Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1946 (Anul 60, nr. 1-34)

1946-01-15 / nr. 1

INTRE AMATORI Cu teceperea din acest mimiăr, articolele „Intre Amatori“ vor suferi importante schimbări — spre binele lar. Ca și până acum, oricine va putea colabora , oricare dintre cetitori. Se vor trimite comunicări scurte asupra realizărilor de chimie experimentală ; preferăm lucruri originale, experienţe interesante, care nu au mai văzut lumina tiparului, variante la experienţe dumescute. In fiecare articol mare, „Intre Amatori“ se prevede ca premiu un volum de ştiinţă; el va fi acordat — nu prin tragere la sorţi, ca până acum — ci celui mai bun articolaş (prin originalitate, muncă). In următorul articol „Intre Amatori“ se va publica şi fotografia chimistului amator premiat. Toţi colaboratorii sunt rugaţi să ne trimită fotografiile lor; acestea ne vor servi şi pentru alcătuirealegitimaţiilor de „colaboratori“ care le vor fi trimise şi asupra cărora vor apare în curând mai multe amănunte. In numărul de faţă, pentru merite evidente, a fost premiat d. Grigorescu Emanoil, din Bucureşti. Volumul îi stă la dispoziţie la redacţie, de unde este rugat să şi-l ridice. De asemena, este rugat să ne trimită o fotografie, care va fi publicatăîn timpul cel mai soart. Toate trimiterile se fac la redacţie, menţionând „pentru laborator“. Publicăm în cadrul acestor articole orice anunţuri, de natură chimică, în mod cu totul gratuit. CITITORII NE SCRIU I. D. Bucur Romulus e rugat a-şi trimite adresa d-Lui Vlad Tiberiul, corn. Porumbacu de Jos, jud. Făgăraş. 2. Ofer pentru cumpărătorii serioşi un microscop junior marca Zeiss-Lamara, cu 6 lentile, mărire 500. Preţul lei 40.000. Amatorul să-mi scriepe adresa Adrian Sărini, str. Mărăşeşti 13, Lugoj. 3. Asociaţia „Alblina“, str. Hagi-Ghiţă 11 bis, Bucureşti, doreşte să intre în legătură cuchimiştii, fizicienii şi radiofoniştii amatori diin localitate sau din provincie, fi dre sa de mai sus ’o o "•'şedinţele asociaţiei, d. Cociaşu Corneliu. 4. Pentru d. Dumitru Mihail, Buncoviţa - Tulcea. — Experimentând coloranţii dv. din nr. 37, am descoperit un colorant violet mai puternic decât D. M. G, preparat din alizarină şi hidrat de sodiu; nu ştiu dacă ,e cunoscut sau ce proprietăţi are. Mă interesează lucrările dv. şi vă rog să continuaţi a public’« în revista. Lab. Protun. tc. Vodă). Bucureşti. (N. Red. : E bine cunoscută proprietatea alizar'nei de a da culori roşuviolete cu alcalinele. Cu varul, dă coloraţii albastre. Soluţiile alcoolice de alizarină sunt preferate în aceste experienţe). 5. Lab. am. „Proton“ (calea Rahovei 139) roagă pe domnii chimiști amatori cam cu metal și vor să cedeze câteva grame, să comunice direct sau prin (Urmează in pag. 10) Fig. 1. Determinarea punctului de topire, după metoda descrisă de d. Grigorescu. Generator de gaze al d-lui C. G. Micul Chimist M PRIMII I NMSIOPIAT Renunţând la premiile obţinute până acum, d. Sebastian N. Apostolache, (Teleajen), propune ca ele să constitue un premiu-surpriză pentru cel mai metuos şi mai original chimist amator, după un an de activitate depusă în coloanele ,Laboratorului” de la 1 Ianuarie 1945, până la 1 Decembrie 1945. Premiul acesta „unic’’ constă din: 1 volum „Minuni în eprubetă”, 1 vol. ..Peisagiul românesc’’ şi 1 voli„Ce ştim?”, valoare totală, aproximativ 3000 lei. Greutatea cea mai mare a fost de a găsi câştigătorul: la început, ne-am gândit chiar la propunătorul premiului — dar aceasta desigur că nu fusese în intenţia d-sale aşa încât, cu regret, l-am eliminat ca „hors concours“. Până la urmă, am hotărât ca premiul să fie atribuit d-lui Emanoil Grigorescu (rugat să-l ridice de la redacţie). D-sa a avut 10 contribuţii în această perioadă de timp, toate interesante. Concurenţii serioşi la acest premiu au fost d-nii Edouard Weiser (Timişoara) şi d. Cociaşu Corneliu (Loco) şi puţin a lipsit ca premiul să fieacordat acestor chimişti amatori. Felicitări premiatului! 1. D-lui Popescu Romeo, , Loco, ,Cinabrul“ va apare. 2. D-luiIon Ooance, — Giurgiu. Penicilina, deocamdată nu se fabrică la noi în ţară şi nici nu se poate procura, oficial, decât prin intermediul misiunii americane, în cazuri cu totul excepţionale. Pe sub mână, costul ei este enorm (o fiolă sute de mii de lei) şi nu avem garanţia că este eficace (dacă e mai veche de 3 luni, acţiunea ei e nulă).