Viitorul, octombrie 1908 (Anul 2, nr. 322-352)

1908-10-24 / nr. 345

v«a sá* Noul Roman al „Viitorului“ Ziarul „ Viitorul“ va începe în curând publicarea senzaționalului roman istoric „O dramă sub Napoleon Bonaparte“. In acest roman se va vedea, în primul rând, cavalerismul și devotamentul acelei clasa a poporului francez care a înconjurat pe Napoleon, eroul extraordinar, care cu o iuțeală de necrezut sa ridicat de jos, făcând ca o lume să tremure la mințile lui. Marea revoluție cu frământările ce au precedat-o, cu grozăviile ce apar azi ca povești de necrezut, cu dezastrele ce trebuiau să facă gloria unui singur om, trăesc în romanul ce vom începe a-l publica. Cititorii vor ști tot ce poate simți unul dintre sufletele brave și fără pată, care pornind să-și verse sângele pentru patrie, urmează cu încredere pe comandantul care vorbind astăzi oștenilor înaintea piramidelor, mâine trebuia să se stingă, uitat și părăsit în închisoarea ei de la Sf. Elena. Cititorii vor vedea pe omul cu figura enigmatică, cu fruntea palidă și cu ochii scânteetori de orgoliu; ei vor cunoaște misterul ce învăluia acest suflet, care în vârtejul ambiției sale neasemănate a trecut peste viețile a milioane de oameni, astăzi în pustiurile arzătoare ale Africei, mâine între ghețurile însângerate ale stepelor Rusiei. Viața luxoasă și totuși plină de nenorociri, mizeria imperială a acelor femei ce au jucat un rol atât de important în viața lui Napoleon, — Josefina— e descrisă în modul cel mai viu și mai înduioșător în romanul pe care ziarul „Viitorul“ va începe în curând a-l publica în foiletonul său. Cetățenii care doresc a fi înscriși în listele electorale, sunt încunoștințați, că în acest scop se pot adresa secretarului clubuluiațional-Liberal, „Biuroul electoral“, calea Victoriei 44, în toate zilele, înainte de 30 Octombrie 1908, între orele 3—7 p. m. Ce se petrecem iară Focșani.— Moarte bănuită. — Nenorocire. In comuna Păucești a murit subit astă noapte femeea Maria Gh. Ursu. Fiindcă se bănuește că ar fi fost otrăvită, s’a ordonat autopsia cadavrului. — In comuna Păucești fetița Livia Rieven Cohn umblând ole cu o lumânare aprinsă și fiind singură în casă, i-au luat foc hainele, producându-i grave arsuri pe tot corpul. La ora 2 noaptea, fetița a încetat prin viață cu toate îngrijirile ce i s’au dat.’ Giurgiu. Comerciantul Ruse Nicolae a reclamat d-lui subcomisar C. Munteanu, că a găsit ascunse într’o ladă o pereche de ghete. D. subcomisar luând cazul în cercetare, a descoperit pe autorii furtului anume : Ion Ciordănescu, Ilie Păunescu, și Gheorge Vișan (ziz Leu), la cari s’au găsit până în prezent 6erechi de ghete box și chevreau. Inivizii sunt deținuți, iar ancheta Urmează. — Individul Niță Ion Grădinaru fiind oprit de sergenții polițienești Solomon Dumitru și Tudor Opreanu de a nu mai mâna calul în goana mare, numiții sergenți au fost ultragiați de acel individ. Tecuci Asasini fle acoperiți. * — Pungaș prins. — Diverse. In urma cercetărilor făcute la fața locului de către d. procuror de pe lângă tribunalul Tecuci, s’au putut prinde asasinii lui Neculai Gh. Toja, despre care am vorbit mai pe larg în corespondența de eli. Ei sunt de naționalitate sârbi și se numesc Colombovici și N. Milici. — De către agenții poliției locale a fost prins astă noapte la locuința lui din acest oraș autorul spargerei bisericei Sfânta Dumitru. El se numește Constantin Dumbravă și e vechi client al poliției. — In ultimul timp aflăm că sănătatea d-lui Iacob Albu, primarul orașului, nu e tocmai satisfăcătoare. D-sa se află reținut în pat de vreo câteva zile, fiind bolnav de o boală veche de stomac. Ele au fost întreținuți în ședință ordinară membrii consiliului comunal al orașului. Printre chestiunile la ordinea zilei, a fost și aceea de a se fixa o nouă licitație pentru antrepriza a două pavilioane de hală pe piața orașului. Ploești.— Moartea unui ofițer —........—.....1 I veteran. Sinucidere. Eri s’a stins din viață în mod subit căpitanul veteran Teodor Constantineanu, în etate de 62 ani. Defunctul a luat parte activă în războiul pentru independență, pentru care i s’au acordat decorații romane și rusești. Retrăgându-se din oștire, căpitanul Constantineanu s-a înscris în partidul național-liberal, al cărui membru devotat a rămas până la moarte.Ca civil, a fost decorat cu ordinul „Coronia României“ în gradul de cavaler. Regretatul căpitan Constantineanu, lasă regrete unanime, înmormântarea va avea loc joi la ora 2 d. a. — Artista Lelia Constantinescu, în vârstă de 21 ani, domiciliată la hotel „Moldavia“ a încercat să se sinucidă ori, dând o însemnată cantitate de eter. Dusă la spitalul „Constantinescu“, a fost scăpată de la moarte în urma ajutoarelor ce i s-au dat. Cauza sinuciderei e o ceartă ce a avut cu concubinul ei. ACCIDENTUL DE LA TIPOGRAFIA BEER Se știe că zilele trecute, în atelierele tipografiei Beer s’a întâmplat un accident, care ar fi putut avea urmări destul de triste dacă atelierul ar fi fost plini de lucrători. D. Beer, a cerut primăriei autorizațiunea de a-și mai clădi câteva apartamente, pe lângă cele existente astăzi, deci a-și lărgi un subsol la atelierele d-sale. Primăria având în vedere motivele indicate de d. Beer și schița atașată a îngăduit această cerere. Vina este însă a conducătorului lucrărilor, căci începându-se lucrările pentru lărgirea subsolului, toată greutatea etajelor de sus a fost lăsată în sprijinul unui singur soclu, care deși de piatră, totuși neavând o rezistență suficientă nu a putut suporta greutatea etajului de sus așa că soclul sărind din loc din cauza prea marei presiuni a provocat dărâmarea tavanului.* Ministerul de comerț luând cunoștință de acest fapt, a delegat pe d. Toma Dobrescu prezidentul Camerei de meserii să ancheteze cazul care ar fi putut avea consecințe dezastroase dacă s’ar fi întâmplat într’o zi de lucru când atelierele sunt pline de lucrători. De altă parte serviciul tehnic de la Primăria Capitalei a luat măsuri pentru a face inspecțiuni cât mai dese asupra conducerei lucrărilor la toate clădirele ce se ridică în Capitală, pentru a evita pe viitor, unele nenorociri ce se pot întâmpla din neglijența cu care se conduc construcțiile. Mișcarea de la finanțe La ministerul de finanțe s’a făcut următoarea mișcare: D. Lazăr Popescu impiegat auxiliar cl. I, a fost numit impiegat cl. II la administrația financiară de Vlașca în locul d-lui G. Marinescu, demisionat. D. Gh. Neagu a fost numit impiegat cl. II, la serviciul creditului agricol și viticol din Teleorman în locul d-lui R. Ploeșteanu transferat. D. Al. Portasi a fost numit impiegat auxiliar cl. II la administrația financiară din Ialomița. D. C. Drăgănescu a fost numit impiegat auxiliar cl. II la administrația financiară din Romanați. D. N. Chirculescu, impiegat cl. II, la administrația financiară din Dâmbovița, a fost pus în disponibilitate pentru neprezentare la post. D. G. M. Popescu, impiegat auxiliar cl. II la administrația financiară din jud. Argeș, a fost pus în disponibilitate pentru părăsire de serviciu. Conferințele populare începând noua serie a conferințelor populare ținute la sate din inițiativa Casei Școalelor, d. administrator a înaintat revizorilor școlari o circulară prin care le dă lămuriri asupra acestei chestiuni. Aceste conferințe vor trebui ținute într’o limbă curat românească, înlăturându-se cu totul neologizmele. Se va evita ridiculizarea diferitelor patimi, deoarece, prin acest mod de a se combate relele, departe de a se ajunge la vreun rezultat cu oameni simplii, se atrage din potrivă dușmănia celor pătimași. Ministerul instrucțiunei va interveni pe lângă preoți, inspectorii de plasă, medici, etc., pentru a ține aceste conferinți. Casa școalelor va numi în curând șapte controlori cari să supravegheze aceste conferinți. Subiectele vor fi alese din economia caznică, agricultură, istoria națională, religie, etc. Procesul Teodoreanu-Jamangiu (Amânarea procesului) Iași, 22 Octombrie.—Azi s’a judecat înaintea tribunalului secția I la procesul de calomnie intentat de d. avocat Osvald Teodoreanu d-lui procuror C. Hamangiu. Tribunalul a fost prezidat de d. Al. Gane, asistat de d-nii Ciohodariu, judecător și Gr. Demetrescu supleant. In primul rând s’a discutat chestia de la competință propusă de d. Hamangiu. Atât procurorul cât și reclamantul au cerut respingerea decimării de competință pe următoarele motive : 1) Ministerul public reprezintat prin d. prim-procuror Ghinea Ionescu susține că d. Hamangiu nu avea calitatea sa facă acel denunț întrucât procurorul general era prezent în localitate și 2) că d. Hamangiu a făcut denunțul calomnios ca simplu particular, deoarece sa făcut sub forma unei scrisori semnată numai „Hamangiu“ și care negreșit a fost concepută la locuința d-sale. D. Teodoreanu pe lângă motivele invocate de d. prim procuror, susține că d. Hamangiu a lucrat în calitate de particular și pe motiv că d-sa fiind procuror de Curte și nu de tribunal, nu este învestit cu autoritatea sa oficială decât în cancelarie și în instanța respectivă. Tribunalul deliberând, a respins decimatorul de competințâ și a acordat cuvântul d-lui Teodoreanu. Acesta susține că în dovedirea reclamației are nevoi atât de scrisoarea încriminată a d-lui Hamangiu cât și de memoriul pe care acesta l-a trimes d-lui ministru de justiție. Tot o dată cere a i se admite proba cu martori, D. prim procuror se opune la ambele cereri. Tribunalul dă o deliberare de 20 minute, respinge atât incidentul privitor la admiterea probei testimoniale, cât și incidentul privitor la aducerea petițiilor ce le-a adresat d. Hamangiu ministrului de justiție, admițând numai dovada cu martori. Procesul s’a amânat pentru o altă dată. SPORT Automobilul Club ne comunică următoarele ultime dispozițiuni luate cu ocazia concursului de regularitate și de constatare a consumațiunei care se va face după cum se știe între București Pitești- București în ziua de Duminică 26 Octombrie. " * Dispozițiunile generale publicate anterior neabrogate mai la vale, rămân în vigoare. Nici o măsură de ordine nu va fi luată în București cu prilejul concursului Atât A. C. R. cât și prefectura Poliției Capitalei declină orice răspundere în această privință. Concurenții sunt datori, atât la ducere cât și la întoarcere să observe regulamentul obișnuit de circulație, sub propria lor răspundere. Itinerariul impus este: calea Victoriei și calea Griviței până la barieră atât la dus cât și la întors. Prima plecare din București va fi dată la orele 8 a. m. precis iar prima plecare din Pitești precis la ora 1 p. m. Plecările se vor urma din cinci în cinci minute în ordinea desemnată prin sorți. Plecările din Pitești se vor urma în ordinea sosirei trăsurilor la parcul închis. Trăsurile care nu vor porni la ceasul arătat, vor fi considerate totuși ca plecate. Concurenții sunt rugați a fi toți gata la orele 8 a. m.,pentru ca plecările să urmeze regulat din cinci în cinci minute, fără a se ține seamă de defecțiuni. Reprezentanții presei vor lua loc în trăsurile concurente. Sorții vor desemna locurile lor. In caz de lipsă a reprezentantului desemnat locul gol va fi socotit în beneficiul concurentului. Tragerea la sorți pentru ordinea plecărei lor și pentru repartizarea domnilor ziariști va avea loc în ziua de 22 Octombrie la secretariatul A. C. R. la orele 11 dimineața. Trăsurile până la 12 cai exclusiv vor putea lua parte la concurs cu orce carosserie ducând minimum două persoane. Trăsurile conduse de o doamnă vor câștiga cinci puncte. In caz de lipsă sau de prezență a următoarelor accesorii se va scade sau adăuga după împrejurări: 1 punct pentru 2 felinare, 2 puncte „ „ faruri. 3 „ „ capotă. 4 „ „ „scări și aripi. Plumbuirea rezervoriilor va avea loc în ziua de 25 Octombrie după amiazi. De la orele 2 la 3 la garajul E. J. Ressel. De la orele 3 la 4 la garajul Alexandru Prager. De la orele 4 la 5 la garajul Lconida & Co. Constatarea consumațiunei va avea loc în dimineața zilei de 27 Octombrie. De la orele 9 la 10 la garajul E. I. Ressel. De la orele 10 la 11 la garajul Alexandru Prager. De la orele 11 la 12 la garajul Leóiddá & Co. Lipsa formalităților de constatare atrage descalificarea de drept. In caz de paritate de puncte între două sau mai multe trăsuri clasate, consumațiunea benzinei socotită proporțional cu numărul cailor va folosi de normă pentru clasarea definitivii. Concurenții cari vor face o cerere, vor găsi la parcul închis din Pitești o cantitate suplimentară de benzină ce de asemenea va fi constatată în mod oficial. Fracțiunile de timp de la 1 până la 14 secunde vor fi socotite fiecare câte un sfem de punct pentru sosirile întârziate și câte o jumătate de punct pentru sosirile în avans. Perderea buletinului de curs sau lipsa unei singure vize de control atrage eliminarea. Parcul închis va fi organizat chiar la kilometrul 144. Se vor observa toate regulile parcurilor închise. Cu cinci minute înainte de ora fixată pentru pornirea din Pitești, comisarul parcului va libera trăsura desemnată conducătorilor ei. In orice împrejurare, concurenții sunt datori a fi de dreapta șoselei. Un dejun comun va întruni pe călătorii bucureșteni la Pitești la orele douăsprezece. Juriul este compus din : Președinți de onoare : A. S. N. Principele Ferdinand și A. S. R. Principesa Maria. Președinte: D. Nicolae Gerkez. Comisari la București: D. Radu Văcărescu și D. George Kapri. Comisari la Titu : D. Benedict Petrescu și D. Const. I. Stematiu, Judecător. Comisari la Găești : D. Nicolae Schondorf și D. George C. Costescu. Comisari la Pitești : D. Ion T. Ghica și D. Căpit: Constantin Duca; Comisari pentru plumbuirea rezervorilor și constatarea consumațiunei: D. Mihail Goditza și D. Ion M. Mitilineu. comedie de Labiche și Martini; Hoții dramă de Schiller ; Hamlet, tragedie de Shakespeare, Rui-Blas, dramă de Hugo; in urmărire, comedie de Sardou ; Piatra între Pietre, dramă de Suderman ; Femeia Oficială, dramă de Hans Oedenl ; Scherlock Holmes, dramă de Decourcelles, etc., etc. Personalul artististic, pe lângă vechii societari, destul de apreciați de publicul nostru, a fost întregit cu elemente de valoare. Astfel d-nele: Stella Poenaru, Maria Nicolau, Lucreția Radovici, Eugenia Olăreanu, Anișoara Constantinescu, Zina Nicolau, Ecaterina Georgescu, Maria Gheorghiu, Ecaterina Marinescu, Betina Săvulescu, Maria Rusescu, Luiza Ferari și Lili Sterescu ; d-nii: Constantin Mărculescu, Ion Stănescu, Mihail Ionescu, Titu Protopopescu, Al. Olăreanu, Coco Dumitrescu, Ion Constantinescu, Mihail Vârgolici, Al. Demetrescu, Petre Basiliu, Ion Marinescu și Remus Comăneanu. Direcțiunea de scenă a fost încredințată d-lui Const. Costescu. Vor mai juca în reprezentații extraordinare d. P. Liciu și soții P. Sturdea, de la Teatrul Național din București. In luna Decembrie vom avea și 16 reprezentațiuni date de opereta de sub direcțiunea d-lui G. Grigoriu. O altă îmbunătățire în actuala stagiune, este crearea și întreținerea unei muzici permanente a teatrului, care să poată fi transformată în orchestră. Muzica este pusă sub conducerea maestrului St. Stoianovici. In sfârșit, parchetul mobil, pentru ca la caz’ de trebuință teatrul să fie prefăcut în sală de bal, decorurile reînoite de-a întregul de către d. Gr. Romano, cunoscutul pictor, laureat al școalei de Belle-Arte din Florența (Italia) și Teodor, un tânăr talentat pictor , costumele deouă comandate pentru piesele isto, prevăzându-se in noul budget sume pentru artiștii cari își fac costume proprii în piesele moderne, reînoirea mobilierului și reparațiunile aduse localului,—toate aceste îmbunătățiri vor contribui la succesul stagiunei. Să sperăm, însă, că munca ce o depune comitetul teatral, — în frunte cu președintele lui, d. Virgil Broscărescu, — precum și personalul artistic, unde recordul îl țin societarii, va fi bine răsplătită de publicul nostru. Theatrul Național DIN CRAIOVA* Deschiderea stagiunei 1908—1909 Craiova, 20 Octombrie.—In curând se va deschide stagiunea teatrală a societăței dramatice din localitate. Grație unei chibzuite administrațiuniinaugurată la teatrul nostru de președintele comitetului, d. Virgil Broscărescu, prim-ajutor de primar, vom avea în anul acesta o stagiune care desigur va satisface toate exigențele publicului nostru. Așa, în anul acesta, cu toate greutățile ce se ivesc la alcătuirea unui bun repertoriu, s’a reușit să se formeze unul care să cuprindă piesele bune originale, precum și traduceri din cele mai reușite. Originale sunt: Despot-Vodă, Ovidiu și Fântâna Blialuzo, frumoasele lucrări ale nemuritorului Alexandri ; Renegatul, dramă în versuri de M. Demetriad; Porcarul și Maria Sa, dramă în versuri de V. Ureche ; Copila din Flori, dramă de Gr. Ventura; R&svin și Vidra, dramă de P. Hașdeu ; O căsnicie, de maior G. Ursachi, Franțuzitele, de Faca; La 20 de anii, de Polizu-Micșunești; Pe malul gârlei, de Olănescu-Ascanio. Traduceri: Fățarnicii, de Barriere și Capendu; Triple-patte, comedie de Bernhard; Un Alibi, piesă de Trarieux ; Copila preferată, comedie de Descares; Amorul păzește, comedie de Cavaillet și de Flers; Demna, de Dumas fiul; Vânturătorii mărilor, dramă de Richepin ; Georges Demoiru; Bolnavul închipuit, Căsătorie silită, comedii de Moliére ; Lumea în care ți-se urăște: Pailleron; Arteziana, de A7. Dumas ; Mincinosul, comedie de Corneille ; Mușchetarii, dramă de Dumas-tanfd; Călătoria d-lui Perichon, D. Virgil Broscărescu .) Din eroare în numărul nostru de ori a apărut clișeul d-lui Virgil Broscărescu în locul aceluia al aviatorului Farman. Vineri 24 Qa £ stmbs*& Trecerea prințului George al Serbiei prin România Iași, 22 Octombrie.—In vederea trecerii prințului George al Serbiei prin localitate a sosit aci azi dimineață d. Ristici, ministru sârb din Capitală. Pe lângă persoana d-lui ministru a fost atașat d. Panaitescu, directorul general al serviciului de siguranță din ministerul de interne. La orele 5 p. m. cu un tren special d. Ristici a plecat la Ungheni pentru a eși întru întâmpinarea prințului care sosește acolo la orele 12 noaptea. Tot azi a mai sosit în localitate d. Willy Georgescu șeful poliției de siguranță a Capitalei, împreună cu numeroși agenți cari vor lua măsurile de pază. Prințul George sosește în localitate astă noapte la orele 1. După informațiile ce am putut culege prințul George nu va trece prin București, ci sa va duce direct în Serbia prin gara Chitila. Astă seară la orele 11 și 49 m. prințul George al Serbiei, a sosit în Unghenii-Ruși, însoțit de aghiotanții săi Marinovici și Teodorovici. Până la Unghenii Ruși prințul a fost însoțit de guvernatorul Kișinăului. La Ungheni a fost întâmpinat de d. Kristici, ministrul Serbiei la București, și de dol. Panaite IGU Titi Georgescu. In restaurantul gării s’a servit un ceai, prințul s’a întreținut cu d. Kristici. Prințul a sosit în gara Iași cu un tren special la ora 1 si 17 m. Pe peron prințul a fost întâmpinat de d. Săndulescu, prefectul poliției cu care s’a întreținut 10 minute. La 1 luna, trenul a plecat înainte spre Vârciorova. In Ungheni, prințul a avut o convorbire cu d. dr. Steuerman, căruia i-a declarat, între altele, că se întoarce cu bune impresii de la Petersburg și că afaceri urgente reclamă prezența sa imediată la Belgrad. De asemenea prințul a confirmat, în termeni vagi, știrea transferat capitalei de la Belgrad la Kraeusewatz. CRONICA MUZICALA Ateneul Român — Concertul societăței de instrumente vechi din Paris — Aseară, pentru a doua oară, am avut prilejul să ne directăm cu gingașa muzică franceză din secolul al XVII, executată pe instrumentele timpului, grație celebrei societăți, de sub preșidenția lui Saint-Saens, care a reînviat această muzică și a reconstituit instrumentele după atunci, sarcină ce și-a luat și a îndeplinit cu succes de Henri Casadesus un demn urmaș al unei familii de muzicanți de seamă. Quator-ul compus din o violă de amor, un quinton, o violă de gambă și un bas de violă, a căror sonorități se confundă în acorduri atât de armonioase, ne-a executat un Quarter In la major de Nicoley (1784-8...) și o suită: Le pays du Tindre ballet de Destouches (1672-1749) cu o artă demnă de toată admirația. In adevăr dulceața sonorității acestor instrumente, cari se complectează și se armonizează de m ..ne, face un efect miraculos și-ți redă spiritul timpului, plin de galanterie și delicatețe, după vremea apogeului nobleței și regalității din Franța. In special viola de amor, din care d. Henri Casadesus scoate accente de o duioșie și o duceață fermecătoare, redă pe multiplele ei coarde toată scara emotivă a unui suflet amoros. S-a remarcat îndeosebi în variațiunile din Quartot din Nicoley, unde a făcut dovadă de o rară agilitate, în celebra Menuet a lui Lulii (1633-1687), și în Tambourin de Borghi (1740-1799.) Ca acompaniament, de data aceasta n’am mai avut Claveci-ul ci Harpa- Luth, instrument mai vechiu și deci mai în notă, pe care a executat cu o măestrie și o rară gingășie d-ra Hellene Chalot, de la concertele Collonne, un preludiu în do major de Bach și o Gigue de Leillet (1660-1784) și a acompaniat baletul de la sine. In fine acest concert a fost încă o ocasiune pentru d-na Marie Buisson celebra cântăreață din Paris, de a ne fermeca cu vocea-i delicioasă și catifelată, interpretând, cu o artă remarcabilă, după felul cum se cânta în acele vremuri, mai multe arii, printre cari în special am gustat: Jar din d’amour de un autor necunoscut și Margot la hourez ses vignes, cântec popular din secolul XVI. Deși timpul nu-mi permite să mă ocup mai pe larg, totuși nu pot să trec cu vederea și mă cred obligat să menționez și pe d-nii Marcel casa de sus Maurice Devilliers și Jacques Malkine, care au fost la înălțimea celor de mai sus și au contribuit la succesul concertului, prin justeța și maestoasă execuțiune care a dat ansamblului unitatea și exactitatea cu care noi nu prea suntem obișnuiți în nenorocitele concerte pe care noi nu prea suntem obișnuiți în nenorocitele concerte pe care le duc la noi oameni nechemați. Nu putem decât să ne bucurăm că am putut avea prilejul să ascultăm această muzică delicioasă reînviată grației unor artiștii iubitori de trecut și cari pretutindeni ca și la noi sunt pe deplin recompensați de sforțările și meritele lor. G. C. M. Interesantul triplu proces din Galați Galați, 22 Octombrie.—Tribunalul secția 2 a judecat azi procesul dintre soc. „Bucovinaerholzindustrie“ și administrația docurilor de o parte și Bucovinaerholzindustrie“ și băncile „Comerciala“ și „Agricola“ pe de altă parte și dintre „Bucovina erholzindustrie și frații Kirschen. Societatea a fost reprezentată prin d-nii avocați P. Missir, M. Orleanu și Al. Ignat; frații Kirschen prin d. Gr. Petrescu; banca Generală prin d. Costinescu ; Comerciala prin d. Alexiu; docurile prin d-ni Cernescu și Câlciurescu. Obiectul procesului e următorul: Loc. „Bucovinaerholzindustrie” a expediat 241 vagoane pe adresa fraților Kirschen. In momentul când societatea a voit să exporteze aceste mărfuri docurile n’au voit să le elibereze pe motivul că frații Kirschen datoresc o sumă de 180 mii lei docurilor și că această datorie este garantată de întregul depozit de scânduri al debitorilor. Societatea „Bucovinaerholzindustrie“ n’are nici un raport juridic cu docurile și deci nu poate ridica mărfurile. Avocații societății au căutat să dovedească cum că un raport juridic există între docuri și societate din momentul în care Kirschen a recunoscut că mărfurile revendicate sunt în adevăr ale societății. Avocații docurilor au arătat că docurile nu pot recunoaște ca proprietar al mărfurilor pe societatea „Bucovinaerholzindustrie.“ Iar avocații băncilor au arătat cum că gajurile făcute de d. Kirschen asupra depozitului său și confirmate de docuri sunt perfect valabile. Continuarea procesului s-a amânat pentru 30 Octombrie. mm TASKLOR Casarea unei deciziuni militare. D. Grigore Alexandrescu, sublocotenent în rezervă din regimentul 7 artilerie, neprezentându-se la manevrele din 1906, în urma ordinului de concentrare dat, fusese trimis în judecata consiliului de război al corpului 2 de armată, care l-a condamnat la 2 luni închisoare. Consiliul de revizie înaintea căruia făcuse recurs, a menținut decizia primei instanțe. Atunci d. Alexandrescu ia adresă cu recurs. Curței de casație secția 2 a, înainta căreia a susținut prin avocatul d-sale, d. locot. Theodor esra, că instanța militară nu era competinte să-l judece, întrucât nu primise ordinul de chemare, nefiind în Capitală în acel moment și că nici nu i-a fost adus la cunoștință cu formele legale. Casația găsind recursul întemeiat, l-a admis, casând decizia consiliului, fără trimetere. Fioroasa crimă din pădurea Mitoc.—Bmul este ochiul dracului și mai ușor ca orice te împinge la toate, chiar și la asasinate. E un adevăr banal dar care mi-a venit în minte cu ocazia dezbaterilor procesului de față. Iordache Bultoc din comuna Mioroani și fon al. Marandei pândarul pădurei Mitoc, județul Dorohoi, știind pe cârciumarul Vasile Delibaș, om cu parale se hotărâse să-l jefuiască și sâ-l omoare. In ziua de 5 Iulie acest an, îl pândiră pe când trecea prin pădure și Bultoc îl atrase în casa pădurarului sub pretext de a-i spune ceva. Acolo îl uciseră cu lovituri de topor și de ciomag și îi luară suma de 400 lei ce avea la el. In timpul nopții asasinii băgară cadavrul într’un sac și îl aruncară într’o fântână părăsită, distanță de 2 kilometri de la locul crimei. S’au lăcomit însă să păstreze și hainele mortului, grație cărui fapt fură descoperiți și traduși înaintea Curții cu jurați de Dorohoi, care îi condamnă la muncă silnică pe viață. Criminalii făcură recurs pe care Curtea de casație ia respinsuri. Diverse .Judecătorul de instrucție al cabinetului 3, a dat ordonanța definitivă prin care trimete în judecata tribunalului colecționar pe agentul de poliție Ion Ciocârdea și pe samsarul Carapamea cari au excrocat pe un negustor buigar din calea Rahovei, cu suma de 200 lei, amenințându-i că au contra lui un mandat de arestare. Curtea de apel secția 2-a a redus pedeapsa lui Nicolai Constantin zis Petraru de la 2 ani la 7 luni, iar pe al samsarului C. Cireșeanu de la 2 ani la 3 luni, ambii condamnați pentru falsificarea unui act de ipotecă. — Ieri s’au terminat dezbaterile procesului dintre d-nii A. G. Cohen și Maican și Leon Popescu, relativ la teatrul Liric. Curtea de apel secția I-a, a rămas în deliberare până Vineri. H, PEPINIERELE de VITE LATOITE —-------- DINU DRAGASANI - ale PRINCIPELUI BÄRBU ȘTIRBEI * Reducând numărul Vițelor Altoite și plantându-se dintr’un teren nou, a conținut cele mai frumoase Vițe viguroase-Vițe Sânătoase-Vite Selecționate plat cat : PORT-ALTOAIE din Pepinierele Buftea cât și ALTORIE din Viila Stirbey, Drăgășani. Comenzile se primesc prin corespondență la: Direcțiunea Pepinierelor Șttrrbey, Drăgășani, iar în București la : Depoul Produselor Stirbey, Calea Victoriei 121, și la Casa W„ Staadecker, Strada Smârdan ii ORNAT mm Dnii membrii ai clubului național-liberal din București sunt recunoștiințați că în această săptămână ca și în trecut vor avea loc la club următoarele consfătuiri : 1) Marți 21 cor., la ora 8 jum.seara, membrii din culoarea de verde. 2) Mercuri 22 cor., orele 8 jum. seara, membrii din culoarea de galben. 3) Joi 23 cor., orele 8 și jum. seara, membrii din culorile de negru și albastru. 4) Vineri 24 cor., orele 8 jum seara, membrii din culoarea de roșu. Consiliul de revizie al armatei se va întruni Vineri 24 a. c. sub președinția d-lui general Coandă, comandantul diviziei IV de infanterie și inspector general al artileriei. Fotoliul ministrului public va fi ocupat de dt. colonel V. Ionescu, comisar regal. Consiliul va judeca mai multe procese militare. H . general Al. Averescu ministrul de război, prepară un proect de lege pentru reorganizarea parchetelor militare și a consiliilor de război. Prin acest proiect, printre altele se va prevedea ca pe lângă aceste două instituțiuni să nu se mai detașeze decât ofițeri care vor fi brevetați de statul major sau vor poseda licența în drept. ■ M. S. Regele a binevoit a da înalta autorizațiune d-lui Lucian Trantomir, de la ministerul de război, de a purta insignele ordinului Coroana Prusiei eh III ce i s’a confirmat de M. S. împăratul Germaniei. ■ Ministrul de finanțe a luat dispozițiuni ca toate plățile ce se fac definitiv societăților comerciale sau industriale să se ordonanțeze pe numele persoanelor în drept a le reprezenta iar nu pe numele societăților. Toate cererile pentru restituiri de taxe urmează deci să indice numele persoanei care are procură să încaseze bani în numele societății pentru ca ordonanța de plată să se facă pe numele său. E Camera de comerț din Focșani, conform dispozițiunilor ministeriale și prevederilor bugetare, a instituit un premiu de 200 lei pentru cea mai bună lucrare ce va avea ca titlu „Monografia asupra comerțului de vinuri și alte băuturi alcolice.“ Lucrarea va trebui prezentată cel mai târziu până la 15 Februarie 1908. ® înmormântarea confratelui nostru I. Costescu se va face azi joi, la ora 1 p. m. Un serviciu funebru se va oficia la această oră, la locuința defunctului, din strada Ecoului 48, cortegiul va pleca la cimitirul Șarban Vodă (Belu). ■ Suntem informați că tratativele pentru formarea societății fabricanților de spirt, care urma să se alcătuiască prin participarea tuturor fabricanților de spirt, n’au ajuns la nici un rezultat, din cauza marei majorități a fabricanților moldoveni, cari se opun pe motivul că procentele date de societate ar fi prea mici. ■ D. Vintilă Brătianu primarul Capitalei, care a plecat ori din Capitală, se va întoarce astăzi. ® In vederea înființării de biblioteci pentru elevii de licee, Casa școalelor a instituit o comisiune pentru fixarea cărților necesare. Această comisiune care se compune din d-nii : G. Coșbuc, Bogdan- Dincă, I. Vacii și Dima se va Infruni Sâmbătă 25 cor. la Casa școalelor. O Informațiunea dată de unele ziare cum că la ministerul Industriei s'ar studia modul de înființare al unei școale industriale, este inexactă. Suntem autorizați a desninți asemenea și știrea că la ministerul industriei se va înființa o direcțiune a muzicei. ® Am vorbit la timp despre alcătuirea unui plan al Capitalei în limitele descrise prin regulamentul organic și după planul Borodzini care este întocmit zece ani după regulamentul organic. Lucrarea aceasta a primăriei departe de a fi în legătură cu proectul serviciului tehnic de-a limita raza orașului, nu este decât de utilitatea serviciului contencios, de-a stabili în justiție existența cătorva străzi cari de altfel sunt menționate în regulamentul organic și figurează și pe vechiul plan al Capitalei întocmit de Boroczini. ■ Catedra de croitorie la „Căminul Cultural“ fiind vacantă, poate fi ocupată de o absolventă a școalei profesionale de gradul al ’ll-lea. Cererile se vor adresa la cancelaria școalei, str. Traian 118. T Administrative.—Ministerul de interne a aprobat reintegrarea d-lui maior Nedelcovici în postul de primar al orașului Slănic (Prahova). Concursuri.—La ministerul de interne fiind nevoe de un caligraf, se publică concurs pentru ocuparea unui asemenea post. Concursul va avea loc la direcția administrațiunei generale, a personalului și contenciosului, în ziua de 29 Octombrie orele 4 p. m ‘ Candidații trebue să fie cel puțin; absolvenți’a 4 clase gimnaziale și să] fi satisfăcut obligațiile legii de re-1 «ratare. 1 Cărți și reviste. Câteva cuvinte, relativ la cele ce am voit să fac, sau am făcut pentru muzeele noastre de d. dr. G. I. Istrati. Prețul 2 lei. Militare. — Marea mișcare în armată, publicată în numărul de ieri al ziarului a fost făcută pe ziua de 25 Octombrie a. c De la această dată, ofițerii vor putea părăsi garnizoanele în care se găsesc, spre a se prezenta la regimentele unde au fost mutați. ■ M. S. Regele a semnat regulamentul legei de înaintare în armată. Municipale.—La primăria Capitalei se studiază modificarea actualei legi de organizare a comunelor urbane în sensul de a se prevede oarecari puncte apeciate pentru orașul București. Cu această coeziune se vor specifica condițiunile de admisibilitate și stabilitate a funcționarilor comunei și se va da o alcătuire deosebită consiliului comunal. Consiliul comunal al Capitalei se va întruni probabil săptămâna viitoare. Ziua nu s’a putut fixa deoarece statutele și proectul de lege al casei comunale nu sunt complect terminate. Societăți. — Societatea „Viitorul“ a funcționarilor dela primăria Capitalei care s’a întrunit Duminica trecută dând descărcare vechei gestiuni a votat în consiliul de administrație pe d-nii Stătescu Dem., Vergatti I. și Dumitrescu Epaminonda, iar în consiliul de censori pe d-nii G. Vișineanu și C. Urmuzache, rămânând pentru al treilea să se fixeze printr’o nouă alegere. După cum se știe societatea funcționarilor dispune de un capital de 20.000 lei. Școlare. D. G. Ghica, proprietar în județul Bacău, a oferit 23.000 de cărămizi pentru construirea unui local de școală în comuna Larga din județul Bacău. Ministerul instrucțiunei îi aduce mulțumiri. Ministerul instrucției publice a închis școala din comuna Trușești, cătunul Buhăceni, din pricina epidemiei de febră tifo-palustră ce bântie în localitate. 9 Ministerul instrucției publice a înaintat revizorilor școlari de cl. I și II-a o circulară prin care se pune în vedere că atunci când propun să se intervie la ministerul de finanțe spre a se lua măsuri împotriva perceptorilor cari și-au încasat în termen amenzile școlare dela 1 la 15 Septembrie sau în timpul anului, să se precizeze și suma totală, la care se urcă noile amenzi. Fără de aceasta, ministerul instrucției nu poate face nici o intervenție deoarece legea se bazează, în această privință, tocmai la cunoașterea amenzilor rămase neîncasate de perceptor. 9 Ministerul instrucției aduce mulțumiri d-lui căpitan Rosetti din Bacău, care a donat cărămida necesară pentru construirea unui local de școală în com. Vâlsănești din acel județ. 9 La școala profesională de fete din Tg.Jiu, fiind vacante 12 ore de aritmetică și contabilitate, doritoarele de a ocupa această catedră se vor adresa ministerului instrucțiunei cel mai târziu până la 20 Noembrie a. c. S. 3 P. A.— La societatea pentru protecțiunea animalelor, 22, Pasagiul Român, se află pripășiți un câine rasă pudel și a cățea bouledogue. Stăpânii sunt rugați a se prezenta sau a arăta semnalmentele ambelor adăpostiți. Sanitare.—In curând se vor deschide cele trei spitaluri noui jubiliare „Regele Carol“. Sosiri.—D-nii Dagoljub de Pavlovici și Costa Stoianovici, profesori universitari din Belgrad, au sosit în Capitală, descizând la hotel Splendid. 9 D-nii Scarlat Vârnav, prefect de Constanța, și Georgescu, prefect de Buzău, au sosit în Capitală. Universitate.— Astă-seară la orele 3, d. profesor Demetru Negulescu va continua și termina examenul de Procedură civilă cu studenții anului al IL Veterinari. — Medicul veterinar primar al orașului Ploești a dat în judecată pe d-nii Al. Gheorghe pentru ținerea seului în măcelării, P. Predescu pentru ținerea porcilor în curte, Andrei Ionescu pentru pește stricat și Gh. Pașa pentru carne stricată. II In cursul lunei Septembrie a. c., s’a tuberculinizat în orașul Ploești 82 vaci cu lapte, dintre care s’au găsit două tuberculoase. 9 Iarcursul lunei Septembrie a. c., s’a tăiat în abatorul orașului Ploești: 452 boi, 419 vaci, 49 junci, 62 junce, 182 viței, 3 bivolițe, 6 malaci, 333 berbeci, 949 oi, 37 capre și 780 porci. Din acestea s’au găsit 19 cu tuberculoză, 7 cu cisticercoză și 1 cu antrax. 9 In comuna Erbiceni, din județul Iași, s’a pus în observație veterinară 87 boi și 387 oi, cari vor fi exportați în Rusia. 9 In cursul lunei trecute s’a tăiat, pentru consumația publică, în comunele din județul Muscel: 7 boi, 57 vaci, 76 juei, 583 berbeci, 34 țapi și 139 de porci, adică un total de 894 animale. Medicul veterinar al orașului Ploești a confirmat, in cursul lunei trecute , 95 kgr. carne cu tuberculoză generalizată, 111 kgr. cu tuberculoză localizată, 415 kgr. cu cisticercoză, 250 kgr. cu antrax, 6 kgr. ficați cu tuberculoză, 445 kgr. cu echinococoză, 120 kgr. cu distomatoză, 70 de kgr. pulmoni cu tuberculoză, 686 kgr. cu echinococoză, 1 kgr. splină cu echinococoză și 10 kgr. de capete cu actinomicoză. Măcelarii, cari au pus în consumațiunea publică asemenea cărnuri, vor fi dați judecăței ca contravenienți la legea și" regulamentul de poliție sanitară veterinară. In cursul lunei Septembrie, s’a vândut, în oborul din Ploești, 183 boi, 220 junei, 61 mânzați, 46 viței, 461 vici, 102 junce, 43 mânzate, 35 vițele, 21 bivoli, 11 bivolițe, 62 armăsari, 213 cai, 16 mânji, 77 iepe, 10 mânze și 120 porci. Mărunte.—D. I. Tomescu a fost numit impiegat cl. II la cassa centrală a tesaurului public. 9 D. Dem. I. Dobrescu, avocat al statului cl. I-a, a fost numit membru în comisia pentru constatarea și așezarea drepturilor la pensie, în locul d-lui A. Piliu, care nu poate lua parte din cauză de boală. II. conductor cl. II Dimitrie Lăzărescu al Il-lea, de la serviciul d« > r - »