Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1041-1119)

1971-08-05 / nr. 1071

A Proletari din toate țarile, unifi-vul Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEA in stațiunile din zona Mangalia Nord In după-amiaza zilei de miercuri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită de lucru în stațiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluțiilor adoptate anul trecut, cînd secretarul general al partidului, împreună cu arhitecții și urbaniștii cărora li s-a încredințat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcții, au studiat la fața locului variantele cele mai indicate din punct de vedere estetic, funcțional și economic ce urmau să fie puse în practică. In această vizită, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Maxim Berghianu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și de Ion Cosma, ministrul turismului, de reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, de specialiști care au colaborat la înfăptuirea mărețelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din stațiunea turistică Saturn, unde, în ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcții. Această stațiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 11.200 de locuri. Ritmul construcțiilor în această stațiune a fost intensificat îndeosebi în ultimul an, cînd, într-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosință hoteluri cu o capacitate de 4.650 de locuri. Oaspeții fac mai întîi un popas la hotelul „Diana“, impunător edificiu cu 14 nivele, realizat din beton, sticlă și aluminiu, dat în folosință în actualul sezon. Un mare număr de turiști aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți, se oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In fața privirilor se deschide o vastă și feerică perspectivă. Se vede nu numai „Saturn“; privirea cuprinde toate celelalte stele din constelația Mangalia Nord, se vede orașul Mangalia, întinerit și el, se profilează în depărtare conturul Eforiei Sud și Eforiei Nord. Nu este necesară nici o explicație pentru a înțelege că turismul a devenit în România, pe litoralul Mării Negre mai ales, o ramură în plină dezvoltare a economiei naționale. An de an, frumusețile patriei noastre, ca și cunoscuta ospitalitate a poporului român, atrag un tot mai mare număr de turiști de peste hotare. Mangalia, Eforie, Mamaia, Mangalia Nord, cu cele patru stațiuni ale sale din nord, au devenit de mult puncte de atracție de rezonanță europeană. Preocuparea arhitecților, proiectanților, edililor și constructorilor pentru valorificarea rațională a tuturor frumuseților naturale ale litoralului, pentru integrarea lor armonioasă în circuitul de valori al întregii economii constituie o remarcabilă realitate subliniată de tovarășul Ceaușescu, de ceilalți conducători de partid și de stat; în ceea ce privește dezvoltarea în continuare a stațiunii „Saturn“, gazdele informează că, în partea de nord a acesteia, sunt pregătite planurile pentru crearea unui nou complex hotelier de 1.850 de locuri, care va fi dat în folosință în cursul acestui plan cincinal. Se vor amenaja două piscine, se va construi un hotel cu bază de tratament pentru iarnă și vară, proiect favorizat de existența în zonă a unor importante surse de ape mezotermale sulfuroase. Este făcută recomandarea ca Mangalia propriu-zisă să fie unită prin construcții moderne cu stațiunea „Saturn“, în felul acesta urmînd să dispară aspectul actualei periferii a acestui oraș. Acțiunea trebuie să decurgă dintr-un plan unic de sistematizare, care să integreze într-un tot Mangalia. Saturn, viitoarele obiective economice ce se vor implanta în zonă. Pentru înfăptuirea programului de construcții în actualul cincinal sunt asigurate toate condițiile, recomandările și indicațiile primite din partea secretarului general al partidului cu prilejul vizitelor anterioare pe litoral constituind îndreptarul deosebit de valoros în alegerea soluțiilor optime, care să îmbine judicios necesitățile funcționale și estetice cu cele economice. Secretarul general recomandă proiectanților și arhitecților ca, încă din prima fază de elaborare a proiectelor, să gîndească mai mult, să dea dovadă de mai multă imaginație, de mai mult spirit creator. Este aici în curs de înfăptuire o operă vastă și de durată. Improvizațiile, soluțiile insuficient studiate se cer excluse de la bun început. La coborîre se vizitează restaurantul hotelului. Aspectul general impresionează plăcut. Mobilierul este confecționat cu mult gust. Cu acest prilej, se subliniază că fiecare construcție hotelieră, restaurantul ce-i aparține sînt dotate cu mobilier deosebit atît din punct de vedere al execuției, cît și al coloritului, în bucătăria localului, secretarul general al partidului apreciază faptul că zilnic sunt asigurate trei feluri de meniuri: la alegere, pentru turiști, că mesele sunt consistente și bine preparate de personal calificat, potrivit gusturilor variate ale celor aflați la odihnă. Tot la Saturn se vizitează hotelul Siret, de categoria a doua de confort, unde se constată condiții bune de locuit și odihnă. Și la acest hotel, restaurantul-cantină și secțiile aferente fac o impresie bună. Meniurile pregătite pentru turiști, curățenia, ținuta personalului denotă grijă și bună gospodărire. In cadrul discuțiilor care au loc, specialiștilor li se dă indicația ca noile obiective turistice să fie amplasate în imediata vecinătate a mării, să se valorifice la maximum suprafața plajelor, să se asigure amenajarea cu destinații utilitare, iar arterele de comunicație să fie amplasate în afara pînzei de nisip. Să ținem seama de faptul, subliniază secretarul general, că plaja constituie un patrimoniu deosebit de valoros și se cere valorificat la maximum, înainte de a părăsi stațiunea Saturn, oaspeții vizitează marele complex de magazine din centrul stațiunii. La acea oră de după-amiază, toate unitățile complexului erau pline de cumpărători ; unitățile sunt bine aprovizionate. Adresîndu-se reprezentanților organelor comerciale, secretarul general al partidului recomandă ca aceștia să se preocupe de lărgirea continuă a sortimentului mărfurilor puse în vînzare, să aibă în vedere aprovizionarea unităților cu mărfurile cele mai solicitate. La Venus, o altă tînără și originală stațiune din zonă, se vizitează hotelul Carmen. Continuă și aici discuțiile privind noile amenajări de pe litoral. La Venus, de exemplu, au fost date în funcțiune, în ultimul an, noi hoteluri cu o capacitate de 1.000 de locuri. După ce sunt vizitate cîteva încăperi, conducătorii de partid și de stat ies pe terasa hotelului, de unde se deschide imaginea panoramică a noilor construcții. In aplauzele și ovațiile miilor de turiști, care au făcut o primire caldă și entuziastă conducătorilor de partid și de stat pe întreg parcursul vizitei, oaspeții ajung apoi în stațiunea Neptun, cea mai mare din această zonă a litoralului Mării Negre. La Neptun au fost date în folosință în ultimul an construcții noi cu o capacitate de peste 5.000 de locuri. Este vizitată o originală cramă, făcînd parte din complexul cunoscutului han „La Calul Bălan“. întreaga amenajare este o măiestrită îmbinare de fantezie și artă. La Neptun se vizitează, de asemenea, complexul de mijloace de agrement „Prichindel“ și terenul de minigolf. Intre oaspeți și gazde are loc, cu acest prilej, un util schimb de opinii privind crearea a cît mai multe amenajări în care turiștii să poată practica jocuri distractive, să se poată recrea într-un mod cît mai plăcut. In toate stațiunile de pe litoral trebuie să se dea curs amenajării unor asemenea mijloace de petrecere a timpului liber. In zona nouă a construcțiilor de la Neptun, în ultimul an au apărut numeroase hoteluri de ample dimensiuni ca „Arad“, „Galați“, „Sibiu“ „Slatina“, „Craiova“, numeroase vile cochete compuse din apartamente cu un grad superior de confort. Se vizitează una din aceste vile și se apreciază nu numai concepția arhitectonică, ci și gradul de funcționalitate, execuția îngrijită a lucrărilor. Dar cele mai impunătoare construcții din această zonă a stațiunii Neptun le constituie cele șapte hoteluri de pe cornișa mării. Construcția lor a început în vara anului trecut. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu alți conducători de partid și de stat au fost oaspeți ai constructorilor de pe acest șantier în chiar zilele cînd se efectuau primele lucrări. In prezența secretarului general al partidului s-au analizat atunci soluțiile cele mai adecvate pentru amplasarea hotelurilor și a celorlalte baze turistice aflate aici în plin proces de realizare. Prind, văzînd cu ochii, trup de beton alte impunătoare hoteluri, creații ale arhitecților, inginerilor, materializate prin hărnicia și priceperea unei armate de constructori angajați cu hotărîre, potrivit indicațiilor partidului, în efectuarea unor lucrări de bună calitate, la un preț de cost cît mai redus și într-un timp cît mai scurt. Acest nou complex de hoteluri și amenajări turistice care domină, de pe coama de deal pe care este amplasat, celelalte stațiuni din zona Mangalia Nord, va avea în final peste 7.000 de locuri, în hoteluri cu 15 nivele. Cinci dintre acestea au și fost date în folosință, avînd o capacitate de 3.300 de locuri. Fiecare din noile construcții întregește frumusețile litoralului prin varietatea arhitectonică în care sînt concepute. Gazdele arată că noua zonă a intrat în circuitul turistic într-un timp, revord mai puțin de un an de zile. Grăbirea lucrărilor a fost ușurată de folosirea unor utilaje moderne, atît la lucrările de escavații și de turnare a betoanelor pentru fundații, cît și la cele pentru înălțarea construcțiilor. Se vor executa alte construcții însumînd circa 2.500 de locuri. La unele din aceste obiective, lucrările vor începe în cursul acestui an. Conducătorii de partid și de stat vizitează apoi vila scriitorilor. In noua lor casă de odihnă, dată în folosință în cursul acestui an, scriitorii aflați la odihnă la Neptun fac o călduroasă primire oaspeților. Vila, formată din apartamente și garsoniere elegante, frumos dotate, are o capacitate de 100 de locuri. In numele scriitorilor prezenți, președintele Uniunii Scriitorilor, acad. Zaharia Stancu, adresează secretarului general al partidului, celorlalți conducători de partid și de stat, calde cuvinte de bun sosit și exprimă bucuria mînuitorilor condeiului de a-l avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului și statului, pe cel mai iubit fiu al poporului nostru. La club, după ce se vizitează casa de odihnă, are loc o întîlnire a oaspeților cu scriitorii. In numele tuturor oamenilor de litere din țara noastră, președintele Uniunii Scriitorilor mulțumește conducerii partidului și statului, tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru condițiile de viață și de creație de care se bucură, și exprimă hotărîrea lor de a depune toate strădaniile pentru a îmbogăți neîncetat tezaurul literaturii române cu noi și noi opere de valoare. Dialogul dintre secretarul general al partidului și scriitori a relevat încă odată înalta menire socială a prozatorului, a poetului, a dramaturgului în societatea noastră socialistă, rolul deosebit al literaturii ca factor formativ, necesitatea ca opera literară să se inspire nemijlocit din viața poporului, să oglindească procesul viu, dinamic, de continuă transformare a societății noastre, conștiința omului nou al zilelor noastre. Numai o literatură care se inspiră din viața poporului — a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu — se adresează cu adevărat poporului și numai o astfel de literatură are durabilitate, va trăi multă vreme. Scriitorii își afirmă adeziunea la acest înalt deziderat patriotic. Punctul final al vizitei e sala clubului din Neptun. Aici, edilii stațiunilor de pe litoral, constructorii, reprezentanții organelor județene și municipale Constanța ale P.C.R. prezintă secretarului general al partidului, celorlalți conducători de partid și de stat imaginea actuală, precum și configurația viitoare a litoralului. Prin intermediul unor hărți, planșe și machete prind contur, în ansamblu și detalii, înfăptuirile din ultimul an, de la discuția avută în același cadru cu secretarul general al partidului, precum și dezvoltarea zonelor turistice ce vor fi construite în următorii ani. Se prezintă diferite variante de amplasare a viitoarelor hoteluri, restaurante, cantine, care vor întregi în anii următori ampla bază turistică a Mării Negre. Se subliniază că toate indicațiile primite din partea secretarului general cu prilejul vizitei anterioare în stațiunile de pe litoral au fost înfăptuite întocmai. In construcții au fost valorificate materii prime ieftine, autohtone. Se evidențiază căutarea de soluții pentru înlocuirea unor materiale ce se procură din import și pe care cercetarea și industria noastră au posibilitatea să le realizeze. Se arată că pe litoral vor fi date în folosință, în perioada 1971—1975, noi construcții hoteliere cu o capacitate de aproximativ 30 000 de locuri, dintre care 16 000 în zona Mangaliei. Se recomandă celor de față să acorde prioritate acelor amenajări pentru care există în prezent rețele de canalizare, căi de transport, putîndu-se realiza astfel o eficiență sporită a investițiilor. Se insistă asupra necesității de a se spori desconstrucțiilor, de a se extinde existente, legătură cu problema formării cadrelor de lucrători din industria hotelieră și turism, ministrul turismului prezintă schița și proiectul de construcție a centrului de perfecționare a cadrelor de turism prevăzut a fi construit la București. Condițiile existente pe litoralul Mării Negre, cerințele turismului modern au relevat necesitatea îmbunătățirii posibilităților de odihnă și cură, prin construirea de bazine acoperite în care să se poată practica înotul, să se facă baie în orice condiții atmosferice. Pornind de la această constatare, a fost elaborat un plan de amenajări de piscine, a căror amplasare în linii generale a fost înfățișată secretarului general, celorlalți conducători de partid și de stat. Se subliniază eficiența piscinelor, construite pînă acum, și se arată că pentru anii următori există un program de realizare a încă 23 de piscine. In încheierea discuției, specialiștii sunt felicitați pentru rezultatele obținute și li se recomandă ca, plecînd de la experiența acumulată, să realizeze în termen cît mai scurt prevederile pentru actualul plan cincinal. "■«, Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat prin noile stațiuni turistice din zona Mangalia Nord, discuțiile de lucru avute cu factorii care colaborează pentru îmbogățirea continuă a bazei turistice din această zonă, recomandările și indicațiile formulate cu acest prilej constituie un nou stimulent în activitatea proiectanților, arhitecților și constructorilor, în înfăptuirea mărețelor sarcini prevăzute pentru actualul cincinal. Pretutindeni în locurile vizitate, constructorii, oamenii muncii aflați la odihnă au făcut oaspeților o caldă și entuziastă primire. Asemeni tuturor sectoarelor de activitate, baza turismului nostru se află în continuă și rapidă dezvoltare, fapt relevat în mod pregnant cu prilejul vizitei tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, în stațiunile din zona Mangalia Nord. N. Popescu-BOGDĂNEȘTI Mircea S. IONESCU  în pagina a 2-a Munca politică și cultural-educativă in sprijinul realizării sarcinilor economice \ Secția de transformare de 110 kw din zona industrială a orașului Vaslui. Foto : Gabriel Rădulescu In pagina a 4-a » Declarația comuna cubanezo^chiliană ■ COMENTARIU EXTERN Norvegia și Danemarca în fața problemei aderării la Piața comună Avantaje incerte, dezavantaje sigure ^aaa^/wwv^wwwvvvwwvvvvvvvvvvvv ~ lipsit indiai 1 livrat supliintar in Ke Inni I ■ O producție globală In valoare de 37 milioane lei O producție marfă în valoare de 63 milioane lei Au fost exportate, în avans, produse în valoare de 2,8 milioane lei valută Productivitatea muncii s-a realizat in proporție de 102,1 la sută ■ ////////////////////////////// Intensificarea activității politico-ideologice în rîndul oamenilor muncii de către organizațiile de partid, ca urmare a recentelor măsuri inițiate de către secretarul general al partidului nostru, a dus la o creștere simțitoare a activității în producție, la sporirea responsabilității fiecărui muncitor față de munca sa și a întregului colectiv, în dubla sa calitate de producător și proprietar al mijloacelor de producție. De la o lună la alta, în industria vasluiană, cantitățile de produse realizate peste plan au crescut. Angajamentele suplimentare luate in întrecerea socialistă au prins viață materializîndu-se în importante cantități de mărfuri livrate peste prevederi. Astfel, după ultimele date centralizate ieri la Direcția județeană de statistică, valoarea producției marfă obținută în plus în cele 7 luni ale aw/rrw/ir//iriirirriiiiiiurnului curent se ridică la 63 milioane lei, doar cu 10 milioane lei mai puțin față de angajamentul anual. Un spor important a fost înregistrat și la producția globală (37 milioane lei). Planul productivității muncii s-a realizat în proporție de 102,1a sută. La obținerea acestor rezultate, care demostrează atașamentul oamenilor muncii față de politica partidului nostru, hotărîrea lor nestrămutată de aducere la îndeplinire a hotărîrilor adoptate de Congresul al X-lea al P.C.R., o contribuție deosebită și-au adus-o colectivele Fabricii de rulmenți din Bârlad, care a produs peste prevederi 8 000 de rulmenți, Combinatului de confecți Vaslui, care a realizat o produc- CONSTANTIN HUSANU (continuare în pag. a 3-a) IlitllUIMIII/M/fl/f/Mtf/ffi 1 țililililiiii/iiiiiiiiiiiiiii, I.A.S.-urile au terminat recoltatul păioaselor Buna organizare a muncii, folosirea cu eficiență sporită a tuturor mașinilor agricole, au făcut ca, pînă la data de 1 august, în toate cele trei I.A.S.-uri din județ să se recolteze și să se treiere întreaga suprafață însămînțată cu grîu. Astfel, campania de recoltare și treieriș în aceste unități s-a terminat cu mult mai devreme față de anul precedent, iar producțiile medii planificate au fost cu mult depășite. La întreprinderea agricolă de stat Vaslui, de exemplu, de pe suprafața de 2.370 hectare însămînțate cu grîu s-a realizat o producție de 3.250 kg. grîu la hectar, față de 2.615 kg, cît a fost planificat. Deosebit de semnificative sunt rezultatele obținute în fermele Glodeni, care realizează 4.700 kg. grîu la hectar în loc de 3.000 kg., Negrești, care depășește cu 1.300 kg. grîu producția planificată, Crasna, unde se înregistrează o producție cu 750 kg. mai mare la ha. decît cea prevăzută. Producții la fel de mari se înregistrează și în întreprinderea agricolă de stat Bîrlad, unde de pe cele 4.131 ha. însămînțate și recoltate, se obține o producție medie de 2.850 kg. la hectar, în loc de 2.580 kg. planificate. Cele mai bune rezultate au fost dobândite de fermele : Tabăra, Zorleni, Trestiana și Suseni. Cu rezultate frumoase se prezintă la bilanțul campaniei și lucrătorii întreprinderii agricole de stat Huși. Aici, de pe cele 3.647 hectare recoltate și treierate s-a obținut o producție medie de 2.680 kg. la hectar, față de 2.631 planificat. Fermele fruntașe sunt: Holubăț, Bogata, Rîsești, Berezeni și Lunca Veche. Paralel cu terminarea recoltatului și treierișului păioaselor, în întreprinderile agricole de stat din județul nostru se execută și celelalte lucrări agricole specifice sezonului. La I.A.S. Vaslui, de exemplu, au fost însămînțate cu porumb masă verde 715 hectare, cu 215 mai mult decît suprafața planificată, iar la I.A.S. Bîrlad s-a însămînțat cu culturi duble întreaga suprafață, de 1.400 hectare. La I.A.S. Huși, suprafața de 724 hectare planificată a se însămînța cu culturi duble, a fost realizată în întregime, executîndu-se, totodată, alături adinei pe o suprafață de 3.000 hectare, din cele 4.300 planificate. IIIIIIi II I11 I III I II1 Ij OBLIGAȚIILE FATA DE SIAI TREBUIE NDEPLINITE IN MOD EXEMPLAR Bunul gospodar își achită mai întîi datoriile Am produs mai mult, livrăm mai mult statului Explicațiile și motivările nu ajută cu nimic realizarea sarcinilor contractuale ! ** n această perioadă, una din principalele preocupări ale consiliilor de conducere ale cooperativelor agricole, ale organelor și organizațiilor de partid este ca, paralel cu accelerarea ritmului de executare a treierișului și a celorlalte lucrări agricole, să asigure îndeplinirea integrală a obligațiilor față de stat. Raidul întreprins duminică în cîteva unități agricole cooperatiste și baze de recepție ne-a dat posibilitatea să constatăm, că alături de numeroase cooperative agricole care își îndeplinesc obligațiile asumate prin contracte, precum și celelalte îndatoriri față de stat, sînt altele în care aceste îndatoriri nu sînt, onorate cu promptitudine, in rîndurile ce urmează redăm cîteva notații prilejuite de discuțiile purtate pe teren cu unii lucrători ai ogoarelor. I în unitățile agricole din județ recoltatul I griului s-a terminat și se intensifică eforturile pentru terminarea treierișului. Paralel cu aceasta, numeroase mașini și remorci încărcate cu saci străbat drumurile de cîmpie de la tarlale spre bazele de recepție, unde sînt livrate cantitățile de grîu pe care cooperativele agricole le datorează statului. Pînă luni dimineață în maigaziile bazelor de recepție din județ intraseră 52.939 tone de grîu din cele 73.687 tone cît trebuie să livreze statului I.A.S-urile și cooperativele agricole de producție. Duminică dimineață am poposit printre cooperatorii din Ivești. Ziua de odihnă se transformase în zi obișnuită de lucru. Alături de cooperatori și mecanizatori, salariații instituțiilor din comună, mobilizați de organizațiile de partid, ieșiseră să dea o mină MARIN AIFTINCA (continuare la pag, a 3-a) ) IyI la i*l*