Vremea Nouǎ, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1120-1198)

1971-10-24 / nr. 1140

6 PAG ® 5 VREMEA NOUĂ # LEGEA CU PRIVIRE LA ORGANIZAREA ȘI CONDUCEREA UNITĂȚILOR SOCIALISTE DE STAT (urmare din pag. 1) î) urmărește realizarea resurselor proprii destinate finanțării investițiilor ; g) urmărește realizarea obiectivelor de investiții și răspunde de punerea în funcțiune la termen a noilor capacități și de realizarea integrală a indicatorilor tehnico-economici aprobați; organizează și aprobă recepția lucrărilor de investiții, ai căror indicatori tehnico-economici intră în competența sa de aprobare. C. Organizarea producției și a muncii &) asigură organizarea pe baze științifice a activității de conducere, ia măsuri pentru introducerea metodelor moderne în acest domeniu, in care scop efectuează studii privind perfecționarea structurii organizatorice, raționalizarea sistemului informațional și introducerea treptată a metodelor moderne de calcul, elaborarea și perfecționarea regulamentelor de organizare și funcționare ; b) ia măsuri pentru organizarea științifică a producției, elaborează studii privind organizarea proceselor de producție, a activităților auxiliare, perfecționarea metodelor de fabricație și asigură extinderea și generalizarea acestora; c) asigură îmbunătățirea continuă a organizării și normării muncii și elaborează normative și norme unificate specifice domeniului său de activitate ; d) elaborează planul de normare a minții și ia măsuri pentru îndeplinirea lui, asigurînd aplicarea normelor fundamentate științific la toate activitățile și categoriile de personal și stabilește măsuri pentru ridicarea nivelului calitativ al acestora. tru e) stabilește programul de măsuri penîndeplinirea sarcinii planificate de creștere a productivității muncii și asigură aplicarea acestuia în scopul utilizării eficiente a resurselor de care dispune. Art. 11. — în domeniul producției, întreprinderea are următoarele atribuții principale: purtind răspunderea pentru Îndeplinirea lor: a) organizează și răspunde de îndeplinirea planului de producție în condiții de eficiență ridicată, prin folosirea completă a capacităților de producție, utilizarea rațională a forței de muncă, timpului de lucru și a valorilor materiale ; b) elaborează documentația de pregătire tehnică a producției; elaborează norme de consum pentru materii prime, materiale, combustibili și energie, încadrindu-se în normele obligatorii stabilite pe economie; asigură aplicarea unor metode moderne de pregătire-programarelansare și urmărire a producției ; c) asigură realizarea ritmică a producției ; d) stabilește lucrările de mică mecanizare, asigură documentațiile și realizarea lor ; e) stabilește măsuri pentru realizarea de produse de calitate superioară, organizează controlul tehnic al calității pe faze de fabricație, asigură documentații tehnice pentru realizarea de produse noi și modernizarea celor existente; f) asigură reducerea consumurilor specifice, optimizarea stocurilor de valori materiale, reducerea cheltuielilor neeconomicoase din activitatea proprie și creșterea rentabilității produselor; g) asigură funcționarea, folosirea rațională, întreținerea, repararea și modernizarea mijloacelor de producție ; h) asigură alimentarea cu energie, apă și aburi, pentru necesitățile întreprinderii și la măsuri pentru folosirea rațională a instalațiilor termoenergetice și utilizarea eficientă a combustibilului și energiei; i) asigură aplicarea normelor de protecția și igiena muncii în vederea prevenirii accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale, a normelor de pază contra incendiilor, precum și măsurile suplimentare necesare în raport cu condițiile specifice din unitate; întocmește programul lucrărilor de protecția muncii și asigură îndeplinirea lui; asigură aplicarea măsurilor pentru prevenirea și combaterea poluării mediului înconjurător. Art. 12. — In domeniul comercial, întreprinderea are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor: A. Aprovizionare tehnică-materială a) elaborează necesarul produselor de aprovizionat și încheie contracte economice de lungă durată, anuale sau pe perioade mai scurte, urmărește și răspunde de realizarea lor ; ia măsuri pentru respectarea normelor de consum aprobate; b) răspunde de aprovizionarea cu materii prime, materiale, combustibil și energie în scopul asigurării unei realizări ritmice a producției ; e) propune organului căruia îi este subordonată fondurile valutare necesare importurilor și elaborează fișele tehnice pentru importul departamental; d) elaborează propuneri de norme de stoc pentru materii prime, materiale, combustibil ; ia măsuri pentru preîntâmpinarea formării de stocuri supranormative ; e) efectuează recepția și asigură depozitarea, conservarea și transportul materiilor prime, materialelor, semifabricatelor și produselor. B. Desfacere a) participă la prospectarea pieței în vederea cunoașterii necesităților de consum pentru produsele din profilul său de activitate ; b) încheie contracte economice de lungă durată, anuale sau pe perioade mai scurte pentru desfacerea produselor sale și asigură portofoliul de comenzi necesar; realizează sarcinile de export date de centrală sau minister, după caz ; c) asigură reclama și prezentarea produselor ; elaborează și difuzează cataloage comerciale ; d) exercită atribuțiile ce-î revin — potrivit legii — în calitate de coordonator de balanțe ; e) participă la expoziții, demonstrații practice și tîrguri în țară și în străinătate pentru produsele pe care le realizează ; f) organizează urmărirea în exploatare a instalațiilor și a utilajelor, precum și activitatea de „service” potrivit clauzelor contractuale; g) asigură rezolvarea reclamațiilor referitoare la calitatea și cantitatea producției, ambalaje, termene de livrare sau alte condiții prevăzute în contractele economice interne și externe. Art. 13. — In domeniul financiar-contabil, întreprinderea are următoarele atribuții pricipale: purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor i a) elaborează planul financiar cincinal și planurile financiare anuale, pe baza analizelor proprii, precum și a orientărilor primite de la organul căruia li este subordonată; după aprobare, asigură îndeplinirea planului financiar; b) asigură efectuarea la termen și în cuantumul stabilit, a vărsămintelor cuvenite bugetului de stat sau organului ierarhic superior, după caz ; c) elaborează propuneri pentru proiectele planului de credite și de casă; pentru nevoi suplimentare poate solicita credite la unitatea bancară la care are cont; d) efectuează studii și analize cu privire la eficiența fondurilor de producție, evoluția acumulărilor bănești, a structurii cheltuielilor materiale, a stocurilor de valori materiale și a altor indicatori financiari ; e) face inventarierea bunurilor patrimoniale și finind seama de cele constatate la măsurile corespunzătoare potrivit legii ; f) organizează și exercită controlul financiar preventiv și controlul gestionar de fond asupra gospodăririi mijloacelor materiale și bănești ; g) stabilește, cu acordul beneficiarului, prețuri și tarife la produsele și serviciile din competența întreprinderii, precum și adaosuri sau bonificații în condițiile legii; h) stabilește normativul mijloacelor circulante și ia măsuri pentru accelerarea vitezei de rotație a acestora; urmărește situația stocurilor de valori materiale și ia măsuri pentru încadrarea în normativul total al mijloacelor circulante ; i) organizează și conduce contabilitatea , întocmește bilanțul contabil și situația principalilor indicatori economico-financiari ; j) stabilește, potrivit legii, trecerea pe seama cheltuielilor de producție a lipsurilor de valori materiale constatate la inventariere peste normele legale, în cazurile în care acestea nu se datoresc culpei cuiva, precum și scăderea din contabilitate a oricăror alte pagube. Art. 14 — In domeniul activităților de personal, întreprinderea are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor : a) organizează orientarea profesională, selecționarea, încadrarea și personalului potrivit cerințelor promovarea stabilite pentru fiecare loc de muncă: asigură evidența cadrelor , ia măsuri pentru aplicarea unor criterii obiective de apreciere anuală a personalului în scopul repartizării și utilizării judicioase a acestora; b) stabilește necesarul de cadre în perspectivă, pe specialități; c) întocmește planul propriu de pregătire a personalului cu și fără participare in producție ; organizează pregătirea personalului prin cursuri de calificare, școli profesionale, ucenicie la locul de muncă, școli de maiștri și altele, pe baza planului de școlarizare și în limită fondurilor alocate prin plan , în colaborare cu instituțiile de învățămînt, organizează și urmărește practica în producție a elevilor și studenților ; d) organizează perfecționarea pregătirii personalului prin instruire la locul de muncă, cursuri organizate în unitate, studiu individual, stagii de practică sau prin alte forme ce se desfășoară în afara unității, atît în domeniul tehnologic, cit și în probleme de conducere și organizare ; e) asigură baza materială, dotarea unităților școlare și cadrelor didactice de specialitate necesare ; f) asigură aplicarea principiilor generale privind remunerarea muncii și perfecționarea formelor de stimulare materială a personalului, atît în ceea ce privește legarea mai strânsă a retribuției lor de rezultatele obținute de fiecare în parte, cit și de rezultatele de ansamblu obținute ; g) ia măsuri pentru organizarea activității de apărare a secretului de stat ; h) ia măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și folosirea rațională a forței de muncă ; i) asigură înfăptuirea sarcinilor ce le revin potrivit legii, pentru înființarea de cantine, preșe, grădinițe, grupuri sociale, pentru crearea condițiilor de cazare, rezolvarea problemelor de asistență medicală, precum și baza materială necesară acțiunilor cultural-sportive. Art. 15. — întreprinderile din cadrul centralelor exercită în întregime atribuțiile din domeniul de producție, precum și parțial atribuțiile corespunzătoare celorlalte domenii, care nu se justifică din punct de vedere economic să se realizeze în mod centralizat. Atribuții cum sunt cele privind cercetarea, proiectarea, investițiile, aprovizionarea și desfacerea, pregătirea și perfecționarea cadrelor în unități special constituite se exercită, de regulă, în mod centralizat, de către centrale în folosul întreprinderilor subordonate. Centrala va stabili pentru fiecare întreprindere din componența ei, pe bază de criterii economice, ținînd seamă de factorii de influență specifici, limitele în care atribuțiile prevăzute în capitolul I pentru întreprinderi se exercită de către acestea și respectiv atribuțiile ce se realizează în mod centralizat la nivelul centralei. CAPITOLUL II ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA CENTRALELOR Art. 16. — Centrala este o unitate economică autonomă, de producție, care cuprinde mai multe întreprinderi, fabrici, uzine, exploatări, șantiere de construcțiimontaj, secții și alte unități de producție ; ea poate avea în componența sa și unități de cercetare, proiectare, comerț exterior, aprovizionare, desfacere, prelucrare automată a datelor, pregătire și perfecționare a cadrelor, prestări de servicii sau alte unități necesare îndeplinirii sarcinilor ce îi revin ; centrala asigură în mod nemijlocit conducerea întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități din componența sa. Centrala se constituie, de regulă, pe structura unei mari întreprinderi; parea unităților în centrale se face, gruîn principal, pe baza criteriului omogenității produselor și al tehnologiilor de fabricație, al cooperării, al integrării pe baza unor produse finite sau în funcție de amplasarea teritorială a unităților componente. Art. 17. — Centralele industriale sau alte unități asimilate acestora — combinate, trusturi, grupuri de întreprinderi, de fabrici sau de uzine — denumite în prezenta lege centrale, se organizează și funcționează pe principiul gestiunii economice. Art. 18. — Centralele au personalitate juridică, pe care o dobîndesc de la data înregistrării lor la Ministerul Finanțelor, sau, în cazul celor de subordonare locală, la organele financiare județene și al municipiului București. Centralele sunt titulare de plan pentru indicatorii ce le sunt repartizați de ministere, celelalte organe centrale ale administrației de stat și consiliile populare județene și al municipiului București și răspund fața de acestea de îndeplinirea planului și de situația economică financiară a întregii activități. Ele încheie bilanț, au contra bancă, beneficiază de credite bancare, au relații economice și financiare cu alte unități, precum și cu beneficiari și furnizori străini. Art. 19 .— Centralele sunt subordonate ministerelor, celorlalte organe centrale ale administrației de stat sau consiliilor populare județene și al municipiului București. Centralele se înființează, se desființează sau se reorganizează prin fuziune, divizare totală sau parțială, prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Prin actul de înființare a centralei se stabilesc denumirea, obiectul activității și sediul principal. Art. 20. — Centralele se înzestrează la înființare cu fonduri fixe și se dotează cu mijloace circulante proprii, necesare desfășurării activității la nivelul lor. Prevederile art. 4 al prezentei legi referitoare la fondurile fixe și mijloacele circulante se aplică și centralelor. Art. 21. — Centralele au relații bugetare directe. Art. 22. — Beneficiile aprobate prin planurile financiare ale centralelor se repartizează, potrivit legii, pentru acoperirea unor nevoi financiare ale unităților în subordine, finanțarea investițiilor centralizate, vărsăminte la buget, constituirea fondurilor pentru investiții necentralizate și a fondului de rezervă, precum și pentru alte destinații legale. Beneficiile peste plan preluate de la întreprinderile subordonate se repartizează pentru constituirea fondului de investiții sociale sau pentru alte destinații legale, iar diferența se varsă la bugetul de stat, în condițiile prevăzute de lege. Art. 23. — Centrala constituie la dispoziția sa, potrivit legii, fondul pentru finanțarea investițiilor centralizate prin prelevări de la întreprinderile subordonate și celelalte unități componente din fondul de amortizare, beneficii și din alte resurse destinate investițiilor. Art. 24. — Centrala constituie la dispoziția sa un fond pentru investiții necentralizate alimentat din : în a) beneficii, în cote anuale diferențiate funcție de nivelul rentabilității planificate pentru activitatea de bază stabilite anual prin bugetul de stat; b) amortizarea aferentă fondurilor fixe a căror durată normală de serviciu a expirat, în cotă anuală de pînă la 15 la sută. Fondul prevăzut la alineatele precedente se folosește pentru: — investiții necentralizate productive de mare urgență, cum sînt cele destinate modernizării utilajelor și instalațiilor existente, achiziționării de aparate de măsură și control, îmbunătățirii tehnologiei producției, eliminării de locuri înguste, completărilor de utilaje în spații existente, îmbunătățirii condițiilor de muncă, amenajării și dezvoltării de spații comerciale și depozite, dezvoltării secțiilor de prestări de servicii ; — investiții social-culturale, inclusiv construcții de locuințe ; — rambursarea ratelor restante din creditele acordate pentru neconstituirea resurselor destinate finanțării investițiilor la nivel planificat, precum și a celor din credite acordate pentru investiții centralizate înscrise în planul de stat, nerambursate pînă la sfirșitul anului din resursele prevăzute în acest scop ; — alte destinații stabilite prin dispoziții legale. Sumele rămase nefolosite se reportează în anul următor și se utilizează cu aceeași destinație. Art. 25. — Centrala constituie la dispoziția sa un fond pentru efectuarea de modernizări, îmbunătățiri ale tehnologiei producției, precum și pentru lucrări de reparații capitale în afara celor planificate a se executa din cheltuielile de producție sau circulație, în limita unei cote pînă la 25 la sută din amortizarea aferentă fondurilor fixe utilizate după expirarea duratei de serviciu normate, la alte unități componente decît întreprinderile subordonate. Art. 26. — Centrala constituie din beneficiile planificate un fond de rezervă ce se determină prin aplicarea unei cote anuale de 1 la sută la valoarea mijloacelor circulante proprii. Fondul de rezervă se folosește pentru : acoperirea temporară a unor nevoi financiare urgente; acoperirea unor cheltuieli de reprezentare și protocol; rambursarea creditelor pentru creșteri de mijloace circulante, în cazul nerealizării planului de beneficii din cauze neimputabile ; acoperirea unor eventuale pierderi de mijloace circulante proprii; rambursarea ratelor restante din creditele acordate pentru neconstituirea resurselor destinate finanțării investițiilor la nivel planificat, precum și cele din credite acordate pentru investiții centralizate înscrise în planul de stat nerambursate pînă la sfîrșitul anului din resursele prevăzute în acest scop. Fondul de rezervă neutilizat de centrală în cursul unui an se reportează în anul următor. Art. 27. — In vederea realizării planului de dezvoltare a tehnicii noi, centrala constituie, potrivit legii, fondul pentru tehnica nouă. Art. 28. — Centrala poate constitui, în condițiile legii, o rezervă în cadrul fondurilor valutare alocate pentru satisfacerea unor nevoi urgente de import. Art. 29. — Pentru stimularea personalului în realizarea și depășirea sarcinilor de plan, centrala poate acorda, potrivit legii, premii anuale, premii pentru economii de materii prime, materiale și forță de muncă, premii pentru depășirea sarcinilor de export și reducerea importurilor, precum și premii pentru realizări deosebite în cursul anului. De asemenea, se poate constitui, la dispoziția conducerii centralei, un fond de premiere din beneficiile planificate, în limita, unei cote de 0,05 la sută calculată la fondul de salarii planificat anual pe total centrală; din acest fond se pot acorda premii în cursul anului personalului care a obținut rezultate deosebite ; directorul general și directorii pe funcțiuni din centrală pot fi premiați cu aprobarea organului ierarhic superior. Art. 30. — pin beneficiile peste plan, ale anului anterior, centrala poate preleva o cotă pentru efectuarea unor lucrări de investiții sociale — locuințe, crete, cămine, cantine, dispensare și altele similare în condițiile prevăzute în planurile anuale. Art. 31. — In domeniul planificării și controlului îndeplinirii sarcinilor de plan, centrala are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor : : a) elaborează planul cincinal și planurile anuale în vederea asigurării economiei cu produsele și prestațiile care intră in profilul ei de activitate; în acest scop analizează potențialul tehnic și economic al întreprinderilor subordonate și celorlalte unități componente, soluțiile pentru creșterea eficienței producției, investițiilor, exportului, sporirea productivității muncii și folosirea rațională a forței de muncă, precum și alte elemente care definesc laturile cantitative și calitative ale întregii activități economice la care se referă prevederile de plan; planul astfel elaborat se corelează cu prevederile planului de stat de dezvoltare a ramurilor și a economiei naționale în ansamblul său, de către organul ierarhic superior, aprobîndu-se de conducerea colectivă a acestuia ; desfășoară, după aprobarea planului de stat, planul propriu pe unitățile componente; b) elaborează studii de prognoză privind dezvoltarea în perspectivă a activității centralei; c) urmărește realizarea ritmică și integrală a planului pe ansamblul centralei și pe fiecare întreprindere subordonată ; ia măsuri pentru respectarea disciplinei de plan și pentru rezolvarea operativă a problemelor ce apar pe parcursul executării planului ; d) constituie o rezervă de plan la fondul de salarii de pînă la 1,5 la sută din fondul de salarii total aprobat pe centrală; pentru activitățile sezoniere și de construcții-montaj rezerva poate de plnă la 2 la sută din fondul de safilarii aprobat trimestrial. In mod corespunzător se constituie rezervă de plan și la numărul de personal; e) modifică, pe ansamblul centralei, eșalonarea trimestrială a indicatorilor de muncă și salarii, stabiliți de organul căruia ii este subordonată, cu pînă la 2 la sută din fondul de salarii aprobat pe trimestrul respectiv, cu respectarea indicatorilor de muncă și salarii planificați pe întregul an ; f) organizează evidența capacităților de producție, pe centrală, întreprinderi, subordonate și celelalte unități componente, controlează modul de folosire și ia măsuri pentru creșterea gradului de utilizare a acestora. Art. 32. — In domeniul cercetării-dezvoltării, centrala are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor : A. Cercetare și proiectare a) elaborează planul de cercetare și de valorificare a cercetărilor încheiate, precum și planul de proiectare și planul tehnic și asigură realizarea lor ; face propuneri pentru temele de cercetare care să fie cuprinse în planul de stat; b) elaborează studii pentru dezvoltarea centralei în ansamblu, a întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente, în vederea specializării acestora, a concentrării producției și a tipizării produselor și subansamblelor ; avizează studiile privind direcțiile de dezvoltare și profilul întreprinderilor subordonate și unitățile componente, elaborate de acestea ; c) asigură cooperarea tehnico-științifică cu unități din străinătate și încheie convenții cu acestea, în limita competențelor stabilite ; d) organizează și îndrumă activitatea de proiectare, ia măsuri pentru utilizarea proiectelor tip, directive și refolosibile ; e) organizează activitatea de cercetare atît pentru nevoile proprii, cit și — pe bază de contracte — pentru alte unități, pentru produse și procedee tehnologice noi ; f) întocmește studiul comparativ de oferte pentru importuri complexe și propune opțiunea sa; g) elaborează sau, după caz, organizează elaborarea de studii pentru asimilarea produselor noi din profilul centralei, precum și pentru modernizarea ridicarea nivelului tehnic-calitativ a proiduselor ; ia măsuri pentru punerea în fabricație a produselor nou asimilate; h) organizează elaborarea de studii privind perfecționarea tehnologiilor, concomitent cu îmbunătățirea condițiilor de muncă, pentru introducerea în fabricație a unor materiale noi de calitate superioară și cu eficiență sporită, înlocuirea de materiale deficitare ; asigură introducerea și extinderea procedeelor tehnologice noi și de mare productivitate; ia măsuri pentru extinderea mecanizării și automatizării producției, modernizarea utilajelor și instalațiilor, introducerea mijloacelor mecanizate și automatizate de calcul ; i) stabilește planul tematic de invențiiinovații; asigură măsurile necesare pentru identificarea și înregistrarea soluțiilor tehnice brevetabile, realizate în cadrul întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente; ia măsuri să asigure protecția, realizarea și generalizarea invențiilor; se preocupă de brevetarea și valorificarea în străinătate a invențiilor; prezintă propuneri ministerului pentru achiziționarea licențelor care depășesc competența sa ; j) asigură informarea, documentarea și propaganda tehnico-științifică; k) stabilește măsuri pentru dezvoltarea bazei materiale a cercetărilor științifice proprii. B. Investiții și construcții a) elaborează platoul de investiții pe centrală, pe baza studiilor proprii și a propunerilor Întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente; elaborează, pe baza propunerilor acestora, planul de finanțare și creditare a investițiilor ; b) nominalizează investițiile care se finanțează din fonduri centralizate nerambursabile sau din credite bancare aprobate în poziții globale și stabilește volumul investițiilor necentralizate ce se finanțează din fondurile lăsate la dispoziția sa ; efectuează cu acordul constructorului virări intre investițiile pe care are dreptul să le nominalizeze în plan ; c) asigură elaborarea prin organizații de proiectare proprii sau prin terți a documentațiilor tehnico-economice pentru investiții; urmărește ca producția noilor obiective să se realizeze în principal cu materii prime și materiale din țară ; asigură amplasarea unităților de producție avind în vedere existența forței de muncă, reducerea transporturilor, folosirea utilităților din zonă; întocmește studiul comparativ de oferte pentru importuri complexe și propune opțiunea centralei ; d) stabilește, potrivit legii, indicatorii tehnico-economici și documentațiile tehnico-economice pentru investițiile din fondurile statului — investiții centralizate și necentralizate — în limita competențelor sale ; e) încheie contracte de antrepriză cu unitățile de construcții pentru executarea lucrărilor de investiții sau poate să împuternicească unitățile componente să încheie aceste contracte ; organizează, acolo unde se justifică economic, executarea de lucrări în regie proprie ; f) stabilește, în colaborare cu furnizorii, grafice pentru livrarea utilajelor și instalațiilor prin care se specifică obligațiile reciproce privind : termenele de emitere a comenzilor, de predare a documentațiilor tehnice, precum și condițiile de execuție a utilajelor și instalațiilor, corelînd termenele de livrare a acestora, cu graficele de eșalonare a investițiilor și cu termenele de punere in funcțiune a capacităților ; g) urmărește realizarea resurselor destinate finanțării investițiilor, în care scop ia măsuri pentru constituirea, potrivit planului, a fondurilor ce se realizează pe seama vărsămintelor din amortismente, a beneficiilor realizate și a altor surse ; h) repartizează fondurile de investiții de care poate dispune în următoarea ordine : — pentru punerea în funcțiune a capacităților și obiectivelor ce urmează să fie date în exploatare în anul de plan ; — pentru realizarea stadiilor fizice stabilite prin grafice la obiectivele în continuare și la cele noi; i) organizează recepția lucrărilor de investiții, aprobă recepția definitivă obiectivelor de investiții ai căror indicatori tehnico-economici intră în competența sa; j) stabilește, cu acordul constructorilor, virările între întreprinderi, de investiții centralizate prevăzute în poziții globale, cu respectarea capacităților și termenelor de punere în funcțiune aprobate, iar pentru investițiile ce se realizează din credite bancare, și cu acordul băncilor. C. Organizarea producției și a muncii a) ia măsuri pentru organizarea pe baze științifice a producției în scopul folosirii raționale a capacităților de producție, aplicării de forme și metode moderne de organizare și programare producției in vederea optimizării proceaselor de producție, utilizării de sisteme raționale pentru mișcarea materiilor prime, materialelor și produselor; asigură îmbunătățirea continuă a formelor și metodelor de conducere, perfecționarea structurilor organizatorice și a regulamentului de organizare și funcționare, organizează sistemul informațional potrivit cu atribuțiile și răspunderile ce revin fiecărei trepte ierarhice din centrală, întreprinderi subordonate și celelalte unități componente ; fc) asigură îmbunătățirea continuă organizării și normării muncii prin folosirea unor forme adecvate de diviziune și cooperare în muncă, raționalizarea muncii de birou, organizarea rațională a locurilor de muncă, organizarea muncii în schimburi; adaptează metodologia generală de normare la specificul activității sale, cu acordul uniunii sindicatelor de ramură ; elaborează normative și norme unificate specifice domeniului său de activitate ; c) elaborează, pe baza propunerilor întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente și a analizelor proprii, planul de normare tehnică a muncii și ia măsuri pentru îndeplinirea lui ; asigură aplicarea normelor fundamentate științific la toate activitățile și categoriile de personal; controlează modul lor de aplicare și stabilește măsuri pentru ridicarea nivelului calitativ al acestora ; e) urmărește valorificarea studiilor proprii și a celor elaborate de întreprinderile subordonate și celelalte unități componente, prin aplicarea, extinderea și generalizarea lor; elaborează, pe baza acestora, calcule sintetice privind litățile creșterii producției, sporirii posibiproductivității muncii și realizării de beneficii peste plan ; e) acordă asistență de specialitate întreprinderilor subordonate și celorlalte unități componente, în problemele specifice organizării conducerii, producției și muncii . . .?! “'"mărește ca proiectele noilor investiții să fie elaborate pe baza tehnicilor și metodelor organizării științifice a producției și a muncii, în vederea realizării linei eficiente sporite; g) organizează documentarea și informarea în probleme de organizare a conducerii, producției și muncii. Art. 33. — in domeniul producției, centrala are următoarele atribuții principale, purtind răspunderea pentru îndeplinirea lor : a) elaborează documentația de pregătire tehnologică a producției pentru procese tehnologice tipizate, precum și programele de fabricație pentru întreprinderile subordonate și celelalte unități componente pentru care aceste activități se execută centralizat; b) elaborează normele și normativele de consum care se aprobă prin planul de stat și departamental, pentru materii prime, materiale, combustibili, energie ; stabilește asemenea norme și normative pentru alte materii prime și materiale în vederea fundamentării tehnico-economice a consumului productiv ; se preocupă de reducerea continuă a consumurilor specifice de materii prime, materiale, combustibili, energie; c) organizează și urmărește aplicarea unor metode moderne de pregatire-programare-lansare și urmărire a producției în vederea utilizării complete a capacităților de producție și a forței de muncă. d) stabilește planul de cooperare între întreprinderile subordonate și celelalte unități componente ; urmărește și ia măsuri pentru îndeplinirea acestuia ; asigură relațiile de cooperare cu alte centrale ; el organizează și controlează activitatea de exploatare, întreținere și reparare utilajelor, a aparatelor de măsură și control și de producție, a Spv-urilor și pieselor de schimb pentru utilaje proprii, activitatea de metrologie, precum și alte activități de producție auxiliară sau de prestații, prin care se asigură deservirea întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente ; f) Organizează și îndrumă desfășurarea activității de control tehnic de calitate; g) stabilește și ia măsurile necesare pentru prevenirea accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale, ținînd seama de condițiile specifice; asigură aplicarea măsurilor pentru prevenirea și combaterea poluării mediului înconjurător. Art. 34. — In domeniul comercial._ centrala are următoarele atribuții principale, purtînd răspunderea pentru îndeplinirea lor : A. Aprovizionare tehnico-materială a) răspunde de asigurarea bazei materiale a unităților componente, respectînd prevederile planului de stat, disciplina contractuală și alte reglementări legale. b) asigură aprovizionarea ritmică cu materii prime, materiale, combustibili și energie; stabilește nomenclatorul produselor a căror aprovizionare se asigură de către centrală, elaborează necesarul pentru aceste produse, încheie contracte economice de lungă durată, anuale sau pe perioade mai mici, urmărește și asigură realizarea lor, precum și a produselor la care întreprinderile subordonate și celelalte unități componente derulează pe specificații contractele încheiate de centrală ; c) stabilește relații, încheie contracte cu furnizorii străini și urmărește realizarea livrărilor; efectuează, potrivit legii, importurile complexe direct sau prin relații cu alte organizații importatoare ; d) asigură folosirea judicioasă a materiilor prime și materialelor deficitare din țară și din import, extinderea utilizării în consum a materialelor indigene înlocuitoare, valorificarea deșeurilor, recuperarea ambalajelor refolosibile ; e) asigură dimensionarea justă a stocurilor, luînd măsuri pentru stabilirea normelor de stoc pentru materii prime, materiale, combustibili, energie; ia măsuri pentru preîntîmpinarea formării de stocuri supranormative și pentru lichidarea celor deja formate ; aprobă normele de stoc care sunt în competența sa ; asigură redistribuirea între întreprinderile subordonate și celelalte unități componente, precum și la alte unități a stocurilor disponibile, pentru reintroducerea lor în circuitul economic ; f) propune organului ierarhic superior fondurile valutare necesare importurilor și după aprobare la măsuri de realizare a importurilor în strictă concordanță cu necesitățile obiective ale întreprinderilor subordonate și celorlalte unități componente ; elaborează fișele tehnice pentru importul departamental și asigură contractarea din timp și livrarea la termen produselor din import sau urmărește contractarea pentru produsele ce se contractează de către firmele importatoare ; asigură aprovizionarea întreprinderilor subordonate și a celorlalte unități componente cu produsele din import; g) urmărește modul în care întreprinderile subordonate și celelalte unități componente încheie contractele și realizează aprovizionarea tehnică materială, pentru produsele lăsate în competența lor ; soluționează litigiile precontractuale ; h) organizează, după caz, depozite proprii de aprovizionare. B. Desfacere a) organizează prospectarea pieței interne în vederea cunoașterii necesităților de consum ; stabilește relații directe cu beneficiarii pentru construirea portofoliului de comenzi și determinarea altor elemente utile încheierii contractelor economice ; b) întocmește balanțe pentru planurile anuale și de perspectivă la produsele la care este coordonator, cu obligația de a asigura acoperirea necesarului justificat al economiei, folosind în acest scop atît resursele proprii, cît și ale celorlalți furnizori indiferent de subordonarea acestora, precum și cele provenite din import; colaborează cu alte centrale și unități furnizoare și beneficiare și cu organele ierarhice ale acestora la stabilirea celor mai eficiente soluții de echilibrare a balanței de materiale ; asigură utilizarea integrală și cu maximum de eficiență a capacităților de producție, asimilarea de produse noi, dimensionarea judicioasă a stocurilor, încadrarea consumurilor în normele și normativele stabilite, extinderea folosirii înlocuitorilor și a materiilor prime și materialelor din țară, luînd sau propunînd măsuri pentru intensificarea fabricării acestora ; înscrie în balanțe rezerve de plan corespunzătoare, în scopul desfășurării ritmice a procesului de producție și realizării sarcinilor de plan și dispune utilizarea lor potrivit competențelor ce-i revin ; asigură optimizarea transportului materiilor prime și materialelor de masă; c) elaborează planul pentru produsele destinate exportului și stabilește mărfurile care se livrează în cadrul sarcinii valorice de export „alte produse“ ; asigură valorificarea mărfurilor pe piața externă și creșterea eficienței exportului; d) stabilește nomenclatorul produselor pentru care centrala încheie contracte ca furnizor, inclusiv al produselor pentru care întreprinderile subordonate și celelalte unități componente derulează pe specificații contractele încheiate de centrală, precum și nomenclatorul produselor ce se contractează și se desfac de către unități prin relații directe cu beneficiarii, încheie contracte cu interni și externi urmărind realizarea în termen a livrărilor ; e elaborează împreună cu ceilalți producători și difuzează cataloage comerciale cuprinzînd produsele pentru care îi revine sarcina de coordonator de balanțe, precum și alte produse realizate de întreprinderile subordonate și celelalte unități componente, cu indicarea tuturor elementelor necesare stabilirii relațiilor contractuale , revizuiește și îmbunătățește anual cataloagele elaborate ; f) organizează și, după caz, participă la tîrguri, expoziții, demonstrații practice pentru produsele la care este coordonator sau care se realizează de întreprinderile subordonate și celelalte unități componente ; întocmește albume și prospecte cuprinzînd caracteristicile calitative și domeniile de utilizare a produselor ; ia orice măsură pentru difuzarea largă a produselor din profilul lor ; g) îndeplinește, din însărcinarea organului căruia îi este subordonată, rolul de furnizor general pentru livrările de instalații complexe ; h) încheie contracte cu Banca Română de Comerț Exterior pentru obținerea de credite în valută ; i) organizează, după caz, depozite de desfacere și magazine moprii de prezentare și vînzare în țară și în străinătate, ..service“-uri, precum și vînzări in consignație ; i) efectuează exportul și importul produse prin compartimente specializate, de întreprinderi proprii de comerț exterior (continuare în pac. a 3-a) ATRIBUȚII