Viitorul, mai 1932 (Anul 24, nr. 7276-7299)

1932-05-01 / nr. 7276

^ & SANDALE romane, SARDBLi obişnuite Lei 4 numărul, PANTOFI flexibili bărbăteştii uşori pentru vară Lei 300 perechea ÎNCĂLŢĂMINTE SOLIDA. IEFTINA fi FRUMOASA uTifrtFcHaTelUtRrtETt HRIGQFE Ăl FXĂNDRFSCU S*r.QITUZ 19 (Piaţa da tigri) «I SOCIETATEA CIVILA „CHS! PARTIDULUI NATIONAL LIBERAL Membrii Partidului National Liberal, doritori de a participa la sporirea capitalului acestei Institutiuni, sunt încunoştiintati, şi ne a 15&0t03b c®9®ubscpierca nouilor acţiuni se prelungeşte până l« La subscriere se va achita, depunându-se suma respectivă la Banca Românească, Centrala, pentru Fondul creditor al Casei Partidului Naţional Liberal“, câte 125 lei de fiecare acţiune subscrisă, plus câte 35 lei de fiecare acţiune pentru cheltuelile emisiune. Restul de 375 lei, până la complecta achitare a valoarei fiecărui acţiuni se va achita, în acelaş mod, la Banca Românească în trei rate egale de câte 125 lei, la 31 Octombrie, 25 Noembrie şi 20 Decembrie 1932. Se poate face şi vărsământul integral al valoarei acţiunilor subscrise. ______ CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE. * i rcinica Judiciară fraudele dela C. F. R. — Au mai fost liberaţi cinci arestaţi — In afacerea fraudelor cu restituirile de la seviciul comercial al caiilor ferate, instrucţia îşi urmează cursul. Până acum experţii au depus şapte rapoare, reprezentând constatările pe perioade succesive de câteva luni. Din numeroşii inculpaţi arestaţi în această afacere, fuseseră puşi în libertate de către judecătorul de instrucţie, doi din ei şi anume: d-ra Angela Manolescu şi funcţionarul Mih. Popescu. Eri d-l jude-instructor Râşnovanu, de acord cu concluziile parchetului (prin d-l procuror Procop Dumitrescu) a admis cererile de liberare a încă 5 arestaţiAu fost astfel puşi în libertate pe cauţiune morală patru funcţionari : Dim. Popovici, Apostol Ionescu, Petre Popovici şi Henric Cubat, iar pe cauţiune materială de 40 mii lei, inculpatul Israel Goldstein, unul din profitori. Crima tom Calea Griviţei După îndelungate cercetări făcute de organele poliţieneşti, împreună cu parchetul, în jurul misterioasei crime din calea Griviţei 235, a fost identificat criminalul care în noaptea zilei de 4 ianuarie a omorât cu mai multe lovituri de cuţit pe Maria Constantinescu şi pe fiica sa Dida Covaci. El e Enache Constantin zig Dincă. Eri s’a dat împotriva lui rechizitoriu şi ordonanţa definitivă de urmărire pentru omor. Mari manifestaţii pentru Partidul Naţionaliberal Cu prilejul întrunirii Comitetelor judeţene La TARNOVA MICA Duminică dimineaţă 24 Aprilie la ora 10, în Diciosânmartin la sediul organizaţiei, a avut loc sub preşidenţia d-lui G. Cipăianu, adunarea comitetului judeţean. D. Preşedinte este primit cu o călduroasă cuvântare ţinută de d. dr. E. Folea în numele organizaţiei. D-l G- Cipăianut după ce mulţumeşte tuturor, prietenilor politici Statul nu-şi mai poate acoperi cheltuelile, pentru că nu-şi poate încasa veniturileO stare de anarhie financiară s’a aşezat în administraţia publică, care nu mai poate dăinui fără a periclita însăşi edificiul. Experţi străini au venit azi la patul muribundului guvern pentru a-i stabili boala, care este gravă şi prea avansată. Nu mai xxistă altă doctorie decât plecarea. Lămuriţi repede opinia publică, asupra gravelor urmări ce pot curge pentru ţarăşi chemaţi la luptă dărză făcută, şi cadrul legal. Şi care să nu înceteze decât în ziua când am atins scopul Partidul liberal, conştient de vitregia vremurilor cari desigur că îngreunează enorm cârmuirea statului, este totuşi pregătit şi gata a-şi lua întreaga răspundere faţă de ţară şi Coroană Şi hotărît ca printr’o guvernarea pricepută, de spoorirea produccţiei, de restabilirea creditului şi, de întronarea ordinei în administraţia publică, să scoată ţara din neîngăduita situatiiine în care a fost adusă. D. dr. EMIL FOLEA, vorbeşte asupra stării, de anarhizare a populatiunii, din cauza curentelor extremiste cari împing populaţiunea ca să nu mai respecte autorităţile şi să nu execute ordinele date. Citează cazuri concrete petrecute cu ocaziunea înundaţiunilor ce au fost pe valea Târnavelor. Impresia generală este că guvernul a scăpat frânele din mână, iar barca sa este azi la voia tuturor valurilor cari o isbesc de stânci. D. EUGEN MUNTEANU vice-preşedintele organizaţiei şi d. prof. S. GIZDAVU arată starea deplorabilă in care au ajuns învăţătorii şi profesorii neplătiţi de luni de zile. Mulţi trăesc în cea mai neagră mizerie, care îi pune in imposibilitate de a îşi mai împlini utila lor chemare în mijlocul satelor. Să dărâmă şi acest edificiu. D. AL. TATULESCU şi AUREL MUTHU, examinează starea economică a crescătorilor de vite din judeţ şi arată cu date, ruina la care au ajuns, scăzând preţurile cu în curs de un an la vitele mari din cauza lipsei de organizare înlăuntrul şi în afară a comerţului, încă o prăbuşire. Comitetul judeţean însărcinează pe d. Cipăianu G., de a asigura p© d. preşedinte I. G. Duca de întreg derută luptă până la complectăripentru dragostea şi simpatia ce-i arată, precizează scopul convocărei fruntaşilor judeţeni ai organizaţiei liberale din Târnava Mică-V-am rugat, spune d-sa a ne întruni azi, pentru a vă putea comunica verbal hotărârea conducerei centrale, de-a începe o luptă dânzâ şi hotărîtoare pentru răsturnarea guvernului, care prin acţiunea sa de cârmuire în timp de un an, s’a dovedit mai prejos decât aşteptările de opinia publică pusese într’insul. Greutăţile guvernării le-au copleşit şi depăşit puterile. Acest guvern venit după naţionalţărănişti cari au excelat în risipa banului şi averii publice, a fost o nouă deziluzie. Lipsit de omogenitate în gândire şi mai cu seamă în acţiune, au încurcat ţara cu sutele de legi ce au votat şi cam prin complectă confuziune, anulează una efectele celeilalte. Suntem în plin haos econo- . . . . mic, cu toate ramurile de produc- votamentul organizaţiunei, hol ,ie ruinate şi cu creditul distrus-1 pentru Acesta este adevărul- • ruinţă. D-l G. CEPAIANU La CALIACRA în sala clubului P. N. L. din Basargic a avut loc şedinţa Comitetului judeţean al organizaţiei noastre.Au luat parte şefii de sectoare, preşedinţii de organizaţii şi un mare număr de membri. Şedinţa a fost prezidată de d. deputat Enric Voinescu. D-sa deschizând şedinţa, face cunoscut comitetului că d. I. G. Duca, preşedintele partidului nostru, începând cu întrunirea ce a avut loc la Bucureşti, în ziua de 17 Aprilie, a deschis lupta pentru înlăturarea actualului regim, nefast bunului mers al treburilor ţării, cum şi care sunt cauzele care au determinat la angajarea acestei lupte. Cere organizaţiei ca, spre a se ocori cu un ceas mai devreme prăpastia ce a fost deschisă în drumul nostru şi spre binele ţării, să pornească cu tot sufletul şi cu încredere în izbândă la această luptă.* îşi exprimă în acelaş timp credinţa în eforturile neprecupeţite cu care toţi,până la unul, membrii organizaţiei noastre vor răspunde apelului pe d-lui care d-sa IM face în numele I. G. Duca, şeful partidului. Comitetul, aclamând îndelung hotărârea luată de conducerea centrală, asigură pe d. deputat Eme Voinescu de întreg concursul şi devotamentul său şi Îl roagă să transmită d-lui I. G. Duca, preşedintele partidului, această asigurare. Au mai luat cuvântul d. V. Covata, vorbind despre situaţia de azi a guvernului şi d. căp. G. Hogea, care spune că organizaţiile noastre aşteptau doar semnalul luptei. După aceasta d. deputat Enric Voinescu citeşte comitetului telegrama adresată d-lui I. G. Duca, prin care organizaţia noastră îl asigură de neclintitul devotament cu care inţelege să-l urmeze în lupta ce a deschis, cum şi telegrama adresată d-lui V. P. Sassu, preşedintele organizaţiei prin care adunarea, asigurându-1 de dragostea deplină, şi devotamentul ce-i poartă, îşi exprimăpărerea de rău de a nu-1 fi avut în mijlocul său intr’o împrejurare de importanţa acesteia. SPORT Football Bocskai la Bucureşti Bocskai, puternicul team maghiar va juca prima şi a doua zi de Paşti la Bucureşti Duminică va fi opus Venusului, iar Luni Unirea-tricolor. Oaspeţii sunt clasaţi a patra în campionatul Ungariei, care este cea mai bună dovadă asupra valorii lor. Informaţia anunţată va juca şi Teleky fostul jucător Bela ,Chinezul“ din Timişoara. Unirea-Tricolor îşi va întări echipa cu Bodola, care este susceptibil de selecţionare în echipa naţională După cum se vede, matchurile promit a fi spectaculoase şi vor prilejui totodată inaugurarea sezonului international-I. L. Compresiune sau Reflaţie (Continuare din pagina 1-a) indicele de ordin economic din ultima săptămână se cuvine a s© releva mari urcări la grâu, la bumbac al cărui export întrece cu 20% pe cel al perioadei corespondente din anul trecut. Preţurile engros la porumb, secară, cafea, fabricate de fer sunt în urcare sensibilă. „Politica reflaţionistă, prin expansiunea creditelor a avut un efect precis : să oprească deflaţia, tezaurizarea, falimentele bancare şi industriale şi lichidarea forţată. A corespuns în totul necesităţilor profunde actuale, căci prin expansiunea sistematică a creditelor, trebuia mai curând sau mai târziu să vie momentul când abundenţa monetară să obligă la o ridicare de preţuri şi la o lărgire a tranzacţiunilor din ce în ce mai mare „(L’Information du 17 Avril 1932“). Este de o mare importanţă, în consecinţă, de a observa de aproape efectele politicei reflaţioniste americane, căci dacă după cum se anunţă o ameliorare vădită şi categorică se va manifesta la, cel mai scurt timp, examenul prin comparaţie al celor două politici: de compresiune şi de reflaţie se va impune neapărat. Soluţiunea va fi ușurată când politica generală mondială de ordin monetar se va îngrădi de aceleași norme. Credem în scurt timp. -------------------------------------- Dela ministerul ŞCOALELOR Ministerul instrucţiunii face cunoscut învăţătorilor, cari îndeplinesc condiţiunile art. 122 din legea învăţământului primar că, înscrierile la examenul de capacitate se fac la şcoalele normale din localitatea cea mai apropiată de domiciliul candidaţilor. D-l Dr. Dan Giuşcă a fost numit şef de lucrări la laboratorul de „mineralogie şi petrografie” de la facultatea de ştiinţe a universităţii din Bucureşti. Imediat după sărbători va începe centralizarea cererilor de transferare în învăţământul secundar pe inspectorate. D-l dr. Şt. Drăgoescu a fost numit epitrop al Eforiei „Madona Dudu‘ din Craiova din partea ctitorilor.  Revista „Sănătatea» A apărut numărul pe Mai (anul XXXII) al vechei şi interesantei reviste ,,SANATATEA" de sub priceputa conducere a d-lui dr. Sigmond Sigma. Acest număr, 48 pagini, închinat „Păcii şi Copilului" conţine ilustraţiuni numeroase şi articole semnate de scriitori celebri din ţară şi străinătate. Toţi cei preocupaţi de binele lor, al familiei, al neamului, trebue să urmărească frumoasa activitate a revistei „Sănătatea“. 1 Val T Oîfce Jl.1 Activitatea Regiilor Autonome a Porturilor şi a Pariau. (Continuare din pagina l-a) se cădea, ci Statul cum nu trebuia. Nici un merit, prin urmare, nu se poate înregistra în contul Regiei Autonome a Porturilor. Acolo însă unde această regie şi-a manifestat capacitatea, s’au produs pagube şi deficite considerabile. Aşa de exemplu, din tribulaţiunile vinderii sau închirierei bastimentelor de mare, din întocmirea unor programe de construcţiile nestudiate şi nerealizabile, dintr-o exploatare necorectă şi nepricepută, care a culminat cu administraţia Comandorului Johnston şi altele, au rezultat deficite enorme şi uzarea, până la o apropiată desfiinţare, a puţinelor bastimente ce au mai rămas, fără ca în locul lor să mai se pună nimic ! Cu alte cuvinte, actuala Regie prin neputinţă, nepricepere şi rea administraţie a distrus, fără să creeze nimic. A exploatat până la maximum, fără să întreţină nişte bastimente solide, frumoase şi lăsate în stare perfectă de către vechea direcţiune Generală a Porturilor, ajungând azi aproape de ruină. O altă realizare a actualei Regii Autonome sunt sumele enorme cheltuite cu proectele, licitaţiile pentru construcţiunea unor silozuri în portul Reni, şi voiajurile extrem de costisitoare ale actualului preşedinte al Regiei Autonome, în toate ţările, pentru diferite tratative cu care era însărcinat regimul trecut, în scopul concesionării silozurilor sau alte năzbâtii. O verificare a tuturor cheltuelilor ar arăta risipa care a domnit și aci. In afară de aceste realizări, observăm că ziarul „Argus“ din 28 ert. ne spune, cum e adevărat de altfel, că s’au cheltuit peste 60 milioane cu dragarea adâncirii intrării în portul Constanţa, printr’o concesiune dată unei societăţi suedeze, în loc să se înzestreze cu aparate noul şi să se pună în bună stare cele existente, pentru a se efectua lucrările cu asemenea aparate, cari ar fi rămas întreţinerii viitoare a portului, preferindu-se, pentru motivele care nu le cunoaştem, să se umple buzunarele numitei societăţi străine, pentru executarea unor lucrări greu de controlat, căci pe de o parte se scormonesc nişte depozite, iar pe de alta , ele se reformează la loc, astfel încât operaţiunile se vor traduce cu cheltuirea altor zeci de milioane, pompându-se necontenit milioane peste milioane, ca dintr’o sursă inepuizabilă ! Tot pentru a feri bietul port Constanta, s’a procetat în ultimul timp, constructiunea unui nou cheu, care să sporească danele de acostare în portul de petrol. Pentru această lucrare s’a putut obţine pe aceste vremuri, de grozavă sărăcie, un credit de 110 milioane, cari nu ştim dacă şi acestea nu vor fi aruncate în mare, ca şi sumele cheltuite cu dragaiele. O altă realizare a activităţii şi priceperii d-lui preşedinte al Regiei este angajarea unor sume enorme pentru construcţiunea unei gări maritime, al cărui proect s’a întocmit de d-sa, după nişte planuri nechibzuite, dând edificiului ajuns până la învelitoare, aspectul unui enorm sanatoriu, schimonosind toată perspectiva acestui frumos port, creat de alţii. Acestea sunt realizările pentru care se găseşte necesar să se facă atâta reclamă, în scopul pe care l’am arătat. Ceea ce s’a întâmplat la această Regie Autonomă, s’a reprodus, în circumstanţe şi mai agravante, la altă Regie Autonomă, aceea cunoscută sub numele de „Parid“. Tot ca la Regia Autonomă a Porturilor, nu s’a ales nimic din reclamele cunoscutului director general, decât jaful, pagubele suferite de Stat, dărâmarea lucrărilor executate şi risipirea zadarnică a sute de milioane. Şi ne mai plângem de ce am ajuns în starea în care ne găsim ! Dreptatea şi orânduirea lucrurilor cer ca imediat să se desfiinţeze aceste Regii Autonome, aşezându-se administraţiunile pe lângă autorităţile ce pot executa controlul trebuincios, revenindu-se la vechea organizaţiune care a făcut proba economiilor şi bunelor rezultate dobândite. Din Roman SINUCIDERE. — În fântâna de la cantonul No. 5 de pe șoseaua Roman- Bacău a fost găsit cadavrul unei femei în vârstă de 20—25 ani. Cadavrul nu prezintă nici un semn de violență. Se crede că ar fi vorba de o sinucidere din dragoste a unei fete din buna societate. Ministerul Justiţiei Direcţiunea judiciară D. Aristide L. Apoteker-Costieni, născut la 4 Septembrie 1909 în Bucureşti, domiciliat în Bucureşti, sata. Sf. Vineri 17, a făcut cerere acestui Minister de a fi autorizat să schimbe numele său patronimic de Apoteker- Costieni în acela de Costieni, spre a se numi Aristide Costieni. D. Edgar I. Goldenberg, născut la 21 Noembrie 1909 în Galaţi, domiciliat în Galaţi, str. Egalităţii Nr. 24, a făcut cerere acestui minister de a fi autorizat să schimbe numele său patronimic de Goldenberg în acela de Galin, spre a se numi Edgar I. Galin. Ministerul publică aceasta, conform art. 9 din legea asupra numelui, spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă opoziţiune în termenul prevăzut de aliniatul II al zisului articol. 1 ^ acidul uric conduce spre o bătrâneţe prematură ArtroBcfl, sedefitalrii cei surmenaţi de.lifestafitiu exerciţiile fizice sau intelectuale, persoal Reumatis, nele care au trecut de 40 de ani, nu parvin din urină, CA dl 1 mi n nieAe 3 a aai3 I . heralgiile, nisipul «e• rinichi si celulele organismului, conduce la mod ial la o bătrâneţe prematură, plină de mani BON La o simplă cerere însoţită de acest bon, se va trimite pe adresa D-voastră gratis şi franco, cartea Doctorului .FAIVRE“ admirabil documentată, bogată în sfaturi, pe care orice familie ar voi să o posede și să o păstreze. ODONALULUI. URODONAL redă artriticului tinerețea fiind că disolva acidul nic. • DROGHERIA STANDARD, 2, Strada Zorilor, BUGTIRFSTT - I De închiriat CASA CORPULUI DIDACTIC, Bu Ievardul Elisabeta 32, Bucureşti, intenţionând a închiria o vilă compusă din minimum 30 camere, la Carmen Sylva (Constanţa) pe cât posibil mai în apropierea Mării, se anunţă că primeşte oferte cel mai târziu până în ziua de 6 Mai 1932. Se menţionează că depunerea ofertelor la Casa Corpului Didactic nu atrage nici o obligaţie din partea Casei, dacă ea, din diverse motive, ar fi silită a renunţa la formarea sanatoriului său la Carmen Sylva, în anul acesta. Bonbonerie Palatului MT VINDE COZONACI pentru SĂRBĂTORI cu Colig. 138 Mag Lectura Presei UNIVERSALE Ediţie românească autorizată a publicaţiei franceze LU DANS LA PRESSE UNIVERSELLE EXEMPLARUL 10 LEI Apare Săptămânal „Sport” este ţigareta tineretului sportiv. SUCCESUL ŢIGARETELOR SPORT ESTE CEA MAI BUNĂ DOVADĂ A CALITĂŢII LOR! Succesul ţigaretei SP@8ST a întrecut toate aşteptările. • Cumpăraţi o cutie astăzi. Veţi fi surprinşi de a găsi o ţigaretă citât de bună la acest preţ. • IPOSfT 20 DE ŢIGARETE CU VÂRFUL DE PLUTA 24 LEI T ........EHERDAN BUNE OFTINE, SPORNICE