Zimbrul, 1855 (Anul 3, nr. 1-279)

1855-09-21 / nr. 199

Părnatul ese în toate vilele afară de Dauminici ini serbători mari. Abonașientul Ce face in Iași la Lărăriea Noi in cinuturi la Komicione și în București la Libretul G.Loanidi. V.- Iașii, Mercuri 21 Septemvrie. 1855. Prețul neanu este 111 lo pe 6 luni 60 pentru unu răndu de inștiințeni este 30 parale F foiletonul Zimbrului o coală îndhesă în toată Duminica și se împarte Lunea MOLDOVA. Din Josetq, de Moldova N. 74 estragemu următorul articul atingătoriu de tragerea din veniturile Monastirilor închinate Locurilor din Giosu în folosul fiscului. Cu această ocazie în cunoștiințămu că în curăndu vom publica în Foiletonul nostru o prescurtare istorică despre această cauză, spre a se cunoaște cu deplinătate drepturile ce are țara asupra acestor moșii care ar trebui să facă parte din dominiile statului, a cărora venituri să se poată întrebuința în fapte plăcute lui Dumnezeu și oamenilor, iară nu ca pănă acum dăndu motivu îndemănătoriu la mai multe abuzuri și fapte scandaloase, abătute cu totul de la moralulu Evangeliei. „După hotărirea Sfatului Cărmuitoriu întărită de Prea A. DOMN ține temeiul legiuirei votată de Obștescul Divanu, în sesiea anului curentu, urmănd a ce sigurind din veniturile Monastirilor încinate lovurilor din Gosu, doue treimi, din care una are a se trage în folosul fiscului pămăntescu și alta ce are a rămăne în țară, care să servească la întreținerea locașurilor Sănteni a Clerului 40p. Departamentul Finanțelor, potrivitu impărtășirei ce au priimitu de la Secretariatul de Stat, pe de o parte au făcut cunoscut prin administrațiile ținutale, tuturor pose CSusorilor de moșii, de a pupatu banii, în conta viitoruluiu al Co. Dimitrie, Egumenilor sau cărmuitorilor acestora averi, iar pe de alta, au cerutu lămurire de la Departamentul Cultrelui despre veniturile ce au acele Monaspri din avarete, locuri cu bezmene si altele de la care priimindusă o asemene, ce vede că singur numai acele venituri se știe la 197,548 lei. Acum, Departamentul Finanțelor, prin organul Presei, publică spre cunoștința tuturor închiriitorilor acelor acarete, și a bezmănarilor, ca să pu sloboadă anticipat că știurile viitoare a Do. Dimitrie, anul curent, căci la din contra urmare, vor fi respunzători cătră Ocărmuire cu numărarea acelor doue treimi, fără a li se lua în privire vreo întimpinare.” Amănunțimi despre lupta căderei Sevastopolei. (închiere) ritu de o învălitură deasă de guta-percapelui acesta respundea într'o prăvălie enormă aflătoare sub Pedan mișcăriea despun sapioruminaru ce cerceta bateriile, întării, în drumu, unu odgon destul de grosu pre care'l tăie cu o lovitură de secure, după ce au dat de fire ofițerilor de acestu instrumentu pe obicinuitu. Cu toții au alergatu, și după ce s'au făcutu adeverire, s'au văzutu că odgonul acesta nu era altă ceva de căt unu grosu tel de metal abope-