Viitorul, martie 1908 (Anul 2, nr. 113-143)

1908-03-01 / nr. 113

■ Domnul ministru al domeniilor, Anton Carp, a numit o comisiune compusă din d-nii Gr. Antipa, secretar general; V. Antonescu, advocat al Statului și Ioan St. Murat, directorul măsurilor și greutăților, care să decidă asupra furnizării instrumentelor de măsură pentru comunele rurale, conformi legei învoelilor agricole. ■ D-l general Averescu, ministrul de război, a primit astăzi în audiență, delegația societăței Veteranilor «Crucea Trecerei Dunărei», compusă din președintele ei d l C. Munteanu și membrii : d-nii D. I. Antonescu, L. Boriș și Fortunescu, cari au expus d-lui ministru doleanțele veteranilor grade inferioare, actualmente funcționari, prezenându-i și un memoriu, la care d-l ministru, cu multă bunăvoință, a răspuns, că va stărui spre a fi satisfăcuți. ■ Se aduce la cunoștința publicului, că toate birouile pentru piasire de femei, au fost date sub îngrijirea societăței «Cultura și Ajutorul Femeei, care a creat sucursale în calea Victoriei 152, calea Griviței 124, str. Antim 61, str. general Lahovari 29 și Cavafii-Vechi 15. Birourile pentru plasare de bărbați au fost grupate, într-un birou central al Poliției, cu sucursale în str. 11 Februarie 18 și Cavafii-Vechi 67. ■ In urma renunțării Serbiei la convențiunea de pescuit, încheiată în 1902 între România și acest stat, noi negocieri s’au angajat și au ajuns la încheerea unei noi convențiuni de pescuit între ambele țări. Delegatul Serbiei este d. dr. Mihail Petrovici, profesor la universitatea din Belgrad și delegatul României d. dr. Antipa, secretar general al Mnisterului de Domenii și director general al pescăriilor. Convențiunea între aceste două state a fost semnată er. ■ D-nii C. Severeanu, medic primar definitiv și G. Bursan, avocat al Eforiei, sunt numiți în comisiunea pentru constatarea și așezarea drepturilor k pensiune ale funcționarilor Eforiei spitalelor civile. ■ S’a aprobat asupra casei Pymsa și Watteon, din Englitera, furnizarea cantităței de 7000 tone cărbuni Cardif, necesari vaselor portului Constanța. ■ Al XVI-lea congres al păcei se va ține între 9 și 14 Septembrie s. n., la Munich (Germania). ■ In urma știrilor neîntemeiate, publicate în jurnalele Dimineața, Universul și Adevărul, știri cari ar putea să producă o confuziune în spiritul populațiunei rurale, ministerul de interne a oprit telegrafic trimiterea acestor jurnale la țară. jattopuri la Capitals Furt de 300 lei.—D-l Carol Zimmer, proprietarul magazinului de uleiuri din piața Sf Gheorghe, a fost victima unui furt de 300 lei. Faptul s’a petrecut în următoarele împrejurări. Având într’un biurou mai multe cerțuri de bani, un funcționar al lui i-a sustras un cerț, în valoare de 300 lei și plastografindu-i iscălitura, a încasat banii de la Banca Națională Păgubașul, plângându-se siguranței, comisarul Costescu a fost însărcinat cu cercetarea furtului. Acesta reuși să descopere pe autor în persoana lui Solomon Izer, în vârstă de 14 ani, un magazin. Luat din scurt minorul loț, după ce tăgădui totul cu o îndrăzneală ne mai pomenită, sfârși prin a mărturisi furtul, arătând cum a procedat. Banii, a declarat că s-a ascuns într’un closet, dar nu s’au găsit. El a fost arestat. —ni— Cărți și Reviste Miercuri 27 Februarie a apărut No. 14 din revista^Săptămâna cu următorul sumar: 1. Agitarea la sa^e? 2. Observații de estetică muzeală. 3. Slabe însărcinări de opoziție. 4. Săptămâna. Adunătri și Întruniri La Bursa muncei, are loc azi la ora 3 d. a., consfătuirea corporației cofetarilor. ■ La ora 3 d. a., în localul Camerei de Comerț, are loc adunarea generală a Camerei de Meserii. ■ Comercianții de măcelărie s’au întrunit în sala Pomul Verde, pentru a pune baza unui sindicat. S’au discutat chestiuni de interes profesional. ȘTIRI UNIVERSITARE D. dr. G. Proca, doctor în medicină din București și actual profesor la catedra de higiena de la facultatea de medicină din Iași, se numește profesor de patologie generală la facultatea de medicină din București. ■ Astă seară de profesor Mihail Dragomirescu își va reâncepe la universitate cursul său special de literatură română contimporană. Studentul Th. Lăzărescu va face, sub formă de conferință, o încercare de analiză critică asupra poeziilor d-lui Donar Munteanu. CONFERINȚE Duminecă 2 Martie, ora 4 p. m., societatea de cultură «Viitorul» își va deschide seria conferințelor sale în localul Liceului Lazăr. Părintele economic Teodorescu, parohul Bisericei Amza va vorbi despre Femeia în căsătorie. Ședințele sunt publice și intrarea gratuită. Rugăm pe d-nii abonați, cari sânt în întârziere cu plata abonamentului, a grăbi achitarea sângelor ce ne datoresc pentru a nu fi siliți să încetăm cu trimiterea ziarului. ADMINISTRAȚIA Sâmbătă 1 Martie 1908. Serviciul nostru telegrafic ........ II ■' MINIMHIUUlii■ MUMII«III—llliwniml'l HM ULTIMELE ȘTIRI DIN LUMEA ÎNTREAGA Din Austro-Ungaria Ședința Camerei ungare Budapesta, 28 Februarie. — In ședința de azi a camerei ungare, s’a continuat dezbaterea, relativă la proiectul de revizuire a regulamentului camerei. Primul orator a fost disidentul baron Thoroczkay, care combate aspru proectele de față, zicând, între altele, că mai bine făcea guvernul, dacă în locul lui venea cu reforma electorala ți cu sufragiul universal. Deputatul naționalist român dr. Ștefan Petrovici zice, că principiul parlamentarismului nu-i acela, ca majoritatea să se acomodeze guvernului, ci din contră, acesta trebue să împlinească voința majorității. Că guvernul vo ește să facă presiune asupra minorității ți de aceea amenința, că va disolva parlamentul, dacă opoziția va obstrua. Opoziția naționalistă însă, nu se teme de o eventuala disolvare a parlamentului, ci din contra, abia ațteaptă să se disolve, ca să se vadă apoi la noile alegeri, de acui parte va fi poporul. Și opoziția este convinsă, cum că ea ar ieți învingătoare, iar nu guvernul, care s’a compromis de atâtea ori. Tot în acelaș ton și c’o argumentație puternică a vorbit naționalistul Vasile Dămian, harnicul protopop al cercului Baia de Criș. Nimerită a fost observația d-sale, că adică actualul proiect este ca un cuțit cu două tăișuri. Azi tae pe Naționaliștii Croați, mâine pe coaliționițti. In modul acesta și-a continuat frumosul discurs, care a iritat mult pe Kossuthiști. Coaliția și obstrucția din Camera Ungară Budapesta, 28 Februarie. — In culoarele Camerei, un grup de deputați maghiari, au discutat foarte vehement asupra obstrucției naționalităților. Ungurii își bat mult capul, cum ar putea să pună odată acestei obstrucții. Unii zic, c’ar fi bine să-i atace pe Naționaliști și pe Croați, îmbrâncindu-i afară din parlament. Alții susțin, c’ar fi mai nimerit, dacă ar închide discuția și are proectul de lege cu forța, cum s’a întâmplat mai anii, pe timpul liberalilor. Cei mai moderați însă, sunt de părerea, ca să-i lase pe oposiniști să vorbească în pace, fără nici o renegare, din foartea ungurilor, căci la urma urmeor, opoziția va osteni și se va lăsa învinsă. Kristoffy și organizarea noului partid radical Budapesta, 28 Februarie. Fostul ministru de interne, Kristoffy, președintele noului partid radical maghiar, va cutreera orașele din întreaga țară, ca să-și organizeze partidul. Deoarece programul acestui partid este pus pe baze foarte largi de desvoltare economică, Kristoffy are mare speranță, că partidul său va câștiga mulți aderenți. El crede, că actualul guvern ungar va trebui să cadă și atuni va veni iarăși dânsul la putere, când i se va da ocaziune să-și realizeze programul. Kossuthiștii văd cu ochi foarte răi această mișcare a lui Kristoffy. Greva generală în Ungaria Budapesta, 28 Februarie. — Aproape în toate orațele din Ungaria, socialiștii se pregătesc să țină meetinguri de protestare în contra guvernului ungar, provocându-l să-ți retragă infamul proiect de revizuire, ți să prezinte proiectele, relative la reforma electorala ți la sufragiul universal. In caz când guvernul nu-ți va împlini promisiunile date, partidul social-democrat din Ungaria, amenință cu grevă generala în toată țara. Turneul artistului Zaharian Bârsan și Transilvania Brașov. 28 Februarie. — Aici se ațteaptă cu mare nerăbdare sosirea artistului Zahariea Bârsan ți a trupei d-sale, spre a da mult ațteptata reprezintație teatrală. De aici se va duce d. Zahariea Bârsan in toate părțile Ungariei locuite de Români, ca să-ți facă turneul plănuit încă astă iarnă. Pretutindenea este așteptul cu dragostea cea mai mare ți cu brațele deschise. Numărul jubiliar al ziarului «Gazeta Transilvaniei Brașov, 28 Februarie. — Ziarul Gazeta Transilvaniei lucreza cu mare ror la tipărirea materialului literar, menit pentru numărul său jubiliar, care o să apară la începutul lunei viitoare. Numărul acesta festiv, în urma bogatului și prețiosului conținut pe care-l va avea, va fi un adevărat eveniment literar în istoria ziaristicei române din Transilvania și Ungaria. Politicianii din Viena și naționalitățile din Ungaria Viena, 28 Februarie.—In cercurile vieneze se urmărește cu mare atențiune lupta ce-o poartă deputații naționaliști, împotriva revizuirei regulamentulu Camerei. Toți se bucură de atitudinea energică a deputaților naționaliști față de acest proect infernal și-și exprimă dorința, ca lupta acestora să fie încoronată cu deplin succes. Toți sunt de părerea aceia, cum că odată ce se va introduce în Ungaria, sufragiul universal, Parlamentul ungar, va căpăta îndată o altă înfățișare. Deschiderea dietei croate Agram, 28 Februarie. — Azi s’a deschis dieta croată sub preșidenția seniorului Erasmus Barcki, care a rostit următorul cuvânt de deschidere: «Menirea dietei croate este să poarte o luptă aprigă în contra tendinței de maghiarizare a Ungurilor. Trebue să procedăm ca și Italienii, a căror deviză este : Afară cu streinii. Așa să strigăm și noi către maghiareuul Rauch și consorți: Jos cu nevrednicul După aceea urcă tribuna banul Rauch, care dă cetire rescriptului regesc, prin care se deschide dieta croată. Rescriptul regal zice mai departe, că chestiile relative la limba ți steagul croat, se vor rezolvi în ședințele unei comisiuni segnicolare, compusă din Unguri și Croați. Asemenea ți reforma judiciară, pragmatica, referitoare la căile ferate ți ale chestiei naționale. După ședință s-au dus cu toții la biserică, asistând la Te-Deum. Ședința sgomotossa din Camera Croată Agram, 28 Februarie. Dieta a fost deschisă. Președintele invitând Camera să salute pe sârbii aleși, partizanii lui Starcevic și o parte din membrii coalițiunei protestează cu vioiciune. Se produce zgomot; ședința a trebuit să fie suspendată. La redeschidere a apărut banul Croației în mijlocul câtorva strigăte. Banul a citit rescriptul regal inaugural, enumerând Gestiunile ce vor avea a fi resolvate de către Dietă. Rescriptul a fost primit cu strigătul de: Trăiască Regele! Starcevicienii strigă: Trăiască Regele croat! Drumurile care duc la palatul banului și la Dietă erau ocupate de cordoane de poliție și de trupe. Azi dimineață studenții au parcurs stradele, căutând a se apropia de palat, însă au fost respinși. Nu s’a produs desordini serioase. Clubul starcevicienilor a decis să caute a se menține ordinea în Dietă pentru a nu da loc, nici banului să ia măsuri extraordinare, nici coalițiuni să zică că este împiedecată de a lucra. Punerea sub acuzare a banului Raudi Agram, 28 Februarie. — In cercurile politice de aici se vorbește, că coaliția sârbo-croată se pregătește să-l dea în judecată pe banul Rauch pentru guvernarea lui ilegala. Croații voesc să aranjeze ți în întreaga Croație mai multe meetinguri de protestare, în contra lui Rauch ți a consilierilor săi. Ciocnire sângeroasă Intre Turci și Albanezi Constantinopol, 28 Februarie. — In comuna Prived, Albania, s’a ciocnit o bandă de Albanezi cu o trupă de soldați Turci. Ciocnirea a fost foarte sângeroasă. Au căzut din ambele părți vr’o 37, ți răniți au fost peste 50. Poarta a ordonat trimiterea mai multor batalioane, în Albania, pentru ca să stârpească bandele albaneze. Guvernul bulgar și revoluționarii Sofia, 28 Februarie. — Guvernul bulgar a concediat pe toți funcționarii aceia, cari simpatizează cu revoluționarii Macedoneni. A ordonat totodată, ca Armenii veniți în Bulgaria, să fie supraveghiați. Acei dintr’înșii, cari ar face propagandă revoluționară, să fie expulzați. Asemenea și aceia, cari au luat parte, mai anii trecuți, la atentatul comis în contra Sultanului. Știrea aceasta a produs o impresie foarte bună la Poartă. Oprirea bandelor bulgare la granițele Macedoniei Sofia, 28 Februarie.— Ministrul de interne bulgar, a plecat la granița Bulgariei, ca să ia măsurile necesare, pentru oprirea bandelor, cari ar voi să treacă în Macedonia. Poarta și linia ferată din Balcani Sofia, 28 Februarie. — In urma măsurilor excepționale, ce le-a luat guvernul bulgar față de revoluționari, să zice că Poarta otomană ar fi aplicată, să-și dea consimțământul, la construirea liniei ferate din Balcani. Rusia și Japonia Petersburg. 28 Februarie. — Duma a adoptat proiectul de lege pentru transformarea legațiunei rusești din Tokio în ambasadă. D. Iswolsky, ministrul afacerilor străine, s-a pronunțat în favoarea proiectului, relevând înalta importanță materială și morală a convențiunei semnate la 28 iulie cu Japonia și care, dat fiind și acordul dintre Anglia și Japonia, asigură și mai mult menținerea păcei generale și relațiuni durabile cu Japonia. Boicotarea mărfurilor germane Varșovia, 28 Februarie.Aristocratele polone au format o ligă, ale cărei membre s’au obligat, ca, cu ocaziunea călătoriilor lor prin Germania, să nu cumpere nimic de acolo. Acelea dintre membre, cari ar călca aceste dispoziții statutare, ar fi sau pedepsite, sau excluse din această ligă. Banchet in onoarea lui Brisson Paris, 28 Februarie.—Un mare ospăț oferit d-lui Brisson pentru a i se remite o medalie comemorativă pentru a 15-a realegere la preșidenția Camerei deputaților. Numeroase discursuri au reamintit cariera lui Brisson. D-nul Clemenceau, vorbind în numele guvernului, a adus omagii unuia dintre cei mai eminenți întemeietori ai republicei grație căruia partizanii absolutismului au căzut în încercarea lor de a discredita regimul liberei discuțiuni. In cursul lungei sale vieți politice Brisson nu a cunoscut decât o datorie: aceea de a se consacra din toate puterile pentru reprimarea abuzului de putere, pentru ridicarea acelor slabi la plinătatea drepturilor lor. D-nal Combes a zis că majoritatea Camerelor pare a se lărgi după o direcțiune, care nu corespunde nicidecum realității lucrurilor în țară. Interesul republicei cere formarea a două partide : al republicanilor stângi și al republicanilor progresiști sau liberali. Susținând această doctrină d-nul Combes zice, că are conștiința că răspunde la dorințele țării republicane și la sentimentele adevăratei majorități republicane a Camerei. Presa italiană despre discursul lui Tittoni Roma, 28 Februarie. — Ziarele italiene, comentează foarte viu, discursul ministrului Tittoni. Se bucură, că relațiile Italiei cu toate statele mari, sunt din cele mai bune. Cât privește atitudinea Italiei, față de noua linie ferată din Balcani, ziarele italiene acceptează părerile ministrului Tittoni, cu cari sunt în deplină înțelegere. Ajutat cu bombe în contra lui Alfonso Barcelona, 24 Februarie. Sub podul, peste care a trecut regele Alfonso, când s a dus la escadra austro-ungară, s’a fost pus o bombă. Bomba însă, din întâmplare, n’a explodat la timp ci cu câteva minute a întârziat. Explodând bomba, a aruncat în aer întreg podul, sfârticând in bucăți pe toți oameni, cari erau în momentul acela pe dânsul. Primirea regelui spaniol la Barcelona Barcelona, 28 Februarie. — Ași la amiazi, regele a vizitat escadra austro-ungară. Regele purta uniforma de colonel de infanterie austriacă și a fost întâmpinat de arhiducele Carol și de amiralul Ziegler. Vizita a ținut peste o oră. S’a servit apoi, in sala de mâncare, un prânz de 24 tacâmuri, în cursul căruia amiralul Ziegler a toastat în nemțește, mulțumind regelui pentru marea onoare făcută prin vizita sa și reamintind legăturile de familie, ce unesc pe rege cu Austro-Ungaria. A băut în sănătatea regelui, reginei, familiei regale și marinei spaniole. Muzica a cântat imnul spaniol. Regele a răspuns în franțuzește, muțumind amiralului pentru cuvintele măgulitoare spuse. Regele a declarat, că a fost izbit de marea disciplină, curățenie și buna ținută a vaselor și și marinarilor. Arătând portretul arhiducelui Carol, pus în sala de mâncare, a reamintit că în vinele sale curge sângele Habsburgilor și a declarat că este fericit a fi putut vizita pentru prima oară astăzi marinele de războiu ungare. Regele a băut pentru marina austro-ungară. Muzica a intonat imnul austriac. Salve de tunuri au fost trase la plecarea regelui. La orele 6.40, regele însoțit de d. Maura, s’a înapoiat la Madrid. Pe tot parcursul până la gară s’au făcut mari ovațiuni regelui de o mulțime enormă. Cu acelaș tren au plecat la Madrid, ambasadorul austro-ungar, contele de Welserheimb, amiralul Ziegler și o delegațiune a ofițerilor marinei austro-ungare. Arestarea mai multor anarhiști Barcelona, 28 Februarie. Poliția a arestat mai mulți anarhiști, despre cari bănuia, c’ar fi pus bomba sub pod. S’a ’nceput o anchetă severă împotriva lor. Se zice, că păzitorii podului ar fi fost înțeles cu anarhiștii, căci altmintrelea, aceștia nu putea pune bomba sub pod, ca să fie observați. Atentatul unui anarhist spaniol Barcelona, 28 Februarie.— Se svonește, că o explozie s’a produs ieri în port. Pagubele materiale sunt neînsemnate. Autoritățile țin ascuns atentatul anarhist și au făcut să dispară verice urmă a exploziei. Numirea unui guvernator în Macedonia Londra, 28 Februarie. — Guvernul englez a trimis o notă puterilor europene relativă la numirea unui guvernator în Macedonia. In fiecare din aceste note, Anglia declară că observă o neutralitate binevoitoare față de toate proiectele de căi ferate în Macedonia, dar că nu este pregătită pentru a sprijini vreunul din aceste planuri, până când Poarta nu va fi consimțit la realul proiect al reformelor. Propunerea lordului Grey, privitoare la numirea unui guvernator general în Macedonia, a fost remisă Puterilor. Adoptarea budgetului Camerei Austro-Ungare.—închiderea sesiunei Viena, 28 Februarie.—Delegațiunea austriacă a adoptat budgetul comun după a treia lectură; în urmă a adoptat cu unanimitate moțiunea Staregkh, semnalată la 4 Martie, st. n., privitoare la cestiunea mărirei soldelor ofițerilor și a soldaților din armată și din marină. Ministrul Aehrenthal a declarat din nou că creditele respective vor fi înscrise în budgetul ce se va supune delegațiunii la finele lui Mai. Sesiunea a fost închisă. Răspunsul Angiei Ia nota rusă și 7 italiană.—Neutralitatea Angliei in chestia drumurilor de fer din Balcani Londra, 28 Februarie. — Agenția Reuter este informată, că guvernul englez a trimis răspunsurile sale la cele două note rusă și italiană, cu privire la proiectele căilor ferate în Macedonia. Depeși din țari — Prin fir telefonic — Apel.—Furt de făină.—Dentist clandestin.—Furt de bijuterii. — Condamnare pentru ultraj. Brăila, 28 Februarie.— Alexandru Stoian din com. Darvari a făcut apel la Curtea de Apel din Galați în contra deciziei camerei arbitrare prin care aceasta a dat câștig de cauză d-lui M. Pincas din localitate în diferendul comercial judecat săptămâna trecută. — Poliția a arestat aseară pe P. Radu și lucrător la fabrica de făină Alex. Verona, prins cu o cantitate de făină furată din magazia fabricei. — Serviciul sanitar al comunei a fost înștiințat că într’o casă din str. Brașoveni 17 funcționează în mod clandestin un cabinet de chirurgia dentară al unui domn Carandine. Azi dimineață a fost arestată femeea Paraschiva Ioan care acum cât va timp fiind în serviciul d-lui Șteinfeld din bal. Carol 144 i-a fost furat bijuterii de mare valoare. — Tribunalul a condamnat azi pe Gh. Leu primarul com. Silistraru la 5 zila închisoare și 50 lei amendă pentru că a ultragiat pe jandarmul Stoian Coliu. Moartea lui Alex. Nicolaid Craiova, 28 Februarie.—Marți seara Alexandru Nicolaid după ce a luat medicamentele prescrise, s’a culcat liniștit și a dormit bine până spre ziuă, când s’a apucat o criză puternică de tușă. Au fost chemați imediat d-nii d-ri Augustin și Antoniu, cari l’au morfinat spre a-i alina durerile mari de cari suferea. In urma morfinării Alexandru Nicolaid își pierdu cunoștința și stătu în agonie dela ora 9 dim. până la 7.10 seara când își dădu obștescul sfârșit. El suferă de boala numită arterioscleroză. Eri dimineață preotul Pavel Ionescu de la biserica Sf. Niculae Belivacă, î’a împărtășit, îndată ce s’a răspândit trista veste în oraș, d. Ciocazan, primarul orașului, a telegrafiat Senatului și guvernului anunțându-le dureroasa știre. D. I. C. Brătianu, ministru de interne, a telegrafiat următoarele d-nei Nicolaid: «Plâng cu dv. încetarea din viață a lui Alexandru Nicolaid, în care pierdem un colaborator de frunte, un patriot luminat și un liberal nestrămutat». Clubul liberal, primăria, Teatrul Național, Jokei-club și Clubul tinenerimei au arborat doliul. Alexandru Nicolaid fiind, pe vremuri, primar al orașului, s-au luat disposițiad a se îndolia lămpile electrice din oraș. Azi, toată ziua, la locul defunctului s’a dus cetățeni și oameni politici, semnând în registru. D. Ciocazan a mai telegrafiat d-lor I. Vrăbiescu, N. P. Romanescu și I. Boicescu, deputați, transmițându-le vestea și chemându-i în localitate. înmormântarea va avea loc mâine la ora 3 după amiazi. Situația în județ.—Inapoerea escadronului.—Sosirea roșiorilor. Giurgiu, 28 Februarie.—Inspectorii comunali raportează, că în întreg județul o liniște. Sătenii se ocupă cu arăturile și facerea ogoarelor pentru semănăturile de primăvară. La Grădiștea și Strâmba nu s’au făcut învieli, însă Duminică se vor termina neînțelegerile existente între săteni și arendași. Azi după amiază, s’a înapoiat în oraș, escadronul din regimentul 10 Călărași care fusese în județ pentru a face teme tactice, sub a masada d-lui căpitan Răceanu și comandorului Ghigortz. Cu un tren militar, a sosit azi aci, două escadroane din regimentul 6 Roșiori. ACT DE MULȚUMIRE Subscrisa casă de export Horowitz - Spiegel din Botoșani, aducem prin prezentațiile noastre mulțumiri Societății de asigurare «Agricola» din București, pentru prompta lichidare a sumei de lei 355.602, (adică lei trei sute cincizeci și cinci de mii șase sute doi) reprezentând suma asigurată de noi la sus zisa societate, asupra unui transport de cereale, încărcat pe vaporul englez «Grindon Hall», pierdut de curând dimpreună cu echipaj, în valurile Mării Negre, sumă ce ne-a fost plătită până la centinuă cu cea mai mare promptitudine adică cu mult mai înainte de termenul prescris de condițiile poliței de asigurare. Recomandăm deci călduros această Societate publicului asigurător. («8/ Horowitz ) Spiegel Botoșani, 20 Februarie 1908. - !8 rilor ale căror imobile sânt situate pe strade unde există actualmente canalizațiune publică, ca în termen de cel mult trei luni de la data prezentei publicațiuni, să se conformeze obligațiunei citată din menționatul regulament, adică să introducă la imobilele domnialor canale de scurgerea apelor și murdăriilor, cunoscând că, în caz de neconformare, Primăria, potrivit dispozițiunilor art. 103 din acel regulament, este în drept a executa canale particulare la imobile pe socoteala domnilor proprietari. In executarea acestor dispozițiuni, Primăria va procede în mod sistematic, urmând scurgerea râului Dâmbovița și începând cu stradele de pe partea dreaptă a acelui râu, astfel: Strada Mihail Cogălniceanu, Costachi Negri, Sf. Elefterie, Bd. Independenței, str. Carol Davila, Isvor, Mihai Vodă, Saturn, Puțu cu apă rece, Sfinții Apostoli, Bateriilor, Cazărmei, Apolodor, Vânători, Justiței, Lupea, Libertății, Zebiului, Apolon Nou, Corbului (Verde), Arionoaia, Fund. Roșea. In consecință, dar, toți domnii proprietari de pe aceste strade, cari nu au canale la proprietățile domnialor, sânt invitați ca în termen de trei luni de la data prezentei, să-și înființeze canale de scurgere, cunoscând că, după expirarea acestui termen, Primăria se va executa pe contul domnialor. Primar, Secretar General (s) loan Gr. Periețeanu No. 4766/516 1908 Februarie 26 (s) Vintilă I. Brătianu. AGENȚIA de PUBLICITATE Isidor fi. Stern București, Str. Smârdan, 4 Aminciuri, Inserțiuni și reclame în toate ziarele. — Condițiuni avantagioase — PRIMĂRIA ORAȘULUI BUCUREȘTI Pentru societățile culturale și de binefacere Regulamentul pentru construcțiuni și alinieri, actualmente în aplicațiune, prin art. 103 cuprinde, pentru proprietarii de imobile din Capitală, obligațiunea de a introduce la proprietățile d-lor canale de scurgere acolo, unde există instalate pe strade sau s’ar instala pe viitor canale publice, cu următoarele distincțiuni: a) Pentru casele ce se vor construi din nou, canalul să se introducă odată cu executarea construcțiunii. b) Pentru casele existente pe stradele unde există canal public, la publicarea acelui regulament, în termen de cinci ani de la acea publicațiune. c) Pentru casele existente, pe stradele unde se face pentru început canalizațiune, canalul particular să se introducă odată cu executarea canalului public. Regulamentul pentru construcțiuni și alinieri fiind decretat prin înaltul Decret Regal cu No. 2065 din 1890 și publicat în Monitorul Oficial No. 71 din 29 Iunie 1890, Primăria face prin prezenta cunoscut proprietarugăm pe D-nii cari cer a se abona la ziarul nostru, a scrie exact și ligibil, adresa și semnătura lor. gSr. mu Enrio Lempardi f Dmtim ca Ut facuitatau tün Bariin fi. $ Strada Doamnei fi ^ a —~ Colț cu Calea Victoriei __ â Casa de Sănătate Sub direcția d-lui Dr. I. Kiriac București, Strada Sf. Ionici No. 8 (In dosul Teatrului Național) BANCA NAȚIONALA A ROMÂNIEI SITUAȚIUNE SAMARA 1907 1908 24 Februarie || Q *|* || 10 Februarie 23 Februarie 374205932 £ comptus( !?.Sută: 400909778 403829457 * Dobânda l jum. la sută: --------------1678458 73077169 25086601 3603940 583232 — SFOARA AMERICANA DE LEGAT SNOPI RENUMITA MARCA „STANDARD“ ORIGINALA. PRIMA CALITATE WEIL, JOSEPH & O S ---------- BUCUREȘTI ---------- CEREȚI MONSTRE DE MANILLA „STANDARD“ GRATIS IWI CONSTATAȚI CALITATEA ȘI CULOAREA EI GALBENĂ DESCHISĂ N. B. —Nu vindem cele 1’alte calități de sfoară de Manilla maieftină și in consecință inferioare Mărcel STANDARD De vânzare la Societatea în Comandită UOC. ISEMĂNĂTOARELE îN RÂNDURI CU APARAT DE SEMANAT PRIN LINGURIȚE