Ziarul de Sibiu, august 2004 (Anul 2, nr. 39-43)

2004-08-02 / nr. 39

Pagina 2 - ANCHETĂ ZIARUL de Sibiu săptămâna 2 - 8 august 2004 S Paul BARBU pagă și bătaie. Sunt lucrurile care se cer și care se dau în Piața Obor. Comercianții veniți 9 99 din toată țara trebuie să dea șpagă la intrare, șpagă să nu primească amenzi și șpagă să fie lăsați să vândă în pace. Dacă taxa de protecție nu este achitată gardienilor publici sau personalului pieței, oamenii sunt pur și simplu bătuți. Vasile Marcu este ultima victimă. Gardianul Ioan Macrea a fost „călăul". Nu știm câte victime și câți bătăuși au fost înainte de acest caz. Gardienii spun că a fost unul de mult timp. Pielarii zic că au fost multe și unele chiar recente. Dumneavoastră pe cine credeți? 9 Se întâmplă de multe ori când ne plimbăm prin locurile publice să simțim o senzație de protecție, datorită oamenilor în uniformă care veghează pentru ca legea să nu fie încălcată. Dar ce se întâmplă când chiar aceste persoane care ar trebui, să ne ofere protecție, sunt cele care încalcă legea aplicând neregulile chiar asupra noastră? Cazul în care a fost implicat gardianul public Ioan Macrea nu este atât de rușinos pe cât este de ieșit din comun. Faptul că a fost acuzat de agresiune fizică în timpul serviciului, nu mai miră pe nimeni în ziua de azi, pentru că de multe ori s-a întâmplat ca un om care abuzează de funcție să fie luat în colimator de cei din presă și mai apoi să fie judecat de societate, dar fâră nici un impact major asupra sa. Bătut în ghereta gardienilor în momentul în care redactorii ZIARULUI se pregăteau să plece din Obor l-au văzut pe gardianul public in cauză deplasându-se la locul unde avea să înceapă conflictul, în drum spre locul faptei acesta anunța deja o posibilă altercație. Ajunși la locul faptei, redactorii au fost martorii unei adevărate certe între doi gardieni și mai mulți vânzători. Mai târziu, am aflat că Vasile Marcu, vânzător de cereale, îl acuză pe Ioan Macrea că l- a bătut în ghereta gardienilor. Privindu-l pe Vasile Marcu se putea observa ca acesta nu se simțea bine. Respira foarte greu, se ținea cu mâinile de coaste și de spate, pielea gâtului îi era roșie și tremura din toate oasele. Totul a pornit de la o ceartă la care au participat comercianții Maria Căldararu și Constantin Ispas, pe de-o parte și gardienii publici Ioan Macrea și Lidia Ignat, pe de altă parte. Toți cei care îi acuzau pe aceștia doi de abuz în serviciu s-au strâns lângă Vasile Marcu pentru a face un front comun împotriva oficialilor. Văzând că spiritele se încing, iar ei nu mai pot face față situației, gardienii publici au chemat prin stație ajutoare. „A venit la mașină și a cerut actele pentru comercializare. I-am spus că le are altcineva. La care el ne-a zis: «Ce, eu stau după el?» Apoi ne-a spus și mie și lui Vasile să mergem cu el. Eu nu am vrut să merg, că știam că o să ne bată, dar Vasile nu a știut”, a povestit Maria Căldăraru. Bătutul. Vasile Marcu întărește cele spuse de femeie. „I-am zis că am buletinul la schimbat la Caracal și gardianul s-a răsuit la mine: «Păi de ce nu ai actele la tine? Spune cum te cheamă! Hai cu mine să dăm telefon să vedem dacă este adevărat». M-a dus acolo unde stau ei și m-a băgat într-o cămăruță din aia mică. A intrat și el și a stins becul. M-a luat de gât și de o mână și m-a împins pe fotoliu. Prima oară m-a lovit în coaste și am căzut jos. Apoi mi-a dat doi pumni în spate. Primul m-a durut foarte tare, la al doilea, după ce m-a lovit nu am mai simțit nimic. M-a băgat cu capul în fotoliu și a încercat să mă lovească și cu picioarele dar nu prea avea loc așa ca nu m-a lovit tare, după care a încercat să ia bastonul de la fata gardian cu care era, dar aceasta nu i l-a dat. Și atunci a strigat la o alta: «Adu mă ranga aia să-l omor pe împuțitul asta». Fetele au închis ușa și n-au vrut să-i dea ranga. M-a prins de gât și mi-a dat o palmă peste față zicându-mi: «Să-mi zici de acum sărut mâna. Te rog frumos domnul gardian să mă ierți!» Că el e șeful gardienilor din târgul Sibiului. A ieșit afară. El a plecat, am plecat și eu la mașină”, a povestit pe scurt evenimentele, olteanul. Ciripitorii” sunt dați afară Toți cei care au vorbit cu noi au vrut să rămână sub anonimat. De frică să nu fie dați afară din piață. Olteanul bătut în piață a reușit să-și scoată certificatul medico-legal după îndelungi insistențe. în prima zi s-a refuzat consultația, motivându-se că era trecut de ora 11 și nu mai era nimeni. A doua zi, a mers de la ora 9, dar a fost trimis înapoi, spunându-i-se să vină la 11.30. Ajunși la 11.30, medicul legist a încercat să îi expedieze cu aceeași scuză: e trecut de ora 11. La insistențele reporterilor ZIARULUI, Vasile Marcu a fost primit pentru examinare. în urma analizei, doctorul i-a scris în certificatul medico-legal că are nevoie de 4-5 zile de îngrijiri medicale. Chiar și așa, unul din comercianții care au vorbit cu reporterii ZIARULUI a trebuit să plece acasă cu marfa cu tot, pentru că a fost zărit când a povestit cu ziariștii. „De câte ori veneam în piață, întotdeauna lua bani de la toți vâlcenii. Toți dădeau câte o sută de mii”, a povestit unul din vânzătorii din Obor. „Ne cere bani în fiecare marți și vineri, câte o sută”, a confirmat altul. Constantin Ispas, olteanul al cărui angajat a fost bătut povestește și el. „De la toți iau mită. I-am dat odată 50.000 lei și nu i-a luat zicându-mi: «îmi bag Județul SIBIU Localitatea: .SIBIU Taxat 204.000 lei Chit. „reraiss— CERTIFICAT MEDICO-LEGAL Subsemnatul Dr. legist, examinând la data de _Silviu îâoxter , în calitate de medic visus. v. județul.. ____. de _Jrr.. ani. domiciliatța Ji I localitatea _ ~Xibiotu _ , str. __________ Inr. . posesorul Buletinului (Cărții) ce identitate seria Lipiiă- stâng ,care susține că la date de 27.o?.ijov a fost victima unei agresiuni. . I am constatat că:Prezenta: în regiunea scapularâ stângă corespunzător reliefului marginiile tarele a omoplatului 1/3 medie discretă tuiefiere echinoticä cu tegument violaceu albăstrui pe o zonă de 7/6 Intreacapuler atanga , pe linia acapulara echimo violacee cu tentă roșie și aspect de țesătură mai primară de 3/2 cay făcută lovituri cu corpuri contondente in .hipocondrul drept și durere la acest nivel făra rnsemne de leziune la tegument la data examinării. | j^GNCNDZN î 1« Numitul Marcu Verile prezintă iesziuni traumatice , card s-au putut produce prin iltovire cu sau de corpuri dure*. .?. Leziunile pot data din ?./ iulie 2oc* și íneoenita 4 5, ( patru- cinci ) zile îngrijiri medii nedefar ®» 2008 cu survin complicații  Adu ranga să-l omor pe împuțit” Bătut că nu avea buletinul la el Vasile Marcu a venit din Caracal sa vanda grâne în Oborul sibiart tati^sapitara^Serviciul Medico-Legal Județean I: 26<* Luna: Ziua: 28