Voinţa Galaţilor, 1898 (Anul 4, nr. 80-154)

1898-07-22 / nr. 82

VOINŢA GALAŢILOR industriaşii cu care a excelat judeţul şi oraşul nostru. Nu ne Îndoim câ de asta-datâ judeţul Covurlui se va distinge prin felul şi producţiune, graţie zelului capacităţei şi meritelor patentate ale actualilor membrii. Comisiunea a şi intrat în lucrare şi s'a constituit în următoarele sub-comisii : Secţia I. Sub-comisia jafului prin electricitate: G. Robescu, preşedinte ; Virgiliu Muşamaru, Victor Măcriş, membrii; Herman Sapira, secretar. Secia II. Sub-comisia papuricilor ţivili şi cazoni : Sigmond Ilodung, pensionar, preşedinte; Niţulescu, pensionar; Major Efemîr, pensionar, membri ; Căpitan Feştila, secretar. Secția III. Sub-comisia Ichtioforă : Nicu N. Vlaicu, preşedinte ; Jackson, Mikolovici, membrii ; Kiriacescu, secretar. Secţia IV. Sub-comisia cimitirului : Popa Ifriih Severin, preşedinte; Niculescu Bufniţă, Dobrescu, antreprenori de pompe funebre, membrii; Moise Pacu, paracliser, secretar. Secţia V. Sub-comisia Ideologă: Ionică Plesnilă, preşedinte; Mihail Sgrumala, Petrache Rasovici, membrii ; Alecu Pavel, secretar. Secţia VI. Secţia Hagialicului : Zaharia Kiriac, președinte; An lustragiu, secretar. Celelalte sub-comisii, precum este a ecourilor, a misitiilor etc. nu s'au constituit încă. îndată ce se vor constitui vom publica lista complectă. Deocamdată membrii comisiunei, au și început să aducă obiecte ; între altele va face o mare sensaţie următoarele : 1 ). Urangutanul Gefilterte Lippen (Buze Blănite) în stare de fosil, găsit în săpăturile ce s'au făcut la vadul Buzatului. Acest fosil va fi transportat la Paris într’un automobil cu acumulator. 2). Un şarpe cu 2 picioare, găsit în via d-lui Căpitan G. Plesnilă. 8). Filele din registrele lui Herman Schapira etc. Vom ţine în curent pe cetitori cu tote lucrările comisiunei. Sect. ŞTIRI MĂRUNTE Crima «le la barbosi Ni se comunică că în ziua de 13 Iulie c., a avut loc la Bărboşi o crimă în următoarele împrejurării. Fata Maria Ion Stoian Bărbosu întreţinea relaţiuni amoroase cu 2 indivizi din Bărboşi catuna Cătuşa. In ziua de 13 Iulie întălnindu-se amândoi, s’au luat la ceartă şi din certa au ajuns la bătae. Fata sărind ca să-l despartă, unul din ei anume Alecu Grigoriu, de meserie grădinar, si fratele fostului profesor Grigoriu din Tuluceşti, lăsându-şi adversarul s’a repezit asupra fetei începând a o lovi cu pumnii. In urma loviturilor primite fata a încetat din viaţă injiua de 16 Iulie. Făcându-se operaţie s'a găsit plămînii stîlciţi. Criminalul a fost arestat în dimineţa (jile) de 16 iulie în piaţa Negri, printre zarzavagii, de sub comisarul Panaitescu şi călăreţul Sterea Fortuna. El se află depus în prevenţie. Criminalul susţine însă ca fata ar fi murit din cauza tatălui săl care obicinuia să o bată. * * * Corpul defunctului Hagi-Ghiţa Găitan a sosit azi, şi a fost depus în Bis. Sf. Apostoli. înmormântarea va avea loc joi la ora. 4 p. m. Numeroase coroane au fost comandate, pentru a fi depuse pe cosciugul repausatului. : * * Atragem atenţiunea serviciului nostru ,sanitar, asupra latrinelor de la hoteluri şi stabilimente publice, cari acum în timpul vere! sunt stricătoare sânătăţei, dacă nu sunt ţinute absolut curate.De asemenea îi atragem atenţiunea şi asupra fructelor care se vînd în târg. Multe din ele nu sunt încă bine copte. * x * Ziarul „Epoca“ de sub patronagiul recentului oaspete al penitenciarului Văcăreşti, scrie din nou câte ceva sub titlu Bandele sub colectivişti. Acest ziar ar trebui să ţie minte foarte bine, că pe când erau conservatorii la putere, banda lu! Zdrelea şi Mărunţelu a nai vătit în Capitală, în acra când era bal la palat, încât invitaţii s'au îngrozit într'atât câ au părăsit balul şi nu cutezan să meargă acasă, iar cu totă desfăşurarea de forţe a jandarmilor călări şi pedeştri, a companiilor de gardişti, a cavaleriei şi a tuturor numeroşilor agenţi de poliţie, această bandă, a fost capturată în alte judeţe, după 3 luni de zile. Bandiţii de codru veniră să îşi dea mâna cu cei din oraş, cari dadeau iama prin lăzile primăriilor şi celorlalte administraţii publice. De altfel, d-1 Filipescu, eşti de curând cu diplomă in regulă de la Văcăreşti, este şeful tuturor celorlalţi diplomaţi de la „Epoca“ şi altor sateliţi cari îl înconjoară şi cari s’au luat certificatele pentru că făceau parte din bandele de oraş. De aceia nu ne prea miră de a vorbi de funie în casa spânzuratului. ■n * Duminică 19 iulie a avut loc un banchet dat de antreprenorii Curţii Matteoli la mijlocul digului, pe locul destinat pentru rampă. Printre asistenţi am remarcat pe d. Aug. Dall'Orso, Alfon Dall’Orso, dr. Vitzu, inginer Kiriac, Teodorescu şeful gărei Galaţi, inginerul Valentineanu, Dragoş etc. etc. * Duminică a avut loc la Şerbeşti căsătoria d-lui Cristache Popovici, absolvent al şcolei normale cu d-ra Radu Lungeanu. Nuni au fost d-na şi d. Gh. Codreanu. Mai mulţi invitaţi din Galaţi au luat parte între care d. Gh. Nicorescu, deputat, d-na şi d. Genoglu, d-na şi d. Cătină, d. D. Cioceanu, d. Arghiropol, d. Valeriu Surdu, d. Anastasiu institutor etc. S'a petrecut pînă adoazi dimineţa. * * x Duminică spre seară, s'a pornit o ploe bine-făcetoare, care căzînd la intervale a ţinut până aseară. Ploaea aceasta a fost fericită pentru agricultori, folosind popuşoaelor. X X X Duminică 19 Iulie, vaporul societatei ungare, Regina Elisabeta, a făcut o călătorie de plăcere la Măcin. Lume foarte multă, petrecerea a reunit pe deplin. Cu această ocasiune, având loc la Măcin o cursă de biciclete, micul biciclist Alfred Moscfff, a primit ca premiu, din partea d-lui A. Harstall, organizatorul petrecere!, o frumoasă cupă de argint poleită cu aur și un cornet cu bomboane. : î !