Viața Studențească, octombrie-decembrie 1974 (Anul 19, nr. 31-43)

1974-10-02 / nr. 31

MANDATUL ASOCIAȚIEI CHEMAREA PLENAREI — PROGRAMUL NOSTRU DE ACȚIUNE Interlocutor , studentul DAN TRUFAȘU), președintele Consiliului A.S.C. al Facultății de electrotehnică din Institutul politehnic Timișoara. — Aș dori să subliniez că, în mare parte, și pînă acum activitatea noastră a fost dominată de problemele asupra cărora accentuează Hotărirea și Chemarea Plenarei comune a C.C. al U.T.C. și a Consiliului U.A.S.C.R. în documentele acesteia putem vedea insă mai mult decât o sumă de indicații : ele definesc programul de lucru al organizațiilor U.T.C. și A.S.C. pentru transpunerea in viată a politicii partidului nostru. De aceea, pe fondul sarcinilor puse în fata organizațiilor de tineret de documentele recentei plienare, am trecut la definirea sarcinilor specifice, concrete ce ne revin, dind astfel contur viitorului nostru program de activități. — V-aș ruga să vă opriți doar asupra cîtorva elemente ale sale. — Mai întîi, vrem ca fiecare student să devină un activist la locul său de muncă. Mijloacele de realizare a acestui obiectiv vor fi diverse : întărirea spiritului de răspundere pentru propria activitate ; axarea adunărilor generale pe discutarea unor probleme foarte concrete ale procesului instructiv-educativ. Dacă pînă în prezent mai mult am cerut studenților să se conformeze unei anumite organizări și discipline universitare, de acum încolo dorim să creăm condițiile unei participări și răspunderi totale a studenților față de perfecționarea procesului de învățămînt în sensul gîndirii efective de către aceștia a căilor și modalităților concrete de îmbunătățire. — în chemarea adresată studenților și elevilor se cere acestora să privească temeinica pregătire profesională și politică drept o principală îndatorire. Ce concretizări a primit această indicație în programele de activități ale organizațiilor A.S.C. din facultate ? — în centrul atenției noastre va sta obiectivul creării cultului față de muncă, al formării viitorului specialist prin muncă, pentru muncă. în acest scop vom acționa în cadrul adunărilor generale, fie atunci cînd vom dezbate — cu profunzime și aplicat la viața noastră de organizație și la cerințele viitoare ale profesiei — proiectele documentelor Congresului al XI-lea, fie atunci cînd vom discuta — cu mai multă exigență și spirit critic decît pină acum, diverse concepții și atitudini necorespunzătoare pe care unii dintre colegii noștri le manifestă. Ne vom ocupa în mai mare măsură de o categorie de studenți mult mai numeroși decît cele cîteva excepții care ne creează in mod vădit probleme ; mă refer la cei care se complac in mediocritatea ce o implică lipsa unor preocupări deosebite. Dialog realizat de M. IOAN DAN ȘAGUNA, secretarul Consiliului U.A.S.C. al Universității București, concretizează cîteva din răspunsurile date de universitari la Chemare : —. După organizarea primelor adunări de dezbateri în cadrul anilor și grupelor de studiu, avînd ca punct principal discutarea, în cadru lărgit, a problemelor legate de integrarea învățămîntului cu cercetarea și producția am trecut la acțiuni cu caracter concret. S-a comunicat activului A.S.C. de la nivelul facultăților și anilor de studiu că au sarcina să pună în evidență, prin agitație vizuală în cămine, cantine și facultăți, a principalelor idei din proiectul de Program, din cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Conferința din 12—13 septembrie cu cadrele didactice și din Chemare. Primul număr din această toamnă al revistei „Universitatea comunistă" va fi un număr omagial, un loc geometric al aspirațiilor noastre, care se identifică cu cele ale partidului și ale întregului popor. Ne preocupă, de asemenea, administrarea căminelor și cantinelor de către asociații. în cadrul dezbaterilor am subliniat și vom sublinia marea însemnătate a indicațiilor recentei Plenare privind gospodărirea de către studenți a fondurilor materiale puse la dispoziție. încă o dată vreau să subliniez că organizația studenților comuniști din Universitate va acționa mereu in spiritul documentelor de mare însemnătate ale partidului, conștientă că învățămintul superior este o școală a marilor emulații revoluționare. 2 Viața studențească Cursa specială Brașov. La 7:20 trenul special pleacă din gara de călători Brașov îndreptîndu-se spre Feldioara. O parte din studenți (Facultatea de științe) coboară încă la Bod, ceilalți la capătul cursei, care nu e gara, ci un punct ceva mai încoace, C.A.P. Feldioara , sînt băieții și fetele Facultății de mecanică, de două ori cite 800 de brațe. E marți dimineață, astă-noapte a căzut o ploaie, de altfel singura după o bună bucată de vreme excepțională, nu-i nici un motiv ca munca să sufere, peste un ceas soarele va zbici pămîntul, tractoarele și-ar putea face apariția mai repede. Iată-le. Unul din ele aparține sității și chiar Universervește la lucrările și demonstrațiile practice ; or, aici și acum, acest „material didactic“ e chemat să-și facă treaba. Radu Blaj, student în anul II la Mecanică agricolă, constată cu plăcere că are prilejul să continue — în beneficiul feldiorenilor și, dacă ne gîndim mai bine, al țării — o meserie deprinsă de el pe meleagurile nemțene, cînd în vacanțele de vară liceanul de la „Petru Rareș“ învățase chiar pe brazdă, la I.A.S. Podoleni, ce trebuie să știe un tractorist. Doar că, uite, vrejurile ar fi trebuit înlăturate mai cu grijă, înaintea culesului cartofilor, să nu stînjenească agregatul. Pe șesul lung, culcat sub nori subțiri și străjuit la capătul vestic de acoperișurile roșii izbucnind din verdeața comunei, versul-650“ cîteva .Unipatrulează egal de-a lungul brazdei. In rotație, „rozetele“ scurmă și aruncă pămîntul, cartofii descriu o elipsă scurtă și bombardează solul, mîinile îi apucă repede, gălețile se umplu cu ei la fel de repede. Din loc în loc, grămezile marchează tot mai consistent rlor. însumarea efortuR rămîne destul răgaz și pentru tachinări amicale, nemalițioase; în fond, dacă niște mănuși de chirurg apără, ici-colo, manichiura unor fete mai cochete, bluzele albastre tot își fac cinstit datoria. Ce, dacă Mickey Mouse și Donald rățoiul „se ceartă“, așa imprimați pe tricoul alb, acest amănunt o va împiedica pe purtătoarea tricoului, bătăioara Lidia Ghesu, din anul II, Electromecanică, să muncească bine ? Nu numai Feldioara, ci și Măieruș, și Apața, și alte comune din preajma Brașovului au mai cunoscut aportul brațelor ei. Cine vine mai de departe a lăsat amintiri asemănătoare acolo ; despre Constanța Rădulescu ar da mărturie livezile din preajma Tîrgoviștei, sau parcul din dealul Piscului, ultima podoabă horticolă a Capitalei. Dar poate că în viitor participarea studenților la munca patriotică se va ridica pe o treaptă și mai înaltă. Consemnăm părerea lui Ion Grecu, anul V, Mecanică agricolă, președintele A.S.C. al acestei secții : — Da, e cu Există un proiect putință, conform căruia, în anul viitor, echipe de cite 50 de studenți să-și asume, să organizeze și să ducă la bun sfîrșit întreaga muncă de culegere și transport, de pe brazdă pînă la rampă. Mai ales dacă Institutul de cercetări din Stupini ar furniza mașinile sale — disponibile — de recoltat cartofi și sfeclă. ...Astfel, în acest sfîrșit de septembrie, studenții Brașovului s-au răsfirat pornind în fiecare dimineață, din inima Almei Mater, spre obiectivele muncii. Nu se poate să nu-i amintim pe cei 1 000 de la T.C.M. care au lucrat la strîngerea recoltei de pe ogoarele Hălchiului. Nici pe cei de la Silvicultură care au contribuit la cartările staționare ale forestiere de exploatărilor la Prejmer. Și nici pe cei de la Industrializarea lemnului, cu merite în tasarea zgurei la Stadionul municipal. Pe majoritatea cursanților de la cele două legate cumva de facultăți lemn, de pădure, i-am găsit pe șantierul Tîrlungului. La Tîrlung se înalță un baraj în calea firului de apă cu creșteri masive de debit in lunile reci . lacul de acumulare ce se va crea aici va furniza apă potabilă Brașovului. Bugurile înalte, aprinse pe fundul viitorului bazin — 3,5 km în lungime, matcă pentru 18 milioane metri cubi de apă — rezumă în modul cel mai convingător munca studenților. Ei au curățat, metru cu metru, pas cu pas, crengile și cioturile căzute. In viitorul apropiat lipsa de apă nu va mai afecta căminele Universității, cum nu va mai afecta întreg orașul de la poalele Tîmpei. Dacă mai era nevoie de vreo dovadă a unității de interese dintre studenți și toate celelalte categorii de oameni ai muncii, am găsit-o pe șantierul de la Tîrlung. Ștefan IUREȘ CRONICA BRIGĂZILOR STUDENTEȘTI * « • In perioada 1—15 septembrie, 200 de studenți din anul III, I.M.F. Tg. Mureș, au participat la recoltarea hameiului celor 4 ferme aparținînd specializate de la I.A.S. Sighișoara. In calendarul de lucru al aceleiași luni, mediciniștii au înscris amenajarea bazei sportive a facultății și pregătirea conservelor de legume și fructe ale cantinei. De asemenea, începînd cu 5 octombrie, 500 de „boboci" vor fi prezenți, pină la terminarea lucrărilor, în fermele amintitei întreprinderi agricole. • La Timișoara, luna septembrie a fost muncii intense pe luna mai multe fronturi : 639 de studenți universitari, la întreprinderile agricole Șard, Voiteni, Timișoara, 200 de studenți agronomi, la I.A.S. Botlob. De la 1 octombrie, mediciniștii primului an sînt chemați și ei pe aceleași „șantiere“ ale strîngerii recoltei. In paralel, politehniștii, cu un elan rămas constant incă de la începutul anului trecut, cite 50 pe zi, participă, la construirea Facultății de electrotehnică. • De la Galați, ni se transmite studenți din „O sută de anii I ai tuturor secțiilor Facultății de invățămint pedagogic au participat, de la 15 la 30 septembrie, la recoltarea porumbului in I.A.S. Vameșul. Prima acțiune noul an universitar in brigăzii artistice a Casei de cultură a studenților din Galați , un spectacol oferit în livada fermei I.A.S. Șendreni, în fața studenților anului I ai tinerei Universități de la Dunăre, „boboci" posesori ai unui bogat bilanț de muncă patriotică. In cifre, pînă la ora începerii spectacolului, bilanț înseamnă 134 tone porumb, 5,6 tone cartofi etc. (Ionel Nechifor, Cornel Stronschi, Gh. Popescu) La ordinea zilei In aceste zile, în toate centrele universitare ale țării, plenare lărgite ale consiliilor U.R.S.C. au dezbătut creator documentele Congresului XI al P.C.R., în lumina hotărîrilor Plenarei comune a C.C. al U.T.C. și a Consiliului U.A.S.C.R. La fiecare plenara, au participat : membrii Consiliului U.A.S.C.R. din Centrul universitar respectiv, membrii consiliului U.A.S.C., membrii birourilor consiliilor din institute, activiști ai Comitetului Executiv al U.A.S.C.R. • Plenarele au hotărît planurile de acțiuni concrete prin care se răspunde chemării lansate de Planara comună a C.C. al U.T.C. și a Consiliului U.A.S.C.R. •O schimbare de esență în programele de activități ale consiliilor U.A.S.C. : deplasarea acțiunilor la nivel de facultate și ani de studii. • Activul asociațiilor studenților comuniști din fiecare centru universitar numără acum noi membri, în locul celor eliberați din funcții pe motiv de absolvire sau lipsă de activitate. • Administrarea și gospodărirea cantinelor și căminelor de către studenți — un punct important pe ordinea de zi a plenarelor de consiliu; • in toate asociațiile la anii alegeri ale birourilor de an, constituirea asociațiilor studențești pe ani de studii. Pulsul dezbaterilor • Vineri, 27 septembrie, la ora 19,30, cabinetul de dezbateri politicoideologice de pe lingă Casa de cultură a studenților din București și-a inagurat activitatea in noul an universitar cu o interesantă și utilă masă rotundă cu tema „Programul P.C.R. de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a României spre comunism". La această acțiune au participat elevi ai Școlii generale nr 56, profesor universitar Florența Rusu și, bineînțeles, studenți din centrul universitar bucureștean. S-au discutat în principal problemele legate de dezvoltarea învățămintului, precum și cele referitoare la activitatea de viitor a tinerei generații. (S.N.) • Studenții suceveni sunt inițiatorii unei ample dezbateri privind „Formarea societății socialiste multilateral dezvoltate și Înaintarea României spre comunism“, în lumina Programului partidului și a Directivelor cu privire la viitorul cincinal și la planul de perspectivă. Dezbaterea, organizată cu sprijinul biroului de partid din institut, va fi însoțită de proiecții cu diapozitive, oglindind dezvoltarea economică a României socialiste in acești treizeci de ani, realizările dobîndite de poporul român. (Gh. Mărgineanul • Comisia politico-ideologică a clubului studențesc „Ing." din București organizează in acest an, în fiecare vineri, dialoguri între studenți și muncitori. Au fost programate teme deosebit de interesante, desprinse din recentele documente ale P.C.R., privind politica internă și externă a partidului și statului nostru, educația comunistă a tineretului, viața internațională etc. (E.M.) • Programul dezbaterilor din Centrul universitar Tg. Mureș cuprinde intre altele, un ciclu de dezbateri sub genericul „România, prezent-viitor“, care urmează a fi organizat la Casa de cultură a studenților. împreună cu Comitetul județean Mureș al U.T.C. se va desfășura o discuție la nivelul centrului, la care vor participa uteciști și studenți. Tema acestei întîlniri : „Aportul tineretului în edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate". De asemenea, vor avea loc diverse dezbateri în taberele de muncă patriotică din agricultură, de la începutul acestei luni. (I.S.) • In vederea bunei desfășurări a dezbaterilor documentelor de partid, Consiliul A.S.C. al Facultății de silvicultură din cadrul universității brașovene a trecut la alcătuirea unor echipe de studenți din ultimii ani bine pregătiți din punct de vedere politic și profesional, destinate a prezenta materialele de bază din grupe și ani. O atenție specială este acordată studenților din anul I, accentuîndu-se asupra statutului lor social-politic, a răspunderilor ce le revin ca tineri aflați pe băncile facultății. Activitatea propagandistică are ca scop principal creșterea gradului de conștiință al întregului colectiv studențesc. (Ion Machedon)