Viitorul, octombrie 1912 (Anul 6, nr. 1670-1700)

1912-10-14 / nr. 1683

t v Răniți turci Constantinopol, 12 Octombrie.—Eri a fost aduși aci un maior și 28 de soldați turci răniți în luptele de la granița Muntenegreană. Prințesa Elena Petrovna organizează coloane sanitare Petersbul, 12 Octombrie. — O coloană sanitară cu 60 de paturi a fost organizată pe cheltuiala principesei Elena Petrovna și a plecat în Serbia ori. Principesa pleacă ai ca soră de caritate. Bombardarea Varnei Cum a decurs lupta cu cele 2 torpiloare bulgare. Constantinopol, 12 Octombrie. — Ziarul «Tanin» descrie bombardarea Varnei, după informațiuni pe cît se vede oficiale. Urmărirea torpiloarelor bulgare a a început la 21 curent. Flota turcă venind de la Kavarna descoperi 2 mici torpiloare bulgare înaintând cu toată iuțeala de la Sud spre a intra în portul Varna. Comandantul turc dete îndată ordine de pregătire de luptă și deschise îndată focul de la o depărtare de 7 mile. Un distrugător de torpile turc a primit ordinul de a împiedica torpiloarele să intre în port, a cărui intrare în mare parte este închis cu mine. Un torpilor bulgar care deja își pierduse coșul și catartul a trebuit să se arunce pe coastă iar echipagiul a scăpat înnot. Un torpilor turc a isbutit să pună mina pe o giamandură cu un steag bulgăresc indicînd linia minelor submarine. Fortificațiunile bulgare de la intrarea portului și bateriile ascunse în mărăcinișuri trăgeau asupra vaselor turcești, al căror foc a distrus morile militare și palatul de la Euxinograd. • Sofia 12 Oct. — Agenția telegrafică bulgară comunică: Crucișatorul turc Humidie și-a făcut apariția în fața Varnei, însă după cîteva obuze aruncate de bateria de pe coastă s’a depărtat. Sofia, 42 Octombrie. — Vase turcești au apărut în fața Burgasului și Lozopolei. Un crucișetor turc a trimis la uscat o șalupă cu un drapel alb. Parlamentarii au voit să vadă pe comandantul orașului, insă li s’a propus să se înapoieze la bord, ceea ce au și făcut. PUTERILE INTERVIN DIN NOU Londra. 12 Octombrie.Agenția Reuter află că în vederea bătăliilor decisive iminente, un viu schimb de vederi are loc între marile puteri, căci toate, precum se declară, sunt în deplin acord de a impudica vre o complicitate europeană care să rezulte din războiul balcan . Constantinopole, 12 Octombrie. In timpul ședinței consiliului extraordinar de miniștrii de azi, d. Nuradinghian a primit pe ambasadorii Franței și Rusiei, întrevederile sunt viu comentate. Guvernul INTERZICE INTRAREA IN ȚARĂ A CETĂȚENILOR BULGARI DE ORIGINĂ TURCĂ Sofia, 12 Octombrie. — Astăzi ministerul de interne a dat un ordin telegrafic tuturor polițiilor de graniță și în special celei de la granița Romînească, să nu mai permită sub nici un motiv intrarea în țară a cetățenilor bulgari de origină turcă, aflați actualmente în străinătate. In analizarea deciziei ce a luat ministerul de interne, arată că această măsură e absolut necesară pentru a împedica eventuale mișcări populare, cari de sigur că se vor produce în cazul cînd elementul turcesc în Bulgaria, va fi prea numeros. Panciu Giurgiu, 12 Octombrie. — Poliția portului din Rusciuk, a oprit astăzi de a intra în țară pe mai mulți cetățeni bulgari de origină turcă, ce veneau din Romînia. Bumiții sunt domiciliați în Rusciuk înainte de 1877 si călătoreau pînă in prezent cu pașapoarte bulgărești, avind drepturi politice în această țară. Această măsură de a nu se mai permite turcilor supuși bulgari de a se reîntoarce în țară, va forța pe numeroși turci refugiați aci din Bulgaria, să rămînă la Giurgiu pînă la terminarea războiului. Bălan VICTORIILE BULGARE ÎN CAMERA AUSTRIACA Viena, 12 Octombrie. — Camera deputaților urmează discuția bugetului. Deputatul Kramar declară că în urma victoriilor eroice ale popoarelor balcanice nu se poate de loc spera că va fi cu putință a se smulge învingătorilor cucerirea făcută. Din fericire opinia publică din Austria prețuește acum în urmă situațiunea din punctul de vedere politic real. Această părere este o garanție sigură despre menținerea păcei europene din Parlamentul BAVAREZ Munich, 12 Octombrie.—Camera deputaților.Ministrul președinte Hertling, răspunzind interpelării socialiștilor, a declarat că guvernul bavarez nu a făcut nimic pentru a se convoca comisiunea afacerilor externe a consiliului federal nici pentru a se convoca Reichstagul. Sunt cu toții Încredințați că direcțiunea împărăției veghează la interesele germane și că se silește sincer și energic împreună cu celelalte puteri de a mărgini focarul incendiului în orient și de a părăsi pacea Europei. Nu este loc deci de neliniște nici de pesimism. ULTIMA ORA Turcii sunt gata să reia ofensiva Muntenegrenii înconjoară victorioși Scutari! Rjeka, 12 Octombrie. După ultimele știri, Muntenegrenii au împresurat Taraboi. Trupele muntenegrene s'au apropiat de Scutari pînâ la 10 kilometri în direcția Nord-vest. Regele cu cei trei fii ai săi s'a aflat ori in satul marisor Sftoi unde s'a ținutuni lung consiliu. Principele Mirko a luat asupra sa comanda brigadei Zeta, care s'a distins la Detchi fi la Tuni. Principele a ținut o cuvîntare trupelor zicindu-le: Mergeți toți cu mine la Scutari, nu pentru a pustii orafu prin sabie, ci pentru a libera pe frații noștri , înainte de a se înapoia la Rjeka, unde se află acum cartierul general. Regele și-a luat rămas bun de la fiii săi cu ajurindu-i să menajeze trupele sale eroice. îndată după plecarea Regelui a început bombardarea Sculărilor. Mai multe obuze căzură pe citadela si pe cetatea turcă fără a cauza stricăciuni. Spre noapte focul a fost întrerupt. In aceiași zi, generalul Martinovici, șeful armatei de Sud, a deschis de 3 părți focul spre Taraboi, un foc mai ales bine întreținut de pe muntele Muridon cucerit acum câteva zile. Turcii răspunseră cu 22 de tunuri. După o luptă de 2 ore tunurile turcești așezate pe vârful Taraboiului au fost reduse la tăcere. Infanteria muntenegreană dete asalt pozițiunilor turcești spre dimineață. Turcii sleiți de puteri din cauza continuelor atacuri, trebuiră să părăsească Taraboiul și să se soboare spre pozițiuni mai joase. Generalul Martinovici a invitat atunci pe inamic să se predea deoarece Scutarii sunt înconjurați de toate părțile și o vărsare de singe ar fi nefolositoare și criminală. Izbindele armatelor sîrbe, bulgare și grece, au făcut aci o mare impresiune. Amănunte asupra Regele Ferdinand Ml de la Rit Wi se vizitează pe prizonierii turci Sofia, 12 Octombrie.Regele însoțit de principi a vizitat ori pe prizonierii turci luați în luptele din fața Adrianopolui și aduși la Stara Zagora. Suveranul s’a apropiat mai iutii de doi ofițeri cărora le-a întins mina și i-a întrebat despre împrejurările in cari au fost prinși și despre starea lor ; în urmă s’a dus la soldați printre cari se află vre-o 30 de bulgari din Turcia, cârora le-a adresat cîteva cuvînte. Ofițerii și soldații prizonieri au exprimat recunoștință pentru tratamentul ce li s'a făcut chiar din momentul prinderii lor. După retragerea regelui, au fost conduși la cercul militar unde li s-a servit dejunul iar soldații la cazarmă. Serviciu divin pentru victoriile bulgare Sofia, 12 Octombrie.—Un serviciu religios a fost oficiat azi dimineața în catedrală în prezența personagiilor curții, miniștrilor și unui număr de deputați precum și reprezentaților Greciei și Serbiei. La eșirea de la biserică o mare mulțime îngrămădită pe piața catedralei a aclamat pe miniștri. * Sofia 12 Oct.— Vre-o 300 de prizonieri turci de răxboiu au sosit azi la Sofia. * Situațiunea din fața Adrianopolei rămîne neschimbată. In lupta semnalată de lînga Yuruc turcii au pierdut ca 300 de uciși, 500 prizonieri, 3 tunuri cu tragere repede și 42 chesoane La Kirdjali bulgarii au pus mina pe un depozit de un milion de cartușe, 40 cutii cu obuze, 48.000 kg. făină, 60.000 kgr grîu, 30.000 kgr. orz etc. In districtul Razlog trupele bulgare s’au făcut definitiv stăpine pe cursul superior al Mestei. Un regiment turc de infanterie a fost nimicit împrejurul Mihomiei. Un batalion de armată regulată și de bașibuzuci a fost împresurat în oraș în noaptea de 23 și s’a ■ predat. Orașul Pericefs a fost ocupat de trupele bulgare. * Sofia, 12 Octombrie.— Regele a adresat trupelor cari au luat parte la asaltul de la Kirkilisse o depeșe cit se poate de cordială lăudând îndrăzneala și bravura soldaților și ofițerilor și zicând: Aceste calități au mișcat Inima mea, Dumnezeu să vă fie puterile pentru victorii mai mari și mai glorioase. Comunicatul ministerului de războiu. Constantinopole, 12 Oct.— La orele 6 seara ministerul de războiu a comunicat presei următoarele: Armata de Est, în scopul de a opri mersul armatei bulgare care a trecut frontiera la Est de Tundja și de a o sili să se desfășoare, și pentru a câștiga astfel timp pentru a primi întăririle ce așteaptă, a profitat de faptul că inamicul se afla în coloane profunde de marș, a atacat capul coloanelor bulgare. Bugării au fost nevoiți a se desfășura și a-și opri marșul dnnainte, Armata de Est după ce a isbutit astfel a face pe inamic să piardă timp, s’a retras în ordine spre a evita o luptă definitivă, al cărei rezultat era îndoios, întorcându-se spre întăririle ce așteaptă. Pentru a face pe inamic să creadă că scopul ei nu era numai de a ocupa, câteva detașamente au operat atacuri strălucite; prin aceste lupte scopul a fost atins.* Paris, 12 Octombrie. — Agenția Havas află din Constantinopole: Oficial: Armata otomană din fața trupelor bulgare cari au trecut granta la Est de riul Tonja, bate in retragere. * Constantinopole, 12 Oct. - Comunicatul statului major asupra bătăliei de la Adrianopole, a produs o rea impresiune deoarece, retragerea pe care comunicatul o dă ca o manevră, este socotită ca definitivă. * — Ziarele de seară anunță sosirea a numeroși refugiați musulmani din Adrianopole cum și a cîtorva răniți, cu Grecii la defileul KumuBuzades Atena, 42 Octombrie.— Agenția ateniană comunică: Generalul Sapundzakis telegrafiază din Arta . Eri toată ziua lupta în defileul de la Kumuntzades a fost nesigură, însă peste noapte turcii întreprinseră prin surprindere cu forțe mult mai superioare forțelor noastre și isbutiră a respinge cele două batalioane grece cari ocupau defileul și primii munțișori de la Kiaffa. Lupta a urmat toată noaptea la Gribovo. Turcii au fost respinși cu mari perderi din pozițiunile ce ocupau, prin contra atacurilor noastre. Perderile noastre sunt: un căpitan și trei soldați uciși; un locotenent și 40 de soldați răniți. Lupta continuă și azi. Perderile turcilor sunt de 70 de morți și 40 prizonieri. Numărul răniților lor este necunoscut. * Constantinopol. 12 Octombrie.—După o depeta privată a ziarului „Sabnic“ grecii s-ar fi aflat în punctul Vishitza la Nord de Seifrige. Trupele turci au primit întăriri. De altfel puține știri sosesc de la granița greacă. Atena, 12 Octombrie. — Agenția ateniană, comunică: generalul Danglis telegrafiază că 600 de prizonieri turci de a Servia au fost trimiși la Slassona spre a fi transportați In interiorul regatului kiadóéul s-a întors azi cu soemnitate la Servia și a fost aclamat viu de armată și de populațiunea creștină. Famiiile musulmane au părăsit orașele. Funeraliile celor 70 de cetățeni și 5 preoți măcelăriți de turci au dat foc la mare solemnitate în prezența diadocului și statului major al armatei. Regele Greciei pe câmpul de război Atena, 12 Octombrie. — Regele însoțit de suita sa a plecat spre Volo pe Yachtul Amphitrite și va merge cu trenul la Larissa Apoi la Selfidge, unde s'a transferat azi statul major grecesc. Turcii sunt totu să reia ofensiva Constantinopole, 12 Octombrie. — Se spune din informațiune provenind din izvor militar că situațiunea turcilor la Kirkilisse s ’ a îmbunătățit. * Constantinopol, 2 Oct. — In cercurile militare sa afirmă că manevra de învăluire a armatei bulgare reușind, Abdulah Pașa, după ce a primit noi trupe de la Constantinopol va lua ofensiva miine in zorii zilei. Luptele S’au Criza Conservatoare Consiliul de miniștri de aseară deschis credite extraordinare pentru urmat. Chestiunea guvernului de colaborare După consfătuirea de alaltă seară cu prietenii d-sale politici, d. Take Ionescu a avut ori dimineață la orele 44, o nouă întrevedere cu d. Titu Maiorescu. Șeful conservatorilor democrați a comunicat primului ministru că e gata să continue discuția asupra guvernului de colaborare, dar numai pe baza unei absolute egalități. Tot în vederea guvernului de colaborare, aseară la orele 9 și jumătate d. Take Ionescu a avut o lungă întrevedere cu d. Nicu Filipescu. Pînă acum, nu se poate afirma dacă cel puțin această încercare va avea sorți de isbîndă, întru cit se așteaptă, înainte ca să se spună un cuvînt hotărîtor, sosirea Regelui în Capitală. * Suveranul va sosi în București astă seara la orele 7, cu intenție ca să grăbească rezolvarea crizei politice. Regele va face de data aceasta sforțări stăruitoare ca să se ajungă la o înțelegere între conservatori, sub o formă sau alta. In acest scop Suveranul va rămîne în Capitală pînă Marti, cel mai tîrziu, audientele fruntașilor conservatori începînd de Luni. Dacă nici această ultimă sforțare nu va reuși, Regele va consulta fruntașii politici ai țării și, în urmă, va aviza. * In vederea prezentării unui răspuns definitiv Suveranului asupra tratativelor dintre conservatori, ori la orele 5 p. m. s’a ținut la ministerul de interne un important consiliu de miniștri, sub preșidenția d-lui Titu Maiorescu. Consiliul a durat aproape trei ore, ocupîndu-se atit de chestiunea ministerului de colaborare, cit și de aceia a măsurilor ce sunt de luat în vederea evenimentelor din afară. • In legătură cu evenimentele din afară și in vederea unei eventuale mobilizări, consiliul a hotârlt deschiderea de nouă și importante credite pentru armată. După aceia, consiliul a consacrat cea mai mare parte a duratei consiliului discuțiune asupra situațiunei politice interne. Colaborarea cu d. Take Ionescu a făcut obiectul unei aprinse discuțiuni, pe care a provocat-o d. C. C. Arion, susținînd că nu se poate admite o colaborare cu situațiuni de învingător pentru șeful conservatorilor democrați.* Rezultatul tratativelor cu d. Take Ionescu ca și acel al discuțiunei din consiliul de miniștri, va fi adus de d. Maiorescu la cunoștința Regelui imediat după sosirea în Capitală a Suveranului. De altfel asupra tratativelor acestora, «La Roumanie», ziarul personal al d-lui Take Ionescu, publică următorul comunicat în numărul de aseară: — „Se fac sforțări de a se ajunge la constituirea unui guvern de colaborare între partidul conservator-democrat și cel conservator. „Dacă dintr’un eventual guvern de colaborare, va eși sau nu o concentrare, aceasta e o chestiune pe care numai viitorul va putea s’o rezolve“. Comunicatul acesta prezintă chestiunea guvernului de colaborare în lumina unei apropiate realizări. Ar fi de dorit, desigur, ca sfirșitul tratativelor acestora să nu fie sfîrșitul tratativelor pentru concentrare. Din cercuri autorizate ni se afirmă că prelungirea de două zile a situațiunei actuale, e cea din urmă. ALEX. MAVRODI Lupta de la Kumanovo Din izvor surb Belgrad, 42 Octombrie. După raportul oficial bătălia de la Kumanovo a început in noaptea de 23 spre 24 și a durat ori toată ziua pînă seara. Trupele turce erau socotite la 25.000 de oameni. Cu toate că cîmpul de bâtae era supus focului inamic, infanteria sârbă a atacat cu baioneta lucrările de fortificație turcești. Luptele corp la corp s-au angajat în mai multe rînduri. Artileria sârba a operat cu mare succes nimicind trei escadroane turce cari încercau atacul. Perderile de ambele părți sunt mari ale turcilor sunt socotite la 5000 de oameni. Principele moștenitor a dirijat lupta în apropiere de linia focurilor. De asemenea regele însoțit de șeful statului major s-a prezentat pe câmpul de bătae. Sirbii au luat între altele 42 tunuri. SPIONI BULGARI ARESTAȚI Constantinopol. 42 Octombrie. 25 de bulgari au fost arestați pe lingă Kavak și Adrianopol purtînd bombe. Dinșii aveau de gînd să provoace explozii în diferite puncte. Deținuții bulgari au fost puși în închisoarea din Adrianopol de unde au încercat să evadeze insă au fost prinși. Secretarul consulatului bulgar ia Adrianopole acuzat de spionagiu Constantinopole, 12 Octombrie. După ziarul „Alemdar“, secretarul consulatului bulgar din Adrianopole, a fost trimis înaintea Curții marțiale ca spion. Junii turci se agită. Constantinopol, 12 Octombrie. — Comitetul junilor turci a convocat pentru miine o adunare generală. Sechestrarea vaporul „Dacia“ — Noul amănunte — Direcțiunea Serv. Maritim Romîn, ne-a comunicat că viiporul «Da i.», ■ [UNK]are a fost percheziționat la Pireu de către un funcționar inferior al cortului grecesc, va pleca din Contanța Marii din nou la Pireu, unde shs escala pentru a duce pe d. Aex. Florescu, ministru nostru penipcențiar la Atena, care se va interesa de modul percheziționarei vasului nostru. După telegramele primite la Serviciul nostru Maritim Romîn, se zice •a vina fața de modul cum s’a făcut prcheziționarea se datorește acelui funcționar care nu și-a dat seama de demnitatea și datoria pe care trebue o aibă fiecare funcționar de port. * Suntem însă informați că deocamdată escala vapoarelor serviciului nostru maritim roman la Pireu, a fost oprimată, îndată ce va sosi d. Al. Florescu, ministrul nostru la Atena, va cere sa se facă o anchetă, care va fi adusă la cunoștința guvernului romin. Ministrul de război turc pleacă la Adrianopol Constantinopol, 12 Octombrie. Ministrul de război pleacă la noapte spre Adianopole. Dînsul a ordonat ca toți ofițerii in retragere să fie chemați in activitate. Constantinopol, 42 Octombrie.—Ziarul <r Terdjumani Hakikar» descriind luptele de la Adrianopole zice: Bulgarii, în scopul de a împresura armata din Adrianopole, înaintează de două părți. Un prim corp a trecut granița prin Buyukderbend și a intrat cel ă’intîi în contact cu armata turcă în zona Demirakioi la Nord-vest de Kirkilisse. Al doilea corp s-a coborît prin zona de la Vest de Tundja voind să amenințe partea de Vest a Adrianopolei. Armata bulgară și sârbă, în număr de 54.000 de oameni, voește să învingă armata turcă a Vardarului, să se scoboare spre Salonic și să dea mina cu muntenegrenii și grecii cari înaintează de la Elassona. Armata de la Vardar însă după ce va fi bătut pe sîrbi ar putea totuși să amenințe Sofia și Nișul! NOUL GUVERNATOR GENERAL AL CRETEI Atena, 42 Octombrie. Fostul președinte de consiliu Dragomis a fost numit guvernator general al Cretei, unde a și sosit. Romînia și alianța Balcanică Ziarului Vilag» din Budapesta, care este dirijat de profesorul universitar Dr. lazsi Oscar, atit de simpatia romînilor, scrie un articol interesant despre atitudinea Romîniei, față de războiul din Balcani, articol din care reproducem părțile următoare . Ziarul spune că neutralitatea Romîniei este un spin în ochii unor puteri europene. Deși ea poate fi documentată prin o ’îndreptățită cercetare istorică. «De ce să ia Romînia o parte activă în actuala politică slavă? Pentru că tendințele Rusiei în toate timpurile s’au dovedit a fi identice cu acele date pe față de generalul rus Spiridovici la congresul panslavist ținut în acest an în Moscova , hotarele de sud ale Rusiei să înghițâ Carpații și Dunărea ; «Apoi ce să mai vorbim de terorismul și presiunile asupra drepturilor firești și istorice ce le pretinde neamul rominesc din Basarabia ?» «Mai e încă un motiv ca Romînia să păstreze neutralitate. E motivul economic. Romînia e stat agrar întocmai ca Sirbia, Bulgaria, Rusia, cari cu produsele teritoriilor lor nu pot avea o piață întinsă, ba cea de azi e foarte strictă. Austria însă e o țară industrială și Ungaria incă e pe cale să se industrializeze, iar Romînia in tot cazul e cea mai bună piață pentru ambele state; dar in schimb ea poate pretinde de la ele esențiale schimbări în politica internă, abandonarea mijloacelor de suprimare și înăbușire a mișcărilor Romînilor de aici pentru a se putea cultiva pe o scară cit mai întinsă. Ungaria să înlăture cit mai în graba marile greșeli ca tot atîtea rane, ce le ține deschise în viața poporului rominesc de aici. Neutralitatea Rominiei ar putea insemna un punct de apropiere de cele două state, daci acestea vor corige cele ce sunt datoare să le facă în timpul cel mai scurt». BOALA ȚAREVICIULUI Petersburg, 12 Octombrie. Buletinul de dimineață al principelui moștenitor arată temperatura de 38.1 iar pulsul 123. Buletinul de seară. Principele a trecut o zi bună, a dormit trei ore, apetitul este mai bun, temperatura 37 . pulsul 122. Se găsesc la toate Magazinele Mele Dr. Cerkez Această marcă e cusută pe fiecare flanelă Mele Dr. Cerkez Igienice, Permeabile și nu intră la spălat Flanelele Dr. Cerkez Maleftine și superioare tuturor produselor străine RITIF IDEALE /=? s= rwnj F=>/=?/X VIN cu Quinquina] TONN