Viața Studențească, aprilie-iunie 1971 (Anul 16, nr. 14-26)

1971-04-07 / nr. 14

<=Aveți legături de PREȘEDINTELE • ' . • • ■ <î în ziua de 3 aprilie a.c. a avut loc ședința Comitetului Executiv al U.R.S.R. în legătură cu această dezbatere l-am rugat pe tovarășul Ion Traian Ștefanescu, președintele Consiliului U.R.S.R., să ne înfățișeze problemele discutate și semnificațiile lor. Prima ședință a Comitetului Executiv de după Conferința a VllI-a a U.A.S.R. și Congresul U.T.C. a dezbătut problemele privind activitatea educativă și socialgospodărească desfășurată de asociații, modul de organizare a comisiilor pe probleme ale Consiliului U.R.S.R., programul de activități al Comitetului Executiv pe trimestrul in curs, bugetul uniunii noastre pe anul 1971. De asemenea, au fost discutate detaliile de organizare a Festivalului studenților din institutele de artă și a Colocviului național studențesc „Partidul Comunist Român și mișcarea democratică studențească din România". Prilejuind dezbateri fructuoase, intr-o atmosferă de lucru, ședința Comitetului Executiv reprezintă, prin măsurile stabilite, un important pas in concretizarea hotăririlor Conferinței a VllI-a a U.R.S.R., in fructificarea și generalizarea inițiativelor interesante, eficiente, existente in centrele universitare. Considerind că este firesc ca răspunsul la diversele probleme analizate de Comitetul Executiv să fie dat de cei care conduc nemijlocit domeniile respective la nivelul Consiliului U.R.S.R., mă voi opri, cu acordul dv„ numai la următoarele aspecte: O semnificație importantă are faptul că reprezentanții studenților au posibilitatea ei inșiși să dezbată și să aprobe măsuri de perfecționare a condițiilor de studiu și viață de care dispun. Astfel, îmbunătățirea modului de acordare a burselor pentru studenții căsătoriți care au copii, precum și majorarea alocației date de Uniunea noastră studenților ce servesc masa la cantinele dietetice sunt expresia unor necesități evidențiate direct de membrii Comitetului Executiv. Incontestabil, putem să abordăm și să soluționăm aceste probleme, datorită grijii permanente manifestată de către întreaga societate și in primul rând de către conducerea partidului față de condițiile de studiu și de viață ale studenților. tul dintre problemele analizate de ComiteExecutiv, organizarea Consiliului U.R.S.R. pe comisii reprezintă o continuare a experienței dobindite in activitatea organului central al cărui mandat a încetat la ultima noastră Conferință. Totodată, crearea comisiilor exprimă aplicarea la particularitățile activității universitare a măsurilor adoptate in ultimul timp in cadrul organismelor obștești din țara noastră, pentru lărgirea participării efective a celor aleși la soluționarea problemelor ridicate de viață, de activitatea practică, o nouă expresie a perfecționării democratismului organizației studențești. In mod deosebit se cuvin a fi evidențiate măsurile stabilite de Comitetul Executiv pentru organizarea manifestărilor la nivel național în cinstea aniversării semicentenarului creării Partidului Comunist Român, manifestări care vor marca sentimentele studențimii, de profundă mindrie patriotică fată de tradițiile glorioase de luptă ale clasei muncitoare, ale poporului, sub conducerea încercată a comuniștilor, de atașament deplin la politica partidului și statului nostru.tiv Hotărîrea adoptată de Comitetul Execuție a convoca Plenara Consiliului U.R.S.R. in prima jumătate a lunii mai permite ca, in ultima perioadă a anului universitar și in timpul sesiunii de examene, să se intensifice preocupările concrete ale asociațiilor pentru bună desfășurare a examenelor și totodată să se stabilească măsurile necesare in vederea organizării vacanței de vară a studenților ,in cele mai bune condițiuni. (Continuare in pag. 2) mamaammm BIBLIOTECA,,ASTRA" SIBIU iată concluzia legitimă pe care o desprinde prof. ing. Marin Rădoi din întregul proces de perfecționare a învățămîntului superior sub semnul înaltelor comandamente pe care le are de îndeplinit în contextul actual al societății noastre socialiste : „Viața universitară cu întreaga ei suită de activități se înscrie pe orbita efortului general desfășurat de popor pentru ca România să-și întregul ocupe locul ce i se cuvine în rîndul națiunilor civilizate ale lumii", (pag. 11). „Responsabilitatea studentului denotă atitudinea de principiu în fața societății, a poporului nostru muncitor, și, consecnță firească, în fața conștiinței lui morale, individuale. Ea însemnează un organonin activitatea lui și, concomitent, mărturisește o conștiință a datoriei" — scrie studentul clujean Andrei Hossu în articolul său de la pagina 11. „Virtual, viitorul este ca un pictor care are pe o paletă o mulțime de culori. Ce o să iasă de pe paletă nu știm. Numai omul o să hotărască. Vreau să spun că nu trebuie să ne așteptăm să facem din prezent un viitor complet cunoscut. Dumneavoastră, tinerii, veți crea, veți inventa. Pentru că trebuie să inventezi, trebuie să visezi. Pentru a exista ca fire omenească trebuie să știm să visăm. Căci numai cîteva visuri extraordinare ne-au permis să mergem înainte" — spunea, la întîlnirea cu studenții Academiei de studii economice din București, savantul Henri Coandă, a cărui viață și operă înseși sînt mărturiile elocvente ale unei perpetue tinereți. (pag. 10). Un complex studențesc, un oraș de toate zilele intr-un oraș pentru studenția dintotdeauna. Complexul 1 din Cluj, căminele Universității. Ce se întîmplă intr-o zi oarecare și într-o biografie oarecare din Complex ?, întreabă reportajul nostru din pag. 8—9. PREAMBUL Dialog relevant O discuție purtată într-un context universitar este de cele mai multe ori revelatoare întocmai ca o secțiune transversală pentru punerea în evidență a unor aspecte mai puțin accesibile simțului nostru cotidian. Impresia aceasta în orice caz mi s-a impus încă din primele clipe ale dialogului angajat cu un grup de studenți și cadre didactice de la Facultatea de chimie a Universității din Cluj. Locul discuției — chiar cabinetul conf. dr. Ioan Al. Crișan, decanul acestei facultăți. Și aceasta nu pentru că s-ar fi rezervat un protocol aparte oaspetelui bucureștean, ci fiindcă în mod curent au loc asemenea discuții în jurul aceleiași mese. Stima și respectul într-o astfel de ambianță au o rezonanță afectivă, lipsită de artificialitatea îndeplinirii unor formalități care țin de codul universitar. Discuția nu e decit continuarea firească a dialogurilor ad-hoc din seminarii și laboratoare, din excursiile cu caracter profesional sau de la reuniunile studențești la care cadrele didactice sînt nelipsite. Mai mult însă decît această apropiere afectivă n-a entuziasmat comuniunea preocupărilor, chiar dacă unele — principial — sunt preponderent sau exclusiv ale decanatului și catedrelor, iar altele specific studențești, de competența numai a asociației. Care au fost așadar principalele probleme care timp de câteva ore ne-au solicitat unanim interesul și argumentele ? Mai întîi profilul Facultății de chimie de tip universitar în comparație cu cea de tip politehnic, ai cărei absolvenți se bucură de o mai bună plasare datorită cerințelor mereu în creștere ale industriei noastre chimice. Facultatea de chimie din cadul universității — nu numai a celei din Cluj — pregătește in principal profesori (îndeosebi secția fizicochimice), dar și chimiști cu o pregătire de anvergură (începînd cu anul IV cînd se fac specializări în chimie organică, anorganică și chimie fizică). Cu toate acestea, anul trecut nici unul dintre absolvenții săi nu a ocupat vreun post în specialitate la vreo întreprindere, laborator sau unitate de cercetări. Plasarea numai în învățămînt face de Niculae STOIAN (Continuare in man 5n> Fotografiei de față intitulată „Idilă“ de Zoltán Toro, precum și altele reproduse in paginile următoare, constituie un eșantion din lucrările pe care grupul de studenți din cercul foto al Universității „Babeș- Bolyai“ le expun la expoziția din cadrul tradiționalului festival „Primăvara studențească“ deschis simbătă 3 aprilie 1971