Viața Studențească, iulie-septembrie 1976 (Anul 21, nr. 25-30)

1976-07-20 / nr. 25-26

Cititorii au cuvintul Către Redacția revistei ,Viața studențească“ In legătură cu articolul „Lanțul slăbiciunilor începe sa poartă si duce la comitetul de cămin4" publicat in nr. 20 din 12 mai 1976 va aducem la cunoștință următoarele : In urma apariției articolului s-a deplasat in căminele A.S.E. din străzile M. Moxa, Frumoasă și Occidentului o echipă de control formată din următorii tovarăși : Asist. univ. Stancu Ion, președinte C.U.A.S.C. ; Asist. univ. Moldoveanu George, secretar C.U.A.S.C. , studenta David Gabriela, șefa comisiei pentru activitate educativă in cămine și asistență socială a C.U.A.S.C. Informindu-se la fața locului asupra veridicității aspectelor negative semnalate te articol, echipa a stabilit că acestea corespund numai in parte realității. 1. Este adevărat că in căminele menționate se manifestă incă o serie de lipsuri privind modul in care studenții de serviciu in cămin iși îndeplinesc atribuțiile ; aceste lipsuri sunt generate de preocupările insuficiente manifestate in această direcție de comitetele studențești ale căminelor respective, de absența unei îndrumări corespunzătoare din partea consiliilor A.S.C. ale facultăților de Finanțe-Contabilitate, Cibernetică economică și statistică, Economia industriei, construcțiilor și transporturilor, ai căror studenți sunt cazați in căminele menționate. Totuși, autorul articolului, tovarășul Sorin Stănescu trece în mod nejustificat sub tăcere faptul că, incercind să intre neobservat in căminele din străzile Frumoasă și Occidentului, a fost oprit timp de studentele care efectuau servilariul la poartă. Considerăm că răspunsurile pe care le-au dat la întrebările reporterului studentele Palade Elena și Carabaciu Maria, președinte ale comitetelor studențești ale căminelor din străzile Frumoasă și Occidentului, denotă o atitudine de neglijență și lipsă de responsabilitate tn îndeplinirea sarcinilor implicate de funcția lor, fapt pentru care au fost discutate in cadrul biroului Consiliului U.A.S.C. din institut, iar studenta Palade Elena a fost înlocuită din funcție. 3. In legătură cu afirmația autorului articolului potrivit căreia in căminul din str. Frumoasei continua să locuiască Vodă Cornelia (fostă studentă a Facultății de economia industriei, construcțiilor și transporturilor, exmatriculată prin Decizia 462/30 iulie 1975 — sublinierea noastră) vă comunicăm că această informație i-a fost furnizată de președinta comitetului de cămin, studenta Palade Elena, care era în necunoștință de cauză. In realitate, tovarășa Vodă Cornelia a părăsit căminul imediat după exmatriculare, revenind aici numai ocazional, pentru a-și vizita fostele colege, fără insă a pătrunde în incinta căminului. Deoarece ea însăși a declarat ci, fiind In anul IV, problemele căminului nu o mai preocupă, fosta președintă a comitetului de cămin, Palade Elena, nu avea de unde să cunoască această situație și a recurs la afirmații gratuite. 4. Biroul Consiliului U.A.S.C.A.S.E. a fost informat de tovarășul Pucheanu Cotei, vicepreședinte al Consiliului, că unele din afirmațiile ce i se atribuie in cuprinsul articolului sunt in contradicție cu ceea ce el a declarat reporterului. Considerăm că autorul articolului, luînd notițe in fugă, a arătat in mod eronat unele părți din dialogul purtat cu vicepreședintele C.U.A.S.C. 5. Considerînd că intenția articolului răspunde cerințelor legate de sporirea preocupărilor organelor și organizațiilor A.S.C. privind aplicarea strictă a Regulamentului de organizare și funcționare a căminelor studențești, ne vom intensifica eforturile pentru ca lipsurile existente să fie eliminate in cel mai scurt timp. Totodată, vom acționa pentru plasarea consecventă a întregii activități a comitetelor studențești de cămin sub îndrumarea ți controlul consiliului U.A.S.C. din institut și a consiliilor A.S.C. din facultăți. Consiliul U.A.S.C. — A.S.E. București Sub titlul „Pqn...ultima secundă revista „Forum studențesc“ nr. 5 (17), din Timișoara publică următorul text: Redacția noastră, se întreabă cu multă mirare, care sunt metodele și mijloacele prin care surata mai mare, redacția revistei „Viața studențească“, se documentează asupra realităților din centrul universitar Timișoara. Este prea lungă, pentru a fi menționată aici, lista erorilor, în care abundă materialele privitoare la centrul nostru universitar. Chiar dacă aceste materiale nu sesizează și nu abordează problemele de fond ale activității asociațiilor studenților comuniști din centrul nostru universitar, sub toate aspectele lor, pozitive și negative, considerăm că activitatea reporterului trebuie să oglindească realitatea și nu să dezinformeze. Oare justificarea să conste în faptul că subredacția V.S. din Timișoara înțelege că actualmente afirmarea rapidă în paginile revistei V. S. o asigură articolele mărunte, de cancan ? Desigur pentru subredacție succesul este necesar, mai ales că unii dintre membrii ei nu-1 înregistrează in pregătirea profesională. Socotim că „Viața studențească" are un răspuns de dat, pe care în succesiunea firească a timpului o așteptăm la Ultima secundă. In loc de răspuns : „Chibritul se pretinde fin / Și nu vrea critică deloc / Iar de te-apuci să-l „freci“ puțin / Se-aprinde iute și la foc !“/ („Forum studențesc“, același număr). Către revista „Viața studențească" Urmare a adresei dv. nr. 171/1976, cu privire la un articol publicat în revista „Viața studențească“ din 18 mai 1976, vă facem cunoscut următoarele : Asigurarea materialelor didactice pentru pregătirea studenților din anii IV, V și VI de către Biblioteca centrală a I.M.F. se realizează sub formă de împrumut pe termen de 1 an. La sala de lectură nr. 2, care face obiectul din revista „Viata studențească“, studenții consultă numai bibliografia suplimentară in afara manualelor împrumutate. Sala de bibliotecă nr. 2 funcționează pînă la orele 14,30 (un singur schimb), întrucît nevoile de pregătire sînt asigurate și de alte săli de bibliotecă satisfăcătoare față de numărul de solicitări. In același timp, facem precizarea că Biblioteca centrală funcționează zilnic între orele 8—21, putind asigura toate materialele didactice solicitate de studenți. Pentru o mai bună utilizare a timpului s-a luat măsura ca sala de bibliotecă nr. 2 să fie asigurată în continuare de un singur schimb, însă cu funcționare alternativă dimineața și dupăamiaza, duminica fiind permanent deschisă între orele 8—14. Rectoratul Institutului de medicină și farmacie, București Stimată redacție. Ca urmare a adresei nr. 174 din 20 mai 1976 in care redacția „Vieții Studențești“, in conformitate cu art. 60 și 86 din Legea presei solicită un răspuns la criticile adresate activității fotbalistice din C.U. București (în numărul 20 din 18 mai acoi vă comunicăm următoarele : In ziua de 3 iunie a avut loc o Intârire de lucru a comisiei sport a C.U.A.S.C.B. cu participarea membrilor comisiei, a antrenorilor cadre didactice și a unor studenți activiști sau jucători. Cu acest prilej a fost analizată activitatea echipelor de fotbal reprezentative ale institutelor pe baza unei informări prezentate de subcomisia de fotbal a C.U.B. După intervențiile participanților s-a constatat că cele relatate în revista noastră sînt reale. S-au luat următoarele hotărîri : 1. înscrierile in campionatul C.U.B. se vor putea face numai cu avizul C.N.A.S.C. din institute. 2. Se vor face demersuri la C.N.E.F.S. pentru a ne pune la dispoziție arbitri de înaltă calificare (arbitrajele necorespunzătoare se explică prin pregătirea modestă a arbitrilor și nu prin părtinire sau subiectivism). 3. Subcomisia de fotbal va fi reorganizată prin mărirea numărului de membri de la 5 la 7. 4. Toate echipele vor susține întîlniri oficiale numai cu legitimații (la debutul campionatului s-a jucat și cu tabele). 5. Se vor face demersuri la decanatul I.E.F.S.-ului pentru ca studenții din anii mari să presteze ore de practică pentru pregătirea echipelor mai slabe (institutele de artă). 6 Au fost criticați sever membrii subcomisiei de fotbal pentru unele neajunsuri in organizarea „Cupei anilor I“, a „Cupei tineretului“ și a „Campionatului universitar — Onoare“. T. Au fost atenționați pentru remedierea neajunsurilor respective antrenorii — cadre didactice, care se prezintă la jocuri cu efective incomplete, cu echipament necorespunzător etc. 8 Se vor face demersuri la C.M.E.F.S.B. astfel incit Centrul Universitar București să aibă 1—2 reprezentanți in Comisia municipală de fotbal. 8. Pentru rezolvarea unor probleme ale propagandei sportive se vor edita afișe tip care vor fi difuzate la fiecare echipă și la comisiile sportive din institute. Consiliul U.A.S.C. din centrul universitar București Mult stimate tovarășe Redactor-șef. Cu rugămintea de a ne ierta cele cîteva zile de întirziere ca răspuns la adresa Dvs. nr. 179 din 25 mai 1976 vă comunicăm următoarele : In ziua de 18 mai 1976 orele 8,46 a m. s-a prezentat la tov. dr. Drăgoi Gheorghe, șef de lucrări la Disciplina de Anatomie, un redactor al revistei „Viata studențească", care și-a manifestat dorința de a participa la examenul ce urma să se desfășoare în ziua respectivă la Anatomie, cu grupele 19 și 20 din anul I. Tovarășul Dr. Drăgoi Gheorghe, care îndeplinește și sarcina de șef al disciplinei, i-a prezentat tovarășului redactor disciplina, laboratoarele, realizările studenților in domeniul cercetării științifice și o serie de dificultăți și neajunsuri ale muncii de instruire intimpinate la disciplina respectivă. In urma vizitării disciplinei tovarășul redactor a avut numai cuvinte de laudă la adresa celor văzute și a reținut și unele din deficientele pe care de altfel le-a prezentat și in reportajul său, cum ar fi insuficienta materialului bibliografic la biblioteca facultății și numărul de cadre didactice redus. In acest sens, vă aducem la cunoștință faptul că Disciplina de Anatomie a reușit intr-un timp relativ scurt să reprografieze un număr de 5 (cinci) caiete de lucrări practice, un manual atras de Angiologie, un număr de 12 (douăsprezece) fascicole de curs și un prim volum cuprinzind prelegerile ținute în primul semestru al anului universitar 1975— 1976 ; de asemenea, a predat pentru multiplicare și volumul cuprinzind prelegerile ținute în semestrul al II-lea al acestui an universitar. Numărul relativ redus al acestor caiete și cursuri (circa 400 exemplare pentru fiecare) s-a epuizat foarte repede, iar numărul studenților în anul I s-a triplat ; reprografia universității noastre nu poate face încă reprogramări pentru reeditări. In ceea ce privește numărul cadrelor didactice, creșterea rapidă a numărului de studenți și lipsa posibilităților de specializare medicală ulterioară a tinerelor cadre didactice venite direct de la circumscripțiile sanitare, scade numărul celor care se prezintă la concursul pentru ocuparea posturilor de asistenți universitari la anatomie. In acest sens, orientările de perspectivă ale M.S. și M.E.I. sunt de natură să rezolve intr-un viitor apropiat și aceste dificultăți. Asistind la examenul ce se desfășura in ziua respectivă tovarășul redactor a luat cunoștință și de modalitățile de examinare și notare a răspunsurilor studenților. Cadrul didactic examinator i-a explicat că nota finală reprezintă o medie ponderată a notărilor din timpul anului, a notării de la proba practică și a notărilor de la fiecare întrebare din biletul de examen, iar tovarășul redactor s-a arătat incintat de acest sistem pe care l-a apreciat ca foarte bun și echitabil, fapt pe care l-a menționat și în discuția avută cu tov. conf. dr. Roșca T., fostul decan al facultății. In ceea ce privește așa-numita „fișă practică“ din reportaj, ea reprezintă de fapt foaia de observație bioantropologică personală a fiecărui student, fișă pe care Disciplina de Anatomie intenționează s-o perfecționeze și s-o folosească ca un mijloc de introducere in activitatea științifică a tuturor studenților, ca un mijloc de formare și dezvoltare la studenți a spiritului de observație indispensabil viitorului medic, in ultimă instanță ca un mijloc de cunoaștere mai aprofundată a studenților ; ea nu are nici o legătură cu examenul propriu-zis și nici nu-și propune aceasta, fapt necunoscut de tovarășul redactor și relatat in consecință. In ceea ce privește zgomotul din sala de examen el este generat de intensul trafic de camioane și tractoare ce se desfășoară pe artera de circulație către arc sunt orientate sălile de disecție și care, deocamdată, nu poate fi reglementat de către facultatea noastră. Referitor la persoanele menționate In reportaj ea intrînd și ieșind din sala de examen fără a avea, după opinia tovarășului redactor, nici o legătură directă cu examenul, menționăm că intră in tradiția disciplinei ca examenul să fie public. Toate cadrele didactice aparținind disciplinei au obligația să participe , de asemenea pot asista la examen cadre didactice de la alte discipline din facultate și universitate, ca și studenți care solicită acest lucru. Intîmplător în ziua respectivă au asistat la examen numai cadre didactice ale disciplinei . in plus au asistat, cu intermitentă un reprezentant al Organizației de Bază P.C.R., desemnat in acest scop și secretarul științific al Consiliului profesoral al facultății, care primise această însărcinare din partea Biroului Consiliului profesoral. Credem că este forțată concluzia privind așa-zisa atmosferă necorespunzătoare din examen, tovarășul redactor folosind pentru această caracterizare elemente necaracteristice. Considerăm de asemenea că aprecierea rolului educativ redus al respectivului examen este pripită și in necunoștință de cauză, tovarășul redactor exprimîndu-și de față cu mai multe cadre didactice aprecierile sale favorabile asupra modului de desfășurare a examenului. Aceleași aprecieri le-a făcut și în fața tov. conf. Roșca T. în discuția amintită. Cînd a fost sincer tovarășul redactor ? Cum argumentează domnia sa rolul educativ al reportajului său ? In ceea ce privește prima și cea de-a patra concluzie a reportajului considerăm că tovarășul redactor a fost mult prea puțin exigent cu sine însuși și s-a erijat in specialist deși nu are nici o cunoștință în domeniul anatomiei umane, nici teoretică, nici practică. Faptul atrage după sine și semne de întrebare asupra ultimei concluzii. Mai mult, la recenta analiză cu intregul corp didactic din facultate a rezultatelor sesiunii de examen a ieșit din nou in evidență competența, seriozitatea și exigența manifestată în procesul de instruire și educație al studenților de către cadrele didactice de la disciplinele preclinice, inclusiv de la anatomie. Nedumerirea noastră este cu atît mai mare, cu cît intr-un număr anterior al revistei ce cu onoare o conduceți, a apărut un articol în care se specifică ca o concluzie, nu numai a redactorului respectiv, ci ca o apreciere largă in lumea medicală din țara noastră, că învățămintul medical preelinic de la facultatea noastră se situează printre cele mai bune din țară. Sau consideră tovarășul redactor că medicii absolvenți ai Facultății de medicină din Craiova și cadrele care-l pregătesc nu se pot compara cu cei din alte centre universitare ? Mulțumindu-vă tovărășește pentru prețiosul sprijin pe care revista „Viața studențească" ii aduce muncii noastre, convinși că veți aprecia in modul cel mai just răspunsul nostru, vă rugăm să primiți asigurarea celor mai sincere sentimente de stimă și considerație și invitația noastră permanentă de a veni cit mai des în mijlocul colectivului nostru de studenți. Decan al Fcultății de medicină, Universitatea Craiova. Conf. dr. doc. P. GEORGESCU Secretar științific, Conf. dr. V. NEȘTIANU Avanpremieră fotografică la concursul „Scrisorile vacanței", această frumoasă imagine intitulată „Podul“ (semnată Dan Graure) este și o sugestivă trimitere la nenumăratele drumuri studențești ale acestei veri. Celelalte imagini (ca și scrisorile trimise pentru concurs), in numărul nostru din luna august 2 Viața studențească