Voinţa Galaţilor, 1898 (Anul 4, nr. 80-154)

1898-10-14 / nr. 115

Pe Pe ANUL IV — No. 115. ABONAMEN'i ui_ un an . sase luni Orice scrisori nefrancate APARE DE TREI ORI PE SEPTAMÂNA w refuza. REDACTIUNEA SI ADMINISTRATRUNEA STRADA MOVILEI No. 14s b 2 io Btxi s* las? re, MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1S9S ^ r'i * r ni I ' I IJ J 50 bani linia petit pe pagina IV 1 leu „ ,, III 2 lei „ „ inserţii şi reclame pentru cari redacţunea nu este respinagetoare. «r.iaia. Partidul naţional-liberal a deschis campania pentru alegerile generale comunale printr’o impunătoare solemnitate politică. Şi nici nu putem numi altminterea grandiosa întrunire ţinută Duminică de partidul naţional-liberal la Iaşi, manifestaţiunile entusiaste cari au însoţit-o, precum şi dovedite numerose de dragoste cu cari şeful partidului, d. Dimitrie Sturdza, a fost înconjurat. De altă parte, semnificarea politică ce întrunirea a avut, atât prin cuvântarea preşedintelui de consiliu, cât şi prin declaraţiunile făcute de delegaţii cluburilor din toată ţara, au dat zilei de Duminică un adevărat şi înalt caracter defi de partid. Să istorisim lucrurile pe rând. La sosirea sa în Iaşi, d-nul Dimitrie Sturdza care era însoţit de d-nii miniştri Palade şi Stolojan, a fost obiectul unei călduroase manifestaţiuni din partea cetăţenilor ieşeni, a membrilor clubului din Iaşi şi a delegaţilor din judeţe, sosiţi în mare minier încâ din ajun. Deja la Paşcani, o delegaţie a clubului din Iaşi, în frunte cu preşedintele clubului, d.ir. Mârzescu, a întâmpinat pe preşedintele consiliului. La intrarea trenului în Gara Iaşi, sutele de persone înghesuite pe peron au făcut o entusiastă ovaţiune d-lui Sturdza, care a fost condus de o mulţime imensă la oţel, unde apoi cetăţenii fruntaşi din Iaşi şi numeroşi representanţi ai delegaţiunilor din judeţe au mers să visiteze pe preşedintele consiliului, întrunirea întrunirea s-a ţinut la orele două după amiatzi în sala Teatrului Pastia de lângă piaţa Unirii. Dacă deja manifestaţiunea de la gară a fost din toate punctele de privire o strălucită făptuire cetăţenească, întrunirea convocată de clubul naţional-liberal din Iaşi a fost cu adevărat grandioasă. Peste două mii de alegători din a doua Capitală a ţarei şi delegaţi din toate părţile ţerei ocupau sala teatrului, se înghesuiau în cele două rînduri de loji şi pe scenă, unde era biuroul Adunarei. Impunătoare prin marele număr al celor întruniţi de la Iaşi a mai avut un deosebit caracter ele importanţă prin faptul că nu au luat parte la dînsa decât numai alegători, numai cetăţeni cari să interesează de mersul afacerilor publice. Aceasta a fâcut ca înşişi adversarii să fie obligat d; a recunoaşte şi frumuseţea şi însemnătatea politică a întrunirei noastre. ■ Semnificarea politică a acestei adunări prin care noi am deschis şirulele mari întruniri publice în vederea alegerilor comunale, — puse chiar de adversarii noştri pe tărîmul pur politic—s’a putut vedea ele altfel şi prin numeroasele delegaţiuni pe cari cluburile naţional-liberale din toată ţara ţinuseră să le trimită la Iaşi, precum şi prin adesiunile unanime şi călduroase ce au sosit la preşedintele clubului ieşan din tote unghiurile ţărei. In afară însă de aceşti delegaţi, cluburile şi cetăţenii fruntaşi din toată ţara neputând cei mai mulţi sa'şi parasesca oraşele tocmai în plină campanie electorală, au ţinut însă sa’şi manifesteze adesiunea şi alipirea lor la partidul naţional-liberal şi la şeful său d. Dimitrie Sturdza, şi pe lingă declaraţiunile ce au însărcinat pe delegaţii lor să facă în adunare, au trimea adesiuni şi urări prin telegraf. Cu modul acesta, întrunirea de la Iaşi luase, la un moment dat, cu totul caracterul unui congres naţional-liberal. Sosirea d-lui Dimitrie Sturdza, însoţit de d-nul G. Mârzescu, preşedintele clubului naţional-liberal din Iaşi, şi N. Gane, preşedintele senatului, şi de d-nii miniştri An. Stolojan, G. Palade şi C. I. Stoicescu, a fost primita cu vii aplause şi ovaţiuni din partea adunarei; timp de cinci minute, aplanşele nu au contenit de a răsuna, amestecate cu strigătul : Trăiască Dimitrie Sturdza ! Trăiască şef al partidului naţional-liberal! După ce s’a restabilit cu încetul liniştea, d. G. Mârzescu, preşedintele adunarei, a lat cuvântul ca să expună scopul întrunirei. IMsrnrsu! «I-=S6sa îîilrxescH Onorată adunare ! Salutând cu iubire pe confraţii noştri politici, delegaţii sosiţi din judeţele României—salutând şi pe concetăţenii ieşeni membrii ai partidului naţionalliberal, ca preşedinte al comitetului diriginte al partidului din oraşul Iaşi, a doua capitală a României m’am crezut dator să arăt, în câteva cuvinte scopul acestei întruniri. De la închiderea corpurilor legiuitoare, timp de şease luni de zjile, d. Dimitrie A. Sturdza, şef al partidului şi şef al guvernului, rabdă toate infamele calomnii şi toate grosolanele injurii ale adversarilor politici şi ale duşmanilor săi personali. Răbdarea, domnilor, este una din virtuţile creştine. Fără de această virtute, un bărbat de Stat nici poate guverna, nici poate conduce destinele unei ţări, înzestrat cu această virtute creştină, d. Sturza a răbdat, fără să înceteze un singur moment măcar de a cugeta, de a lucra şi de a muncizi şi noapte, pentru binele, prosperarea şi grandoarea României. In ajunul însă a alegerilor generale comunale, şeful unui partid, ca şi şeful unui guvern, dator fiind ca să vorbeascâ, d. Sturza va vorbi espunând situaţiunea politică internă şi externă a ţarei. Conformându-se acestei regule care este de esenţa regimului constituţional, d. Sturza a ţinut la onorea ca să vorbească mai întâi la Iaşi, în întrunire publică, în care să asiste şi delegaţi din judeţele României, căci în oraşul nostru, dulcele leagăn al Unirei, a doua