Viața Nouă, ianuarie-martie 1973 (Anul 29, nr. 8724-8798)

1973-03-22 / nr. 8790

l lata noua ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN GALAȚI AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXIX — NR. 8790 JOI 22 MARTIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI ProTejați'aiB',toate țările, uniți-vă ! twichirju CU PLANUL TRIMESTRIAL ÎNDEPLINIT D. N. F. „NAVROIT Galați Ieri, de la serviciul plan și organizarea muncii al D.N.F. Navrom Galați am fost informați că navigatorii din cadrul sectorului transporturi călători și mărfuri fluviale și-au îndeplinit cu 10 zile mai devreme sarcinile de plan pe trimestrul I a.c. Succesul navigatorilor gălățeni merită a fi consemnat cu atît mai mult, cu cât, în a doua decadă a lunii martie au avut de înfruntat condițiile vitrege ale naturii care au constituit un impediment în buna desfășurare a activității. Cu toate acestea, prin eforturile depuse, s-a asigurat transportul normal de mărfuri și călători, îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan, dînd posibilitatea ca pînă la sfîrșitul acestei luni să realizeze suplimentar 3 milioane tone km la indicatorul parcursul mărfurilor și 600 000 călători km. U. M. A. I. A. Galați La data de 2 martie, colectivul Uzinei mecanice pentru agricultură și industria alimentară raporta după două luni din acest an substanțiale depășiri la producția globală și marfă, premise sigure pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan pe trimestrul I. Confirmînd bunele rezultate obținute încă din prima decadă a anului, harnicul colectiv de aici, intensificînd întrecerea socialistă, menținînd un ritm constant de producție în toate sectoarele uzinei a scris un nou succes de prestigiu : realizarea la data de 21 martie a.c. a indicatorilor planului producției marfă și piese de schimb pe întreg trimestrul I, iar peste două zile, după calculele estimative, va îndeplinii și planul producțiției globale. Realizarea cu 10 zile respectiv 8 zile mai devreșime a sarcinilor de plan trimestriale la principalii indicatori, reprezintă pentru colectivul U.M.A.I.A. o depășire de 2 milioane lei producția globală, 2,2 milioaoane lei la producția marfă și 250 ridicătoare hidraulice monobloc în plus la piese de schimb pentru tractoare și mașini agricole. / öib L10 ^ • I -miRALX universitaria L ^MINESCU* LAȘI Lipsa de asistență tehnică și o defectuoasă aprovizionare au „înghețat“ ritmul lucrărilor de interior In cursul acestui an. Șantierul nr. 5 al Trustului județean de construcții Galați are de realizat, printre alte obiective, un număr de 900 apartamente din fonduri centralizate și 120 pentru O.C.L.P.P. La acestea se mai adaugă angajamentul muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor de pe acest șantier, luat cu prilejul Conferinței organizației județene de partid, de a construi și preda beneficiarului, peste prevederile planului de stat pe anul în curs, alte 140 de apartamente. In vederea îndeplinirii înainte de termen a sarcinilor reieșite din planul de stat aferent anului 1973, cît și pentru înfăptuirea angajamentului asumat în întrecerea socialistă, unele colective și formații de muncă se străduiesc să dezvolte experiența bună dobîndită în cursul anului precedent. Așa este cazul formației de parchetați, zidari și tencuitori care lucrează la interiorul blocului 61 din microraionul 40. La acest bloc, preciza tovarășul Gheorghe Andescu, inginerul șef al șantierului de construcții nr. 5- lucrările de tencuială la interior au fost încheiate cu 15 zile mai devreme ; mozaicul, parchetul, zugrăvelile și vopsitoria sînt și ele executate în proporție de sută la sută, 80 la sută și, respectiv, 60 la sută ! Stadiul fizic al lucrărilor permite ca pînă la data de 30 martie a.c. să încheiem definitiv lucrările la acest obiectiv. Am reținut însă, în același timp, din discuția purtată cu tovarășul Gheorghe Andescu, și cîteva restanțe față de graficul de execuție a lucrărilor de la blocul N 6. Cu toate acestea, ni s-au dat asigurări că și acest obiectiv va fi executat și predat conform graficului. In dorința de a cunoaște mai bine posibilitățile de lucru la interior, cît și stadiile fizice ale acestor obiective, am întreprins un sondaj, în apartamentele în care ar trebui să se mute peste 15 zile noii locatari ai acestui cartier al municipiului Galați. Primul popas l-am făcut la blocul cu 80 de apartamente, de execuția căruia răspunde maistrul Constantin Rîpă. Din discuția purtată cu conducătorul lucrărilor, cit și din constatările noastre, rezultă că stadiile fizice ale lucrărilor din apartamentele acestui bloc sunt mult rămase în urmă. Un prim aspect negativ este că izolația hidrofugă, deși trebuia executată încă de la începutul lunii curente, ca urmare a nerespectării timpului de la PE ȘANTIERUL 5 AL TRUSTULUI DE CONSTRUCȚII era, pe de o parte, iar pe de altă parte a neonorării comenzilor zilnice de către stația de betoane, lucrarea nu a putut fi executată nici pînă la data actuală. Acest fapt a atras după sine sistarea lucrărilor de parchetare și zugrăveală a apartamentelor de la ultimul etaj deoarece apa provenită din topirea stratului de zăpadă sau cea pluvială pătrunde în interior prin porii betonului de la acoperiș. Din păcate, situația nu este cu nimic mai bună nici la celelalte etaje. La obiectivul analizat, parchetul lipsește aproape în întregime. Din totalul de 2 050 m.p. s-au asigurat doar 400. De asemenea, nu erau asigurate încă 23 căzi de baie. Cele existente, în loc să fie montate operativ de către instalatorii de la Șantierul nr. 4, se găseau depozitate prin diferite încăperi. Astfel de rămîneri în urmă se datoresc și lipsei de disciplină la locul de muncă. Așa de exemplu, unele formații de lucru se găseau, la o glumă, în jurul unor sobe sau calorifere. Alții dormeau, pur și simplu, în plină zi de muncă, sau practicau jocuri de noroc. Ne referim la formația de izolatori, condusă de Nicolae Cristescu și la zidarii din echipa lui Gheorghe Oprișan. O situație similară am găsit și în rîndul formațiilor de muncă de la blocul 01. Și pentru că nu ne-am propus să enumerăm exemplele negative, ne oprim aici. Atragem, în schimb, atenția, conducerii șantierului, tuturor maiștrilor, șefilor de lot și echipe, factorilor cu munci de răspundere de la nivelul Trustului județean de construcții, că trebuie luate măsuri urgente care să ducă la impulsionarea ritmului de lucru la interiorul celor două blocuri de locuințe a căror predare către beneficiar trebuie făcută peste puține zile. Factorii menționați mai sus trebuie să facă dovada unui mai mare interes pentru modul în care se organizează activitatea pe aceste locuri de muncă și, ceea ce este deosebit de important, să asigure o asistență tehnică competentă care să intervină și să soluționeze, cu maximă operativitate, toate neajunsurile ivite în procesul de producție. Să nu uităm faptul ca la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU spunea : „O altă problemă centrală a activității noastre economice este îndeplinirea în cele mai bune condiții a planului de investiții care în acest an prezintă o creștere de aproape 12 la sută față de realizările anului 1972“. Și cu părere de rău, trebuie s-o spunem că exemplele citate mai sus nu confirmă că acest colectiv de constructori acționează în modul cel mai responsabil, în spiritul acestei indicații. Pe cînd revirimentul ? întrebarea cere un răspuns și din partea comitetului de partid al Trustului de construcții care trebuie să facă mai mult pentru intensificarea activității organizațiilor de bază, pentru dezvoltarea la oameni a conștiinței și întărirea disciplinei muncii. I. dima FOTOCRONICĂ DE SEZON Legumicultorii și-au reluat munca în sere și solarii Legumicultorii din Șerbănești sunt recunoscuți de ani de zile drept oameni harnici și pricepuți în obținerea unor producții mari și de calitate. Pentru acest an, ei și-au propus ca de pe 120 ha să realizeze aproape 2 100 tone legume a căror valorificare va reprezenta unsprezece la sută din valoarea totală a producției globale realizată de cooperativă. In acest scop, a fost extinsă suprafața de seră înmulțitor și solarii încălzite la 2 000 și respectiv 1 650 mp. De remarcat este și faptul că întreaga suprafață de seră a fost semănată la timp cu semințe de roșii timpurii, ardei gras și vinete. După zile și nopți de eforturi susținute pentru deblocarea salariilor și drumurilor de acces de cantitățile masive de zăpadă, cooperatorii de aici și-au reluat de cîteva zile cu și mai multă insistență munca în sere și solarii. In două zile, de exemplu, a fost repicat răsadul de roșii pe mai mult de 1000 mp. In fotografiile de jos redăm două aspecte din munca legumicultorilor de la C.A.P. Șerbănești , ing. Aurelian Micu, șeful fermei legumicole, împreuna cu șeful de echipă Ștefan Bocăneală urmăresc îndeaproape calitatea răsadului (fotografia din stînga). O secvență din timpul repicatului (fotografia din dreapta). Text și foto : P. POPA Citiți în pag. a IV-a Sesiunea specială a Consiliului de Securitate Lucrările consultative Reuniunii de la Helsinki Vizita în Danemarca a ministrului afacerilor externe al României Iranul „a dobîndit suveranitatea absolută asupra industriei sale petroliere" LA I.A.S. NICOREȘTI A început altoirea viței de vie în vederea asigurării necesarului de material săditor viticol din soiurile cele mai productive în condițiile de climă și sol ale județului nostru, atît pentru producerea de struguri de masă cît și pentru vinificare, zilele trecute la I.A.S. Nicorești s-a început acțiunea de altoire a viței de vie. Organizată în cadrul fermei nr. 4, specializată pe producerea de material săditor, lucrarea se desfășoară sub îndrumarea inginerului Titus Aposteanu, unitatea de producție fiind bine aprovizionată cu corzi altoi și portalion combustibil, lăzi de forțare, rumeguș etc. Lucrînd zi-lumină, cei 40 de altoitori care și-au început activitatea din plin luni 19 martie a.c. realizează zilnic circa 100 000 vițe altoite și stratificate pentru forțare, ceea ce înseamnă că planul de 1,5 milioane vite se va realiza pînă la 4 — 5 aprilie a.c. Președintele Republicii Democratice Sudan, Gaafar Mohammed El Numeiri, va vizita Republica Socialistă România la invitația președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și a tovarășei Elena Ceaușescu, președintele Republicii Democratice Sudan, Gaafar Mohammed El Numeiri, împreună cu soția, va face o vizită oficială în țara noastră, la începutul lunii aprilie 1973. Vizita în Belgia a unei delegații de activiști ai F. C. R. Miercuri, a plecat în Belgia delegație de activiști ai Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean Galați al P.C.R. care, la invitația Partidului Socialist Belgian, va face o vizită în această țară. ★ La sosire, pe aeroportul internațional din Bruxelles, delegația de activiști ai P.C.R. a fost întîmpinată de Andre Leonard, membru al Biroului Național, secretar național al P.S.R., Georges Dejardin, membru al Biroului Național P.S.B., de alți militanți ai partidualui. Au fost de față României la Bruxelles, ambasadorul Alexandru Lăzăreanu, și membri ai ambasadei. In aceeași zi, delegația a fost primită la sediul Partidului Socialist Belgian de Jean Luyten, și Andre Leonard, membri ai Biroului Național, secretari naționali ai P.S.B., Herve Bruchon, membru al Biroului Național al P.S.B., și alți membri ai conducerii P.S.B (Agerpres) Convocarea Consiliului popular al județului Galați Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Galați. In temeiul art. 23 și 47 din Legea nr. 57/1968 de organizare și funcționare a consiliilor populare, decide: Art. unic. — Se convoacă Consiliul popular al județului Galați în sesiunea a XIX-a extraordinară în ziua de 24 martie 1973, ora 8,00 dimineața. Președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean CONSTANTIN DĂSCĂLESCU Obținerea mieilor timpurii — mijloc de creștere a rentabilității sectorului ovin Dintotdeauna creșterea oilor fost o îndeletnicire rentabilă, fără a a mai vorbi de necesitățile economice ale produselor ce se obțin de la acest animal — lînă, carne, lapte. In condițiile moderne de creștere, folosind în practica diurnă cuceririle științei și tehnicii, rentabilitatea acestei îndeletniciri trebuie să crească în mod considerabil. Tocmai la rentabilitatea sectorului ovin ne-am propus, să ne referim în cele ce urmează, localizînd tema la cooperativa agricolă Braniștea, unde lucrez, unitate cu un efectiv de 3 530 ovine, din care 2 300 oioame. Incepînd cu anul 1971, la indicația organelor de partid și de stat de specialitate, ne-am propus să obținem miei timpurii de la un efectiv cît mai mare de oi. In acest scop, conducerea cooperativei și a fermei de ovine au luat, încă din primăvară măsurile ce se impuneau pentru o furajare rațională și o îngrijire cît mai bună pentru a facilita intrarea oilor în călduri chiar în perioada de vară — sfîrșitul lunii iulie, începutul lunii august. Și astfel, anul trecut s-au obținut pentru prima dată miei în perioada decembrie 1971—1 martie 1972. Rezultatele au fost bune: s-au putut livra miei la începutul lunii mai, cînd aveau greutatea de 13—15 kg, iar producția de lapte planificată a fost depășită cu peste 21 la sută, deși în a doua jumătate a lunii iulie 1972 s-a trecut la pregătirea oilor pentru reproducția anului 1973. In expresie valorică, din sectorul pvin cooperativa noastră a obținut anul trecut peste 726 000 lei venituri, din care 345 000 lei din valorificarea cărnii de miel. Folosind experiența pentru anul acesta s-au acumulată, pregătit pentru fătări timpurii aproape 1 800 de oi, din totalul de 2 300. In ce a constat pregătirea oilor pentru reproducție, ținînd că monta trebuia să aibă loc seama în plină vară ? In primul rînd, s-a pus un accent deosebit pe furaje. In afara pășunatului, s-au asigurat importante cantități de furaje pentru hrana suplimentară, în rații intrînd și concentrate. Așa că, la 8 august 1972 s-a declanșat monta artificială la efectivul pregătit în acest scop. Rezultatele sînt dintre cele mai bune. La baza acestei aprecieri stau cei 1 760 de miei obținuți în ultima lună a anului trecut și în primele două luni ale anului curent (pînă la 28 februarie a.c.). In momentul de față un însemnat număr de miei au ajuns la greutatea de 10—15 kg, ceea ce ne dă posibilitatea ca de la 1 aprilie a.c. să începem livrarea de miei către complexul de îngrășare de la Hanu Conachi, iar pînă la 15—20 mai va fi valorificat întregul efectiv destinat fondului de carne. Pentru ca mieii să se dezvolte într-un ritm intens, în afară de lap ELENA FOCA inginer șef la C.A.P. Braniștea (Continuare in pog a IV-a) Acțiuni urgente, de strictă necesitate în agricultură. Preitimpinarea eventualelor inundații și evacuarea apelor de pe cimp Căderile masive de zăpadă din ultima vreme au îngreunat și continuă să constituie o serioasă problemă pentru desfășurarea activității în agricultură. După cum se știe, în urma unor intervenții operative, a măsurilor luate de Comandamentul județean pentru deszăpezire și a participării hotărîte a tuturor locuitorilor satelor la acțiunea de înlăturare a efectelor viscolului, activitatea a fost grabnic normalizată, au fost evitate la timp eventualele perturbații. Există însă, datorită topirii cantităților mari de zăpadă, pericolul revărsării norilor și pîraielor care străbat teritoriul județului nostru, al băltirii apelor pe terenurile agricole. Este lesne de înțeles că un asemenea fenomen nu numai că ar îngreuna și întîrzia considerabil executarea lucrărilor din campania agricolă de primăvară, dar ar produce pagube însemnate agriculturii, întregii economii. Stabilirea în recenta ședință a Comitetului Executiv al C.C. P.C.R. a unor măsuri care vizealză elaborarea unui program național de lucrări pentru eliminarea excesului de apă de pe terenurile agricole și pentru combaterea iundațiilor constituie pentru factorii de răspundere, pentru toți lucrătorii din agricultură și locuitorii satelor o sarcină imediată și de mare răspundere. Trecerea de îndată la acțiune — o acțiune de largă mobilizare și temeinic organizată, este, așadar, de primă urgență. In incintele îndiguite și amenajate pentru irigații este absolut necesar să se înceapă, fără nici o amînare, desfundarea canalelor blocate de gheață și zăpadă pentru a putea da astfel posibilitatea ca apa provenită din topirea zăpezii să se scurgi neîntrerupt. Pentru evacuarea mai rapidă apelor este nevoie să se folosească în acest scop toate motopompele și utilajele de irigare din dotarea unităților agricole, asigurîndu-se (Continuare in pag. alla) T