Viața Studențească, iulie-septembrie 1975 (Anul 20, nr. 24-29)

1975-07-16 / nr. 24-25

Vară eroică Au fost aceste zile de început de iulie, sunt încă zilele prin care trecem, clipe de veghe încordată, de luptă a tuturora împotriva puhoaielor de apă ce-au năvălit peste orașe și sate, peste fabrici, peste case, peste lumina griului. Ne-am ridicat toți, cu îndîrjirea din clipele grele, cu brațele și cu sufletul, la chemarea secretarului general al partidului. Chemare dublată de un minunat exemplu personal, de o dăruire fără seamăn. Tovarășul Ceaușescu a fost, în aceste zile de cumpănă, mereu în prima linie a luptei cu apele, l-am văzut în mijlocul celor ce apărau Bucureștiul de năvala Dîmboviței, l-am văzut în toate zonele calamitate ori numai amenințate de ape, conducînd înțelept această luptă împotriva stihiilor dezlănțuite, l-am simțit durerea pentru tot ce s-a pierdut în viitori, pentru marile pagube pe care le-a adus această vrăjmășie a naturii (inundarea a mari suprafețe agricole, circa opt sute de mii, pînă la un milion de hectare, aproape 200 întreprinderi afectate, căi ferate, drumuri, rețele electrice lovite), dar și hotărîrea — care a trecut în fiecare dintre noi — de a nu precupeți nimic pentru a limita aceste pagube, pentru a recupera pierderile, pentru ca viața să-și reia cursul normal. Dar poate mai mult decît orice, această oarbă năvălire apelor a însemnat în vara lui 75 a o dramă a griului. Pregătiți pentru sărbătoarea griului nou ce se anunța bogată și plină am văzut, cu inimile strînse de durere, lanurile galbene înăbușite de apă, mîlul acoperind cîmpiile pîinii. Ne-a lovit această agresiune a naturii, dar nu ne-a înfrînt. Stă țara întreagă ca un singur om pe baricadele muncii. Unitățile industriale afectate și-au reluat lucrul. S-au curățat străzile, se refac locuințele, s-au luat măsuri pentru ca in zonele sinistrate să existe tot ce trebuie pentru un curs normal al vieții. Țărani cooperatori, militari, muncitori, intelectuali, studenți și elevi s-au înrolat în brigăzile de salvare a recoltei. Colective de lucru din diferite locuri ale țării anunță producții-record, duminica toți sunt prezenți la locurile de muncă. Și pe frontul apei, veghea continuă. Se consolidează digurile de pază la Dunăre, se evacuează bunurile din calea unei eventuale viituri. Starea de necesitate, stare de responsabilitate patriotică maximă, stare de muncă, stare de solidaritate. Oamenii țării se află la posturile lor urmînd cuvîntul și exemplul secretarului general al partidului. Alături de toți ceilalți, tinerii, studenții se află angajați în bătălia recoltei, în bătălia refacerii, în apărarea pămîntului de ape. Reportajele inserate în numărul nostru vorbesc despre aceste zile ale bărbăției, despre participarea tineretului și studenților în marele front al țării. Vorbesc despre această VARA EROICA. Dan FRUNTELATA Prezent mereu în prima linie a luptei cu apele, conducînd înțelept și hotărît efortul întregii națiuni pentru a salva recolta acestui an și pentru a recupera pierderile provocate de inundații, tovarășul Nicolae Ceaușescu a însuflețit în aceste zile — prin înaltul său exemplu personal — un popor hotărît, dîrz, neabătut în abnegație. Pentru bunăstarea poporului, pentru continua dezvoltare a economiei naționale Acesta este scopul conjugat al celor două decrete, elaborate pe baza Hotărîrii Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al P.C.R., recent date publicității. După cum este deja cunoscut, aceste acte normative prevăd : 1, pe de o parte, acordarea unei retribuții suplimentare de 60 lei lunar fiecărui angajat, majorare care nu afectează, prin depășirea plafoanelor, unele dintre cele mai importante drepturi ale populației, cu răsfrîngere directă asupra tineretului — este vorba de alocația de stat pentru copii și bursele acordate în învățămîntul de toate gradele — și, de asemenea, nu afectează unele obligații ale populației — cuantumul chiriei și cotele impozitelor; 2. pe de altă parte, corectarea prețurilor de desfacere cu amănuntul la unele produse și a tarifelor la unele servicii prestate către populație, în sensul majorării lor — la combustibili, unele produse finite din lemn, unele materiale de construcții, hîrtie, blănuri și confecții din piele, sortimente superioare de încălțăminte și articole sportive din piele, covoare lucrate manual, articole de fontă, unele tarife, ciorapi de bumbac și unele medicamente — sau în sensul reducerii lor — la ciorapi din fibre sintetice, la unele sortimente de medicamente. Cum trebuie înțelese corect necesitatea, valoarea și semnificația acestor măsuri care, in ansamblul lor, duc la creșterea retribuției reale, a nivelului de trai al populației, concomitent cu reglarea — prin pîrghia prețuri — a mecanismului de funcționare a economiei naționale ? Necesitatea corectării prețurilor respective decurge din necesitatea respectării legilor economiei socialiste, în cazul de față a legii valorii care afirmă că prețurile trebuie să se bazeze pe cheltuielile de muncă socială și să reflecte schimbările produse in cuantumul acestora. Ori, este binecunoscut că în ultima vreme, pe plan mondial, prețurile la unele materii prime de bază au sporit substanțial. De asemenea, că prețurile de desfacere cu amănuntul la unele produse nu (Continuare în pag. 7)