Voinţa Galaţilor, 1898 (Anul 3, nr. 1-79)

1898-06-10 / nr. 64

* VaTL mNo. g. ABONAMEN'i ul Pe un an . . . . Pe şase luni . . . Ori ce scrisori nefrancate se refuză. r » r.lxi Organ al partidului Naţional-Liberal din Galaţi APARE DE TREI ORI PE SÂPTÂMÂNÂ - RED ACŢIUNEA ŞI ADMINISTRAŢIUNEA STRADA MOVILEI No. 14 -MIXICÂ 7 IUNIE ISOS IN U IN U I U n I .50 bani linia petit pe pagina IV 1 leii „ „ „ „ HI 2 lei „ „ inserţii şi reclame pentru cari reda crunta nu este rispunÿëtoare. PRESA LOCALA III Atât conţinutul celor debitate de presa conservatoare, cât şi calitatea scriitorilor ei, au făcut ca domnii conservatori sa nu poată trage nici un profit din toate campaniile înverşunate ce le au deslănţuit contra noastră. Şi lucrul esteaplicabil, căci pe când liberalii, au luptat prin presa lor, pentru resturnarea unui regim nou al unei situaţiuni, domnii conservatori, s‘au mărginit a ataca cutare persoană, ca şi cum, aruncând lumei întregi săgeţi contra vieţei private a cuiva, aceasta le ar fi putut ajuta în ceva, în scopul ce urmăreaţi. Efectele, care au decurs din lupta liberală prin presă sunt destul de cunoscute. Liberalii au accentuat fapte precise, contra căpeteniilor conservatoare din localitate, şi toate aceste fapte, dar absolut toate, s-au constatat că sunt întemeiate. încă de la venirea conservatorilor la putere, noi am arătat că toate căpeteniile din partidul conservator local formează o societate de exploatare, societate care a operat în paguba acestui oraș, în cele două cestii mai importante: chestia canalurilor Eliade şi Chestia Georgi. Ne aducem aminte că la 4 Noembre 1894, înainte de a săvârşi unul din faptele pentru care Ressu, Robescu au fost daţi judecaţei, mituirea pentru permisiunea iluminatului înainte de termen, au publicat în ziarul nostru, ce apărea atunci sub numele de „Liberalul Gălăţian", următoarele versuri : Pe sub străzii sunt tuburi Şi s’aşeapta într’una, La ţevi şi la şuruburi, Dar nu luminează, decît numai luna. De ce intuneciumea Asta în Galaţi, Să ’ntreabă mulţimea, Când Boiam că primarul Zice: Ecleraţî. Nu mult, după aceasta Felix Martin numera Iul Robescu cele 12000 lei şi oraşul a fost iluminat cu gaz. Ani întregi am pregătit opinia publică şi am descris faptele, fâcând’o atentă asupra celor ce se intâmplau, până când şi justiţia a fost nevoită sâ ia de guler pe parte din cei compromişi. Este caracteristic că fostul regim, n’a voit să abandone pe toți, ci numai pe Robescu, crezând că de acesta ar avea mai puțin interes de cât cei-l’alți, dar campania noastră înverşunată, a mai atras încă pe unul şi ce este mai mult pe raisitul Sapira, după care neevitabil trebuia sâ mai mergă şi alţii. Dar, vorba primarului de căptuşeală de atunci, Hociung, care a eşit înaintea conului Lascarache, venit cu ocasiunea arestărei lui Robescu : — Coane Lascarache, ce vrei să faci ? dacă este vorba aşa, să mergem toţi membrii partidului la puşcărie!... ". Conu Lascarache a putut vedea că continuând cu urmărirele este ameninţat a i se despopula partidul. Resultatul luptei noastre prin presă a fost căderea partidului conservator de la putere. De la venirea liberalilor la putere, am avut oarecare schimbări mici de persoane în situaţiune, dar nici la aceste n’au contribuit d-nii conservatori prin presa lor. Aceste schimbări a putut să le profite din punctul de vedere că cei caterisiţi i-a mai încuragiat a’şi scote capul în politică şi a lupta ln alegeri, dar atât tot. Efectele presei conservatoare au fost că nici un resultat practic, n’a eşit din insultele şi calomniele ce ne au adresat. Membrii partidului liberal, care au fost înjuraţi, se bucură de aceiaşi consideraţiune în faţa cetăţenilor, ca şi mai înainte. Funcţionarii înalţi, asupra cărora se năpustiseră stau la locul lor, iar guvernul liberal stă neclintit cu toate pronosticurile lor de o apropiată cădere. Conclusie aşadar este, că presa este o armă puternică de luptă în politică, dar pentru ca ea să fie eficace trebuesc multe condiţiuni, care lipsesc cu deseverşire la presa conservatoare. Resultatul era neevitabil a fi un flaco complect. Mt. Revista septemănală agricolă Piaţa pentru grâne a fost foarte calmă pe timpul primei părţi a săptămăneî, şi în presenţa lipsei de cerere pentru consumaţiune, preţurile au încercat o nouă scădere. Timpul a fost ploios în Anglia, Francia, Germania, Belgia, Olanda şi din toate părţile se doresce deja un timp uscat şi cald, căci de altmintrelea e temere, ca recolta să nu fie periclitată. Stocurile rămân reduse în interiorul ţerilor consumatoare ale Europei, şi o oarecare pericol pentru aceste ţâri, în cazul când secerişul va fi întârziat de către circumstanţele defavorabile ale recoltelor. Pentru cea ce priveşte preţurile asupra nouei campanie ele sunt cu totul sub influenţa frumoaselor perspective pentru recoltele Americei. Raportul biroului Washington ce a