Viața Nouă, octombrie-decembrie 1973 (Anul 30, nr. 8955-9032)

1973-10-14 / nr. 8966

ANUL XXX — NR. 8966 DUMINICA 14 OCTOMBRIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN MUNICIPIUL TG. MUREȘ Pe itinerariul vizitelor de lucru, ale tovarășului Nicolae Ceaușescu secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou și important obiectiv — municipiul Tg. Mureș, împreună cu conducătorul partidului și al statului nostru, în această zi au fost oaspeții străvechii așezări transilvănene tovarășii Dumitru Popescu și Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în orașul de pe Mureș, ca și vizitele recente de la Slobozia, Galați și Brăila, a prilejuit secretarului general al partidului o fructuoasă întîlnire cu oamenii muncii români, maghiari și germani care trăiesc înfrățiți de veacuri pe acest pămînt străbun, muncind înfrățiți pentru propășirea României cialiste. Tema dialogului — daaceeași ca în toate celelalte întîlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc — examinarea atentă și concretă, nemijlocită și eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului și a sarcinilor trasate de Conferința Națională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluții care să confere activității cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter și mai dinamic. ★ La ora 9:00, avionul cu care a călătorit conducătorul dului și statului aterizează partida Tg. Mureș: „Bine ați venit la noi, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu!". Aceste cuvinte înscrise pe un mare panou, pe frontispiciul aerogării, sunt în inimile tuturor. Mureșenii au ținut să facă o primire sărbătorească a tovarășului Ceaușescu. La coborîrea din avion, secretarul general al partidului a fost salutat de tovarășul Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. In numele comuniștilor, al tuturor locuitorilor județului Mureș, români, maghiari și germani, secretarului general al partidului îi sunt adresate cuvinte calde de bun sosit. O gardă militară, alcătuită din ostași, luptători ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Tovarășul Nicolae Ceaușescu trece în revistă garda de onoare. După străvechea tradiție, de deosebită stimă față de cei mai îndrăgiți oaspeți, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se oferă pîine și sare, i se dă să guste dintr-o ploscă cu vin. Pionierii îl înconjoară apoi pe conducătorul partidului și statului, îi oferă flori. Mulțimea aclamă entuziast. Tovarășul Nicolae Ceaușescu (Continuare in pag. a lll-a) Dragi tovarăși, Am venit în municipiul și județul dumneavoastră într-o vizită de lucru și pentru a participa la inaugurarea acestui minunat lăcaș de artă și cultură : Teatrul de stat din Tg. Mureș. Am putut constata cu multă bucurie că oamenii muncii din municipiul Tg. Mureș și din județul Mureș înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea și de hotărîrile Conferinței naționale ale partidului. (Aplauze puternice, orale). Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră, participanților la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureș și județului Mureș un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, precum și din partea mea personal. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceaușescu-P.C.R.“). Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureș, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarășul Iosif și de ceilalți tovarăși care Banc au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obținute în realizarea planului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult. In toate se execută în continuare lucrări de investiții — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea și perfecționarea producției. Se poate spune că industria județului Mureș se dezvoltă într-un ritm rapid. Odată cu industrializarea se dezvoltă orașul, se transformă oamenii, devenind participanți tot mai activi la înfăptuirea mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, urale). După cum am mai menționat recent în cadrul altor adunări, în întreaga țară oamenii muncii au reușit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizînd și o depășire a prevederilor planului — industria dezvoltîndu-se într-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureșul și-a adus contribuția importantă, realizînd planul pe nouă luni în proporție de 102,8 la sută și îndeplinind deja în nouă luni angajamentul de depășire a planului pe întregul an. Toate aceste realizări obținute de oamenii muncii din județul Mureș, ca de altfel de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, a întregului nostru popor, atestă încă o dată — dacă mai era nevoie — realismul planului cincinal, al angajamentelor asumate de multe organizații de partid, printre care și organizația din județul Mureș, de a realiza cincinalul într-o perioadă mai scurtă. Tot ceea ce am realizat pînă acum, în cei doi ani și nouă luni din actualul cincinal, demonstrează că stă în puterea oamenilor muncii din România socialistă să asigure mersul tot mai ferm înainte al patriei noastre pe drumul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, pe drumul trecerii spre comunism, al făuririi bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze, urale. Se scandează „Ceaușescu-P.C.R.“). Pentru rezultatele bune obținute de oamenii muncii din industria municipiului Tg. Mureș și din județul Mureș, doresc să adresez tuturor cele mai calde felicitări și urări de noi succese.Aplauze, urate, ovații. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“. Au fost obținute, de asemenea, rezultate bune în dezvoltarea producției agricole — și, după cum s-a arătat aici, și județul dumneavoastră are în această privință o serie de rezultate pozitive. Aș dori de aceea să adresez și țărănimii cooperatiste, tuturor lucrătorilor din agricultura județului Mureș calde felicitări pentru rezultatele obținute, precum și urarea de a obține noi succese în activitatea viitoare. (Aplauze puternice, prelungite, urale). Succesele pe care le-am înregistrat în realizarea planului în industrie și agricultură sunt, fără nici o îndoială, un motiv de mîndrie și de bucurie pentru toți oamenii muncii, pentru întregul nostru popor, dar nu trebuie să uităm că mai avem încă mult de făcut pentru a străbate drumul lung în vederea ridicării economiei țării noastre la nivelul țărilor dezvoltate, pentru asigura un grad înalt de dezvolatare a industriei și agriculturii — condiție primordială pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru trecerea la edificarea societății comuniste pe pămîntul patriei noastre. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu și poporul“). Chiar în cursul vizitei de astăzi am discutat în întreprinderile respective asupra necesității de a se lua noi măsuri în vederea lichidării unor neajunsuri, pentru o mai bună folosire a capacităților de producție, a mașinilor și utilajelor, pentru ridicarea calității producției, reducerea prețului de cost și creșterea eficienței întregii noastre activități. Trebuie să spun, la această adunare, că și în întreprinderile din Tg. Mureș și din județul Mureș mai sunt încă multe rezerve în acest domeniu. Sper că organizațiile de partid, colectivele de conducere ale întreprinderilor, toți oamenii muncii vor acționa cu și mai multă fermitate pentru ridicarea întregii activități la nivelul cerințelor puse de Congresul al X-lea, de Conferința Națională ale partidului. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu-P.C.R.“). Este necesar, de asemenea, să acordăm o atenție mai mare realizării la timp a investițiilor, punerii în producție a capacităților la parametrii proiectați, pentru a obține maximum de eficiență din cheltuielile materiale și de muncă pe care le efectuăm pentru aceste investiții. In general, este necesar să depunem eforturi mai susținutee pentru a obține o îmbunătățire a activității în agricultură, creșterea producției agricole, în vederea satisfacerii în condiții tot mai bune a necesităților poporului, a sporirii contribuției agriculturii noastre socialiste la creșterea avuției generale, la bunăstarea întregului popor. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează „Ceaușescu-P.C.R."). Ținînd seama de ritmul înalt în care se dezvoltă economia națională, de construirea în fiecare an a noi și noi obiective industriale, trebuie să se acorde mai multă atenție pregătirii cadrelor necesare tuturor unităților noastre productive — atît industriale cît și agricole. In fiecare an mii și mii de oameni ai muncii din județul dumneavoastră — ca să nu vorbesc de sutele de mii din întreaga țară — intră în producție. Sînt necesare eforturi susținute pentru dezvoltarea învățămîntului și perfecționarea activității lui pentru pregătirea muncitorilor calificați, a tehnicienilor, a inginerilor, a cadrelor de conducere. Trebuie să înțelegem că înfăptuirea tuturor sarcinilor ce ne stau în față depinde de nivelul de pregătire a oamenilor, a cadrelor. Pînă la urmă, forța principală care garantează mersul nostru înainte este omul. De oameni trebuie să ne ocupăm, de pregătirea lor pentru a asigura înfăptuirea cu succes a progra (Continuare In pag. a llla) Cuvîntarea ramiri Nicolae Ceaușescu la adunarea populară de la Tg. Mureș Ieri, la S.N.G. a fost lansată la apă nava prototip de 8 250 tdw Evenimentul de mare semnificație de la începutul săptămînii — vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu în municipiul Galați și prezența sa la sărbătorirea a opt decenii de activitate S.N.G. — a intrat în istoria momentelor deosebite trăite de oamenii de la Dunăre. Ca de atîtea ori secretarul general al partidului a dat constructorilor de nave indicații prețioase. In temeiul celor indicate și a sarcinilor încredințate, constructorii de nave gălățeni au raportat ieri lansarea la apă a cargoului prototip de 8250 tdw pentru export. Lansarea la apă s-a făcut la cala Bazin de către secția construcții corp condusă de ing. I Victor Paladescu. In seria de nave de 8250 tdw transport containere sunt prevăzute să se execute la Șantierul naval din Galați și alte cargouri. Creșă în comuna Vlădești in comuna Vlădești a fost dată în folosință o creșă pentru copiii țăranilor cooperatori. Creșa cu două grupe de cite 30 de copii a fost realizată prin contribuția voluntar bănească a cetățenilor. Participarea sătenilor a fost hotărîtoare la lucrările necesare pentru nivelarea terenului și turnarea fundației. SOLEMNITATEA turtli UNOR ALTE ORDINE ȘI DISTINCȚII ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Ieri, la sediul Comitetului județean de partid Galați, a avut loc solemnitatea înmînării unor înalte ordine și distincții ale Republicii Socialiste România unor muncitori, ingineri și tehnicieni de la Șantierul naval Galați, întreprinderea mecanică navală Galați, ICEPRONAV, NAVIMPEX Galați și Liceul industrial pentru construcții de mașini nr. 1 Galați. La solemnitate membri ai biroului au participat Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Prin Decrete ale Consiliului de Stat, pentru merite deosebite și în muncă și contribuția adula dezvoltarea construcției de nave, cu prilejul aniversării a 80 de ani Șantierului naval de la înființarea Galați și cu prilejul sărbătoririi „Zilei constructorilor de mașini" unui număr de 35 de muncitori, maiștri, ingineri și tehnicieni li s-a conferit „Ordinul Muncii“ clasa a III-a. A mai fost conferit Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasele a IV-a și V-a unui număr de 9 muncitori, maiștri, ingineri și activiști de partid, în timp ce alți 67 de muncitori, maiștri, ingineri și tehnicieni au primit, cu această ocazie „Medalia Muncii“. Unui număr de 15 muncitori cu o vechime de peste 20 de ani de muncă în marea unitate navală gălățeană li s-a înmînat „Diploma de onoare". In numele celor decorați au luat cuvîntul maistrul constructor de nave Gheorghe I. Irimescu, electricianul George A. Bursuc și inginerul Anton I. Praisler, directorul Șantierului naval Brăila. Ei au adus calde mulțumiri pentru înaltele distincții acordate, angajîndu-se să-și mobilizeze toate energiile pentru a duce la cini trasate îndeplinire marile sarde secretarul general al partidului, Nicolae Ceaușescu, cu tovarășul prilejul recentei vizite de lucru făcute la Galați și pentru îndeplinirea planului cincinal actual în patru ani și jumătate. CAMPANIA AGRICOLA DE TOAMNA Un imperativ ce se adresează conducerilor cooperativelor agricole: Urgentarea transportului și livrării porumbului Ieri, redacția ziarului nostru a organizat un nou raid prin cîteva baze de recepție ale întreprinderii pentru valorificarea cerealelor Galați, urmărind și cu acest prilej modul în care se desfășoară preluarea porumbului de la unitățile producătoare. Acțiunea, de oste cunoscută, importantă îndeobse impune a fi urgentată în aceste zile, am spune chiar că trebuie să constituie unul din principalele obiective ale activității din agricultură. Facem aceste precizări deoarece și în raidul nostru de ieri am putut constata că în multe cooperative agricole nu se acordă atenția cuvenită transportului cît mai grabnic al porumbului spre bazele de recepție. Justificări s-au găsit și de această dată și principalul motiv îl formează faptul că mai sunt încă de recoltat strugurii de pe unele suprafețe. Fără îndoială nu putem nega acest adevăr, și nici minimaliza importanța pe care o prezintă acum terminarea culesului în vis în toate unitățile. Dar iată că sunt și exemple care ne demonstrează că acolo unde a existat o mai atentă preocupare, o temeinică organizare a muncii și o judicioasă utilizare a mijloacelor de transport și această acțiune — livrarea porumbului către stat se desfășoară în „pas cu timpul“, adică așa cum trebuie și cum este și normal, concomitent cu recoltatul se asigură și transportul rapid al producției. Spre exemplu, C.A.P. „Voința“ Tecuci (care mai are de recoltat struguri de pe circa 10 la sută din suprafață) a reușit să livreze pînă acum, deci în același timp cu efectuarea celorlalte lucrări agricole de toamnă, peste 720 tone porumb știuleți. Circa 1 000 tone de porumb, ceea ce reprezintă aproape 60 la sută din întreaga cantitate datorată statului, a predat în ultimele zile și cooperativa agricolă din Munteni și acțiunea este în V. BUCUR (Continuare în pag. a IV-a) CE ESTE NOU IN JUDEȚ Aglomeratul superbazic — un nou produs realizat la C.S.G. Recent la Uzina furnale-aglomerare a C.S.G. s-a realizat un nou produs, aglomeratul superbazic. Discutînd cu secretarul comitetului de partid pe uzină, tov. Constantin Florea și cu ing. Cornel Doniga — cel care a realizat procedeul tehnologic al noului produs, după un studiu al prof. Ilie Murguleț, aflăm că aglomerat 1 superbazic se află în experimentare la Uzina oțelărie după care va fi destinat înlocuirii în mare măsură a varului și a adaosului de minereu, în procesul de elaborare a oțelului. PE FIECARE ȘANTIER, ACȚIUNI ENERGICE PENTRU ACCELERAREA RITMULUI DE EXECUȚIE! Mai sunt doar 76 zile pină la punerea in funcțiune a oțelăriei electrice. Ce garanții oferă stadiul actual al lucrărilor ? Obiectivul major care condiționează realizarea sporului de oțel prevăzut în actualul cincinal și spre care colectivul de muncă al întreprinderii de construcții și montaje siderurgice Galați trebuie să-și orienteze tot mai mult atenția, în această perioadă, îl constituie oțelăria electrică, de pe platforma C.S.G. care, conform planului de punere în funcțiune trebuie să elaboreze la sfîrșitul acestui an primele șarje de oțel superior. Deci, un motiv în plus pentru constructorii șantierelor 31, 61 și cei de la Grupul 4 electrotehnic, în sarcina cărora cade realizarea oțelăriei, de a-și suplimenta forțele pentru a înregistra, în zilele care au mai rămas pînă la termenul scadent, un ritm de lucru accelerat, în stare să asigure încadrarea în grafice a lucrărilor. Evident nu putem să trecem cu vederea preocupările care au existat pentru impulsionarea ritmului mai ales în ultima perioadă, faptul că atît constructorii cît și beneficiarul la indicația biroului Comitetului județean de partid au trimis specialiști la întreprinderile din țară pentru a impulsiona livrarea utilajelor și a construcțiilor metalice. Din faptele pe care le-am consemnat recent cu ocazia unei noi analize pe șantierul oțelăriei rezultă că atunci cînd sînt respectate întocmai țiile și măsurile stabilite, indicacînd potențialul material și uman este folosit judicios, randamentul muncii depuse este pe măsura așteptărilor. Acționînd în acest context, constructorii de pe șantierul oțelăriei electrice au reușit ca în luna septembrie anul curent să recupereze restanțele acumulate anterior din o producție valorică de aproximativ 4 000 000 lei. Referindu-se la măsurile politice și tehnico-organizatorice pe care conducerea întreprinderii de construcții le-a luat în ultima vreme în vederea accelerării ritmului de execuție, precum și la succesele din luna precedentă, tovarășul inginer Gheorghe Cașcaval, directorul Grupului de șantiere pentru construcția oțelăriei electrice ne declara: „Sîntem hotărîți să facem totul pentru a pune în I. DIMA (Continuare in pag a IV-a)