Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 1352-1429)

1972-07-04 / nr. 1354

VREMEA NOUA I Apărarea recoltei împotriva incendiilor- datorie patriotică a fiecărui lucrător din agricultură n cadrul complexului de măsuri ce trebuie luate pentru strîngerea fără pierderi a recoltei, un rol important revine tuturor organelor agricole (I.A.S., S.M.A., C.A.P. etc.) în direcția respectării normelor de prevenire și stingere a incendiilor în așa fel, încît nici un bob din recolta acestui an să nu cadă pradă flăcărilor. Experiența acumulată în decursul anilor trecuți și, mai ales, faptul că în campania de recoltare a anului 1971 nu s-a produs nici un incendiu în lanuri sau pe ariile de treier, ne întăresc convingerea că și în acest an pot fi evitate asemenea calamități dacă acțiunea de prevenire a incendiilor , va avea o bază organizatorică trainică (mașinile bine verificate din punct de vedere a P.C.I. și personalul instruit temeinic). O problemă asupra căreia, în fiecare an, s-a insistat și care a rămas în parte nerezolvată o constituie pregătirea corespunzătoare a mașinilor din punct de vedere tehnic și mai ales dotarea cuplurilor de mașini, a autocamioanelor și a celorlalte mașini agricole cu stingătoarele necesare și apărători contra scînteilor. Cazuri de acest gen s-au constatat la S.M.A. Vaslui, Oltenești, Pungești, Rădeni, Murgeni altele, precum și la C.A.P. Arșibești, Vutcani, Viișoara, Gherghești, Al. Vlahuță etc. Rezolvarea numai parțială a dotării mașinilor cu stingătoare încărcate scui praf și CO 2 s-a datorat faptului că unele unități agricole au trecut cu întîrziere la aprovizionarea cu praful necesar, la verificarea și încărcarea buteliilor cu CO 2. Deși s-a rezolvat în mare parte problema selectării și pregătirii cuplurilor de mașini, a autocamioanelor și celorlalte agregate, au mai fost cazuri, în anii trecuți, cînd acestea au fost găsite în lan sau pe arii cu diverse defecțiuni, care puteau provoca incendii, ca, de exemplu, la I.A.S. Fălciu, la Murgeni, Suseni, Banca, Vetrișoaia, la S.M.A. Zorleni, Bogdănești, Vaslui, la C.A.P. Dragomirești, Epureni, Boțești, Dănești, Lipovăț și altele. Trebuie combătute acele practici (folosite în anii trecuți) de a se înlocui unele mașini și utilaje cu altele care nu sunt pregătite în mod special pentru lucrări de recoltare, mecanizatorii și șoferii nefiind instruiți în acest sens. Astfel, au fost găsite tractoare fără site parascîntei, autocamioane cu eșapamentele neizolate, garnituri defecte care favorizau scurgerile de carburanți și lubrifianți sau tractoriști și șoferi care nu aveau asupra lor procesele-verbale de recepția mașinilor privind starea tehnică și adeverințele de instruire, unii fiind găsiți chiar fumînd în lanuri sau pe arii. Conducerile I.A.S., S.M.A. C.A.P. și I.T.A. vor trebui să treacă operativ la măsuri de asigurare tehnică a autovehiculelor care vor fi folosite în campanie. Pentru ca acestea să prezinte un plus de garanție, va trebui ca autocamioanele, combinele, tractoarele, autocisternele, remorcile să fie verificate de comisii de recepție numite de conducătorii de unități care, după o verificare amănunțită (pentru înlăturarea tuturor defecțiunilor), să întocmească un proces-verbal de recepție care, împreună cu adeverința ce arată că șoferul, mecanizatorul sau rutieristul fost instruit temeinic pe linie de a P.C.I., să se afle pe tot timpul campaniei asupra conducătorului de autovehicul. Desemnării personalului ce va asigura paza lanurilor și ariilor pe timp de zi și de noapte, a pompierilor de serviciu, trebuie să i se acorde toată atenția de către cei în drept. Comisiile tehnice din unitățile agricole și comisiile comunale ale P.C.J. trebuie să ia din timp măsurile corespunzătoare pentru asigurarea pazei contra incendiilor în lanuri, arii, spații de depozitare a cerealelor și furajelor. în pregătirea campaniei agricole se va avea în vedere și o susținută activitate de propagandă, folosindu-se în acest scop toate mijloacele de care se dispune (conferințe, convorbiri, instructaje, emisiuni la stațiile de radioficare, gazetele locale), pentru a face o temeinică educație cetățenilor în această direcție, în centrul atenției consiliilor populare orășenești și comunale, a conducerilor I.A.S. și S.M.A. să stea mobilizarea membrilor din formațiile civile de pompieri voluntari, astfel ca aceștia să-și aducă în orice moment contribuția la asigurarea măsurilor de prevenire și stingere a eventualelor incendii pe timpul campaniei de recoltare. în această perioadă este necesar să se repună în stare de funcționare toate mijloacele din dotare, ca pompe manuale, hipocisterne, sacale și să fie asigurate sursele de apă necesară. De asemenea, trebuie luate măsuri de consolidare a drumurilor de acces și a podurilor de pe raza comunei sau a celor ce duc spre lanuri, arii și depozite de cereale și furaje. Trebuie din timp verificate mijloacele de alarmare și anunțare, fiind necesar să fie instruită întreaga populație în acest sens, mai ales asupra modului de folosire a acestora; în special, se vor instrui, în acest scop paznicii de cîmp și de aici. La fiecare telefon se va asigura serviciul de zi și de noapte, unde se va găsi afișat numărul de telefon al companiei de pompieri care intervine în sectorul respectiv, precum și instrucțiuni cu privire la anunțul de incendiu. S-a constatat că pe măsură ce campania de recoltare se apropie de sfîrșit, unele conduceri de unități agricole și consilii populare slăbesc atenția și preocuparea pentru măsurile de pază contra incendiilor. Ca urmare, încep să apară manifestări ale neglijenței, care se pot solda cu incendii. O asemenea atitudine dăunătoare trebuie combătută cu toată hotărîrea. Căldurile ce se anunță, în continuare, în perioada de recoltare a cerealelor, impun cu necesitate luarea tuturor măsurilor de respectare a normelor P.C.I., privind prevenirea incendiilor și înlăturarea din timp a cauzelor acestora, pentru a nu zădărnici munca oamenilor de strîngere și depozitare a hranei, pentru a nu înregistra pierderi din averea poporului. Maior M. MUNTEANU de la Grupul județean de pompieri Imaginea exteriorului Stației de dedurizare a apei din municipiul Bîrlad. Foto : G. Rădulescu Lecția comunistă... (urmate din pagitaților sale de bun organizator, a fost promovat șef de echipă, zugravul Gheorghe Nechifor și mulți alții. — Totul este să te autoperfecționezi în permanență — îi place să spună, despre el și despre oamenii șantierului lui, Gheorghe Nechifor. Am învățat meserie în școala profesională. Dar nu este de ajuns să te limitezi la cele învățate, ci să progresezi, să te afirmi în mod continuu, indiferent de vîrstă. Urmez cursurile serale ale liceului spre a-mi lărgi orizontul de cultură generală. In același timp, mă perfecționez profesional, mă interesează și urmăresc îndeaproape viața politică internă și externă. Citesc despre politica partidului, despre tot ce se realizează în țara noastră. Și cred că „secretul“ succeselor noastre se datorează înaltei conștiințe comuniste de care dau dovadă constructorii, toți oamenii muncii. E sentimentul patriotic care ne animă. E esența vieții noastre : să fim mai buni, să fim în primele rînduri ale întrecerii socialiste. Planul de producție nu e o limită, o graniță peste care nu se poate trece. E stabilit doar orientativ. Il putem depăși. Stînd de vorbă cu alți constructori fruntași, ne-am dat seama că vorbele lui Gheorghe Nechifor puteau aparține fiecăruia dintre aceștia. — Dorim ca toți, ne-au spus ei, să reușim să ne îndeplinim și să depășim planul lunar, ca să dăm curs chemării de a realiza actualul cincinal înainte de termen, în cel mult patru ani și jumătate. E un angajament solemn pe măsura înaltei conștiințe politice pe care constructorii bîrlădeni și-au însușit-o la locul de muncă, în marea întrecere socialistă în care este angrenată întreaga țară în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii. * f 0 av 0tmm0 0 00000 0 00000 0 ammm # 00000 00 Exemplu în muncă (urmare din pag. 1) Pentru modestie, pentru elan în muncă, pentru dăruire și pasiune, pentru rezultatele bune obținute în producție, comuniștii i-au încredințat sarcina de mare răspundere de a conduce organizația de partid nr. 3 din fabrică în calitate de secretară a biroului acestei organizații. Era în luna octombrie 1970. De atunci au trecut aproape doi ani. A căpătat experiență și în această muncă. Tot pasiunea și dăruirea au ajutat-o să biruie greutățile începutului. Dar alături de aceste calități, au ajutat-o tovarășii de muncă, colectivul în care lucrează, ordinea și disciplina care domnește peste tot aici. — Am învățat foarte mult de la tovarășii de muncă. Doar sunt fiică de comuniști, dintr-o familie de comuniști ne spunea cu multă mîndrie în glas. Am învățat de la mama, care deși a crescut 9 eonii (este mamă eroină), a fost președintă a comisiei de femei din comună, și deputată în consiliul popular. Am învățat de la tata, și el membru de partid, și de la toți frații mei mai mari, de asemenea, membri de partid. A fost pentru prima dată în discuția pe care am avut-o cînd ochii i-au strălucit și cînd ne-a destăinuit totul dintr-o suflare. Pînă atunci, din modestie, îi scosesem greu cuvintele din gură. Pentru munca depusă, pentru calitățile sale, la 8 mai 1971 a fost distinsă cu medalia ..A 50-a Aniversare a P.C.R.". Astăzi, i-a fost încredințată sarcina de a reprezenta comuniștii din organizația de partid la Conferința Națională a partidului. — Vom munci din teri pentru a întîmpina răspucele două evenimente din partidului și a țării cu viața noi succese, pentru a putea raporta Conferinței că sarcinile pe care ni le-am asumat au fost duse și vor fi duse la îndeplinire în cele mai bune condiții. In toamnă, mă voi înscrie la seral pentru că astăzi fără școală nu te poți autodepăși, nu poți stăpîni tehnica tot mai nouă, care pătrunde în fabrica noastră ca pretutindeni. Comunista, care este exemplu în muncă și în activitatea politică vrea să devină exemplu și in această direcție. Consfătuire cu meșteșugarii comunei In ultima vreme, activitățile prestatoare de servicii pentru populație, în comuna Albești, se desfășurau anevoios. Pentru a înlătura această stare de lucruri, printre alte măsuri, consiliul popular comunal organizat o consfătuire cu cei a peste 80 de meșteșugari existenți pe cuprinsul satelor aferente Albeștilor. Cu această ocazie, tîmplari, croitori, cojocari, dulgheri și alți meseriași au dezbătut probleme privitoare la serviciile din cadrul cooperativei de consum, la aprovizionarea cu materiale, crearea unor condiții corespunzătoare de lucru. S-a hotărît, de asemenea, amenajarea unei clădiri situată in centrul comunei, destinată secțiilor prestatoare de servicii. Meseriașii P. Constantin și I. Popa au propus ca, din resurse locale, să se construiască un atelier de tîmplărie care să fie dotat cu mașini și agregate moderne, capabil să execute unele tipuri de mobilă solicitată de cetățenii satelor albeștene. Băcești (urmare din pag. 1) aplică în anul curent acordul global, iar, pe de altă parte, în faptul că țăranii cooperatori din Băcești s-au angajat ca, în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a celei de a 25-a aniversări a proclamării Republicii, să defrișeze peste plan și să redea circuitului agricol 2 hectare de teren, să obțină suplimentar 32.700 de kg. de grîu, 10.400 de kg. de orz, 70.000 de kg. de sfeclă de zahăr, pe care să le livreze la fondul central al statului, și să realizeze economii la cheltuielile de producție în valoare de 150 000 lei, iar la investiții, pe seama acțiunilor de muncă voluntar-patriotică, de alte 50.000 de lei. Am reținut, cu prilejul ultimei vizite făcută în cooperativă, numele multor fruntași, printre care cele ale tovarășilor Grigore Munteanu, Constantin C. Chirilă, Jenică Ilașcu, Constantin Enache, Dumitru Prisecaru, Mihai Cucu, Nicolae Lică, Toader Platon — țărani cooperatori și Ion Enache, Dumitru Stoica, Ion Damian, Constantin Groapă și Gheorghe Știrbu — mecanizatori. Am constatat și faptul că, în sate ca Băcești, Iezer sau Băbușa, munca trebuie mai bine organizată, solicitînduse în mai mare măsură, în acest sens, activitatea brigadierilor. Este bine, totodată, ca, în satele Băbușa, Băcești și Păltiniș, factorii responsabili să explice mai bine țăranilor cooperatori modul concret al aplicării acordului global. De asemenea, tovarășul ing. Petru Popa să se preocupe mai mult de rezolvarea problemelor care se ridică în sectorul de care răspunde, cel zootehnic. Au fost formulate critici de către conducerea cooperativei — după noi îndreptățite — cu privire la felul în care unitatea a fost ajutată de către unii tovarăși de la Banca agricolă. De pildă, era prevăzut ca, în primul trimestru, C.A.P.-ul să-și cumpere un tractor rutier. Banii nu s-au putut însă obține decit cu mare întîrziere. Adică, exact după ce tractorul respectiv a fost cumpărat de alții. Acum cooperativa agricolă stă cu banii aprobați și, pînă una alta, plătește noi sume altor unități, pentru unele transporturi care, cu puțină operativitate din partea Băncii agricole, ar fi putut să fie evitate. Aceasta este, așadar, „oglinda" activității care se desfășoară în perioada actuală la C.A.P. Băcești. Atenția forurilor locale de răspundere este concentrată spre impulsionarea lucrărilor de recoltare și treieriș,, depozitare a cerealelor păioase și însămînțarea culturilor duble, spre rezolvarea operativă a problemelor pe care le mai ridică sectoarele zootehnic și hortiviticol, precum și spre îndeplinirea integrală a planului de construcții. „Trebuie să continuăm munca, cu același avînt, pe orice fel de timp — ne-a spus tovarășul președinte al cooperativei agricole — trebuie, de aceea, să antrenăm la acțiunile inițiate toate brațele apte de muncă existente în unitate. Doar astfel vom putea raporta, la momentul oportun, că ne-am realizat în chip exemplar sarcinile de producție și angajamentele suplimentare pe care ni le-am luat recent". Și, în adevăr, factorii de răspundere, cei aproape 100 de membri de partid, precum și majoritatea covîrșitoare a restului de țărani cooperatori își sporesc eforturile pentru ca, în întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului și a aniversării proclamării Republicii, să poată raporta noi și demne de relevat realizări. I ÎNTREPRINDEREA ! !I ECONOMICA í ! DE INDUSTRIE ! | ! LOCALA BIRLAD ! ! !\ angajează imediat : i ^ j — UN ȘEF SECȚIE J ? MOBILĂ — inginer sau ^ Ț ) tehnician ; ! \ | — UN MAISTRU SEC jIȚIE MOBILA. ț S J Incepînd cu data de 1 (j J 1 august 1972, sínt vacante; ^ J J — UN POST DE JU- ( l RISCONSULT ; - \ ț — UN POST DE TEH- \ \ NIGIAN PRINCIPAL, ser- i l| viciul mecanic-șef. ^ i I) Condiții de angajare; i J conf. Legii nr. 12/1971. j ! CITITORII ! Nu uitați cartea în concediul dv. Vă recomandăm : Thomas Hardy : O femeie pură, vol. I-II, lei 10,00 André Gide : Călătorie în Congo, Ed. Univers Iei 6,50. M. Blecher : Intîmplări în irealitatea imediată. Inimi cicatrizate. Ed. Minerva, lei 7,25 Flio Vittorini: Femeile din Messina, lei 9,75 J. Wassermann: Etzel Andergast: Ed. Univers, lei 16,00 Emile Zola : Nana, Ed. Univers, lei 13,00 Romain Rolland : Lully, lei 5,75 Jean Giraudoux: Romane, lei 14,50 Romain Rolland : Jean-Christophe, vol. I-II-III, lei 41,00 Joseph Conrad : Nostromo, lei 14,00 James Joyce : Portret al artistului în tinerețe, lei 7,50 Carlo Emilio Gadda, încurcătura blestemată din strada Merulana, lei 8,50 Andre Gide : Paludes. Prometeu rău înlănțuit, lei 3,00 Lucrările le puteți găsi la toate librăriile din județele Iași și Vaslui. De asemenea, le puteți primi la domiciliu, contra ramburs, prin secția : Cartea prin poștă, str. Moara de foc nr. 4, Iași. J l ! ÎNTREPRINDEREA DE MORĂRIT j ȘI PANIFICAȚIE ! BÎRLAD angajează imediat: — un jurisconsult — un electrician — doi gestionari (soțsoție) pentru secția de panificație Vaslui. Relații suplimentare la sediul unității din municiipiul Bîrlad. I_____________Ji i! ÎNTREPRINDEREA I ECONOMICĂ DE INDUSTRIE LOCALA HUȘI angajează imediat : gestionar produse fin între — tehnician C.T.C., în ț I ramura metal. ( ) Cererile se depun la sediul întreprinderii, strada J . A.I. Guza nr. 99 Huși, tellefon 549 sau 129. / Pierderi PIERDUT legitimația eliberată de Fabrica de confecții Vaslui, pe numele Cîmpanu V. Constantin. O declar nulă: PIERDUT legitimația eliberată de Fabrica de confecții Vaslui, pe numele Donose Maria. O declar nulă. r TRUSTUL DE MECANIZARE BUCUREȘTI STAȚIA DE UTILAJE GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ din municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej str. Progresului nr. 7, telefon 2016, județul Bacău ANGAJEAZĂ: — un topometru cu studii medii sau superioare. Se asigură apartament la bloc. — excavatoriști și buldozeriști pentru secțiile Iași, Suceava, Săvinești, Bacău, Roman, Vaslui, Bîrlad, Gh. Gh. Dej. Salarizarea conf. H.C.M. 914/1968 la regim de lucru prelungit de 10 ore/zi. Se asigură cazare și masă contra cost, se beneficiază de spor de șantier. COMBIRIATUL LIDERIRGIO GALATI . Recrutează imediat muncitori necalificați, avînd vîrsta între 18-40 ani, cu sau fără stagiul militar satisfăcut pentru a fi calificați astfel: 1. CURSURI DE SPECIALIZARE POSTLICEALA (H.C.M. 750) în meseriile: — electrician — laminator (absolvenții vor lucra la controlul calității produselor). Se primesc absolvenți de liceu teoretic. 2. CURSURI DE CALIFICARE GRADUL I (H.C.M. 2105) în meseriile: — lăcătuș sudor — strungar — mașinist — turnător fontă — manevrant acare primesc candidați indiferent de nivelul studiilor de cultură generală absolvite. Se asigură toate condițiile prevăzute de lege. Informații suplimentare la serv. învățămînt C.S.G., telefon 18300, interior 231. = Laboratorul pentru protecția plantelor Vaslui Aduce la cunoștința populației să nu consume fructe din livezile C.A.P. în perioada cînd se aplică stropiri cu diferite substanțe toxice. Atenție mare se va da supravegherii copiilor. Nu se vor folosi în combaterea muștelor, puricilor, ploșnițelor și altor gîndaci din locuințe, produsele întrebuințate în tratamentele chimice la culturile de cîmp, legume, pomi, vii etc. Nerespectarea acestor indicații duce la grave intoxicații. VITICULTORI! Ploile din această săptămină au produs condițiile favorabile pentru atacul de mană la vița de vie In scopul protejării producției de struguri se va executa stropitul viilor cu zeamă bordeleză. Concentrația soluției va fi 750 gr. sulfat de cupru la 100 t. apă și var-pastă, pînă la neutralizare, iar pentru aderența soluției la frunze și ciorchini se va adăuga cite 150 graracet la fiecare 100 litri soluție. Pentru combaterea concomitentă a manei și putregaiului cenușiu se vor folosi produsele Captan (Orthocid) în concentrație de 0,2 la sută sau Dethane M-45 în concentrație de 0,2—0,3 la sută. Se vor stropi bine ciorchinii și spatele frunzelor, fără a se scurge șiroaie de pe frunze. Eficacitatea stropitului depinde și de starea lucrărilor din vie, trebuind să se execute neapărat legatul lăstarilor și prășitul viilor. Se recomandă să se execute stropitul rîndurilor pe o parte în întreaga vie și apoi să se efectueze stropitul și pe a doua parte a rîndului. 3 : !s