul șantierelor și, în primul rînd, acolo unde termenele de punere în funcțiune devin scadente in prima parte a anului următor. Cu toate acestea, stadiul fizic în care au ajuns unele obiective impune luarea unor măsuri deosebite, care să asigure cu precădere frontul de montaj pentru un volum mare de utilaje tehnologice achiziționate îndeosebi la I.T.G., S.N.G. și la întreprinderea de prefabricate din beton. De aceea, cel puțin pe aceste șantiere, este cazul să se treacă de îndată la extinderea lucrului în două schimburi. De asemenea, beneficiarii de investiții trebuie să-și exercite mai activ rolul și atribuțiile prevăzute de normele legale în vigoare, să urmărească cu mai multă atenție modul în care șantierele își desfășoară activitatea și să acționeze mai operativ pentru înlăturarea greutăților survenite. Eforturile șantierelor trebuie să fie îndreptate nu numai spre realizarea valorică a planului, ci mai ales spre finalizarea și punerea în funcțiune a noilor obiective pe măsura terminării lor, așa cum este cazul la lucrările de dezvoltare a Șantierului naval. Aici, I.C.S.I.M. trebuie să urgenteze finisarea și predarea obiectelor aflate în fază finală de execuție, reducînd în acest fel volumul imobilizărilor în lucrări neterminate. Efectul măsurilor ce vor fi întreprinse în continuare trebuie să se concretizeze și în pregătirea unui front de lucru mai corespunzător care să permită continuarea lucrului pe șantiere în perioada timpului friguros, fără ocazionarea unor cheltueli exagerate pentru director DUMITRU PETCU adjunct al sucursalei județene Galați a Băncii de Investiții (Continuare în paga II a) Pe fiecare șantier mare sau mic- UN RITM SUSȚINUT DE LUCRU