Viața Studențească, ianuarie-martie 1975 (Anul 20, nr. 1-12)

1975-01-08 / nr. 1

Codul comportării noastre Devenit parte integrantă a Programului partidului, CODUL PRINCIPIILOR ȘI NORMELOR MUNCII ȘI VIEȚII COMUNIȘTILOR, ALE ETICII ȘI ECHITĂȚII SOCIALISTE se bucură de un puternic ecou in inimile si conștiința tuturor membrilor societății noastre. Alături de întregul popor, tineretul patriei — și odată cu el, tineretul studios, toți fiii Almei-Mater românești, care se pregătesc pentru dobândirea înaltului titlu de specialiști ai construcției noastre socialiste — aflăm aceste principii și norme un strălucit ghid de muncă și viață, un îndreptar practic pentru formarea in spiritul moralei comuniste, pe care il așează la baza atitudinii și comportării lor de fiecare zi. Reproducem primele exprimări publice studențești — secvențe din marea dezbatere și însuflețire a tuturor celor aflați pe băncile facultăților, ecouri ale opiniilor și hotăririi de a face din acest Cod cartea de căpătâi a devenirii și educării lor multilaterale. ETALON ȘI MĂSURA ADEVENIRII : închegat ca structură și cuprinzător ca idei, noul Cod moral al societății noastre socialiste ilustrează în chip clar concepția Partidului Comunist Român, potrivit căreia edificarea noii orînduiri sociale implică în mod necesar, pe lingă asigurarea unui înalt grad de dezvoltare a bazei tehnico-materiale, formarea unui om nou, caracterizat printr-o temeinică pregătire profesională și culturală, printr-o comportare de elevată ținută. Făurirea unui asemenea om, cu o evoluată conștiință revoluționară, cu un ascuțit simț de responsabilitate socială, reprezintă în esență factorul primordial al operei de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a patriei noastre spre comunism. Avînd în vedere rolul nostru de tineri cetățeni al tării, perspectiva propriei deveniri ca specialiști de înaltă calificare in diferite domenii ale activității social-economice, se impune ca noi toti, cei aflați astăzi sub cupolele amfiteatrelor, să facem din acest Cod o armă a autoperfecționării, a educării noastre comuniste. Prin acest neprețuit „îndrumar moral“, asociațiile studenților capătă o bază nouă de acțiune, mult mai largă, mai concretă, mai fermă. Apreciez că, în spiritul eforturilor depuse până acum în domeniul muncii politico-educative, este necesar să desfășurăm o vie activitate de cunoaștere amănunțită, de către toți studenții, a principiilor înscrise în Cod și, pe acest temei, de însușire, de transformare a lor în „norme de comportament“ pentru fiecare din noi. Organele noastre de asociație de la toate nivelele trebuie să creeze un puternic curent de opinie în colectivele studențești, să determine realizarea unui climat moral sănătos, a unei comportări demne, proprie unor tineri studioși, chemați a-și aduce mine, prin întreaga lor pregătire, contribuția la evoluția multilaterală a patriei. In acest context, noi, cadrele de organizație, trebuie să ne afirmăm ca adevărați promotori ai acestor norme și principii, să oferim cele mai convingătoare exemple de muncă și viață în spiritul Codului după care ne călăuzim, al moralei comuniste, Marinei TOMA, anul III, Chimie, Cluj-Napoca Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu In Raportul prezentat la Congresul al XI-lea al P.C.R., prin întreaga activitate de educare și formare a conștiinței socialiste se creează omul nou al societății noastre, participant activ la marea operă constructivă, la efortul poporului de făurire a propriului său viitor. Munca devine, așa cum se reliefează și în Codul moral elaborat de partid, principalul mijloc de integrare in viata social-economică, de înrolare în uriașul front al creației materiale și spirituale a semenilor. Mă refer la acest principiu esențial întrucît, ca studenți in ultimul an de facultate, nu peste mult timp vom trece pragul intrării noastre in societate, ca tineri specialiști. Din această perspectivă, pregătirea noastră profesională devine hotărîtoare. Perioada de studenție pe care o mai avem de străbătut trebuie să fie pătrunsă de înțelegerea necesității muncii, a pregătirii temeinice, atît sub aspect teoretic cit și practic. Așezîndu-ne întreaga activitate pe principiile și normele Codului eticii comuniste, să facem din prezenta noastră în amfiteatre, laboratoare, ateliere-școală, hale productive un prilej de perfecționare in specialitate, de seriozitate, disciplină și răspundere. Să ne ocupăm, după absolvire, locurile cuvenite în vastul cîmp al muncii ca oameni formați, cu solide deprinderi și convingeri comuniste, cetățeni destoinici și fii devotați ai poporului și partidului care ne-a crescut si educat. Vasile NIȚESCU anul V, Hidrotehnică, I. P. Iași CALAUZA VIITORILOR EDUCATORI Ca studenti-pedagogi, ca viitori educatori ai tinerelor vlăstare ale tării, apreciem noul Cod moral ca pe un oportun și util document al partidului, cu efecte deosebite in ceea ce privește profilul etic al poporului nostru. Avînd in vedere viitoarea noastră profesie, găsim că este de datoria noastră să ne însușim în cel mai înalt grad normele și principiile înscrise în el, să ne modelăm, să ne comportăm in spiritul lui. Efortul de asumare, de încorporare în munca și viața noastră a acestui Cod se înscrie firesc pe linia activității politico-educative a organizației noastre, a tuturor preocupărilor din acest domeniu ale factorilor instructivi-educativi. Adesea, noi am dezbătut in adunările de an și grupă o serie de implicații formative ale moralei care stă la baza societății noastre socialiste, luînd de pe această poziție atitudine fată de cei ce se abateau, intr-un fel sau altul, de la normele ei. Cu atît mai mult trebuie să facem acest lucru de aci înainte, acum cînd avem un Cod moral constituit, clar, cuprinzător, cînd ne putem raporta la niște criterii și principii sigure. Pentru a face din acest Cod Codul nostru, vom utiliza în mai mare măsură mijloacele propagandistice, dezbătindu-1 la stația de radio-amplificare, la gazeta de perete (unde vom lua in discuție unele cazuri de indisciplină și vom populariza exemplele demne de urmat). Brigada artistică de agitație va fi de mare ajutor în întronarea in colectivele noastre a unei atmosfere conforme cu prevederile moralei comuniste, morala în spiritul căreia ne formăm, pentru ca la rîndul nostru să educăm școlarii de miine ai patriei. Maria AGACHI, Institutul pedagogic Suceava COLECTIVUL — CADRU EDUCATIV EFICIENT Am satisfacția să fac parte dintr-un an de studiu bine cotat din punct de vedere profesional și mai ales dintr-o grupă foarte ambițioasă. Anul trecut ne-am plasat printre grupele fruntașe la învățătură, fiind „răsplătiți“ cu o excursie. Cu toate aceste aprecieri, în sinul colectivului nostru a început să-și facă loc un oarecare spirit de izolare a colegilor, de refugiere în preocupările „personale“. Chiar la excursia amintită n-au participat, așa cum era de așteptat, toți studenții grupei, întrucît apreciez că atît în grupă, cit și în an avem toate condițiile pentru a ne întemeia viața și munca pe înaltul principiu al colectivității, al întrajutorării și colegialității, consider că este necesar ca, in spiritul Codului moral elaborat de partid, să întreprindem unele acțiuni care să contribuie la încetățenirea acestui principiu in conduita colectivului nostru. Printre asemenea acțiuni aș aminti organizarea unor seri culturale ale grupei, a unor vizite și excursii, vizionarea în grup a diferitelor spectacole de film și teatru etc. Dar cel mai mult ne-ar ajuta, cred, discutarea deschisă în grupă a situației prezente și hotărirea, de comun acord, a ceea ce trebuie să facem pentru depășirea ei. Numai astfel colectivul nostru va reuși să fie cu adevărat unit, închegat, eliminind din sinul său unele manifestări de egoism, de individualism. In felul acesta nota 10 cu care „se fălesc“ mulți dintre colegii noștri poate constitui un adevărat liant al sudării colectivului, al spiritului de competiție colegială, de prietenie sinceră, durabilă, așa cum trebuie să fie intre tineri. Monica CARLANT, anul III: Inginerie chimică. Institutul politehnic Timișoara MUNCA — PRINCIPIU ESENȚIAL AL MORALEI COMUNISTE 2 Viața studențească Aleșii noștri - purtătorii unui înalt mandat comunist (Urmare din pag. 1) unice și sociale, pentru creșterea bunăstării tuturor membrilor societății noastre. Reținem din aceste documente faptul că anul în curs va însemna o extindere a bazei materiale pentru lărgirea și perfecționarea tuturor formelor de învățămînt, pentru aplicarea în continuare a măsurilor privind integrarea învățămîntului cu producția și cercetarea. Pentru învățămîntul superior cifra spațiilor noi se va ridica la 47.380 m.p, ceea ce reprezintă încă un pas serios în mărirea capacității de cuprindere și modernizarea școlii noastre superioare. Un alt document de o deosebită însemnătate adoptat de Marea Adunare Națională este Legea electorală a Republicii Socialiste România. Prin întregul său conținut, acest act dă expresie concretă principiilor înscrise în Constituție, potrivit cărora drepturile electorale, întemeiate pe deplina egalitate a cetățenilor, fără deosebire de rasă, naționalitate, sex sau religie, constituie manifestarea puterii unice și suverane a poporului, a participării nemijlocite a maselor la conducerea societății. O asemenea clară și judicioasă lege va asigura cadrul politico-juridic adecvat, pentru perfecționarea activității organelor alese și a sistemului nostru electoral. In baza ei se va organiza și desfășura campania alegerilor de deputați din luna martie a acestui an, cînd cetățenii patriei vor fi chemați în fața urnelor pentru a decide asupra celor cărora le vor încredința mandatul reprezentării în organele puterii de stat. Cuvîntul alegătorilor va fi cu atît mai hotărîtor cu cit, conform noilor reglementări privind depunerea mai multor candidaturi pentru un loc de deputat, ce își vor putea da votul acelor candidați care întrunesc toate calitățile pentru exercitarea unei astfel de responsabilități. Prin aceasta, se împlinesc condițiile propice pentru participarea amplă și efectivă a poporului la adoptarea hotărîrilor care privesc bunul mers al țării, cerință indispensabilă a lărgirii democrației noastre socialiste. Prin spiritul și prevederile lor, aceste legi se înscriu ca adevărate temelii ale anului în care am pășit, treaptă decisivă în unirea eforturilor întregului nostru popor în frontul muncii constructive, pentru transpunerea în fapt a hotărîrilor Congresului al XI-lea al P.C.R., a politicii partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate înaintarea patriei spre comușinism. în acest început de an ’75, țara se pregătește de alegeri, se pregătește să aleagă pe ,,cei mai buni dintre cei mai buni“, oameni exemplari, capabili să înfăptuiască împreună și în fruntea colectivelor unde muncesc, mărețele idealuri ale zidirii României contemporane, încă de pe acum, organizațiile de partid, organismele obștești, organizațiile revoluționare ale tineretului și studenților, U.T.C. și U.R.S.C.R., trebuie să fie mobilizate la potențialul maxim pentru pregătirea în condiții optime a campaniei electorale. Pentru că prin alegerile din martie 1975, fiecare dintre noi, își va da votul pentru viitor, prin desemnarea unor oameni ce vor îndeplini un înalt mandat comunist. Perioada care urmează este deci, și pentru asociațiile studenților comuniști, spațiul orientării întregii activități politico-educative spre realizarea obiectivelor fiecărei etape a acestui important eveniment al vieții social-politice a patriei.