Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1933 (Anul 37, nr. 1-52)

1933-01-03 / nr. 1

ŞI AL CĂLĂTORIILOR Camera operatorilor radiofonici în ministerul marinei din Ottawa. Zeci de aparate Morse ţăcănesc necontenit ; zeci de operatori ascultă atenţi numai la aparatul lor ţăcăniturile care vestesc în acest glas al metaleluna Iunie 1931 şi creşterea producţiunei aurului dela 120 kgr. anual la 360 kgr. anual, iar extracţia a crescut dela 60 până la 85%. Această mină are instalaţiuni de aer comprimat, ascensor modern şi pompe pentru epuizarea apelor. 2. Mina „Valea Roşie", la 2 km. de-oparte de oraş, produce aur şi argint; aurul se găseşte în mare parte sub forma nativă. Mina produce 120 kgr. anual. 3. Exploatarea minelor,,Băiuţ-Făratic“ la 50 km. depărtare de Baia, produce aur şi argint. Mina Băiuţ, din cauza slabului conţinut a încetat în 1931, iar personalul minier a trecut la mina Văratec; această mină dă 13 grame la tonă, iar în urma instalaţiilor moderne va lucra 70 tone pe zi. Ea produce 200 kgr. aur anual, faţă de 40 kgr. anual ce da în anii trecuţi. 4. Mina „Capnic" situată la 20 km. de Baia-Mare, produce aur, argint, zinc, plumb şi cupru. 5. Uzinele de la Fireza-de-jos, situate la 6 km. de Baia-Mare, îndeplinesc acest rol pentru întregul minereu metalifer din România. Uzinele cuprind o instalaţie modernă. Au cinci cuptoare „Pilz" pentru topirea minereurilor. O instalaţie modernă pentru desorgintarea plumbului a fost pusă în funcţiune, obţinând plumbul cel mai curat de 99, 98%. Cuptoarele pentru fabricarea litargei, adică smalţ de plumb, funcţionează şi ele. Capacitatea de lucru a uzinelor a crescut azi de la 5000 tone pe an la 20 mii tone anual. Baia-Mare are o populaţiune de 14.400 de locuitori. Em. Elefterescu lor întâmplările nordului şi sudului. Un operator special, într’un colţ, scrie la maşină ceea ce-i comandă o voce necunoscută care iese dintr’un vorbitor aşezat pe masă în faţa sa. Operatorul nostru rosteşte şi el ceva la microfon. Se ridică apoi din faţa maşinii de scris, se duce la telefon şi chiamă pe doctorul F. S. Parney. Obţine legătura şi repetă doctorului mesajul radiofonic primit cu o clipă înainte de la staţiunea Cape Hope, din sudul strâmtoarei Hudson, la 3000 de kilometri de Ottawa, dincolo de pustiul de zăpadă, dincolo de lacurile îngheţate. Mesajul cerea o consultaţie medicală pentru o fetiţă de Eschimos, mare numai de doi ani, a cărei temperatură ridicată producea îngrijorări. Micuţa se mai plângea şi de o durere în partea stângă a abdomenului. Doctorul dădu sfatul lui prin tron. Operatorul notă în carnet: pilul nu trebuia să mănânce cut zile decât lichide. Operatorul sdreptă din nou spre masa sa şi trimise sfatul doctorului. Cinci zile după aceasta, doct' Parney este informat că fetiţa sete din nou bine. UL Daţi-ne acum permisiunea să vă prezentăm pe acest medic care tămădueşte bolnavii de la 3000 de kilometri. Doctorul Parney ocupă slujba oficială de „medic la distanţă“ al Canadei. Niciunul din bolnavii săi nu se găseşte mai aproape de 2000 de kilometri. Niciunul din bolnavii săi nu este consultat altfel şi nu primeşte reţeta altfel decât prin radio. Simptomele boalelor îi sosesc prin aer Reţetele sale şi sfaturile lămurite, pleacă tot prin aer. Grandioasă este această operă de ajutorare a oamenilor între ei! Gândiţi-vă numai la vânătorul care s’a rănit căzând într’o cursă acoperită de zăpadă şi care vedea cum rana-i în loc să se tămăduiască, se agrava din ce în ce mai repede. Sleit de puteri, de-abia capabil să mâne câinii, bătu într-o noapte la uşa postului de radio din Cape Hope, după ce străbătuse 100 de kilometri pe un ger care crăpa pietrele. Operatorul de radio, priceput şi experimentat, i-a dat primele îngrijiri şi a telegrafiat imediat doctorului. Medicul n’a putut face altceva decât să recomande prin radio o mică intervenţie chirurgicală pe care operatorul din Cape Hope a executat-o perfect. Vânătorul a cazul lui a fost reiaţitaţi un altul. Iarna trecută, o că intră în legătură cu dio Resolution a gi an, dela intrarea str Corabia cerea o consul din mateloţii ei, în timpul unei furtu Resolution chemă Doi clienţi ai doctorului Parney Pentru mesaj Cine n’ar dori să-şi fie ascunsă care să-i ce un vizitator nepoftit ^ ... în cutare sau cutare colţ al locuinţei? Dispozitivul pe care-l dăm mai jos se poate fixa foarte bine sub un covor sau