Viața Studențească, ianuarie-martie 1973 (Anul 18, nr. 1-13)

1973-01-31 / nr. 4

O SARBATOARE IN MAREA SARBATOARE (Urmare din pagina 1) Florile oferite părintelui iubit al studențimii, oralele entuziaste, armoniile înalte ale cîntecelor tradiționale cu care corul Universității căruia i s-au adăugat vocile tuturor celor veniți să-l primească pe distinsul oaspete, toate acestea s-au contopit in culorile unei zile de neuitat. Mesajul omagial înmînat din partea Consiliului Uniunii Asociațiilor Studențești din centrul universitar București secretarului general al partidului poartă Însemnul tradițional al cetății universitare bucureștene „Civitas Universitaria — București“. Prin acest culoar viu al entuziasmului, tovarășul Nicolae Ceaușescu se îndreaptă spre marea Aulă a Universității unde urmează să aibă loc ceremonia decernării supremului titlu universitar Doctor Honoris Causa, moment solemn al manifestărilor aniversare prefigurat de Scrisoarea adresată secretarului general al partidului de către Senatul Universității și Consiliul rectorilor din centrul universitar București. La intrarea in edificiul universitar, tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt salutați cu căldură de tovarășii Paul Niculescu-Mizil, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul educației și învățămîntului, Ion Traian Ștefănescu, prim-secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, ministru pentru problemele tineretului, prof. George Ciucu, rectorul Universității din București, de numeroase personalități ale vieții științifice și invățămîntului din întreaga țară. Sute de tineri întîmpină, după datina studențească, cu tradiționalul „Gaudeamus Igitur“. Două coruri — al Universității București și al Conservatorului „Ciprian Porumbescu" — subliniază și mai mult solemnitatea momentului. Răsună urale, se scandează : „Ceaușescu- P.C.R.“ ; „Ceaușescu și poporul“ , „Ceaușescu și studenții". De la balcon, un cor studențesc intonează „La mulți ani“, în timp ce întreaga scandează asistență, în picioare, „Ceaușescu — La mulți ani !“. In uralele și ovațiile celor prezenți, iau loc in prezidiul festivității tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Miron Nicolescu, președintele Academiei Republicii Socialiste România și președinte al Comisiei de referenți pentru decernarea titlului de Doctor Honoris Causa, precum și președinții consiliilor rectorilor din marile centre de învățămînt superior ale țării și alte remarcabile personalități ale vieții științifice. In sală se aflau membri și membri supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, primii secretari ai comitetelor județene de partid, vechi militanți ai partidului comunist și ai mișcării muncitorești din țara noastră, reprezentanți ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, oameni de cultură și artă, cadre didactice universitare, un mare număr de studenți. Deschizînd festivitatea, tovarășul Paul Niculescu-Mizil a spus: Scumpe tovarășe Nicolae Ceaușescu, Dragi tovarăși, Sintem reuniți în acest cadru solemn pentru a înmîna titlul de Doctor Honoris Causa, conferit de Universitatea din București, secretarului general al Partidului Comunist Român, președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu. lor Inițiativa Consiliului rectoridin Centrul Universitar București și a Senatului Universității din București s-a bucurat de un larg ecou in Întreaga țară. Astăzi se poate spune, cu deplin temei, că ea reprezintă voința și hotărirea tuturor instituțiilor de învățămînt și cercetare din țară, a tuturor cadrelor didactice, și oamenilor de cultură, a întregului nostru popor. Hotărirea de a se conferi titlul de Doctor Honoris Causa conducătorului partidului și statului nostru a fost adoptată în unanimitate de Senatul Universității din București și confirmată de către Comisia superioară de diplome. Conferirea acestui titlu are o profundă semnificație, reprezentînd, înainte de toate, omagiul fierbinte adus conducătorului de partid și de stat care timp de patru decenii și-a consacrat viața slujirii devotate a idealurilor partidului, intereselor fundamentale ale poporului român, ale patriei noastre, cauzei socialismului și păcii. Acest act constituie cinstirea luptei desfășurate de tovarășul Ceaușescu. Împreună cu ceilalți militanți de seamă ai partidului, împreună cu gloriosul nostru partid, pentru doborîrea regimului burghezo-moșieresc, pentru eliberarea națională și socială a poporului român, pentru înfăptuirea revoluției și construcției socialiste în patria noastră, și învederează înalta prețuire a contribuției hotărîtoare aduse după alegerea sa în funcția de înaltă răspundere de secretar general al partidului, la toate marile Înfăptuiri ale poporului român, care fac din perioada de după cel de-al IX-lea Congres al partidului cea mai rodnică in realizări din Întreaga dezvoltare postbelică a României. Conferirea acestui titlu subliniază meritele excepționale ale tovarășului Ceaușescu atît in definirea de către partid a liniei sale politice externe, cit și în promovarea pe plan internațional a voinței de pace și colaborare a poporului român. Prin activitatea sa neobosită, principială și consecventă, pentru adîncirea prieteniei cu toate țările socialiste, dezvoltarea relațiilor cu statele care și-au cucerit recent independența, cu toate statele, indiferent de orînduirea socială, pentru instaurarea in lume a unor noi raporturi, întemeiate pe respectul ființei naționale, al demnității și egalității popoarelor, al dreptului lor sacru de a-și hotărî singure destinele, pentru întărirea solidarității internaționale a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor care luptă împotriva imperialismului, conducătorul partidului și statului nostru se bucură de un înalt prestigiu in întreaga lume, ca militant de seamă al mișcării comuniste și muncitorești, ca personalitate proeminentă a vieții internaționale. Subliniem cu acest prilej contribuția esențială pe care o aduce tovarășul Ceaușescu la activitatea teoretică a partidului nostru, la generalizarea pe baza concepției materialist dialectice a experienței revoluției și construcției socialiste, la dezvoltarea în spirit militant și îmbogățirea creator, marxism-leninismului a gîndirii și practicii noastre revoluționare. Titlul de Doctor Honoris Causa, al Universității București conferit tovarășului Nicolae Ceaușescu, reprezintă, în același timp, o manifestare a încrederii nestrămutate a lucrătorilor din domeniul invățămîntului și științei în Partidul Comunist Român, forța politică conducătoare a societății noastre, în justețea programului însuflețitor de dezvoltare in perspectivă a patriei noastre, programul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de partidul nostru, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Nu întîmplător, cu prilejul dezbaterilor care au avut loc, s-a subliniat hotărirea corpului profesoral de a se angaja cu și mai multă energie, pasiune și devotament in opera de formare a cadrelor, de făurire a omului nou, însuflețit de nobilele idealuri ale comunismului, In Întreaga operă grandioasă de dezvoltare a societății românești. Sunt convins că exprim sentimentele tuturor slujitorilor școlii, afirmînd voința noastră de a munci fără preget pentru a ridica învățămîntul românesc la nivelul marilor exigențe ale epocii noastre, la nivelul marilor așteptări ale poporului român, ale partidului și pot spune, personal, ale tovarășului Ceaușescu. Cu aceste gânduri și sentimente, declar deschisă festivitatea noastră, în continuare, rectorul Universității, George Ciucu, a prezentat referatul comisiei pentru decernarea titlului de Doctor Honoris Causa tovarășului Nicolae Ceaușescu. Consiliul rectorilor din Centrul universitar București, dînd expresie sentimentelor întregului corp didactic, ale tuturor oamenilor de știință din țara noastră, simțămintelor de caldă gratitudine față de Partidul Comunist Român, stimei profunde și înaltei prețuiri de care se bucură conducătorul partidului și statului nostru, a propus sâ se confere titlul de Doctor Honoris Causa al Universității București tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Eminentă personalitate, care s-a distins prin merite excepționale de-a lungul a patru decenii de luptă în rîndurile mișcării revoluționare, comunist de o desăvârșită principialitate, patriot înflăcărat, identificat cu năzuințele istorice, vitale, ale țării noastre, tovarășul Nicolae Ceaușescu și-a dedicat, Încă din anii de adîncă ilegalitate, viața și activitatea luptei pentru răsturnarea regimului burghezomoșieresc, operei de eliberare națională și socială a poporului român, devenind conducător de seamă al partidului și statului, stimat și iubit de întregul partid, de întreaga noastră națiune, în funcțiile de cea mai înaltă răspundere, cu care a fost investit in cadrul partidului și statului, au ieșit, cu deosebită strălucire, in evidență calitățile sale de om de partid și de stat, indisolubil legat de masele largi populare, devotamentul nețărmurit față de patrie și popor, clarviziunea, dinamismul și spiritul creator, largul orizont de cunoaștere și umanismul său profund. Suflul înnoitor care a cuprins toate domeniile vieții sociale, în perioada care a trecut de la Congresul al IX-lea al partidului, este indisolubil legat de ampla activitate desfășurată, in fruntea partidului și statului, de către tovarășul Nicolae Ceaușescu. Este incontestabil că aceasta este perioada cea mai rodnică din istoria construcției socialiste în țara noastră, marcată prin realizări de seamă in dezvoltarea industriei, agriculturii, științei și culturii, in ridicarea nivelului de trai al poporului, în înflorirea economico-socială a tuturor județelor patriei. Ansamblul de măsuri adoptat de partid la inițiativa și sub îndrumarea nemijlocită a tovarășului Nicolae Ceaușescu asigură perfecționarea continuă a organizării și conducerii vieții sociale, adîncirea democrației, așezarea tuturor relațiilor sociale pe principiile eticii și echității socialiste, ceea ce contribuie la participarea tot mai activă maselor la conducerea trebuirlor țării, la afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al Partidului Comunist Român in societatea noastră. România este astăzi o țară socialistă în plin progres material și spiritual, o țară liberă și independentă, al cărei popor și-a cucerit pentru totdeauna dreptul de a fi stăpîn pe soarta sa, întregul nostru popor este conștient că aceste realizări remarcabile se datoresc politicii Partidului Comunist Român, că ele sînt strîns legate de activitatea prodigioasă a tovarășului Nicolae Ceaușescu, de contribuția sa determinantă la elaborarea liniei politice generale a partidului, la stabilirea căilor realizării ei și la mobilizarea maselor pentru transpunerea în viață a obiectivelor stabilite, la întreaga operă de ridicare a României la un înalt nivel de dezvoltare economică, științifică și culturală, care să-i asigure un loc demn între națiunile dezvoltate ale lumii. Clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți cetățenii României socialiste — români, maghiari, germani și de alte naționalități — manifestîndu-și încrederea nețărmurită în partid, în conducerea sa, în secretarul său general, privesc politica partidului ca pe propria lor politică, expresia intereselor și aspirațiilor lor vitale, muncesc cu abnegație și eroism pentru transpunerea în viață a programului adoptat de Congresul al X-lea și de Conferința Națională pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate in România. Continuare directă a politicii interne, linia politică externă a partidului și statului nostru asigurat afirmarea tot mai puuternică a țării noastre in viața internațională, creșterea prestigiului României socialiste. Sub conducerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, partidul și statul nostru au desfășurat o activitate deosebit de bogată pentru adîncirea colaborării prieteniei, alianței și cu toate țările socialiste. Întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a solidarității de luptă cu toate partidele comuniste și cu celelalte partide și organizații muncitorești, democratice și progresiste, pentru intensificarea relațiilor cu statele care au pășit pe calea dezvoltării independente și cu mișcările de eliberare națională, cu toate forțele revoluționare, antiimperialiste, precum și pentru dezvoltarea continuă a legăturilor economice, politice și diplomatice cu celelalte state. România s-a afirmat cu demnitate și înaltă răspundere ca militant activ pentru așezarea raporturilor dintre state pe temelia principiilor deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, nerecurgerii la forță sau la amenințarea cu folosirea ei, respectării dreptului sacru al popoarelor de a-și hotărî de sine stătător destinele. Avînd un rol determinant în elaborarea politicii externe a partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu a desfășurat și desfășoară o activitate neobosită pentru traducerea ei în viață, afirmîndu-se ca cel mai autorizat exponent al năzuințelor de pace și progres ale poporului român. Prin dinamismul și pasiunea cu care militează pentru cauza socialismului, păcii și colaborării intre popoare, tovarășul Nicolae Ceaușescu a dat o deosebită strălucire politicii externe partidului și statului nostru, a devenit o personalitate proeminentă a vieții internaționale contemporane, un militant de seamă al mișcării comuniste și muncitorești. Exprimind interesele vitale ale poporului român, politica externă, activitatea internațională a partidului și statului nostru, corespund, in timp, intereselor generale același ale socialismului și păcii, ale întregii umanități, întrunesc adeziunea deplină a întregului nostru popor, se bucură de o tot mai largă apreciere pe arena internațională. Decernarea titlului de Doctor Honoris Causa constituie, de asemenea, o expresie a înaltei prețuiri a contribuției remarcabile a tovarășului Nicolae Ceaușescu la generalizarea teoretică de către Partidul Comunist Român a experienței revoluției și construcției socialiste în România, la dezvoltarea îmbogățirea creatoare a gîndișirii marxist-leniniste și a practicii revoluționare. Opera teoretică și practică a secretarului general se distinge prin stăpinirea temeinică și aplicarea consecventă a concepției despre lume și societate a clasei muncitoare — materialismul dialectic și istoric, prin cunoașterea profundă și directă a oamenilor și faptelor, a realităților social-istorice, a cerințelor și posibilităților de progres ale României. Ea reliefează capacitatea deosebită de a valorifica experiența și înțelepciunea maselor populare, înțelegerea profundă a marilor realizări ale științei pe plan mondial, a experienței mișcării comuniste și muncitorești, a tendințelor dezvoltării social-economice contemporane. Un loc de seamă II ocupă In activitatea teoretică a șu lui Nicolae Ceaușescu tovarăproblemele de excepțională importanță principială și practică privind definirea conceptului de societate socialistă multilateral dezvoltată, elaborarea unor probleme economice ale construcției socialiste, definirea obiectului, a principiilor de bază și direcțiilor principale ale dezvoltării și aplicării științei conducerii societății socialiste in țara noastră, privind locul și rolul partidului în societate, evoluția statului socialist și a funcțiilor sale, necesitatea și căile dezvoltării democrației socialiste, rolul națiunii ca factor de progres în lumea contemporană. Contribuții remarcabile a adus, de asemenea, secretarul general al partidului la elucidarea unor probleme de stringentă actualitate referitoare la raportul dintre general și particular, național și internațional, dintre existența socială și conștiința socială, dintre legile obiective și acțiunea conștientă a oamenilor, la natura, rolul și căile de soluționare a contradicțiilor în societate Astăzi, cînd în științele sociale și politice se pune un deosebit accent pe studiul relațiilor internaționale, merită a menționat aportul său la elucificarea unor probleme de maximă importanță, cum sunt : conținutul, trăsăturile și forțele motrice ale epocii contemporane, principiile relațiilor între partidele comuniste și muncitorești, între statele socialiste, colaborarea multilaterală între toate statele, fără deosebire de orînduirea lor politică, căile asigurării unei păci și securități reale în Europa și în întreaga lume. Opera secretarului general al partidului, președintele de onoare al Academiei de științe sociale și politice a Republicii Socialiste România, reprezintă o generalizare strălucită a experienței construcției socialiste în România, a problemelor noi pe care le ridică viața, dezvoltarea noii orînduiri în țara noastră, evoluția societății contemporane. Ea dă un puternic impuls dezvoltării vieții spirituale din țara noastră și ridică pe un plan superior cele mai bune tradiții ale gîndirii social-politice românești. Ca reprezentanți ai școlii și ai științei ne revine plăcuta îndatorire de a reliefa contribuția secretarului general al partidului la dezvoltarea și modernizarea învățămîntului românesc, de a sublinia odată mai mult importanța concepției sale privind îmbinarea strînsă a învățămîntului cu cercetarea producția, rolul școlii in dezivoltarea societății noastre socialiste, în formarea și educarea noilor generații ale țării, în înflorirea vieții spirituale a poporului. Avînd în vedere meritele excepționale in lupta de eliberare socială și națională a poporului român, in opera de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate in România, contribuția deosebită la întărirea Partidului Comunist Român și creșterea rolului său de forță politică conducătoare a societății, la dezvoltarea și îmbogățirea gîndirii marxist-leniniste și practicii revoluționare, rodnica activitate consacrată afirmării României în viața internațională, dezvoltării relațiilor sale cu țările socialiste, cu celelalte state ale lumii, întăririi unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor progresiste, antiimperialiste, triumfului cauzei păcii și colaborării în întreaga lume, comisia propune în unanimitate decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Universității București, tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Această propunere este însușită și sprijinită cu entuziasm de toate instituțiile de învățămînt superior și de cercetare din București și din întreaga țară. Conferirea titlului de Doctor Honoris Causa tovarășului Nicolae Ceaușescu reprezintă o înaltă onoare pentru Universitate, pentru întregul învățămînt, pentru știința românească. Dorim sa folosim acest prilej pentru a-i adresa tovarășului Nicolae Ceaușescu, cu prilejul celei de-a 55-a aniversări a zilei sale de naștere, cele mai calde felicitări, expresia sentimentelor noastre de dragoste și admirație și să-i urăm sănătate și ani mulți de viață rodnică spre binele patriei și al poporului român. Suntem încredințați că oamenii de știință, corpul profesoral din țara noastră, însuflețiți de memorabilul eveniment pe care-1 reprezintă in viața (Continuare in pagina S) ■ iiiiU l&UULttlMKÄ