Viața Studențească, iulie-septembrie 1986 (Anul 31, nr. 26-38)

1986-07-02 / nr. 26

Expresie elocventă a permanentei preocupări a partidului și statului nostru pentru formarea comunistă, revoluționară a tinerei generații din România socialistă Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au inaugurat noul Palat al pionierilor și șoimilor patriei ..... ............__________—............. ■ ■ ■ ; ■ Natura îngrijită in știință sau performanțele agriculturii socialiste în spațiul universitar bucureștean Institutul Agronomic ,.Nicolae Bălcescu“ din București este cea mai veche instituție de învățămînt superior agricol din țara noastră și își revendică drept • ctitori acel prim Institut de Agricultură de la Pantelimon care și-a deschis cursurile in 1853. în cei peste 130 de ani de activitate acest lăcaș de formare a viitorilor specialiști agronomi și-a deschis porțile pentru tinerii de pe întreg cuprinsul patriei, pentru toți cei care au iubit natura și au dorit să pătrundă în tainele științei pămîntului, culturii plantelor și creșterii animalelor. De la înființarea sa și pînă acum aici s-au format peste 22.000 de specialiști, repartizați atit în unități de producție cît și în cercetare, în cadrul efortului permanent de modernizare a procesului de învățămînt superior, de constituire a unor structuri și modalități instructive capabile să răspundă optim imperativelor actuale generate de contextul noii revoluții agrare, în ultimii ani s-au depus eforturi stăruitoare pentru asigurarea unui context de maximă eficiență a formării specialiștilor pentru toate direcțiile și activitățile din domeniul agricol. Mai mult, se urmărește ca în procesul integrării învățămîntului superior cu cercetarea și cu producția să se coreleze permanent cunoștințele teoretice cu finalizarea lor practică, punîndu-se totodată bazele unei gîndiri științifice creative, capabile să devanseze și deci, să anticipeze noile căi de dezvoltare ale agriculturii viitorului. Două direcții mari de acțiune s-au conturat in tactica și strategia acestui complex proces al integrării. O primă direcție de acțiune, izvorîtă din comandamentele generale ale contextului de implicații ale noii revoluții agrare se concretizează în efortul perseverent de actualizare la modul concret programei de învățămînt lau programele de dezvoltare ale agriculturii, respectiv la cele Practica dincolo de teorie (III) privind cultura cerealelor, mecanizarea agriculturii și chimizarea ei, la programul național de îmbunătățiri funciare etc. Studenții sînt instruiți asupra elementelor noi de tehnologie, de cultură intensivă, de acționare eficientă în condițiile economiei de energie ș.a.m.d. O a doua cale pe linia modernizării procesului de învățămînt se realizează prin deplasarea activităților didactice din spațiul universitar în cel al unităților de producție, în care instruirea profesională a studenților înregistrează posibilități de maximă concentrare informațională. Acest deziderat important al învățămîntului modern agricol a dus la comasarea activităților didactice în stațiunile didactico-experimentale Belciugatele, Moara Domnească, 3ăneasa. Astfel, baza de integrare a institutului cuprinde azi 3.500 hectare teren repartizat în 3 tronsoane principale : 2.800 hectare la Belciugatele, cu 4 ferme, dintre care 3 de cîmp, pentru producerea de semințe selecționate și un complex zootehnic, o fermă la Moara Domnească specializată în cercetări asupra tehnicilor de cultură pe soluri brun-roșcate (soluri care reprezintă peste 1 milion hectare în partea de sud a țării) și ferma de la Băneasa, cu profil horti-viticol. Categoria super-elită Munca și cunoașterea tainelor pămîntului desfășurate de către cadrele didactice și studenți, eforturile întregului personal de specialitate au transformat intr-un timp record șantierul de la Belciugatele intr-un campus universitar unic în felul său în întreaga noastră țară. Căci Stațiunea didactico-experimentală Belciugatele reprezintă în prezent nu numai o stațiepilot care experimentează agricultură și o zootehnie cu o știință, ci și un amfiteatru al creativității științifice deschis permanent imperativelor economiei naționale. Dotarea sa de excepție și funcționalitatea stațiunii demonstrează că învățământul superior agronomic a intrat intr-o nouă etapă, a calității și eficienței, că știința și tehnologia modernă trec din spațiul bi- Aura Matei-SAVULESCU (Continuare in pag. 4) Un cincinal spre comunism SAPTAMINA CARE A TRECUT, ultima a lui iunie, lună și ea ultimă, a semestrului întii al anului, s-a constituit pe bună dreptate se poate spune, într-un moment de maximă efervescență a vieții noastre politice. S-au desfășurat în zilele acestei săptămîni întruniri ale înaltelor foruri de partid și de stat, ale muncitorești democrației noastre revoluționare — plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român ; plenara Consiliului Național al Oamenilor Muncii ;din industrie, construcții, transporturi, circulația mărfurilor și finanțe și a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale ; sesiunea Marii Adunări Naționale — care au dezbătut și adoptat documente de cea mai mare importanță pentru dezvoltarea economică și socială a țării în cincinalul 1986— 1990, pentru înaintarea neabătută a națiunii noastre socialiste, in spiritul hotăririlor și direcțiilor stabilite de Congresul al XIII-lea al P.C.R. Sunt documente programatice care conturează viguros viitorul patriei, sunt proiecte și planuri care poartă marca inconfundabilă a gîndirii cutezătoare și clarvăzătoare, a acțiunii revoluționare a celui ce de peste douăzeci de ani se află în fruntea partidului, conducător încercat al națiunii noastre socialiste. Contribuția hotărîtoare, rolul determinant în elaborarea și în fundamentarea științifică de către tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al partidului, președintele României, într-o perspectivă amplă și unitară, a tuturor programelor adoptate într-o firească și entuziastă unanimitate, au fost cu prisosință relevate de participanții la dezbateri. Desfășurate intr-un moment de aleasă semnificație istorică — împlinirea a 50 de ani de la procesul luptătorilor comuniști și antifasciști de la Brașov, în fruntea cărora s-a aflat tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român, înaltele forumuri democratice de stat și obștești au adus un vibrant omagiu de aleasă stimă și prețuire, de profundă recunoștință, marelui fiu partidului și al țării. Erou înaltre eroii neamului, personalitate proeminentă a lumii politice contemporane, luptător neobosit pentru împlinirea aspirațiilor vitale de pace, dezarmare, securitate, ințelegere și colaborare ale tuturor popoarelor. In acest emoționant cadru, Comitetul Central al partidului, exprimind voința și hotărirea întregului partid, ale întregii noastre națiuni, s-a angajat să acționeze cu toată abnegația și dăruirea, să nu precupețească nici un efort pentru înfăptuirea exemplară a politicii interne și externe a partidului și statului, să urmeze neabătut strălucitul exemplu de muncă și viață, de gîndire și luptă revoluționară al tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, să facă totul pentru realizarea planurilor și programelor adoptate, a mărețelor obiective stabilite de Congresul al XIII- lea al Partidului Comunist Român, pentru întărirea continuă a forței materiale spirituale a patriei, a independdenței și suveranității României socialiste, pentru înălțarea ei pe culmile civilizației socialiste și comuniste. Evenimentele politice ale săptămânii trecute au avut în centrul lor prefigurarea viitorului națiunii noastre călăuzite de partid, de secretarul său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Un viitor conceput și încă din ziua de azi vizibil în programele și planurile analizate, dezbătute și aprobate de Înaltele instanțe de partid și de stat. Programe și planuri care își întemeiază obiectivele cutezătoare pe împlinirile construcției socialiste, pe realizările obținute de națiune cu deosebire în epoca inaugurată de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român. Realizări definitiv legate de numele celui ce prin puterea singulară de a descifra și direcționa evoluția proceselor social-politice, prin întreaga sa operă teoretică și practică a avut și are rolul hotăritor in grandioasa epopee de Trânător „Viața studențească" (Continuare in pag. 3)