Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 731-808)

1970-09-15 / nr. 795

Proletari din toate țarile, finifivá / Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R.J și al Consiliului popular județean Anul III, nr. 795 Marți, 15 septembrie 1970 4 pagini 30 bani CINCINALUL - în dezbaterea adunărilor generale ale salariaților VALORIFICAREA SUPERIOARA A REZERVELOR INTERRE-garanția reariilor viitoare Salariații Fabricii de confecții din Bîrlad au dezbătut, recent, în adunarea generală sarcinile de 1975, plan pe perioada 1971 — precum și măsurile stabilite pentru asigurarea îndeplinirii lor. Demn de menționat este faptul că fiecare muncitor, inginer, tehnician a fost informat din timp asupra direcțiilor fundamentale de dezvoltare a fabricii în viitorul cincinal, fiind astfel edificați asupra condițiilor concrete ce trebuie create pentru ca activitatea productivă să dea rezultate maxime. Dezbaterile au început cu analiza rezultatelor obținute pînă în prezent de colectivul fabricii, subliniindu-se că organizarea riguroasă a muncii, crearea condițiilor optime de lucru au permis ca cifrele de plan ele actualului cincinal să fie îndeplinite încă de la data de 11 mai 1970. Pînă la sfîrșitul lunii august, s-a realizat, peste plan, o producție de 40.000.000 lei, urmînd ca pînă la 31 decembrie, colectivul fabricii să raporteze un spor al valorii producției globale de 121,8 milioane lei. Trebuie subliniat că întregul spor de producție a fost realizat pe seama creșterii productivității muncii. Aceasta a fost posibil datorită unei mai bune organizări a fiecărui loc de muncă, utilizării raționale a timpului și forței de muncă, precum și prin introducerea unor noi tehnologii, care au condus la un randament sporit al producției. Ținînd seama de rezultatele obținute pînă în prezent, rezultă cu claritate că la Fabrica de confecții din Bîrlad sunt asigurate toate condițiile pentru ca planul de producție al cincinalului viitor să poată fi îndeplinit în mod exemplar. Față de anul 1970, valoarea producției globale în anul 1975 va prezenta o creștere de 51 la sută, iar beneficiile de peste 120 la sută. Avînd in vedere acest lucru, majoritatea vorbitorilor au arătat că obiectivul principal spre care trebuie să se concentreze întreaga atenție este ridicarea nivelului calitativ al întregii activități economice, venind în acest sens cu propuneri concrete. In cuvîntul său, tov. Marin Anton, șeful serviciului producție, a arătat că datorită diversificării gamei produselor este necesar ca încă din trimestrul IV al acestui an să se elaboreze noile tehnologii de fabricație. De asemenea, trebuie să se ia măsuri urgente în vederea măririi competitivității produselor pe piața internă și externă în special prin îmbunătățirea calității și a modului de prezentare a acestora. „Pentru îmbunătățirea calității produselor noastre, a spus muncitoarea Margareta Niță, este necesar să se dea o mare atenție încă de la „prima tăietură", numai astfel se vor putea realiza produse de o calitate superioară. Totodată trebuie să se întărească și controlul de calitate Interfazic, fiecare muncitor devenind propriul său controlor. In același timp se impune ca maiștrii să participe mai activ la organizarea procesului de producție și să fie degrevați de unele sarcini de birou care le răpesc din timpul lor productiv”. T. DUMITRU I continuare In pag. a 3-a) 6880868668888888008866* SUCCES DEPLIN in anul de învățămînt 1870-1971 ! Prof. MIHALACHE MOCANU, inspector general al Inspectoratului școlar județean Pe întreg cuprinsul județului nostru, ca pretutindeni în țară, începem, astăzi, un nou an școlar — o nouă treaptă în opera de pregătire pentru muncă și viață a generației tinere. In Republica Socialistă România, învățămintul a devenit principalul canal de difuzare a științei și culturii în rândurile tineretului și adulților, asigurînd întregului popor accesul nestingherit la cultură. In prezent, la noi, din cinci locuitori, unul este cuprins în sistemul școlar, iar la sfîrșitul următorului cincinal, proporția va fi unul din patru. Aceasta este încă o dovadă a faptului că România se situează printre țările cele mai dezvoltate ale lumii, în ceea ce privește învățămîntul. Prin grija partidului și a statului, învățămintul de toate gradele din patria noastră are asigurate condițiile optime pentru continua lui înflorire. Peste 10 la sută din totalul fondurilor alocate învățămîntului, în acest an, au fost destinate dezvoltării bazei sale materiale. Spațiul pentru școli și cămine, prevăzut a fi dat în folosință în anul școlar 1970—1971, reprezintă, ca suprafață locativă, echivalentul a 24.000 de apartamente. In acest an școlar, se vor realiza importante obiective ale procesului de perfecționare a învățămîntului din tara noastră: cuprinderea în școli a tuturor copiilor de 6 ani apți pentru școlarizare : inaugurarea ultimei clase a școlii de zece ani, urmind ca, în cincinalul următor, să se încheie generalizarea Invățămintului obligatoriu de 10 ani; o mai puternică sudură a școlii cu viața , tot mai semnificative progrese în modernizarea conținutului învățămintului și a metodelor de predare. Avînd în vedere dinamica vieții sociale în socialism și obligația de a pregăti tineretul în raport cu nevoile societății, în sistemul muncii din școli a devenit posibilă și necesară valorificarea la maximum a celor două laturi ale procesului didactic: cea informativă — care vizează înarmarea elevilor cu cunoștințe, asigurînd fiecărui cetățean un minim obligatoriu de instruire, corespunzător cerințelor societății moderne — și cea formativă — care urmărește formarea unor deprinderi de muncă intelectuală și fizică, de conduită morală, dezvoltarea aptitudinilor fiecărui elev, a capacităților lui fizice și psihice, în vederea unei integrări sociale depline. întîmpinat sărbătorește, noul an de învățămînt, pe care îl inaugurăm astăzi, găsește în județul nostru o largă rețea de școlarizare, cu unități de diferite tipuri și grade, capabile să satisfacă necesitățile de cuprindere planificată a întregii populații de vîrstă școlară. Astfel, în 1970—1971, vor funcționa, pe teritoriul județului Vaslui, 922 de unități de învățămînt și educație, ce vorfi frecventate de către 14.575 preșcolari și 96.930 școlari, îndrumați de 4.514 cadre didactice, dintre care 292 absolvenți repartizați în acest an. (continuare în pag. a 2-a) I Reduc consumul de metal . Specialiștii Fabri- sursă de economi- Soii de rulmenți Bir-sire a oțelului. Ei - Iad, preocupîndu-se au conceput o buc- 5 continuu de reduce șă de protecțierea consumului de pentru rulmenți din metal, au găsit un material plastic. Fot de mult încă olosită în anul 1971a circa 900.000 de bucăți, bucșa va inlocui consumul a fe 30 de tone tablă din oțel, pînă in prezent importată. S Tînăra Natalia Voiculescu, de la Fabrica de confecții Bîrlad, una din numeroasele fruntașe în întrecerea socialistă. WAVAW/AWVMWAW/W/AWWWWAWAWMW In pAgINa a 2-a ■ ÎNTRE ModerN ȘI TRADIȚIONAL ÎN MIȘCAREA ARTISTICĂ DE AMATORI ■ SPORT Pămîntul frămîntat al Moldovei amintește peste milioane de ani de o geneză zbuciumată. Ploile și vînturile altor milioane de ani s-au adăugat, modelînd aceste dealuri care unduiesc zarea. Pentru călător aceste dealuri, drumurile care șerpuiesc pe pante constituie pitorescul nestăpînite ștergeau orice încercare, așa încît ele au rămas ca niște deșerturi răzlețe pe care numai vîntul le mai însămînțează cu o iarbă aspră. Și adunate la un loc aceste petece necultivate totalizează pe țară zeci de mii de hectare de pămînt neproductiv. Așa încît menirea cercetătorilor este aceea de a găsi țară în combaterea eroziunii solului. Pentru a înțelege mai bine drumul acestor cercetări e suficient să amintim că, în prezent, de pe cele peste 1.400 de hectare de teren care erau folosite numai pentru pășunatul oilor, se scot acum recolte bogate, încît producția marfă a stațiunii a ajuns la peste 7 milioane lei anual, cu bene /WVV W W W W W W W W WV WV W W W W W W W W WVWW' Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar atlmați tovarăși învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul Începerii noului an de învățământ, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc in condițiile cind Întreaga țară iși desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și Însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotăririi sale de a transpune in viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, in vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă in procesul transpunerii in viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea invățămintului de toate gradele. Se Încheie cuprinderea in clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a invățămintului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă intr-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori . Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să se dezvolte gândirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului in patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale Societății noastre, școala trebuie să educe tineretul in spiritul respectului și dragoste f față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți m inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mindiuna pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea in viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rindul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sârbi, și de alte naționalități însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care ni începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii, și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în vot și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sirguință, invățînd temeinic! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare in școală și in viață. Conlucrarea strânsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate in formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sunt chemate să pună in centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de invățămint, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și Însemnate succese in activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale și tehnice, — le dorim spor la învățătură și rezultate cit mai bune in acest an școlar 1 Cu zece zile înainte de termen în lunile iulie-august a.c., la Fabrica de ulei a Combinatului de industrie alimentară din Bîrlad s-a efectuat revizia generală a întregului utilaj din secțiile presă, extracție, siloz, liniile de transport a materiei prime, sala termică și la instalațiile electrice. Lucrările de revizie au fost organizate temeinic, urmărindu-se stadiul și calitatea lor pe fiecare utilaj. O contribuție deosebită și-au adus-o maiștrii Alexandru Milică, Pricop Paulenco, Mihai Galimbiovschi, șefii de brigadă Ilie Coroi, Ion Șurică, Ioan Budai și alții. Efectuîndu-se probele tehnologice, s-a constatat că lucrările de revizie au fost bine executate, ceea ce a înlesnit intrarea în producție a fabricii de ulei cu zece zile înainte de termenul planificat. r DECADA - pulsul ritmic al producției Continuînd să aplice complexul de măsuri tehniceorganizatorice în vederea realizării integrale a sarcinilor de plan, majoritatea unităților din județul nostru au obținut succese de seamă la sfîrșitul primei decade a lunii septembrie a.c. Fabrica de rulmenți din Bîrlad, de pildă, își realizează planul decadal în proporție de 116,2 la sută. Fabrica de confecții Bîrlad — 101 la sută, Fabrica de confecții Vaslui — 100,6 la sută. De asemenea, Combinatul de industrie alimentară Vaslui realizează, peste plan, 3 tone carne, 2 tone slănină, 4 tone unt, 4 tone preparate de carne și alte produse. I.E.I.L. Bîrlad și-a depășit planul la piesele de schimb auto. La producția de mobilă, planul este îndeplinit și depășit la I.E.I.L. Huși și Vaslui. Cu toate aceste realizări, în industria județului nostru planul de producție nu a fost realizat la un număr de 7 sortimente printre care : cărămizi, blocuri ceramice, cahle, uși-ferestre și la diferite produse alimentare. Fabrica de mobilă din Vaslui nu a îndeplinit planul pe decada întîi cu o valoare de 171.000 lei, iar Combinatul de industrie alimentară Vaslui nu a realizat în totalitate sortimentele planificate. O situație asemănătoare o prezintă și I.E.I.S. Bîrlad, care nu-și îndeplinește planul la cărămizi și blocuri ceramice, în intervalul 1 ianuarie - 10 septembrie a.c., cu 312.000 bucăți, cu 12,1 m.c. prefabricate din beton armat și cu 12,2 mii bucăți la cahlele de teracotă. Un capitol deosebit de important în activitatea întreprinderilor îl constituie livrările pentru export. Pe total județ, de la începutul anului și pînă în prezent, s-au livrat peste planul de export produse în valoare totală de 48.265 mii lei. Vă prezentăm: Stațiunea de cercetări agricole Perieni peisajului. Pentru specialiștii Stațiunii de cercetări Perieni, pentru combaterea eroziunii solului, dealurile abrupte, cu pante mari, constituie obiect de studiu. Din pămîntul acestor dealuri plugul n-a putut mușca niciodată cu folos, pentru că ploile torențiale și șuvoaiele imagine vasluiana. mijloace eficiente pentru a retușa aceste defecte ale genezei, pentru a transforma suprafețe aride, carcate de ploi, în terenuri fertile. La înființare, în 1957, stațiunea avea la dispoziție doar 300 de hectare de terenuri erodate și 3 ingineri care să le facă să producă. In 13 ani modesta stațiune de la început, din inima Moldovei, a devenit unica stațiune specializată din ficii de peste 2 milioane lei. Aceste rezultate sunt rodul eforturilor colectivului stațiunii, eforturi coordonate de 13 cadre tehnice, dintre care 7 ingineri, specialiști în probleme de eroziune a solului. Pe ing. Gheorghe Stoian, directorul stațiunii, problema rezolvării eroziunii, după cum ne-a A. NEACȘU (continuare în pag. a 3-a!