Viitorul, noiembrie 1908 (Anul 2, nr. 353-382)

1908-11-17 / nr. 369

2 In vedere că orice contestațiuni contra listelor electorale provizorii se primesc la Curtea de Apel numai până la 3 Noembrie curent toți d-nii membri al Clubului precum și toți d-nii membrii ai Comitetelor suburbiilor si cel al Comitetelor culorilor din Capitală sunt incunoștiințați că aceste liste provizorii sunt afișate In saloanele Clubului Național Liberal, și in același timp sunt rugați ca să binevoiască a cerceta cuprinsul acestor liste în zilele arătate mai jos și observațiunile ce au de făcut să le Înainteze Secretariatului Clubului (Biroul Electoral) pâna Duminică 16 cor., cel mai târziu, pentru ca să se poată la timp formula și prezenta Onor. Curtei de Apel contestațiunile ce ar fi de făcut. Pentru cercetarea acestor liste sau fixat următoarele zile : 1) Luni 10 cor. și Marti 11 cor. până la amiază culoarea de verde. 2) Marți 11 cor., dela amiază și Miercuri 12 cor., pentru culoarea de galben. 3) Joi 13 cor., Vineri 14 cor. și Sâmbătă 15 cor., până la amiază pentru culorile de negru și albastru. 4) Sâmbătă 15 cor. de la amiază și Duminică 16 cor. pentru culoarea de roșu. ar Însemna chiar o crimă contra intereselor economice de acestei țări. Oamenii noștri de stat trebue sa aibă convingerea patriotică, că în această țară mai sunt oameni cari să cunoască măcar in parte une nevoi ale acestei țări, și să primească ideile noastre, să le dea o atențiune, și să nu le considere ca dușmane. Dacă, cu toate ideile mele negociațiunile comisiunilor ambelor țări vor continua, sau se vor relua, este de neapărată necesitate a se scrie în viitoarele convențiuni clausa următoare : .Când, din cauze ordinare sau extraordinare, din împrejurări prevăzute ori neprevăzute, prin măsurile ce ar lua una din țările contractante, ori împuțina în total ori în parte avantagele celeilalte, aceasta este în drept a face să înseteze și avantagele ce rezultă din convenție și pentru cealaltă țară“. Până astăzi nu s’a văzut, ca o țară să forțeze cu armele pe alta, ca să execute convențiile comerciale ; s’au văzut însă țări mari, nedreptățind pe cele mici, cum a fost și este cazul nostru cu Austria. Noi trebue să știm ce trebue să facem când cazul se va repeta, adică Statul mare bizuindu-se pe puterea lui, va lua măsuri ce declmează avantajele stipulate prin convenție în favoarea noastră , trebue să putem face ca convenția să înceteze întreagă pentru ambele țări, când una nu o execută. Trebue să luăm măsuri ca să nu pățim ca la 18S2 când cu toate că Austria a închis granițele pentru vitele noastre, ea a avut până la expirarea convenției toate avantajele în favoarea ei. Nu trebue un minut să se mai conserve între noi și Austria relațunile comerciale de astăzi, care a elechilibrat cu desăvârșire între noi și ea, balanța comercială. Nu mă voiu osteni de a repeta la fiecare ocazie că aici trebue să caute oamenii noștri de Stat cauzele de sărăcie a poporului român, în primul loc, și apoi în scumpirea artificială a obiectelor de mare și urgentă necesitate fiecărui, prin încurajarea industriei naționale, și prin monopolizarea vânzarei și deci scumpirea în favoarea Statului a prea multor articole, care aduc venituri mari Statului dar care au luat individului tot atâtea mijloace de traiu, de activitate. Conchid prin a cere In gumele Intregei țări, denunțarea convențiunei actuale cu Austria, și înscrierea in toate convențiunile viitoare a clansei citate mai sus. N. Eiiășescu, Deputat proces-verbal în dublu exemplar, din care unul s’a oprit de noi, iar altul s’a încredințat martorilor domnului Hasnaș. Astăzi treisprezece Noembrie 1908. ss) Căpitan, Gr. M. Hotineanu și Sub-locot: Lupu Balaiș. Pe aces-verbal. Astăzi 18 Noembrie 1908 ora 9 p.m. Noi Constantin Turtureanu și Traian Corodeanu, avocați din Tecuciu, întrunindu-ne astă seară în camera No. 14 a Hotelului Splendid cu d-nii căpitan Hotineanu, Macarovici și Sub- Locot. Lupu Balaiș din reg. 6 Roșiori, martorii d-lui avocat Al. Ciurea, pentru a viola incidentul ivit între clientul nostru, d-l avocat Hasnaș, și d-l Ciurea. Văzând declarațiunea făcută de martorii d-lui Alex. Ciurea, că mandatul Domniilor lor este limitat a cere numai o eșire pe teren. Noi, în numele clientului nostru, am propus o tranșare pe cale pașnică a acestui incident, însă fața de opunerile d-lor Macarovici și L. Balaiș, cari au susținut că nu se poate aplana conflictul ivit în acest fel. Declarăm că d-l avocat Hasnaș, clientul nostru, se face forte a dovedi că expresiunea de „excroc“, aruncată d-lui Al. Ciurea, este bine meritată. Că în consecință, incidentul fiind dovedit din afaceri de avocatură, cestiunea intră în competința Consiliului de Disciplină a Baroului și declarăm că misiunea noastră e terminată Pentru care am încheiat acest proces-verbal, în dublu exemplar, din care unul s’a încredințat martorilor d-lui Al. Ciurea. ss) Const. Turtureanu și) Traian Corodeanu. Ce se petrece în țară înh“LSTXS. Astăzi s’au întrunit în sala de solemnități a liceului „Unirea“ peste 80 de persoane, cari au procedat la reînființarea secțiunei Ligei culturale. Au vorbit d-nii : D. I. Caian, profesorul C. Dumitrescu, Ștefan Graur, T. Enibace și I. Naum. S’a ales următorul comitet: D. F. Caian, președinte ; Ivăniță Păun, mare proprietar; C. Dumitrescu, St. Graur, N. Rainu, C. Vasilescu, institutor și T. Iordănescu, directorul liceului. S’au votat și statutele, care prevăd ca două treimi din fonduri să se dea Ligei, iar cu o treime să se ajute inițiativele culturale din acest județ. Ajutorul acestei secțiuni ar fi foarte bine venit pentru biblioteca ce au întemeiat-o câțiva studenți de inimă, care ar putea fi deschisă cât de curând, dacă ar avea cărțile legate. Secțiunea va fixa în curând o ședință publică. Tecuci. Duelul Ciurea Hasnaș. Aseară a avut loc în camera cu No. 14 a hotelului Splendid din localitate, întrunirea martorilor propuși în duelul Ciurea Hasnaș, spre a discuta și reaolvi chestia dacă clienții d-lor urmează sau nu a avea vre-o eșire pe teren. Neputându-se ajunge la un acord s’au dresat următoarele procese-verbale: Proces-verbal Subsemnații căpitan Hotineanu și sublocotenent Lupu Balaiș, martorii d-lui Ciurea Alexandru, întrunindu-ne azi la orele 9 p. m. la hotelul Splendid, unde au sosit și martorii d-lui Hasnaș, pentru a regula și discuta afacerea de onoare cu care am fost însărcinați de clientul nostru. Din partea d-lui Hasnaș, s’au prezentat d. Corodeanu Traian și d. Turtureanu Constantin, cărora le-am explicat existența ofensei suferită de clientul nostru și le-am cerut satisfacția cuvenită. Martorii d-lui Hasnaș, declară că înțeleg să trateze acest incident pe cale pașnică și anume de a regreta reciproc cuvintele ofensătoare care s’au schimbat. Și cum însărcinarea noastră e de ai aduce o eșire pe teren și cum d-nii Turtureanu și Corodeanu, martorii d-lui Hasnaș, refuză aceasta. Noi martorii d-lui Ciurea, declarăm că misiunea noastră este terminată. Rezultatul audienței comisiunei dobrogene la M. S. REGELE După cum am anunțat: Vineri seara, la orele 5 și jumătate, au fost primiți în audiență de către M. S. Regele membrii delegațiunei dobrogene însoțiți de d. I. Atanasiu, prefectul județului Tulcea.* D . Atanasiu a citit M. S. Regelui actul delegațiunei prin care populațiunea dobrogeană aduce M. S. mulțumiri cu ocaziunea jubileului de 30 de ani de la anexarea Dobrogei, și roagă pe M. S. a da înaltul Său sprijin pe lângă guvern, cererilor populațiunei de a se lega Tulcea cu restul țării printr-o cale ferată și crearea unei secțiuni independente a Camerei de comerț în Tulcea așa de necesară pentru viața comercială a orașului. M. S. Regele răspunzând delegațiunei a declarat că se simte foarte mișcat de urările ei și recunoaște importanța cererilor atât de întemeiate ale populațiunei județului Tulcea. Linia ferată de care vorbiți, a continuat M. S. Regie, are nu numai o importanță politică și comercială pentru Tulcea, dar chiar strategică pentru întreaga Dobrogea și de aceea vom interveni pe lângă guvern, ca lucrările pentru construirea acestei linii să se înceapă cât mai neîntârziat. M. S. Regele a binevoit a mai aminti delegațiunea că în Mesagiul de deschidere a Corpurilor Legiuitoare s’a prevăzut și extinderea regimului parlamentar în Dobrogei Apoi întreținăndu-se cu fiecare membru din delegațiune M. S. Regele a amintit ziua de 14 Noembrie 1878 când s’a proclamat anexarea Dobrogei. • La orele 6 seara delegațiunea s’a mai prezintat și d-lui V. G. Morțun ministru de lucrări publice. D. ministu a promis delegațiunei că chiar în primăvara anului acesta va lua dispozițiuni să se înceapă lucrările de teren a nouii linii ferate. Fal Conferințe școlare și medicale în Capitală Duminică, 16 Noembrie a. c.,ora 3 p. m., se vor ține In Capitală următoarele conferințe populare La școala No. 9 de fete (Gh. Adrian) vor vorbi: d-na institutoare Ana Bolcuș, despre „Iubirea aproapelui“ și d-na dr. Răsvan Poteca despre „Scarlatină“. La școala mixtă No. 31 (laborator) d. institutor D. Ionescu va vorbi despre „Soc. cooperative“, iar d. dr. Nestor despre „Febra tifoidă“. La școala No. 19 de băeți (Bulev Pacha) vor vorbi d. institutor M G. Spireanu, despre „Necesitatea școalelor de adulți la orașe“, iar la ora 4 p. m., d. dr. Nestor tot despre „Scarlatină“. Consiliul de revizie Instanța de recurs, militară, sub președenția d-lui general Boteanu, judecând mai multe recursuri, a admis pe următoarele două . Cel dintâi este al sodatului Valdman Leon, călăraș cu schimbul, condamnat de consiliul de război din Galați la 6 luni închisoare pentru refuz de serviciu, deoarece nu se prezentase la constatare cu calul său. Consiliul a casat decizia pentru neîndeplinirea formalităților prescrise de articolul 95 codul justiției militare. Recursul ceăllalt este al caporalului Gheorghe Sălcianu, din reg. Mihai Viteazu, contra deciziunei consiliului de război din București, prin care a fost condamnat la un an închisoare pentru dezertare. Motivul pentru care decizia a fost casată de consiliul de revizie, a fost violarea articolului 23, deoarece comandantul companiei care făcuse plângerea a figurat apoi în consiliul de război care a pronunțat condamnarea. Citiți Locuri vacante In pag*. J V NOUA SOCIETATE Românească de Tramvae Am vorbit în mai multe rânduri de studiile ce se urmează la primăria Capitalei, pentru construirea unor noui linii de tramvae în părțile Capitalei unde circulațiunea este mai mare. După cum am mai spus, la început primăria Capitalei s’a adresat actualei societăți care deține exploatațiunea linilor de tramvae pentru noile construcțiuni. Cum însă direcțiunea tramvaelor a obiectat că nu s-ar mai angaja la noi construcțiuni decât dacă actuala administrație comunală și-ar lua obligațiunea să prelungească concesiunea de exploatare. Primăria a refuzat cererea companiei, pentru că intențiunea actualei administrațiuni este de a exploata în regie rețelele de tramvai ale orașului și a schimba actualul sistem de tracțiune dovedit ca nepractic și costisitor. In ce privește acum noile linii a căror construcție trebue să Înceapă chiar In primăvara anului acesta, d-nul primar are gata un proect de lege pe care după ce-l va supune aprobărei d-lui ministru de interne îl va prezintă desbaterilor corpurilor legiuitoare pentru înființarea unei societăți al cărei capital va fi subscris o parte de comună, iar restul de particulari. Noul proect de lege pentru înființarea acestei societăți va fi supus aprobărilor chiar în cursul ernei acesteia. Moartea lui Cantilli Din Pitești ne vine știrea că dri noapte a încetat din viață d Iorgu Cantili, senator al colegiului I de Prahova. Defunctul a fost ministru de instrucțiune publică, sub guvernul I. Brătianu, de la 25 Noembrie 1878 10 Iulie 1879. A fost de asemenea profesor universitar. Transmitem condoleanțe familiei . După cele ce ni se comunică din Ploești, astăzi se va face autopsia cadavrului regretatului Cantilli, deoarece se bănuește că a murit intoxicat. Luni mâncase niște șuma fiartă, și de atunci căzuse la pat în acest interval el n’a fost văzut de nimeni. Pe urma lui Cantilli rămâne o avere de peste 7 milioane. Locuința lui a fost sigilată de d. procuror Zagoritz. Bursierii școalei de poduri și șosele Au fost admiși ca bursieri interni ai școalei naționale de poduri și șosele, următorii elevi : Anul I: Henri G. Teodor, Nicolae I. Iliescu, D. Stoica, Ilie Popa, Aurel Ianovici. Anul II: N. Profiri, N. Gheorghe Mircea Condurățeanu, Al. Ulescu și Bujor Stinghe. Anul III: Ion I. Dumitrescu, N. M. Dumitrescu, N. Mușat, Cincinat Sfințescu și Mihail Tudoran. Anul IV: I. S. Gheorghiu, Mihail G. Cioc, D. Năsturaș, Teodor Atanasescu și Ion C. Mîhalache. RODESEL ZIARULUI „UNIVERSUL" D-na dr. Ecaterina Comșa intentase acțiune contra d-nei Theodora Cazzavilan, în calitate de proprietară a ziarului „Universul“, cerând 50.000 lei daune, pentru că ziarul a compilat nenumărate rețete și sfaturi din cartea d-sale „Buna Menageră“, publicându-le zilnic la rubrica ,,Un sfat pe zi“. Tribunalul condamnase pe d-na Cazzavilan la 7500 lei despăgubiri către d-na Comșa. Au făcut apel ambele părți. La o precedentă înfățișare dinaintea secției a 2-a a Curții, d-na Cazzavilan a susținut că nu poate fi făcută răspunzătoare de acel plagiat, întrucât ziarul este arendat d-lui V. Dorăscu, care are conducerea lui în tot timpul arendărei. Pentru a dovedi aceasta, d-na Cazzavilan a existat contractul de arendă, care însă nefiind timbrat, a provocat o amânare a procesului pentru ca cei interesați să plătească taxele fiscului. Ori procesul s’a Înfățișat din nou. Când procesul s’a luat în cercetare, orele fiind înaintate, Curtea a dispus amânarea judecăței pentru ziua de 15 Ianuarie. Arhiducele Frantz Ferdinand al Austriei la cârma drei După cum anunță „Tegeblatt“ din Berlin, la 2 Decembrie, cu ocazia serbării jubileului de șaizeci de ani al împăratului Frantz Iosef, se vor extinde drepturile principelui moștenitor al Austro-Ungariei, astfel că i se va da un anumit rol In conducerea monarhiei. Știrea a produs oarecare senzație Gazetele din Viena luând nota despre această știre, afirmă că nu au nici o cunoștință despre cele scrise de ziarul din Berlin. Chestia s’a discutat, ce e drept, dar nu s’a luat nici o hotărâre definitivă în acest sens. împăratul Frantz Iosef se simte destul de în putere ca să nu aibă nevoe de ajutor. „Neues Wiener Tagblatt“ scrie relativ la această știre următoarele: Declarăm de la început că zvonul despre proclamarea arhiduce alui Frantz Ferdinand ca regent este neîntemeiat. In orce caz cercul de activitatea moștenitorului tronului poate fi extins numai în ce privește chestiunile interne. La o lărgire a drepturilor lui în armată nu ne putem In afacerile curții imperiale, arhiducele Frantz Ferdinand are de mult partea cea mai mare din conducere. El îngrijește de diferitele acte, de bibliotecă și de zidirea noului Burg Un mare rol a avut Frantz Ferdinand și cu ocazia anexărei Bosniei și Hertzegovinei. Delațiunile lui cu împăratul Wilhelm al Germaniei sunt excelente Se înțelege de sine că monarhul ascultă sfatul principelui moștenitor în ce privește politica internă Proclamarea oficială a moștenitorului de tron ca regent ar întîmpina greutăți și din partea parlamentului. Și tocmai aceste considerațiuni ne fac să credem că știrea lansată de „Tageblatt“ este falsă. Vânzarea armelor Martini Ni se comunică de la ministerul de răsboiu că informația publicată de un ziar relativ la vinderea armelor Maritini cari se află în depozit la Târgoviște este lipsită de orice temei, datorindu-se numai unor persoane interesate. Iată cum stă chestiunea : Ministerul de răsboiu a decis punerea în vânzare a unui număr de 90.000 de arme Martini, iar nu 150.000. Ministerul găsindu-se în fața mai multor oferte a aprobat pe cea mai avantagioasă prin care se oferea 16 lei 50 l. de armă, depunându-se o garanție de 80 000 lei, iar tot restul sumei la predarea armelor. In acest sens s’a și făcut referat pentru aprobare către consiliul de miniștrii. In urma referatului către consiliul de miniștri, se prezintă ministerului o ofertă de 17 lei 50 b. cu o garanție de 10.000 numai și cu clausa ca armele să se plătească treptat cu indicarea lor. Această cerere fiind prezentată în condițiuni desavantagioase și nesigure, și în urma referatului către consiliul de miniștri, natural n’a putut fi luată în seamă. Iată toată chestia în jurul căreia s’a făcut atâta vâlvă în mod inte- Luni 17 Noembre Adunarea de la cercul profesorilor secundari dri la orele 5 p. m., profesorii secundari din Capitală, s’au întrunit din nou la Cercul din str. Episcopiei, pentru a continua discuția în jurul propunerilor d-nului Bogdan Ionescu, asupra mijloacelor cum li s’ar putea îmbunătăți situația materială. Ședința a fost prezidată de către d. profesor C. Șonțu, președintele cercului. Au vorbit d. Tuluc, care a combătut proectul ca fiind greu de realizat, și d. Bogdan Ionescu, care și-a susținut propunerea. In urmă, luând cuvântul, d. Șonțu a spus că ar fi bine ca proectul să fie supus discuțiunii unei comisiunii, al cărui aviz să fie înaintat dezbaterilor congresului profesorilor, care va fi convocat. Chestiunea a rămas să se mai discute și într’o viitoare întrunire. Adunarea s’a terminat la orele șoapte. Ștef. Situațiunea veterinară a orașului Craiova Situațiunea veterinară a orașului Craiova este, actualmente, următoarea : In cursul lunei Octombrie s’a vândut, în oborul orașului, 12 armăsari, 171 cai, 48 cârlane, 14 mânzi, 240 iepii, 188 cârlane, 17 mânze, 27 tauri, 680 boi, 117 junei, 171 mânzați, 50 viței, 271 vaci cu lapte, 219 vaci sterpe, 235 junce, 200 mânzate, 81 vițele, 11 bivoli, 4 turmaci, 2 malaci, 7 bivolițe cu lapte, 23 bivolițe sterpe 7 turmace, 3 malace, 870 berbeci, 1.123 oi sterpe, 312 noatini, 178 noatine, 185 țapi, 260 capre, 82 vieri, 687 porci, 1.020 scroafe, 501 purcei și 226 purcele. S’a confiscat: 4ß0 kgr. carne cu cisticercoză, 258 kgr. ficați cu echinococoză, 387 kgr. cu distomatoză, 4 kgr. actinomocoză, 3 kgr. pulmoni cu tuberculoză, 177 kgr. cu echinococoză, 3 kgr. cu actinoxicoză, 5 kgr.rinichi cu echinococoză, 7 kgr. splină cu actinomicoză, și 2 căpățâni cu actinomicoză. Sosirea d-lui dr. gen. Theodory în Capitală D. dr. gen. Theodory, medicul M. S. Regelui, care a fost victima nenorocitului accident în ziua de 5 Octombrie, pe când se afla la Sinaia, a sosit aseară la orele 5 și 10 minute în Capitală. Cum distinsul medic nu este complect vindecat, a fost adus cu multe precauții. D-sa a fost transportat până la gară într’un jeț și de aici cu un vagon special până la Capitală. A fost însoțit de d-na Elena Theodoru, de ficele d-sale Ecaterina și Constanța, precum și de d-nii d-rn virali, Mamulea, căpitan Manea și Rogoz din vânători. Două surori de caritate l-au îngrijit pe tot parcursul drumului. De la gara de Nord, pacientul a fost urcat lu automobilul ambulanță al soc. de salvare și adus la domiciliu. In urma unei convorbiri avute cu d-na Theodory, d-sa îmi făcu cunoscut cu multă bunăvoință că starea soțului său este îmbucurătoare. D-sa adaugă apoi că d-rul Theodori a cerut să mănânce. Drumul a fost făcut în condițiuni excelente, nu s’a văitat de oboseală. După masă pacientul ceru să fie condus ln sala de culcare. M. S. Regina s’a interesat de starea pacientului, telefonând în mai multe rânduri. D-rul Mamulea a fost invitat de Suverană să-i comunice zilnic starea bolnavului. Se așteaptă din zi în zi ca d-sa să părăsească patul, fiind aproape complect restabilit. F. Gazeta Miarelor Afacere alienatului Gh. Grigore. — Am publicat zilele trecute că parchetul întreprinsese o anchetă, pentru a descoperi unde se află cei 30 000 lei în bonuri ai bogătașului țăran Gheorghe Grigore din Moara Săracă, pendinte de comuna Căciulați. Acesta Inebunind fusese internat la sanatoriul Olchovski din Capitală, însă fiindcă nu avea familie și îl știa lumea de om cu avere, se denunțase cazul parchetului de Ilfov pentru a lua măsurile necesare în privința banilor cari rămâneau expuși a se pierde. In adevăr la nefericitul Grigore se găsi un borderou de bonuri în valoare de 30.000 lei. Era, însă, ireu de aflat ce se făcuseră cu ele. Un membru al parchetului, la o descindere făcută la sanatoriu, avu ferisitul prilej de a găsi pe Grigore sub acțiunea unei ventuze care-i redase luciditatea pentru câteva minute și astfel află de la dânsul că 19.000 de lei îi dăduse cumnatului său Dumitru Băetan. Pentru restul cercetărilor fu însărcinat inspectorul comunal care găsi intact, cei 19.000 Ia mâna d-lui Băetan cum și toți ceilalți bani până la complectarea borderoului. Internatul era om foarte sgârcit pentru semenii lui, dar filantrop când era vorba de opere de binefacere publică și era mai presus de toate religios. Astfel dăduse 2000 lei pentru școală și 20.000 pentru clădirea bisericei din Moara Săracă. El ținea mult ca să i se pună chipul la intrarea sfântului locaș, Insă cei In drept s’au temut să facă aceasta deoarece numeroșii dușmani ai lui Grigore amenințau că vor scoate ochii portretului și vor săvârși alte escese. Stăpânit de misticism filantropii înebuni din această pricină și astfel fu internat în sanatoriu. Nenorocirea din com. Ileana.— Parchetul de Ilfov a fost încunoștiințat telegrafic despre o mare nenorocire întâmplată ieri In comund, Ileana, județului Ilfov. Băiatul Stan Costea jucându-se cu o pușcă, aceasta s’a descărcat, rănind trei copii, dintre cari pe unul,nume Petre Șchiopu Ionițft, foarte grav. El se află la spital și sunt puține speranțe de scăpare. Diverse.— Incorn. Tunari niște tâlhari au dat foc unei șire de paie a d-lor Eftimiu. Incendiul s’a întins și la o locuință, provocând pagube de peste 8000 lei. Se fac cercetări pentru prinderea autorilor. Cererile studenților în medicină Studenți facultăți de medicină, din Capitală, urmând exemplul colegilor lor de la drept, au ales o comisiune, care să se prezinte decanului acelei facultăți pentru a cere să li se acorde o sesiune de ianuarie și de corigențe la finele de an și la doctorat. D. profesor dr. Toma Ionescu decanui facultăți, a primit această comisiune ori la orele 5 p. m. Domnia sa le-a promis că le va susține cererile în consiliul profesoral care se va ține Joi 30 a. c., intr’un cât ele sunt juste. întrunirea comitetului coloarei de verde ori la orele 9 seara, comitetul culoarei de verde s-a întrunit la clubul liberal pentru a discuta în vederea viitoarei campanii electorale. Adunarea a fost prezidată de d. I. G. Saita. După constituirea comitetului, toată ședința a fost ocupată cu revizuirea listelor electorale din culoarea de verde și cu alte măsuri de luat în vederea campaniei electorale. Ședința a luat sfârșit la ora 10 jum. seara. Interpelarea deputaților italieni în camera austriacă. Deputatul Baron Malfatti a înaintat, în numele deputaților italieni din Reichsrattul austriac, următoarea interpelare cu privire la regretabilele incidente petrecute între studenții italieni și germani: Cum va proceda guvernul față de purtarea dușmănoasă a poliției cu studenții italieni ? Se va îngriji guvernul ca studenții italieni arestați să fie puși imediat în libertate, și va lua toate garanțiile ca ancheta să se facă în conformitate cu legea? Se va îngriji guvernul ca această anchetă să se facă cu cea mai mare imparțialitate ? Va lua guvernul toate măsurile ca membrii comisiei de anchetă să nu întărâte și mai mult spiritele prin părtinirea unei părți cu ocazia cercetărilor ? In sfârșit are guvernul de gând să rezolve odată chestia universității italiene în Austria conform dorințelor populației italiene? Dacă este așa, va prezenta cât mai în grabă un proiect de lege relativ la această chestiune? O nouă „Casă Comunală“ la Iași Incontestabil că relele pe care suferă populația bucureșteană se simt în aceiași măsură pe de rând în celelalte capitale ale țarei. Zilele acestea, Primăria Capitalei a primit o adresă din partea autorității din Iași prin care se cer deslușiri asupra societăței »Casa Comunale» din București asupra bazelor de organizare a nouări societăți și tipurile de case admise la serviciul tehnic al Capitalei. Primăria Capitalei îndată ce se va fi hotărât asupra actului constitutiv, regulamentului și statului „Casei Comunale“ va trimite Primăriei Iași câte un exemplar din fiecare lucrare împreună cu planurile noilor case a căror construcție va începe în București chiar în primăvara anului acesta. Fal. TOEILBA Sâmbătă, 15 Noembrie, Eri către seară și peste noapte a mai plouat sau nins în câteva localități din Moldova și din Muntenia, precum și în mare parte a Dobrogei, unde au căzut cantități mari de apă. La Bușteni a fost viscol de zăpadă. Vântul suflă tare și puternic de la N și NV, în Moldova, iar în restul țărei el este aproape liniștit și cu direcțiuni diferite. Ziua pretutindeni cald, iar noaptea puțin îngheț. Temperaturile maxime au fost cuprinse între +4 ° și 49 °, termometrul atingând -110 ° la Pitești și Babadag, iar cele minime între 0 ° 4-3 °. Această din urmă temperatură s-a înregistrat în mai multe localități isolate. Astăzi dimineață cerul senin în mare parte a țărei, mai cu seamă în regiunea de câmpie, la Roman, Vaslui și Rucăr, cad fulgi de zăpadă. Barometrul după o descreștere ușoară, este în creștere de astănoapte, ridicându-se cu aproape 5 mm. Presiunea atmosferică se găsește în mijlociu către 768 mm, în vestul Munteniei, în restul țării fiind către 766 mm. INFORMAȚIUNI ■ întrunirea majoritaților va avea loc Luni, după amiază la orele 2 In sala de ședință a Senatului. D. Președinte al Camerei deputaților va anunța d-lor deputați măsurile oarn sau Inat pentru ținerea ședințelor. ■ Măria Sa Principesa Elena Cuza a donat spitalului din Piatra Neamțu suma de 10.000 lei pentru procurarea de aparate de sterilizare, și a cerut ca sa se pună, în cancelaria spitalului, o piatră cu inscripția: „Această sumă este donată de Principesa Cuza în amintirea iubitului său soț, Vodă-Cuza”. Direcțiunea sanitară 4e exprimă viile sale mulțumiri pentru această generoasă ăonațiune. ■ Rezerva fondului comunal pe ultimii cinci ani, de la 1903—1908, și care se ridică la suma de 9.133.893 lei, bani 18 se va distribui comunelor în modul următor : 6.391.359 lei, bani 59 comunelor urbane, și lei 2.742.543 bani 59 comunelor rurale. Dintre comunele urbane, Bucureștii va primi suma cea mai mare, adică lei 6 391.349 bani 59, iar dintre comunele rurale, cele din Dolj vor primi suma cea mai însemnată lei 155 071, bani 20 . La 24 ianuarie 1909 fiind jubileul de 50 de ani al Unirei Principatelor, ministerul instrucțiunei a luat dispoziții ca această dată să se serbeze într’un mod deosebit de către toate școalele din țară. In acea zi va avea loc o mare festivitate la teatrul Național din Capitală. ■ D. Ministru de interne a autorizat pe d. director general al poștelor și telegrafelor, de a emite certificate de liberă călătorie, pe căile ferate române. ■ D. P. P. Carp a convocat la o consfătuire pe toți deputații și senatorii conservatori la d-sa acasă, spre a se lua o hotărâre în privința atitudinei ce vor avea In parlament. ■ Mercuri 19 Noembrie 1908, cu ocazia aniversării suitei pe tron a M. S. Impăratului-Rege Francisc Iosef I, se va oficia un serviciu religios la orele 11 a. m. !□ catedrala Sf. Iosef din partea Sft. Sale arhiepiscopului Netzhammer. După serviciul divin va avea loc o recepție la legațiunea austro-ungară In strada Vienei No. 9, pentru persoanele care doresc să prezinte felicitările lor cu această ocaziune. D-nii miniștri, Emil Costinescu și Ion Brătianu, împreună cu d-nii Ferekyde, Vintilă Brătianu, Aliminișteanu, și cu alți deputați și senatori, au vizitat ori dimineață noul Palat al Camerei, unde au fost întâmpinați de d-nii arhitecți Marmorolo și Smarandescu. Sala ședințelor e aproape gata și mulți deputați de pe acum incă și-au însemnat locurile. Birourile Insăși restul Palatului vor fi gata de abia peste doi ani. Administrative. — M. S. Regele a semnat decretul prin care orașul Drăgășani este autorizat să contracteze un împrumut de 50.000 lei de la creditul județean și comunal, pentru a contribui la construirea cazărmei batalionului de infanterie permanent ce se va înființa în localitate. Artistice. — Anunțăm pe cititorii noștrii că după cererea generală d-na Sarah Bernhardt s’a hotărât să dea în matineu cu prețuri reduse piesele „L’Aiglon“ în ziua de 21 Noembrie și Dama cu Camelii“ în ziua de Duminică 23 Noembrie. Adunări și Întruniri. — Studenții în științe de stat, sunt rugați să ia parte la adunarea generală a „Asociațiunei studenților în științe de Stat“ care va avea loc astăzi la orele 2 și jum. în str. Imprimeriei No. 38. La ordinea zilei: alegerea comitetului și comunicări importante. ■ Societatea științelor medicale va ține ședință Luni 17 cor. la orele 8 jun. seara. în Amfiteatrul spitalului Colțea. La ordinea zilei: 1 D. N. I. Duma : Un caz de trichină la om ; 2. d. Eracle Sterian: Două cazuri de coxotuberculoză tratate cu apă de mare ; 3. d. Iorgulescu (Babadac) : Chiste idatice abdominale ; 4. d. Ion Jianu : a) Chist al uterului operat; b) Contribuțiune la tratamentul chirurgical al sindromului cerebelos; 5. prezentare de bolnavi și G. d. P. Samarian ; Abscese supurate consecutiv unei adenite care a provocat moartea la un erectosifilis. De la C. F. R.—D. Carol B. Focșeneanu, actual casier în serviciul administrației căilor ferate, a fost numit pe ziua de 16 Noembrie a. C., în postul de șef de stație în aceiași administrațiune. ■ ă Se aduce la cunoștința publicului că, începând de Vineri 14 cor., a încetat de a mai circula între Costești și T.Măgurele trenurile mixte No. 329 și 330. Ecleșiaatice. Ministerul instrucțiunei a tipărit o broșură în care sunt colecționate toate cântările liturgice cu cuvintele scrise cu caractere rusești. Această broșură va fi trimeasă tuturor bisericilor române din Basarabia. Cu întocmirea materialului necesar pentru acea broșură, a fost însărcinat d. I. Popescu-Păsărea, maestru de muzică vocală. Economice—D. Leon Ghica-Dumbrăveni a cerut ministerului de industrie și comerț acordarea de avantagii industriale pentru mașinele necesare la instalarea unei fabrici noi de acid carbonic. Municipala.— Ministerul de finanțe a avizat Primăria Capitalei că cota parte din fondul comunal pe luna Noembrie este de 547.072 lei și 83 b. Luni sau Marț, Primăria Capitalei își va putea încasa aceasta sumă. ■ Primăria Capitalei va da zilele acestea o ordonanță prin care toate măcelăriile din oraș vor fi obligate să instaleze dulapuri speciale pentru conservarea cărnurilor și frigorifele sistematice. ■ Primăria Capitalei a înaintat societăței pentru protecțiunea animalelor o adresă prin care îi cerea înainta la sfârșitul fiecărei săptămâni, rapoarte de mersul serviciului de carisaj și în fiecare lună un raport de activitatea societăței în această privință. . ■ Toți cârnățarii din Capitală sunt convocați pentru azi Duminică, la orele 2 p. m., în cabinetul d-lui ajutor de primar dr. H. Botescu, spre a discuta mai multe chestiuni privitoare la comerțul lor._________ ■ Consiliul comunal al Capitalei va ține Luni seara o consfătuire intimă, la care se va ocupa cu ante-proiectul Casei comunale de clădiri. Ante-proiectul va fi adus apoi în ședința publică a consiliului. Militare.—D-1 Colonel Burghele a sosit în Capitală în interes de serviciu. S-a aprobat retragerea următorilor elevi din școalele militare: Constantinescu P. Gheorghe din clasa V-a a școalei fiilor de militari din Iași, Costăchescu Nicolae și Stroescu Mihail din anul I al școalei de ofițeri de fanterie. Petrolifere.—Societatea de petrol „Nafta“ a cerut ministerului de industrie și comerț autorizarea pentru a-și muta sediul de la București la Ploești. Sanitare. — Consiliul de higienă al Capitalei a hotărât dărâmarea liceului Mihai Viteazul, care a ajuns un focar de epidemii, ce fac adevărate ravagii printre școlari, din pricina insalubrităței localului. Liceul se va dărâma la primăvară, construindu-se un nou local. Bd. prof. d-l Cantacuzino, directorul general al serviciului sanitar, care s-a înapoiat în Capitală, a acordat ori dimineață, audiențe. Luni au loc de asemenea audiențe la serviciul sanitar. Școlare.D. ministru de agricultură a însărcinat pe d. Sandu, directorul școalei superioare de agricultură de la Herăstrău să predea de acum înainte pe lângă celelalte obiecte, cursuri de limbile franceză și germană. La școala secundară de fete din Ploești se află vacante 12 ore de r. română. In învățământul secundar al băeților sunt vacante următoarele ore : Ploești 4 ore de drept, 6 de filosofie, 4 de Istorie și 12 de Germană. Bârlad: 7 ore de latină, 2 de Istorie și 2 de drept. Constanța: 12 ore de limba franceză. Buzău , 4 ore de Istorie. M D-ra Eugenia Manolescu de la școala din com. Secăruia-Comarnic, jud. Prahova, a fost detașată în învățământul urban la școala de băeți din Oltenia, iar d-ra Smaranda Atanasiu de la Buguești, Putna, la No. 3. Veterinare. — In comunele Vizureni, Bălucești și Bancea, din județul Tutova, s’a vaccinat 243 bovine și 360 ovine, în contra antraxului, în cursul lunei trecute. Din ultimul buletin de mersul epizootiilor animalelor domestice din România, se constată că, pe ziua de 1 Noembrie a.c., au rămas, în întreaga țară: 2.627 vite bolnave de vărsatul oilor, 48 de brâncă infecțioasă, 45 de pneumonie contagioasă, 1175 de pneumo-enterită infecțioasă și 9 de duzină. Veterinare. Comisiunea hipică de pe lângă ministerul de domenii și agricultură s’a întrunit ori la orele 6 seara la serviciul zootehnic sub prezidenția d-lui ministru. S’a hotărât între altele împărțirea celor de 59 epe existente la hergheliile statului la țăranii din Dobrogea. Mărunte.—Cu începera de Îs 1 Aprilie 1909 se vor înființa mai multe posturi de verificatori de măsuri și greutăți într’un mare număr de comune rurale din țară. Bd. Scarlat Paraschiv a fost numit delegat al ministerului de Comerț și Industrie pe lângă camera de Comerț din Ploești. Societatea studenților în medicină veterinară va ține a XXIX-a ședință de aniversare sub preșidenția a lui G. Stoicescu, în ziua de 16 cor. ora 3. p. m. în localul școalei superioare de medicină veterinară. La ordinea zilei: 1) Raportul secret, gl. asupra mersului societăței pe anul expirat. 2) Conferința d-lui Pavlosevici „Despre imunitate“. 3) Conferința d-lui Vlădescu „Evoluția și constituția materiei“. La ministerul lucrărilor publice s’a făcut următoarea mișcare: D. G. Georgescu, actual desenator la serviciul tehnic al județului R.Sărat, a fost mutat în aceeași calitate la Ilfov. S’a primit demisiunea d-lui C. Ciochină din postul de arhivar-registrator la serviciul tehhnic din județul R.Sărat. D. C. Stănescu, pichor cl. I la serviciul tehhnic al județului Ilfov, a fost suspendat pe 15 zile pentru purtare necuviincioasă față de superiori. In abatoriul orașului Pitești s’a tăiat luna trecută : 143 boi, 330 vaci, 40 mânzați, 112 mânzate, 86 viței, 50 vițele, 2 bivoli, 936 berbeci, 645 oi, 186 țapi, 350 capre, 350 porci și 112 scroafe. S’a găsit: 8 vite tuberculoase, 4 porci cu cisticercoză și 21 boi cu echinococoză. BD. I. Popescu-Păsărea, cunoscutul maestru de muzică bisericească, a fost decorat cu medalia „Răsplata Muncei“ cl. I. Examenele de diferență la cursul liceal Materiile asupra cărora se vor face examene de diferență vor fi următoarele: Pentru trecerea de la secțiune clasică la cea reală, cosmografia, geografia, matematica, științele fizice și naturale, igiena, limba italiană sau engleză și desemnul liniar. De la secția reală la cea clasică : limba latină și elenă. De la secția clasică la cea modernă: cosmografia, geografia, științele fizice, naturale și igiena. De la secția modernă la cea clasică se va da examen numai de limba elenă. Pentru trecerea de la secția reală la cea modernă numai de limba latină. ‘»•Pentru trecerea de la secția clasică modernă la cea reală, matematica, limba italiană sau engleză și desenul liniar. Examenele vor fi în scris și oral. Examene de corigenți nu se vor admite la examenele de diferențe. Acestea se vor trece Intre 3 și 8 Septembrie inclusiv. Potrivit noului regulament al școalelor secundare, școlarul va fi declarat admis dacă media notei de la proba orală și a celei dela proba scrisă de la fiecare obiect va fi 5 sau mai mare de 5. IAȘI ! Dr. L. Ghelerterleib « mathfl FMEHi »ACIKU specializat la Viena în Soare interse și nervoase la adulți și la cepă iMils și Boabe de Piele — e*® wa* M» «, ■» fMa * — ftft St*. FTlMttfaa »6