Viața Studențească, octombrie-decembrie 1970 (Anul 15, nr. 32-43)

1970-10-07 / nr. 32

——i—I—M Desfășurată sub semnul îndemnurilor și indicațiilor cuprinse in cuvintarea rostită de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, la festivitatea de deschidere a noului an de învățămint superior, plenara Consiliului U.R.S.R. din 3 octombrie 1970 a fost consacrată analizei activității asociațiilor in anul universitar trecut, stabilirii sarcinilor și răspunderilor ce le revin in perioada care urmează. Ia lucrările plenarei au luat parte tovarășii : Ion Iliescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, Ion Teoreanu, șeful secției de învățămint a Consiliului de Miniștri, Alexe Popescu, și adjunct al ministrului învățămintului. Au mai participat, de asemenea, reprezentanți ai ministerelor și instituțiilor centrale cu care colaborează U.R.S.R., cadre didactice universitare, activiști ai U.T.C. Pe baza raportului prezentat de către tovarășul Ion Traian Ștefănescu, președintele Consiliului U.A.S.R., secretar al C.C. și al U.T.C., plenara a dezbătut, în lumina hotărîrilor și directivelor Congresului al X-lea al P.C.R., munca profesională, politico-educativă și obștească desfășurată de asociații în anul universitar precedent și a adoptat măsurile concrete pentru activitatea viitoare. In cadrul dezbaterilor au luat cuvîntul tovarășii Almășan Vaier, Pîrvan Ileana, Nicolaescu Ion, Florescu Marin, Niculescu Nicolae, Trocan Gheorghe, Mocanu Romulus, Reghin Ionel, Șerbănescu Gheorghe, Hutira Toma, Marica Emil, Florin Mijaclea, Dimie Nicolae, Stoica Mihai, Alexe Popescu. In încheierea lucrărilor plenarei a vorbit tovarășul Ion Iliescu. In spiritul indicațiilor date de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, la deschiderea noului an universitar, in vederea aplicării consecvente în continuare a Directivelor C.C. al P.C.R. și a prevederilor Legii învățămintului, plenara Consiliului U.R.S.R. a adoptat măsuri corespunzătoare pentru intensificarea preocupării organizațiilor studențești din institute și facultăți în domeniul pregătirii profesionale și politico-ideologice, al educării comuniste a tineretului studios în spiritul marxist-leninismului, al politicii partidului și statului nostru. In deplin consens cu necesitatea orientării consecvente a școlii superioare către cerințele economiei, ale practicii, ale creației și spirituale, plenara a materiale discutat despre dezvoltarea unor legături permanente ale asociațiilor cu organizații U.T.C. din unitățile productive și de cercetare pentru a contribui la mai buna integrare profesională a viitorilor absolvenți. Participanții la plenară au exprimat hotărîrea fermă a studenților și asociațiilor de a înscrie in bilanțul acestui an universitar rezultate pe măsura condițiilor și posibilităților lor, rezultate care să constituie un profund și fierbinte omagiu de dragoste și cinstire închinat marii sărbători — semicentenarul Partidului Comunist Român. In întîmpinarea importantului eveniment ce va avea loc în viața organizației revoluționare unice a tinerei generații din țara noastră — Congresul al IX-lea al U.T.C. — plenara s-a angajat, in numele întregii studențimi, să imprime activității studențești un puternic asociațiilor impuls, spirit mobilizator și combativ in îndeplinirea sarcinilor încredinț .;• țare de partid școlii noastre superioare, pentru formarea și educarea viitoarelor cadre de specialiști ai economiei, științei și culturii României socialiste. REVISTĂ A UNIUNII ASOCIAȚIILOR STUDENȚEȘTI DIN ROMÂNIA Anul XV • Nr. 32 (376) • Miercuri 7 octombrie 1970 9 16 pagini 90,50 lei sai nou an universitar sub semnul înaltelor auspicii și comandamente Carintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la adunarea festivă din București. Stimați tovarăși profesori. Dragi prieteni studenți. Astăzi, peste o sută cincizeci de mii de tineri de pe meleagurile patriei se îndreaptă spre sălile și laboratoarele institutelor superioare de învățămint. Intr-adevăr, numai gîndind la această cifră ne dăm seama ce armată minunată și uriașă de oameni ai științei și culturii vom avea mîine în opera de edificare a comunismului în patria noastră. De aceea, este deosebit de plăcut pentru mine — ca și pentru ceilalți tovarăși din conducerea partidului și statului —, să particip la deschiderea festivă a anului de învățământ superior și să vă transmit, cu acest prilej, dumneavoastră, cadrelor didactice și studenților din institutele de învățămînt superior ale Capitalei, precum și din toate centrele universitare ale țării, un cald salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Guvernului Republicii Socialiste România.Aplauze puternice, prelungite). Inaugurarea cursurilor universitare în acest an are loc în condițiile cînd în întreaga țară oamenii muncii desfășoară o intensă activitate pentru îndeplinirea cu succes a prevederilor cincinalului 1966—1970 și pentru pregătirea în condiții cât mai bune a trecerii la următorul plan cincinal, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului nostru. Putem spune, tovarăși, că de pe acum, multe județe și ramuri ale economiei noastre și-au îndeplinit planul cincinal. Avem, ca atare, toate condițiile ca, pînă la sfîrșitul anului, nu numai să realizăm planul cincinal, dar să și-l depășim. (Aplauze puternice). In ce privește viitorul plan cincinal, el este de pe acum definitivat ; trebuie să menționez faptul îmbucurător că prevederile sale sînt superioare celor stabilite de Directivele Congresului al X-lea al partidului, ceea ce va asigura dezvoltarea într-un ritm mai înalt a economiei, a nivelului de viață al întregului nostru popor. (Aplauze puternice, prelungite). După cum se cunoaște, anul acesta țara noastră a fost încercată de mari greutăți pricinuite de inundațiile catastrofale din primăvară, care au afectat o bună parte din județe, aducînd mari daune economiei naționale și populației. Avem însă satisfacția să constatăm că astăzi aceste greutăți au fost în cea mai mare parte înlăturate. Prin munca eroică a clasei noastre muncitoare — care s-a aflat în primele rînduri — a țărănimii, intelectualității, prin contribuția întregului nostri popor, condus de partid, activitatea economică și socială din patria noastră a reintrat într-un timp scurt în ritmul său de mai înainte. Folosesc acest prilej pentru a adresa, din nou, mulțumiri călduroase oamenilor muncii — români, maghiari, germani și de alte naționalități — întregului nostru popor, care n-a precupețit nimic pentru a apăra avuția națională în acele împrejurări, dovedindu-și încă o dată patriotismul fierbinte, atașamentul față de cauza construcției socialismului din patria noastră. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să exprim în mod deosebit mulțumiri călduroase tineretului patriei noastre, studențimii, care a muncit, alături de întregul popor, pentru a opri furia apelor și și-a adus contribuția la înfringerea greutăților, la reintrarea în normal a întregii activități. (Aplauze puternice). Putem spune că în aceste împrejurări grele s-a afirmat încă o dată forța de granit a societății noastre socialiste, unitatea întregului popor în jurul partidului, hotărîrea sa de a înfăptui neabătut politica internă și externă a partidului — politică ce corespunde intereselor și năzuințelor întregii noastre națiuni socialiste. (Aplauze puternice, prelungite). întregul nostru popor este angajat cu energie și entuziasm în eforturile de dezvoltare și perfecționare continuă a bazei tehnico-materiale a societății noastre socialiste, de înfăptuire a programului stabilit de partid i se desfășoară o largă activitate pentru perfecționarea și îmbunătățirea continuă a conducerii, organizării și planificării vieții economice și sociale, pentru sporirea eficienței economiei naționale și a întregii activități sociale. Ca rezultat al succeselor obținute în construcția economică și în îndeplinirea planului de stat, s-au creat noi condiții pentru creșterea standardului de viață al populației, pentru satisfacerea într-o măsură sporită a cerințelor ei materiale și spirituale. O expresie elocventă a preocupării pentru creșterea nivelului de trai al poporului o constituie încheierea în acest an a acțiunii de generalizare a măsurilor de majorare a salariilor. Populația salariată a primit astfel în plus, anul acesta, circa 12 miliarde lei. Ridicarea nivelului de viață al poporului este preocuparea centrală a partidului și statului nostru, țelul suprem al întregii activități de construcție a socialismului și comunismului în patria noastră. Vom face totul ca, an de an, lună de lună, bunăstarea materială și spirituală a poporului nostru să crească necontenit. (Aplauze prelungite), în cadrul preocupărilor partidului și statului pentru asigurarea progresului multilateral al țării, pentru ridicarea României la nivelul țărilor avansate, un loc important ocupă dezvoltarea învățămîntului, asigurarea condițiilor pentru pregătirea cadrelor necesare economiei, științei și culturii, educarea și formarea pentru muncă și viață a tinerei generații. (Vii aplauze). (Continuare în pagina 3)