Ziua, septembrie 2004 (Anul 11, nr. 3108-3133)

2004-09-21 / nr. 3125

B||CULTuRă . ■■EjJUlJ marți 21 septembrie 2004 | Peisagisti la Cotroceni C ea de-a treia ediție a atelierului de creație plastică „Pictori peisagiști în grădina Palatului Cotroceni“ a început ieri, la Muzeul Național Cotroceni, urmând să se încheie pe 26 septembrie. Tematica acestei ediții a atelierului, care are la bază un program de susținere a artelor și artiștilor contemporani, este orientată în exclusivitate pe creația plastică inspirată de parcul Palatului Cotroceni. Printre pictorii participanți se numără Ileana Nicodim, Mariana Macri, Silvia Bejan, Dan Constantinescu, Bogdan Pietriș, Simion Zamșa și Doru Ulian Vasilescu. Lucrările realizate în cadrul acestui atelier vor face obiectul unei expoziții. (DJM.) Muzeul și Internetul 9 C LMEC - Institutul de Memorie Culturală organizează, la Bușteni, până pe 26 septembrie, cursul internațional de vară „Museum and the Internet; Presenting Cultural Heritage Resources on-line - Muzeul și Internetul, prezentarea resurselor de patrimoniu cultural on-line“. Cursul se adresează în special muzeografilor, directorilor de muzee, arheologilor și altor specialiști de patrimoniu interesați din Europa Centrală și Est-Centrală, care au cunoștințe de utilizare a calculatorului și de limba engleză. Cursul este interdisciplinar și transnațional. Prelegerile și demonstrațiile sunt însoțite de ateliere practice, la curs participând 35 de specialiști din România și din Bulgaria, Croația, Grecia, Finlanda, Italia, Israel, Norvegia. (DIM.) Geografie sacră în Egipt Asociația culturală „Noua Acropolă“ organizează astăzi, de la orele 18.30, la Muzeul Municipiului București, conferința „Gerografia sacră în Egiptul Antic“. Conferința va fi susținută de Adrian Tudose. Egiptul Antic este un inepuizabil punct de atracție pentru mii de cercetători și pentru milioane de turiști, rămânând întotdeauna interesant și enigmatic. Prin geografia sacră a Egiptului Antic se înțelege concepția culturală potrivit căreia toate aspectele vieții trebuie să includă atât partea sacră, cât și pe cea profană, un sens profund și transcendent pe de o parte și, pe de altă parte, o utilitate practică. (DIM.) Cinci ani cu „tradiție“ Emisiunea „Tradițiile românilor“, transmisă de Prima TV, a împlinit cinci ani. Realizată de Valeria Arnăutu și produsă de o echipă de specialiști, emisiunea aduce în atenția telespectatorilor folclorul românesc, tradițiile și obiceiurile străvechi, portul și cântecul autentic. Emisunea cuprinde și rubricile „Debut“ și „Tinere talente“, fiind și o rampă de lansare pentru tinerele talente. Din sumarul emisiunii, telespectatorii pot afla detalii depre manifestările internaționale de folclor, sărbătorile din calendarul popular și diferite obiceiuri practicate cu prilejul acestor sărbători. (D.LM.) „Numai împreună“ la Radio Discurile „Numai împreună“ (Together, Forever) - Mircea Romcescu și Olimpia Panciu și „Chemarea dragostei“ - Marius Țeicu vor fi lansate astăzi, de la orele 12.00, la Centrul de Presă al Societății Române de Radiodifuziune. Cele două producții muzicale, apărute la Editura „Casa Radio“, vor fi prezentate de criticii muzicali Daniela Caraman Fotea și Grigore Constantinescu. înregistrările de pe primul disc acoperă o multitudine de genuri muzicale, în timp ce al doilea CD cuprinde o selecție de 20 de șlagăre ale cunoscutului compozitor. (DIM.) Artă pentru artiști Galeria „Artis“ găzduiește, până pe 29 deptembrie, o expoziție de artă plastică, cu lucrări semnate de plasticieni consacrați. Cu aceste lucrări, Uniunea Artiștilor Plastici va organiza o Licitație de artă în scopuri umanitare, în vederea obținerii de fonduri de ajutor pentru artiștii plastici cu probleme de sănătate. (D.IM.) Ce citeau românii acum 68 de ani? ZIUA n rubrică realizată de CARMEN GHERGHEI Cum se poate mări circulația fiduciară a BUCUREȘTI, în cercurile economice se comentează foarte mult articolul publicat de domnul Aristide Blanck în ziarul „Universul“. în acest articol d-l Aristide Blanck propune ca să se preschimbe banii aflați în circulație. Pentru jumătate din bani să se dea monedă nouă iar pentru cealaltă jumătate efecte de stat în felul acesta se va pune din nou în circulație jumătate din averea particulară lichidă. D-l V. Madgearu va ridica acastă chestiune în delegația economică a partidului național - țărănesc spre a putea vedea dacă partidul și-ar putea însuși această propunere. ZIUA, 21 septembrie 1936 GDS la un pas de evacuare Prima asociație neguvernamentală din România postdecembristă acuză Guvernul de tergiversarea intenționată a contractului spațiului locativ Grupul pentru Dialog Social (GDS) și revista 22 i-au trimis o scrisoare deschisă premierului Adrian Năstase, în care arată că se află în pericolul de a avea activitatea blocată, ca urmare a tergiversărilor Ministerului Culturii și Cultelor și Guvernului de a regla contractul de închiriere pentru sediul din Calea Victoriei, 120. „După cum am menționat în memoriile adresate Guvernului și Ministerului Culturii (din 7.04.2003,16.11.2003,26.03.2004, 25.05.2004), contractul de închiriere pentru imobilul din Calea Victoriei nr. 120 a expirat de peste un an și jumătate, iar proprietarul, MCC, nu l-a reînnoit. Mai mult, am fost informați că în curând spațiul, patrimoniu național, va fi închiriat prin licitație publică, cu alte cuvinte, aceluia care va plăti mai mult. Ar fi fost probabil mai simplu să fim evacuați efectiv, deoarece mijloacele materiale extrem de modeste ale GDS nu i-ar permite să concureze la o asemenea licitație, pentru un imobil situat în centrul Bucureștiului. Oricât ar părea unora de surprinzător, există în România și oameni, și asociații care nu și-au preschimbat capitalul de notorietate în capital financiar. Am fi putut proceda astfel și transforma, de pildă, sediul GDS într-un cazino sau într-o casă de mode. Am preferat însă să-l utilizăm pentru activități civice și culturale, iar cele economice să fie de asemenea conforme cu statutul și principiile noastre. (...). Lipsa unei decizii la nivelul Guvernului poate duce la blocarea activității unei organizații neguvernamentale în condițiile în care Guvernul a promis susținerea acestui sector al societății“, se arată în scrisoarea deschisă semnată de Radu Filipescu, președintele Consiliului de Administrație al GDS, remisă în cursul zilei de ieri la redacție. Regia Autonomă de Administrare a Protocolului și Patrimoniului de Stat nu a avut încă o reacție oficială. (D.LM.) Andrei Oișteanu și Radu Filipescu, directorul și președintele CA al CDS Nici să plece, nici să vină alții .Nu cunosc exact conținutul scrisorii deschise trimise de GDS. La licitație nu participă nimeni care să vrea să facă un cazino sau o casă de modă acolo. Treaba treaba e mult mai simplă și mult mai curioasă, dacă îmi permit să spun așa. GDS are un contract de închirie încă din ‘90, iar imobilul aparține Muzeului Satului. Acum un an și jumătate, contractul a expirat iar Muzeul a solicitat, potrivit noilor reglementări în vigoare, să se plătească o chirie, pentru că GDS nu a plătit nciodată nici o chirie. în plus, o serie de servicii stabilite cu Muzeul Satului, se pare, conform conducerii acestui muzeu, că nu au fost săvârșite. Muzeul Satului a continuat să negocieze un act adițional, dar nu s-a pus problema să plece GDS- ul, nici să vină alții. în plus, GDSul a subînchiriat destul de mult acolo, fără să ceară vreo aprobare. Singura soluție, potrivit legii, e ca acea închiriere să trecă prin licitație. Altfel legal nu se poate. GDS ar putea primi în folosință clădirea, dacă ar fi o societate de utilitate publică, întâmplător, în săptămâna aceasta. Guvernul tocmai are pe ordinea de zi proiectul de declarare de utilitate publică a GDS-ului. Apoi pot și să primească o clădire în administrație. Una e să fii de ultilitate publică și alta e să nu ai un contract, în continuare, ceea ce era treaba lor. Faptul că a atoritate urmărește să aplice legea și ca ea să fie respectată nu e tocmai un lucru rău“, ne-a declarat Ioan Hidegcuti, secretarul general al Ministerului Culturii și Cultelor. Un romancier britanic la București , Jonathan Coe: „Nu e niciodată bine când ți se pun, ca scriitor, limite, dar cred că abia astfel mi-am dat seama ce înseamnă să fii liber“ Scriitor britanic al valului care a readus literatura engleză, în anii ‘90, în siajul schimbărilor socio-politice (după reformele culturale ale lui Margaret Thacher, care au lăsat domeniul artistic aproape fără sprijin de stat), lui Jonathan Coe i-au apărut până acum două cărți în românește - „Casa somnului“ și „Clubul putregaiurilor“, amândouă la Polirom și amândouă de mare succes. Cu două săptămâni înainte, la Londra a apărut continuarea „Clubului...“, „Cercul închis“, care va fi tradusă la noi, spun editorii, până în martie, anul viitor. Era de așteptat astfel ca la întâlnirea, organizată de editură la Librăria Cărturești, cu romancierul (invitat în România odată cu a treia ediție a Festivalului „Zile și nopți de literatură“) să vină mulți actuali sau viitori cititori, mereu în căutare de autografe. Nu toți acești amatori de Jonathan Coe știu însă că, pe lângă romanele sale de problematică socială, cu un fin nal pentru mentalitățile britanice ale generației părinților lui (căci Anglia anilor 60-70 e personajul central al cărților sale), el e și autorul unei monografii dedicate unui faimos scriitor „de nișă“ al primei jumătăți de secol XX - R.S. Johnson, și a două biografii de actori, Humphrey Bogart și James Stewart Jonathan Coe: „M-am apropiat de Johnson într-un moment al tinereții mele în care eram foarte atras de acel gen de literatura experimentală pe care-l practica el. Pe măsură ce aflam mai multe despre viața lui, documentându-mă pentru carte, mă simțeam din ce în ce mai legat de el. Am descoperit că semănăm foarte mult - provenim din același mediu, avem aceeași formație, aceeași ușoară predispoziție spre depresie. Poate eu am fost mai norocos, am găsit un mod de a mă elibera de obsesii, prin scris. E cumva ciudat, dar am început să cred într-un fel de prietenie cu B.S. Johnson, peste decenii, iar povestea vieții lui s-a scris cumva de la sine, și-a impus propria narație.“ Dacă a scrie despre Johnson a fost o chestiune de alegere personală, biografiile celor doi actori legendari au fost, de fapt, rezultatul unui compromis: „Am scris despre Bogart și Stewart pentru că aveam nevoie de bani. Mi-aș dori, într-un fel, să pot rescrie cărțile astea, așa cum simt. Nu e niciodată bine când ți se pun, ca scriitor, limite, dar cred că abia astfel mi-am dat seama ce înseamnă să fii liber în ceea ce pui în pagină (și în cum o faci).“ Iar acest „cum“ e esențial pentru un prozator ca Jonathan Coe. Unul din secretele structurii romanelor lui, atât de elaborate și originale în formă, stă chiar în afinitatea cu Johnson, de care însă, la vremea maturității, s-a emancipat Johnson m-a influențat mult, dar felul în care îmi scriu cărțile își are originea în experiența mea de cititor. Mă plictisesc foarte ușor, câteodată, când citesc, și caut ca cititorilor mei să nu li se întâmple asta. Nu e adevărat că există un singur fel de a spune o poveste, și cred că asta înțeleg acum prin experimentalism - să explorezi modurile în care acea poveste se poate întrupa în cuvânt în curgerea temporală tradițională, începând cu capitolul 1 și terminând cu capitolul 20, sau...“ Răspunsul îl poate afla cititorul din oricare din cărțile lui Jonathan Coe. (LP.) Săptămâna Pablo Neruda Institutul Cervantes din București va fi, mâine de la orele 18.00, gazda mesei rotunde cu tema „Centenarul Pablo Neruda“ din cadrul Săptămânii dedicate poetului de origine chiliană. La dezbatere organizată de către Ambasada Republicii Chile în colaborare cu Institutul Cervantes, Ministerul Culturii din Spania și Uniunea Scriitorilor din România vor participa E.S. Manuel Hinojosa Munoz, ambasadorul Republicii Chile la București, hispaniștii Andrei Ionescu, Ileana Scipione și Ioana Zlotescu. Săptămâna Neruda a început ieri și se va încheia vineri, iar în cadrul acesteia vor avea loc, zilnic de la orele 15.30 în sala de proiecții a Institutului Cervantes, vizionări de documentare, după următorul program: • azi - „La Sebastiana, Neruda en Valparaiso“, „Neruda en Santiago“ (1999), regia Manuel Basoalto, versiune originala • mâine - „Los galardonados: Pablo Neruda, Octavio Paz, Gabriel Garcia Marquez“ (1998), regia Manuela Gumudo Rivas, versiune în limba engleză • joi - „Yo soy Pablo Neruda: Visiones de Chile“ (1967), regia Harold Mantell, versiune originală •vineri - „Yo soy Pablo Neruda. Neruda en el corazon“ (1980), regia Harold Mantell, versiune originală. Joi. Institutul Cervantes mai organizează un eveniment, care se va deraia de această dată în Sala Galateca a Bibliotecii Centrale Universitare, dupăamiaza de la orele 18.00. Este vorba despre conferința susținută de jurnalistul spaniol Vicente Verde pe tema „Relațiilor amoroase în Spania: 1975-2005“. Parteneri media: ZIUA, Observator Cultural, 22, Radio București, Radio România Cultural, Online Gallery, LiterNet.ro. (LI.) Spectacole românești la Dublin Trei producții românești de teatru și una de dans participă la ediția de anul acesta a unuia dintre cele mai importante festivaluri independente de arte ale spectacolului - Dublin Fringe Festival, care se va încheia pe 10 octombrie. Teatrul Luni de la Green Hours va fi prezent în capitala irlandeză cu două spectacole bazate pe texte ale Liei Bugnar: „Aici nu se simte“ (regia Aexandru Dabija) și „Oase pentru Otto“. ț,Aici nu se simte“ se va juca între 4 și 9 octombrie, iar „Oase pentru Otto“, între 5 și 10 octombrie, ambele la Focus Theatre. In același loc se vor desfășura, între 5 și 9 octombrie, și reprezentațiile cu „Norocul îi ajută pe cei îndrăzneți“ de Franz Xaver Kroetz, o producție a Teatrului Act, în regia Gianinei Cărbunariu, prezentă și cu spectacolul-lectură „Stop the Tempo“. Totodată, „Paradis Serial“, un spectacol de dans contemporan realizat de Cosmin Manolescu în colaborare cu Eduard Gabia și Mircea Ghinea, va fi prezentat în 27 septembrie, la Project Space. (D.LM.) Biblioteci pe picior de a-și da cluhul Biblioteca Metropolitană București a mutat vara aceasta circa 200.000 de volume din colecția sa în niște barăci din Parcul Herăstrău, după ce a trebuit să retrocedeze proprietarilor trei spații din sectoarele 1 și 2, a declarat ieri directorul Florin Rotaru, iar până în decembrie, biblioteca va mai pierde două filiale, printre care și singura din Sectorul 2 care îndeplinește standardele Legii bibliotecilor în ceea ce privește suprafața minimă, numărul de bibliotecari și de unități bibliografice raportat la numărul de locuitori. „Condițiile din Herăstrău sunt total improprii. Nu e încălzire, nu e lumină... Cărțile sunt adăpostite, adică nu plouă peste ele - asta-i singura condiție, în rest, nu putem vorbi de condiții de păstrare“, a declarat Rotaru, citat de Mediafax. Biblioteca Metropolitană ar avea nevoie de două ori mai multe filiale decât are și de un spațiu de trei ori mai mare pentru a respecta legislația în vigoare, astfel că cea mai mare bibliotecă publică din România asigură accesul la lectură doar pentru 50% dintre bucureșteni. Directorul instituției califică situația drept „unică în Europa, de necomparat nici cu Belgradul sau Kosovo bombardat“. „Suntem singura țară din Europa unde mai există biblioteci încălzite cu lemne și fară grupuri sanitare“, a mai spus Rotaru. Din acele clădiri retrocedate proprietarilor, Biblioteca Metropolitană va trebui să evacueze alte 150.000 de volume. „Nu știu dacă mai avem loc în Herăstrău. Mai avem un depozit în Parcul Tineretului, dar și acelai plin. Soluția e să primim alte spații, dar... Am primit patru, însă nu sunt terminate. Sperăm ca anul viitor să avem fondurile să le definitivăm. E vorba de spații comerciale care au fost scoase la vânzare, nu au fost achiziționate și ne-au fost trecute nouă în administrație“, a precizat Rotaru. Una dintre filiale - „Grigore Moisil“ (Str. Nicolae Filipescu) - deține întregul fond de periodice și s-a aflat în topul filialelor cu cel mai mare număr de utilizatori noi înscriși în 2002. Situația Bibliotecii Metropilitane nu e o excepție în București cu puțin timp în urmă și Radiodifuziunea și-a desființat fondul bibliotecar, cărțile fiind depozitate în alte spații, improprii și fără acces public, iar o parte din inventarul Bibliotecii Naționale e scos de ani buni din circuitul de consultare, navigând între diferite depozite temporare și promisul nou sediu de pe Bd. Unirii. în ciuda dificultăților, Biblioteca Metropolitană a lansat ieri, la Casa Oamenilor de Știință, un CD consacrat împlinirii a 545 de ani de la atestarea documentară a orașului București - „București - Mărturii de identitate comunitară“ - și un supliment al revistei Biblioteca Bucureștilor dedicat lui Anton Pann. Lansările au făcut parte din programul „Toamna bucureșteană“, inițiat de Prefectură pentru a marca împlinirea a 545 de ani de la zapisul lui Vlad Țepeș emis din „cetatea Bucureștilor“. Acest program mai include Târgul de toamnă de la Muzeul Satului (care a avut loc între 17 și 19 septembrie), Târgul comunităților etnice din România (ce va include, între 22 și 24 octombrie, un festival al gastronomiei și unul al artelor) și Ziua Pitei (ce va fi sărbătorită în 26 octombrie, la Muzeul Țăranului Român). (I.P.) Arată-i ce înseamnă o inimă sănătoasă. Acum, prin Programul „Inimi pentru Inimi“ zeci de mii de bolnavi de inimă au o viață mai lungă și mai bună Programul „Inimi pentru Inimi“ face mai ușor accesul la tratamente cardiovasculare moderne. Mergi chiar acum la medic pentru a beneficia de tratamentul cardiologic necesar. penlr Meniți să trăiești mai mult, meniți să trăiești mai bine!. •V Intotine: 021 203 90 88 Nu lăsa drogurile să-ți conducă viața! Campanie inițiată de ZIUA și Radio România Actualități www.ziua.ro