Vremea Nouǎ, aprilie-iunie 1969 (Anul 2, nr. 346-422)

1969-06-11 / nr. 406

Y Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean [tiderii intimi insilii ionilor oliiiolii I cerința imioH o tiflii GHEORGHE TANASE prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean amenii muncii din județ a lui Vaslui, alături de [ W întregul popor, au primit W cu un sentiment de profundă mîndrie și deplină satisfacție Tezele Comitetului Central pentru Congresul al X-lea al P.C.R. și proiectul de Directive privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980. Subliniind marile realizări obținute de poporul nostru în anii care au trecut de la eliberarea României, succesele înregistrate în îndeplinirea obiectivelor adoptate de Congresul al IX-lea al P.C.R., documentele stabilesc, pe baza unei analize științifice, atotcuprinzătoare sarcinile fundamentale ale partidului, principalele direcții de dezvoltare a patriei în perioada următoare. Pășind ferm din victorie în victorie, poporul român înaintează pe calea socialismului călăuzit de avangarda marxistleninistă a clasei muncitoare, forța politică conducătoare în societatea noastră — Partidul Comunist Român. „Factorul politic fundamental care asigură înaintarea victorioasă a României pe calea socialismului — se arată în Tezele Comitetului Central pentru Congresul al X-lea al P.C.R. — este conducerea întregii societăți de către Partidul Comunist Român. Continuator al tradițiilor glorioase de luptă ale poporului nostru pentru eliberarea socială și națională. Partidul Comunist Român s-a dovedit la înălțimea misiunii sale istorice de conducător al luptei maselor pentru transformarea revoluționară a societății, pentru înflorirea patriei". Remarcabilele succese bîndite de poporul român deîn toate domeniile vieții, economice, politice și social-culturale confirmă în chip strălucit justețea politicii științifice a partidului nostru, atestă tot mai pregnant rolul său de conducător al societății noastre. De la țara „eminamente agricolă" de pe vremea regimului burghezo-moșieresc, la țara înfloritoare de astăzi, cu o Industrie dezvoltată și o agricultură în plin progres, de la dictatul marilor puteri imperialiste, al trusturilor și monopolurilor străine, care stăpîneau cele mai importante bogății ale țării, la deplina independență și suveranitate națională de care se bucură astăzi România, de la societatea împărțită în exploatați și exploratori, la societatea socialistă de azi în care toți cetățenii muncesc în strînsă unire pentru construirea socialismului , iată în esență drumul pe care s-a parcurs poporul nostru sub conducerea partidului. Efectele pozitive ale ansamblului de măsuri novatoare inițiate de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului, începînd de la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale până la reorganizarea administrativ-teritorială, de la îmbunătățirea activității de cercetare științifică, ca și a întregului învățămînt, pînă la introducerea noilor sisteme de pensionare și salarizare, întărirea legalității socialiste, dezvoltarea democrației noastre socialiste sînt evidente, în mod pregnant, și în județul Vaslui ca și în întreaga țară. Succesele dobîndite în anii construcției socialiste, îndeplinirea amplului program elaborat de Congresul al IX-lea și a hotăririlor Conferinței Naționale a P.C.R. ilustrează justețea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, uriașa sa forță mobilizatoare, încrederea și dragostea cu care este urmat de întregul popor. „Partidul Comunist Român a primit mandatul unanim al poporului de a conduce destinele țării — arătat tovarășul Nicolae Ceaușescu. Partidul nostru este urmat de întreaga națiune cu dragoste și încredere nețărmurită, este cunoscut de toți oamenii muncii drept conducătorul încercat al destinelor României”. Vasta operă constructivă, perfecționarea continuă a activității economice, științifice și culturale, cerințele tot mai mari care se pun în toate domeniile determină in mod obiectiv creșterea rolului conducător al partidului în viața societății noastre ca o călăuză sigură a destinelor patriei, ca un promotor energic al noului, ca un far care îndrumă eforturile poporului pe calea progresului și civilizației. In documentele ce vor fi prezentate Congresului al X-lea al P.C.R. își găsesc o abordare creatoare aspectele fundamentale privind dezvoltarea economiei naționale, a orînduirii sociale și de stat, ca și problemele esențiale ale muncii ideologice și ale activității pe plan intern. In mod deosebit sînt relevate implicațiile principiale și practice decurgînd din faptul că, datorită complexității sarcinilor ce se pun în toate domeniile, amplorii crescînde a participării maselor la viața economică, politică și socială, sporește continuu rolul partidului în conducerea societății. O atenție deosebită acordă partidul nostru construcției economice pentru că este știut că progresul general al societății depinde înainte de toate de dezvoltarea economiei, că numai pe baza unei producții industriale și agricole puternic dezvoltate, întemeiate pe cele mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, pot fi asigurate o abundență de produse, un înalt nivel de trai și civilizație. Iată de ce în proiectul de Directive se subliniază că „Partidul Comunist Român pune în centrul politicii sale economice continuarea în ritm înalt a procesului de edificare a unei economii moderne — bazată pe o industrie puternică și o agricultură înaintată, pe folosirea cuceririlor revoluției tehnico-științifice contemporane și valorificarea superioară a resurselor țării, pe utilizarea intensivă a întregului potențial de producție, pe o înaltă productivitate a muncii sociale — în vederea asigurării condițiilor pentru satisfacerea în tot mai largă măsură a cerințelor materiale și spirituale ale membrilor societății. Din Tezele Comitetului Central pentru Congresul al X-lea ca și din proiectul de Directive reiese cu o mare putere de convingere faptul că partidul va milita necontenit și de acum înainte pentru făurirea unei societăți căreia să-i fie proprii nivelul ascendent al forțelor de producție, relații sociale în continuă perfecționare, un stadiu mai înalt al democratismului vieții sociale și al umanismului socialist, atragerea forțelor creatoare ale întregii națiuni la opera de înflorire continuă a patriei noastre. In acest context o deosebită însemnătate o au măsurile elaborate de partid pentru îmbunătățirea metodelor de conducere în toate domeniile, pentru înlăturarea fenomenelor de centralism excesiv și apropierea conducerii de producție, de unitățile de bază ale structurii teritorial-administrative, pentru aplicarea consecventă a principiului conducerii și muncii colective la toate nivelele. Ele stimulează spiritul creator al maselor și facilitează participarea lor tot mai activă la rezolvarea sarcinilor economice și politice, la conducerea treburilor țării. Continuînd preocupările pentru perfecționarea activității politice și organizatorice, partidul acordă o atenție sporită îmbunătățirii permanente a stilului și metodelor de muncă ale organelor locale de partid și de stat, ceea ce înlesnește acestora să realizeze o mai strînsă legătură cu oamenii muncii, să soluționeze cu mai multă competență problemele economice, să acționeze cu mai mult discernămînt, cu mai multă operativitate, în strînsă concordanță cu sarcinile curente și de perspectivă ce stau în fața colectivelor. In urma îmbunătățirii structurii organizatorice a organizațiilor de partid, de pildă, a (continuare in pag. a 3-a) CONGRESUL Al X-LEA AL PARTIDULUI COMUNIST ROMĂN ÎNTÎMPINAT CU TOT MAI MULTĂ ÎNSUFLEȚIRE DE OAMENII MUNCII DIN JUDEȚ Constructorii—în întrecere Printre angajamentele luate în întrecerea socialistă, care se desfășoară în cinstea celui de-al X-lea Congres al P.C.R. și a celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei, de către constructorii I.C.M.-ului Vaslui figurează obiective care vizează atît începerea la timp unor noi construcții cit și a predarea către beneficiarii condiții cit mai bune a celor cu termen de punere în funcțiune. Semnalăm în acest sens că recent au fost atacate lucrările la noul bloc de locuințe al U.J.C.M. (amplasat în zona Fabricii de confecții Vaslui) care are 20 de apartamente. Totodată pe șantierul din cartierul Donici-Călugăreni constructorii vasluieni desfășoară ultimele lucrări de finisaj la blocurile B 3 și C 5 care totalizează 70 de apartamente. Dorim să asistăm cu mai curînd și la evenimentul predării lor către beneficiar și respectiv la mutarea noilor locatari. în Editura politică a apărut: NICOLAE CEAUȘESCU Cuvîntarea la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești — 9 iunie 1969. Lucrarea a fost tipărită într-un tiraj de masă. La Codăești Bază de depozitare a vinurilor In localitatea Codăești lucrările de construire unei baze de depozitarea a vinurilor (bazine, cramă, laborator) se află într-un stadiu avansat. In cele 29 de bazine, cu o capacitate totală de peste 100 de vagoane se vor depozita vinurile de pe podgoriile comunelor: Codăești, Dănești, Miclești și Tăcuta. &?" Pe șantierul viitorului sediu politic-administrativ din centrul Vasluiului s-a trecut la turnarea fundației. Foto : V. Botoșanu MIERCURI 11 IUNIE 1969 4 pagini 30 bani ANUL II nr. 4()i Redacția ți Miniifnstrația: str. Ștefan cel Mare nr. 63 Vaslui Redacția tei. SIS Administrația tei. 811 In pagina a 4-a WWWWWWARA/WWWWWW* INDEPENDENȚĂ, LIBERTATE ȘI PACE VIETNAMULUI! Apelul Consfătuirii internaționale a partidelor comuniste și muncitorești Deplină afiiiane la polita internă $1 externa a partidului nostru Politică fermă , atașament unanim Comitetul Central ADAM LEICA prim-secretar al Comitetului municipal P.C.R. Bîrlad Câtre al Partidului Comunist Român TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Comuniștii, oamenii muncii din județul Vaslui au luat cunoștință și au studiat cu deosebit interes cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești de la Moscova. Comitetul județean de partid, exprimînd adeziunea unanimă a tuturor comuniștilor, aprobă pe deplin poziția principială a partidului nostru, a delegației sale în scopul întăririi mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Dăm o înaltă apreciere conținutului realist și științific al cuvîntării prezentate care pornește de la o analiză profundă și multilaterală a situației internaționale actuale, a raportului de forțe pe plan mondial, a rolului pe care îl are și trebuie să-l aibă țările socialiste, partidele comuniste și muncitorești, clasa muncitoare internațională, toate forțele democratice și progresiste în lupta împotriva imperialismului. Noi vedem în întreaga activitate depusă de delegația noastră la această Consfătuire, de Dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu, o Consecventă înfăptuire a politicii marxistleniniste a P.C.R. de a asigura respectarea cu strictețe a normelor relațiilor dintre partidele comuniste și muncitorești, de a găsi cele mai adecvate căi și mijloace care să ducă la întărirea unității mișcării comuniste internaționale, a forțelor antiimperialiste din lumea contemporană. Sprijinim intrutotul activitatea delegației Partidului Comunist Român, care exprimă poziția fermă a întregului partid, năzuințele și interesele vitale ale poporului român, reafirmînd și cu acest prilej principiile fundamentale care călăuzesc partidul nostru în relațiile cu partidele comuniste și muncitorești, cu țările sistemului socialist. Sîntem conștienți de faptul că unitatea și solidaritatea internațională a mișcării comuniste se poate clădi numai pe temelia principiilor independenței și suveranității partidelor, egalității și neamestecului în treburile interne, respectării dreptului fiecărui partid de a hotărî singur asupra politicii și a activității sale. Pornind de la aceste principii dăm o înaltă prețuire ideii partidului nostru potrivit căreia apărînd interesele naționale ale poporului și concentrindu-ne toată energia în construcția socialismului în țara noastră, contribuim la întărirea forțelor mondiale ale socialismului, la Întărirea comunismului in lume. Manifestînd profunda noastră recunoștință și încredere față de spiritul lucid, principialitatea și echitatea care călăuzesc întreaga politică internă și externă a partidului, încredințăm conducerea de partid, pe Dumneavoastră tovarășe Nicolae Ceaușescu, că organizația de partid județeană, toți oamenii muncii din satele și orașele județului Vaslui nu-și vor precupeți eforturile și vor munci cu tot devotamentul și pasiunea pentru înfăptuirea sarcinilor ce ne revin, întîmpinind cel de-al X-lea Congres al partidului și cea de-a 25-a aniversare a eliberării țării noastre, cu noi și importante succese în lupta pentru ridicarea materială și spirituală a patriei și edificarea deplină a socialismului in România. COMITETUL JUDEȚEAN VASLUI AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Cu mult interes am luat cunoștință, la fel ca și ceilalți tovarăși, de cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, susținută la Consfătuirea internațională a partidelor comuniste și muncitorești. Consfătuirea de la Moscova a fost convocată cu scopul de a se face un larg schimb de păreri privind problemele actuale ale luptei împotriva imperialismului și a sarcinilor ce revin partidelor comuniste și muncitorești, pentru realizarea unității de acțiune a întregului front antiimperialist, pentru înfăptuirea idealurilor de progres social ale tuturor popoarelor, pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial. In cuvîntare, tovarășul Nicolae Ceaușescu face o analiză a drumului parcurs și de poporul nostru în cei 25 de ani de la eliberare, arătând că în această perioadă România s-a transformat dintr-o țară cu o industrie slab dezvoltată și o economie predominant agrară, într-o țară cu o economie dinamică, cu o industrie puternică și în plină dezvoltare, pe baza tehnicii moderne, cu o agricultură socialistă, cu o știință, cultură și artă înfloritoare. Perspective luminoase se deschid în fața întregului nostru popor în perioada următorului cincinal și pînă în 1980 și din proiectul de Directive ale celui (continuare în pag. a 3-a) Pentru triumful cauzei socialismului VASILE CALU membru al P.C.R. din anul 1923 Sínt membru al Partidului Comunist Român din anul 1923 și am participat, în decursul celor aproape cinci decenii, la numeroase acțiuni ale partidului. De fiecare dată, în momente obișnuite ca și în momente mai dificile, partidul nostru a manifestat o consecvență neabătută în politica sa internă și externă. Cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a sa Consfătuirea internațională partidelor comuniste muncitorești, constituie o strășilucită confirmare a hotărîrii ferme cu care partidul nostru militează pentru promovarea (continuare în pag. a 3-a) Telegrame adresate C. C. al P. C. R. Manifestîndu-și, și cu acest prilej, adeziunea unanimă față de politica internă și externă a partidului, hotărîrea lor fermă de a milita neabătut pentru aplicarea ei în viață, colectivele din întreprinderile, de pe șantierele, din instituțiile, din unitățile agricole de stat și cooperatiste din județ trimit telegrame Comitetului Central al partidului, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care își exprimă acordul lor total față de acest document, raportează realizările înregistrate în îndeplinirea sarcinilor economice, politice și social-culturale și se continuare în pag. a 3-a) Cînd contractele nu se respectă, piețele rămîn . Aprovizionarea populației cu produse agroalimentare este una din sarcinile cele mai importante pe care partidul nostru o pune, frecvent, în fața unităților agricole. Pentru a facilita realizarea ei, statul acorda producătorilor, în baza contractelor încheiate, avansuri bănești substanțiale. Se observă însă că multe unități, în special cele din sectorul cooperatist al agriculturii, sau obișnuit să-și însușească la timp avansurile bănești, dar... s-au dezobișnuit să-și îndeplinească sarcinile contractuale în mod ritmic. Așa se explică, de pildă, de ce, pînă la 5 iunie, cele 32 de cooperative agricole care au încheiat contracte cu I.S.F., centrul Vaslui, livraseră numai 129,7 tone de carne de diferite categorii, față de 136 tone ce prevedeau obligațiile contractuale. De asemenea, pînă la 5 iunie s-au livrat numai 13 tone de legume din cele 136,6 tone contractate pentru perioada respectivă. Ca urmare a acestei stări de lucruri, nu de puține ori, gospodinele au fost nevoite să se întoarcă din piață fără să facă cumpărăturile necesare. Discuțiile purtate cu factorii de răspundere din cîteva cooperative agricole, în care am abordat problema onorării contractelor, ne-au dat posibilitatea să desprindem unele aspecte, pe care le vom prezenta în continuare. Cauzele obiective nu suplinesc și propriile greșeli Ne-am oprit la cooperativa agricolă din Bogdana, unitate în care se vorbește despre o îngrășătorie de tineret taurin, de orientarea zootehniei spre producția de carne. Cooperativa trebuie să livreze, conform contractului, pînă la începutul lunii curente, 100 de viței îngrășați, 4 bovine adulte, 45 de porci și 400 de miei. Dar nu s-a expediat nici măcar un kilogram de carne ! Insă cooperativa, la tun, a încasat momentul oportin avans bănesc de 200.000 de lei pentru contractări de animale... împreună cu președintele cooperativei agricole, tov. Vasile Vidru, inginerul agronom Aurel Viorica și secretarul comitetului comunal de partid, tovarășul Ion Munteanu, am încercat să elucidăm cauzele care au determinat această serioasă abatere de la stipulațiile contractuale. Vasile Vidra: „Nu am avut furaje. Știți că vara trecută a fost secetă. Nu am putut aduna suficiente furaje și iarna n-am prea avut ce da animalelor. Eram bucuroși să le scoatem în primăvară, nu să le mai și îngrășăm pentru a le da la contract". Ion Munteanu: „Intr-adevăr (intervenind cu multă putere de convingere) asta este cauza, lipsa furajelor". Aflasem că în această unitate, neglijența condamnabilă și lipsa spiritului gospodăresc au dus la risipa unor cantități apreciabile de furaje. Cunoscînd acest adevăr, am mai insistat ca interlocutorii noștri să precizeze și alte cauze, (mai puțin „obiective") gîndind că vor privi cu mai multă responsabilitate , și că vor vedea autocritic greșelile. Deci, am intervenit: — Numai seceta a fost de vină ? Vasile Vidra: — Seceta, fără îndoială ! — Sînteți de aceeași părere, tovarășe inginer ? Aurel Viorică — Eu nu am fost în unitate, toamna trecută. Dar, dacă se strîngeau la timp toate furajele se putea asigura necesarul pentru zootehnie. Cînd spun aceasta mă gîndesc la cele circa 20 de goale hectare CU lucernă care au rămas necosite, apoi la coceni MARIN AIFTINCA (continuare în pag. a 3-a) In grădina de legume a C.A.P. Deleni ceapă există dar cum să ajungă pe piață, dacă la recoltat sunt numai 4—5 cooperatori. ancheta noastră