Viața Studențească, octombrie-decembrie 1971 (Anul 16, nr. 33-45)

1971-10-03 / nr. 33

SUB AUSPICIILE ÎNALTE ALE PREZENȚEI TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ȘI ÎN ENTUZIASMUL REVOLUȚIONARELOR SALE ÎNDEMNURI DE A NE PREGĂTI TEMEINIC PENTRU MUNCĂ ȘI VIAȚĂ, AM ÎNCEPUT NOUL AN UNIVERSITAR, AN DECISIV PENTRU SCHIMBĂRI RADICALE ÎN ÎNVĂȚĂMÎNTUL SUPERIOR CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși profesori. Dragi tovarăși și prieteni. Studenți și elevi, începerea noului an de învățămint superior — la doua saptămini după ce și-au deschis porție școlile din invațămîntul general, profectonal și liceal — reprezintă un eveniment de mare însemnătate pentru milioanele de copii și tineri ai patriei noastre, pentru întreaga noastră societate socialistă. Doresc să folosesc acest prilej pentru a adresa profesorilor și tuturor cadrelor didactice dinnvațămintul superior și din întreaga rețea școlară, studenților și elevilor din București și din toată țara un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, puternice, îndelungate) (Aplauze Inaugurarea acestui nou an de Invățămint universitar și școlar coincide cu anul trecerii la înfăptuirea de către întregul nostru popor a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului privind dezvoltarea bazei tehnico-materiale, ridicarea învătămîntului, științei, culturii și a bunăstării tuturor celor ce muncesc, in vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate in România. (Aplauze prelungite) După cum se știe, actualul cincinal 1971—1975 pune in continuare pe prim plan dezvoltarea industriei socialiste, și în primul rind a industriei constructoare de mașini, menită să asigure înzestrarea intr-o măsură mai însemnată a întregii economii naționale cu mașini și utilaje de înaltă tehnicitate. Totodată, se prevede dezvoltarea mai puternică a agriculturii, extinderea irigațiilor, chimizarea și mecanizarea tuturor proceselor de producție, asigurându-se, pe această bază, sporirea substanțială a producției agroalimentare. O dată cu preocuparea pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societății, partidul se preocupă de mai buna amplasare a obiectivelor economice pe întreg teritoriul țării, astfel incit creșterea rapidă a forțelor de producție să asigure ridicarea nivelului general al tuturor județelor și zonelor patriei noastre. In același timp, ca urmare a dezvoltării rapide a forțelor de producție, se impune, ca o necesitate logică, luarea măsurilor necesare în vederea perfecționării continue a relațiilor de producție, a conducerii întregii activități economico-sociale. Un loc de seamă în programul elaborat de Congresul al X-lea il ocupă dezvoltarea invățămîntului, științei și culturii, factori de mare importanță in făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate in România. (Aplauze puternice) Sînt de acum 9 luni de cînd clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea au trecut cu toate forțele la înfăptuirea noului plan cincinal. Rezultatele obținute in industrie, prin realizarea și depășirea sarcinilor de plan, cit și succesele obținute in producția agricolă demonstrează atit realismul noului cincinal, cit și forța și capacitatea creatoare a oamenilor muncii din România socialistă. (Vii aplauze) Pentru rezultatele bune obținute, atit in industrie cit și in agricultură, in realizarea sarcinilor de plan pe primele 9 luni ale noului cincinal, doresc ca, în numele conducerii de partid și de stat, să adresez, la această adunare a studenților din Capitală, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, și să le urez noi și mari succese in activitatea lor închinată prosperității patriei noastre. (Aplauze puternice, îndelungate). După cum se știe, Congresul al X-lea al partidului a acordat o atenție deosebită măsurilor privind ridicarea continuă a nivelului de trai, material și spiritual, al întregului nostru popor. Vă sînt cunoscute prevederile in această privință, și nu doresc să mă refer la ele acum ; voi menționa numai că, încă din acest an, incepînd din luna septembrie, s-a trecut la majorarea cu circa 45 la sută a alocației pentru copii, realizîndu-se mai devreme decit se prevedea una din acțiunile importante legate de creșterea nivelului de viață al oamenilor muncii — și care privește direct viața a milioane de copii din patria noastră și a milioane de familii. (Vii aplauze). S-au elaborat un șir de măsuri privind Îmbunătățirea mai rapidă a producției alimentare, a serviciilor. Partidul și guvernul se preocupă permanent ca, pe măsura realizării planului, a creșterii avuției și a venitului național, să se realizeze, in cele mai bune condițiuni, ridicarea nivelului de viață al oamenilor muncii. Partidul a pus și pune acest obiectiv în centrul activității sale, considerînd că el constituie, de altfel, țelul suprem al întregii sale politici, însăși esența socialismului, care trebuie să asigure bunăstarea și fericirea omului. (Aplauze puternice, îndelungate). Progresele obținute în anii construcției socialiste în toate domeniile de activitate, îndeplinirea cu succes a cincinalului 1965—1970 și realizările obținute în primele 9 luni ale actualului cincinal, demonstrează justețea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, care, călăuzindu-se după adevărurile generale, universal valabile, se străduiește de a găsi căile cele mai corespunzătoare condițiilor concrete din țara noastră, in vederea edificării cu succes a societății socialiste. (Aplauze îndelungate). Viața demonstrează — aș putea spune, zi de zi — că partidul nostru știe să aplice legitățile generale la condițiile concrete ale României, aducîndu-și și pe această cale contribuția nu numai la făurirea orînduirii noi în patria noastră, dar și la dezvoltarea și afirmarea ideilor marxism-leninismului în întreaga lume. (Aplauze puternice). Oricine vede ce se realizează în întreaga țară, în toate județele și zonele patriei — care, se poate spune, reprezintă un vast șantier de construcții industriale, agricole, social-culturale — nu poate să nu recunoască atât justețea politicii partidului nostru comunist, cit și forța creatoare a clasei muncitoare aliată cu țărănimea, cu intelectualitatea, hotărirea cu care toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, înfăptuiesc politica partidului, deoarece ea corespunde pe deplin năzuințelor vitale ale întregii națiuni. (Aplauze puternice). In această activitate constructivă uriașă, se afirmă cu putere rolul politic conducător al partidului în toate domeniile. Se poate spune că toți oamenii muncii din România înțeleg că numai întărind continuu rolul conducător al partidului — care trebuie să asigure îndrumarea și orientarea tuturor sectoarelor de activitate — se asigură făurirea cu succes a societății socialiste multilateral dezvoltate, crearea condițiilor pentru trecerea la înfăptuirea societății comuniste în România. (Aplauze puternice, prelungite). Știm, tovarăși, că în activitatea noastră au existat și mai există încă lipsuri, că mai avem mult de făcut pentru a ridica România la nivelul țărilor avansate din punct de vedere economic. Programul stabilit de Congresul al X-lea, noile orientări in vederea elaborării perspectivei dezvoltării României pînă în anii 1990—2000 creează condițiile pentru a putea să ne concentrăm eforturile și să ne unim forțele — materiale și spirituale — sub conducerea parti(Continuare in pag. 2)