Viaţa Romînească, 1920 (Anul 12, nr. 7-10)

1920 / nr. 7

„VIATA ROMINEASCA“ Institut SI* Editură* Arte grafice, Librărie $1 Eartihmie SOCIETATE ANONIMA. CAPITA. LEI 6.000.000 PROSPECT DE EMISIUNE Pentru mărirea capitalului la Lei 20.000.000 Conform deciziunii Adunării Generale extraordinare din 3 Octomb. 1920 Societatea „VIATA ROMÎNEASCĂ“, după aproape un an de existentă, poate privi cu încredere viitorul. Născută dintr’o imperioasă nevoie culturală, în urma lărgirii graniţelor tării, ea a fost întîmpinată pretutindeni cu căldură, lucru ce constîtue un îndemn sufletesc pentru conducătorii săi ca să facă din ea o puternică instituţie, menită să contribue la risipirea întunericului ce pluteşte încă în largă măsură deasupra ţarinelor noastre. Primirea entuziastă ce s-a făcut revistei „VIAŢA ROMÎNEASCĂ“, centru de închegare al Societăţii a întrecut orice aşteptare. Mărginit deocamdată la un număr de 10.000 exemplare din pricina greutăţilor de producţie şi a lipsei de hîrtie tirajul revistei în curând va fi considerabil mării, ca urmare a numeroaselor cereri venite zilnic până şi din cele mai îndepărtate coifuri ale Românismului. In jurul acestei mari publicaţii, s-a format „Asociaţia literară şi ştiinţifică „VIAŢA ROMÎNEASCĂ“, care cuprinde până acum peste 120 membri nume dintre cele mai cunoscute în câmpul literilor, artelor şi ştiinţelor romîneşti asigurîndu-se astfel Revistei o constantă şi variată colaborare. Pe terenul editorial, Societatea „VIAŢA ROMÎNEASCĂ“, pe lingă lucrările unor scriitori cu reputaţie bine stabilită ca :2. Ibrăileanu, G. Sadoveanui D. D. Pătrăşcanu, I. Codreanu, Radu Rosetti, G. Topliceanu, G. Galaction, et. etc., a achiziţionat multe lucrări literare şi didactice de mare valoare, cum sînt operele complecte ale lui Gherea, Dicţionarul Latin-Român al. D-lul Ion Nădejde, cărţile de citire pentru învăţămîntul primar ale D-luii. Al." ■ Brâiescu-Voineşti, diferite biblioteci pentru copii etc. etc. Unele din acestea au şi apărut, altele vor vedea în curînd lumina tiparului. Deasemenea edilitura „VIAŢĂ ROMÎNEASCĂ“ a creat o bibliotecă intitulată „Foi Volante“, menită să aibă un neîndoelnic succes criteriul ei fiind „ Selecfie şi SfUnitate*1. • Iar pentru a răspîndi gustul de lectură şi în masele mari, în curînd va apare, tot în această editură, un ziar literar „Viaţa Romînească, Curiei* Săptămînal" pus sub priceputa conducere a D-ior Mihail Sadoveanu şi Mihai Carp. Pentru ca întregul edificiu să fie aşezat pe baze solide, comerţul de librărie şi papetărie a fost intensificat, luindu-se măsurile necesare pentru ca librăria ,,Viaţa Romînească“ din Iaşi să devie centrul cel mai indicat de aprovizionare pentru Basarabia, Bucovina şi întreaga Moldovă. În sfîrşit, în tirapul din urmă, Societatea a cumpărat la Iaşi, str. Vasile Alexandri un teren de 2800 m. p. pe care a şi început construcția Palatului Societăţii. In curînd el va adăposti Institutul nostru de arte grafice cu cele trei tipografii proprietatea Societății cu mașini rotative, cumpărate în ultimul timp, cu biurourile comerciale, redacționale, administrative etc. * Dar planul nostru pentru creșterea culturii naționale era prea vast ca să ne mulțămim numai cu întreprinderea comercială și industrială din Iași. Când am început realizarea lui, am văzut că terenul de activitate este atât de întins, iar forţele colaboratoare atât de mari încât afacerii noastre a trebuit să i se dea cu totul alte proporţii decât cele iniţiate. Se simţea nevoie ca să ne statornicim şi în Capitale României Mari şi deaceia am cumpărat în Bucureşti librăria Alcaiay & Comp. cu toate anexele ei întreprinderea Alcaiay este cunoscută mai ales ca o puternică casă editorială Fondul ei comercial, devenit proprietatea Societăţii se compune din : Mangariile de Desfacere din Calea Victoriei 37 şi str. Lipscani 88 ; institutul de Arte grafice ,,Universala“ din str. Covaci 14 ; Repozitul de Mărfuri din str. Matei-Milo 6 ; Depozitul din str. Cobălă cescu 3 ; apoi întreaga Editură literară, didactică, ştiinţifică şi juridică (Codul General al României. Hamangiu); Colecţia juridică M. A. Dumitrescu etc., cu răspândita ,,Biblioteca pentru toţi“ această enciclopedie cuprinzând peste 1000 de lucrări diferite care se găsesc astăzi în mâinile tuturora, cu bibliotecile ,,Lumen“, ,,Luceafărul“, „Colecţie Alcaiay“, „Biblioteca Agricultorului Român“ etc. etc. intreprinderea Alcaiay, contopindu-se cu creatiunile noastre din Iaşi, Societatea „Viața Românească“ a câștigat pe lângă elementele directive de * **