Viața Nouă, octombrie-decembrie 1971 (Anul 28, nr. 8334-8412)

1971-12-04 / nr. 8389

V vR k\^ Proletari din toate țările, uniți-vă ! nouă Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVIII — Nr. 8389 SIMBATA 4 DECEMBRIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI Citiri în pag. a IV-a O. N. U. Dezbaterile din Consiliul de Securitate în problema rhodesiană Vizita delegației M. A. N. în Chile Ședința Prezidiului U. C. S. Evoluția zborurilor stațiilor „Luna 19“ și „Marte-2". In prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existență a Uzinei de autocamioane din Brașov Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale țării. Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Ceaușescu, secretar Nicolae general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț etapei parcurse de la înfiinalțare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului în anii socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii : Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere în activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la Uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini. Incă de la intrarea în județ, unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt salutați de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Brașov al P.C.R., de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, au venit în întîmpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toți cei prezenți fac oaspeților o primire deosebit de călduroasă. Se ovaționează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe ■— Republica Socialistă România. Pînă la porțile uzinei sărbătorite — la Predeal, la Timiș, la Dîrste — mulțimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Constantin Cîrțînă, prim-secretar al Comitetului municipal Brașov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane și tractoare, director general al Ștefan, secretar al uzinei, Pavel Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanți ai conducerii întreprinderii și un mare număr de muncitori, Dragi tovarăși. Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor un salut călduros, din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariați. După cum cunoașteți, în această perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată; se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cit și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu treipatru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut, s-au realizat în bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent. Înțeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate încît, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane.. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obținute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar — deși sîntem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există totuși, o serie de deficiențe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă o serie de îmbunătățiri producției uzinei încît autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piața internațională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ținînd seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător cerințelor progresului continuu al uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre naționale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producției din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, în această privință, un program bun pînă în 1975. Dar și în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteți, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră produs la un moment dat și maașini-unelte, deci are o experiență în această direcție; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decit de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul— și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă și mai rentabilă pe internațională. Consider că și piața în această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest drum realizări mult mai mari decât prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale, aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creșterea producției cu un preț de cost cît mai redus, cu cheltuieli cît mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuției la creșterea venitului național, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei și pentru ridicarea nivelului de viață al întregului nostru popor. In această privință, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate și trebuie acționat pentru punerea lor cît mai deplină în valoare. Cunoașteți că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naționale i producția industrială urmează să crească intr-un ritm anual de 11—12 la sută, iar cea a construcțiilor de mașini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcțiilor de mașini", pentru că într-adevăr dorim ca în 1975 construcția de mașini din România să se ridice la un asemenea nivel, atît din punct de vedere cantitativ, cît mai cu seamă calitativ, încît să poată fi competitivă cu orice producție similară din orice țară lumii. Numai pe această cale inadustria noastră constructoare de mașini își va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea și dotarea economiei naționale, în asigurarea dezvoltării ei în ritm susținut, corespunzător cerințelor revoluției tehnico-științifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu și sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta, sarcinile de plan pe economie sunt depășite cu aproape două procente, realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depășire. Așa cum am spus, sper că în următorii patru ani veți reuși să vă ridicați cel puțin la nivelul depășirii pe țară, deși posibilitățile uzinei dumneavoastră sunt mai mari. Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan în condițiuni bune, ceea ce exprimă atît realismul planului cincinal, cît și posibilitățile industriei noastre, ale muncitorilor și tuturor oamenilor muncii din România, de a asigura înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea — program care prevede făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, ridicarea bunăstării și fericirii întregului popor. (Aplauze prelungite, orale). Cunoașteți prevederile din acest cincinal, precum și măsurile ce se au în vedere pentru ridicarea bunăstării clasei muncitoare, a întregului nostru popor. După cum știți, încă din toamna acestui an, s-a trecut la realizarea măsurilor privind creșterea alocațiilor pentru copii. Urmează ca, în anul viitor, să trecem la majorarea salariilor — a celor mici, în primul rînd — în conformitate cu prevederile cincinalului, la sporirea pensiilor și, în continuare, să asigurăm ca, pînă la sfîrșitul cincinalului, salariul real să crească cu circa 20 la sută. Sînt prevăzute, de asemenea, măsuri privind îmbunătățirea producției bunurilor de consum în vederea satisfacerii în condițiuni tot mai bune a nevoilor întregului popor. Se are în vedere realizarea unui volum sporit de locuințe pentru a asigura satisfacerea cerințelor și îmbunătățirea condițiilor de locuit; numai în orașe vom construi peste 500 000 de apartamente. Totodată, se vor lua o serie de măsuri de reducere a unor prețuri — pe baza scăderii prețurilor de cost. După cum știți, acum cîteva zile Comitetul Executiv a luat hotărîrea de a se reduce cu 18—20 la sută prețurile aparatelor de radio și televizoarelor, ceea ce înseamnă, la nivelul anului viitor, o economie pentru populație de circa 360— 370 milioane lei; aceasta va influența pozitiv asupra bugetului familiilor. Toate aceste măsuri de îmbunătățire continuă a condițiilor de muncă și de viață, de ridicare a nivelului de trai material și spiritual al poporului constituie obiectivul principal al politicii partidului nostru, esența făuririi socialismului, a societății socialiste multilateral dezvoltate, care pune în centrul atenției omul, bunăstarea și fericirea lui. (Aplauze prelungite, orale). Știm că mai avem mult de făcut, că mai sînt o serie de lipsuri, că se mai comit un șir de greșeli. Ne străduim să lichidăm greșelile, să înlăturăm neajunsurile, să facem ca activitatea noastră de construcție socialistă să se desfășoare în toate domeniile în condițiuni cît mai bune. Aceasta presupune participarea tot mai largă a maselor populare — și în primul rînd a clasei muncitoare — la conducerea întregii activități economico-sociale. De altfel acesta este sensul măsurilor adoptate încă de Conferința Națională a partidului din 1967, cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale. Am luat un șir de măsuri în această direcție, am format organele de conducere colectivă, la care participă nemijlocit reprezentanții muncitorilor, am ridicat rolul adunărilor generale ca organe de dezbatere a problemelor conducerii economice. Dorim ca în următorii ani să intensificăm participarea clasei noastre muncitoare, a tuturor oamenilor muncii la conducerea întregii activități economice, sociale și politice. Numai în măsura în care fiecare om al muncii participă cu deplină răspundere (Continuare în pag. a IlI-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Continuare in pag. alilaj DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Brașov Pentru contribuția adusă la, industrializarea, țării și participarea activă la colectivului Uzinei deautocamioane Brașov la opera de construire a socialismului și meritelor, sale în promovarea progresului tehnic al economiei naționale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Brașov. Președintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ . Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înființarea Uzinei, de autocamioane, Brașov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfășurată în anii construcției socialiste a țării și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Brașov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul" tovarășilor ; Comanici Nicolae, șef de atelier ; Sultanu I. Vasile, prim-topitor; Man G. Dionisie, sculer. Președintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUȘESCU Un nou succes al constructorilor și siderurgiștilor gălățeni A fost aprinsă flacăra in cuptoarele celulă 25 și 26 de la Slebing Ieri, platforma Combinatului siderurgic gălățean a trăit, din nou, un moment sărbătoresc. De la primele ore ale dimineții, zona cuptoarelor adinei din laminorul Slebing — acolo unde constructorii și siderurgiștii aveau să semneze actul unei noi premiere industriale — a cunoscut o vie animație. Sudori, lăcătuși, instalatori, electricieni, de pe șantierele I.C.M.S.G. — specialiști și captorari ai secției beneficiare au desfășurat, pas laborios program de cupas, un punere la punct a ultimelor amănunte la noile cuptoare celulă — 25 și 26, ale laminorului. In preajma momentului aprinderii flăcării la noua capacitate de încălzire, în mijlocul constructorilor și siderurgiștilor sosește tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean. Se aflau, de asemenea, aici tovarășul Mircea Constantinescu, adjunct al ministrului industriei metalurgice, cadre de conducere de la I.C.M.S.G. și C.S.G., membri ai comitetului de partid C.S.G. Tovarășii Ilie Nisipeanu, director general adjunct al C.S.G. și Aurel Manolache, inginer șef coordonator al I.C.M.S.G., îl informează pe tovarășul Constantin Dăscălescu că, prin rezolvarea cu maximă promptitudine a problemelor ridicate în ședința Biroului Comitetului județean de partid, de la începutul lunii noiembrie a.c., și prin ajutorul direct dat de organul județean de partid s-a creat posibilitatea ca termenul de punere în funcțiune a sporului de capacitate, ,al sectorului de încălzire, de 180 000 tone pe an în cadrul Slebingului, să fie nu numai respectat, dar și devansat. Se precizează că la data de 20 decembrie a.c., deci cu 11 zile mai devreme, noile cuptoare celulă vor intra pe producție. Startul către acest eveniment îl dau șefii de echipă Grigore Sima și Mihai Predoi, de la șantierul 71, care aprind focul de uscare a zidăriei refractare din celule, cu două zile mai devreme față de data fixată in propriul grafic. Tovarășul Constantin Dăscălescu, adresîndu-se constructorilor și siderurgiștilor, ii felicită călduros și le urează să scurteze termenul de punere în funcțiune la toate celelalte obiective pe care le zidesc, în continuare, pe platforma Combinatului. Evenimentul de ieri a subliniat din nou capacitatea profesională și de mobilizare a constructorilor, montorilor, instalatorilor și electricienilor de pe șantierele I.C.M.S.G. și în special ale celor de la șantierele 22, 71 și Grupul 4 electrotehnic, din rândul cărora, alături de șefii de echipă Grigore Sima și Mihai Predoi, s-au mai evidențiat maiștrii Marin Dănilă, Pavel Solomchin și șeful de echipă Mihai Bivolaru, ultimul executînd cu oamenii săi zidăria refractară la cele două celule într-un timp de trei ori mai scurt față de cele anterioare. Se cuvine de remarcat, de asemenea, sprijinul pe care l-a acordat Uzina „Progresul" Brăila prin livrarea în termenul optim a macaralelor de capace, ca și contribuția deosebită a beneficiarului — conducerea C.S.G. — care a soluționat prompt problemele legate de aducerea pe șantier a unor instalații și aparataje. Alte două noi cuptoare celulă — 27 și 28 — se află într-un stadiu avansat de execuție în această zonă, urmînd a fi puse în funcțiune în prima parte a anului viitor, prin aceasta soluționîndu-se astfel corelarea capacității de producție a laminorului Slebing cu necesarul de brame al celorlalte laminoare: de tablă groasă, de benzi la rece și benzi laminate la cald. GH. TEODORESCU §EtÉ á. 5# După aprinderea flăcării la cuptorul celulă 25 este fixat capacul.