Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1933 (Anul 37, nr. 1-52)

1933-01-03 / nr. 1

ECLIP DIN 1933 Preziceri freamna o glorie, o Pe timpul unei eclipse totale observate din Spania, mulţimea strânsă în jurul astronomilor a isbucnit în urale, strigând: „Trăiască astronomii“ în clipa când discul Soarelui a început să se ştirbească la momentul prezis . Prezicerea eclipselor a fost intormândrie dar şi o "fie a astronomilor. tichitate, la chinezi, a existat urât de a ucide pe cercetător când se producea o eclipă fie prevăzută de ei. O palpită cu sânge din cronicile povesteşte cu un calm şi o citate excelentă, soarta tragică anomilor Hi şi ’io.Aceştia fură siliţi să-şi plece capul sub securea călăului pentru o eclipsă totală de soare neprezisă de ei Câtă groază trebuiau să inspire e°stronomilor ~cu ironomice saciimv. ză şi astronomii nu O p «vesteşte că un astronom ameşi-a instalat de şapte ori instru-Mult tumo român, d. N. Donici, caie ... specialitate frumoasă din cercetarea Soarelui. D. N. Donici a întreprins călătorii în Spania, Sumatra, în Cambodge, în Portugalia şi în Crimeea, unde a observat eclipse de Soare în condiţiuni aproape întotdeauna excelente. D. Donici a mai făcut o călătorie în Egiptul de sus, unde a observat trecerea lui Mercur pe discul Soarelui şi o ascensiune pe Mont Blanc pentru cercetarea atmosferă solare. De un interes mai mediocru sunt eclipsele inelare de Soare, care producându-se atunci când Luna e la o distanţă ceva mai mare, de Pământ, nu pot asunde complect Soarele. In anul curent se vor produce numai două eclipse inelare, dintre care una se va observa ca eclipsă parţială din România. Prima eclipsă se va produce la 24 februarie şi se va observa din Africa, Oceanul Atlantic şi America de Sud, iar a doua se va produce la 21 August şi se va observa ca ineară din Australia şi Asia. Din România, eclipsa inelară se va observa ca eclipsă parţială. Aceasta e singura eclipsă de soare pe care o vom putea observa în 1933, căci eclipsa din Februarie nu se va vedea din nici o ţară a Europei. Cu privire la eclipsele de lună, anul 1935 se vestește ca foarte sărac : nu se va observa nici una. Vadim Vladâkin Un procedeu simplu pentru fotografierea Soarelui produce o eclipsă totală de Soare.