Żołnierz Wolności, sierpień 1971 (XXII/179-204)

1971-08-05 / nr. 182

Harterze - miastu Kopernika WYKORZYSTANA i SZANSA «YP0WY, wielki plac budowy. Na pierwszym planie potężny spychacz wytycza trasę przyszłej drogi dojazdowej. Obok betoniarka wyrzuca z siebie raz po raz porcje betonu, które natychmiast trafiajg na drugie piętro świeżo wznoszonego budynku. Wokół tych maszyn uwijają się sami młodzi ludzie. Kto 1 co tutaj, buduje? Odpowiedzią na pytanie kto? — są mate, okrągłe plakietki na rękawach budowniczych: „Operacja 1001 — Frombork — Akcja Letnia 71 — ZHP“. Budowany obiekt — to szkolą podstawowa dla fromborskiej młodzieży. — Przyjechaliśmy tu z Gorzowa Wielkopolskiego. Jesteśmy uczniami Zasadniczej Szkoły Budowlanej — mówi przedstawiciel przodującego zespołu, druh Józef Opara. Nasza grupa liczy 10 osób. Pracujemy na odznakę „DORO“ Do roku 1973 chcielibyśmy uzyskać tytuły Honorowych Obywateli miasta Fromborka. Honorowi obywatele Mówiąc o Honorowym Obywatelu jakiegoś miasta mamy przed oczami raczej człowieka w podeszłym wieDOKOŃCZENIE NA STR. 3 Operacja 1001-Frombork — krakowscy harcerze to. czasie prac przy rekonstrukcji iromborskiej kanonii. MiŻOŁlMIERZ WWOLNOŚCI GAZETA CODZIENNA WOJSKA POLSKIEGO NR 182 (6418) ROK XXII (XXIX) | WARSZAWA, CZWARTEK 5 SIERPNIA 1971 R. | CENA 50 GR EJBH Przywódcy partii bratnich krajów wśród marynarzy Czarnomorskiej Floty Wojennej (Á) MOSKWA (PAP). Agencja TASS informuje: Leonid Breżniew, Nikołaj Podgórny, Piotr Szelest, Konstantin Katuszcw i Borys Ponom ario w przebywali w środę w gościnie u marynarzy Czarnomorskiej Floty Wojennej. Towarzyszyli im. •przywódcy bratnich partii komunistycznych i robotniczych: Edward Gierek. Jumdżagijn Cedenbal, F.rieh Honecker, Gustav Husak i Todor Żiwkow, przebywający w Związku Radzieckim na wypoczynku. Goście odwiedzili okręty wojenne, Zapoznali się z życiem, warunkami bytowymi i szkoleniem marynarzy oraz z nowoczesnym wyposażeniem i uzbrojeniem Radzieckiej Floty Wojennej, broniącej pokoju i bezpieczeństwa narodów Związku Radzieckiego i krajów wspólnoty socjalistycznej. Podczas przejażdżki po morzu na pokładzie krążownika „Leningrad” goście obserwowali strzelanie, odpalanie rakiet oraż inne ćwiczenia boj'ovíé. w trakcie których marynarze wykazali mistrzowskie opanowanie nowoczesnej techniki. Gości przyjmował minister Obrony ZSRR, Marszałek Związku, Radzieckiego Andriej Greczko, dowódca Marynarki Wojennej, admirał Siergiej Gorszkow i inni. Spotkanie z marynarzami, oficerami i admirałami upłynęło w atmosferze serdeczności i gorącej przyjaźni. Co 11 minut wybucha ogień Upały, brak opadów, susza - sprzyjają pożarom Aktywny udział żołnierzy w wake z żywiołem (A) (PAP). Tak alarmującej sytuacji pożarowej kroniki naszego kraju nie notowały od wielu lat. Tylko w ciągu ostatnich 10 dni zarejestrowano prawie 1500 pożarów. Codziennie, przeciętnie co U minut płonie dom, zabudowania wiejskie, obiekty przemysłowe, zmagazynowane zboże i maszyny rolnicze, no i przede wszystkim lasy. Nie bagatelizując bynajmniej ludzkiej bezmyślności i niedbalstwa — jako bardzo częstej przyczyny pożarów — należy jednak podkreślić, że głównym- powodem tej tragicznej sytuacji jest susza panująca od wielu dni, niemal na całym obszarze Polski. Wydatny wzrost liczby pożarów nastąpił już. poczynając od 24 lipca br. — po 4 dniach braku opadów deszczu i przy 'temperaturach dochodzących do 30 i wię cej stopni W ostatniej dekadzie lipca liczba pożarów podwoiła się w stosunku (Jo poprzednich. Podobrvie jest w sierpniu. ‘Zwiększa się zagrożenie pożarowe przede wszystkim w lasach iglastych. Odwodnione gleby, wyschnięta trawą sprzyjają powstaniu i szybkiemu rozprzestrzenianiu się ognia. Potwierdzą- tb sytuacja w najbardziej obecnie zagrożonych województwach, gdzie od kilkunastu i więcej dni nie spadła kropla deszczu. W woj. warszawskim w ostatnich 10 dniach zanotowano 144 pożary, w kieleckim — 132, lubelskim — 127. poznańskim — 126 i w bydgoskim — 108 pożarów. Liczba pożarów w lasach wzrosła 3-krotnie, a w PGR ponad 2-krotnie. Niedobrze jest na wsi: w woj. lubelskim płonęło np. ostatnio codziennie blisko 30 budynków wiejskich W stan pogotowia postawiono wszystkie ogniwa ochotniczych i zawodowych straży pożarnych. Nieustannie prowadzona jest ako;i|); oslrzegawczo-informacyjna. Różne przedsięwzięcia o charakterze prewencyjnym i kontrolnym podjęły resorty i prezydia rad narodowych Szczególną uwagę zwraca się na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ochrony pożarowej na terenach wiejskich, w lasach i wzdłuż torów kolejowych. Maksymalna ostrożność obowiązuje całe społeczeństwo. Apele — o aktywne włączenie się do akcji ochrony przed „czerwonym kurem” wystosowały do swych członków organizacje młodzieżowe: ZMS, ZMW, ZHP oraz Ochotnicze Hufce Pracy. Każdego dnia notuje się liczne dowody ofiarnej postawy służb, pożarowych i młodzieży. W ofiarnej walce licznych oddziałów zawodowych i ochotniczych straży pożarnych zmagających się z groźnym żywiołem, nie zabrakło żołnierskich ekip. które spieszą z wydatną pomocą. Ponad dobę współdziałało w likwidacji groźnego pożaru lasu w rejonie miejscowości Malinówka pow Garwolin 120 żołnierzy Mazowieckie; Jednostki Wojsk Obrony Wewnętrznej. którymi dowodził kpt. Stanisław Opala. W środę 4 bm. pożar został .ostatecznie zlokalizowany, w czym duży udział mają żołnierze wspomnianej jednostki. W środę w godzinach popołudniowych, po kilku“nastogodzinnej nieprzerwanej akcji w rejonie Malinówki powrócili oni do koszar. Na miejscu tlących się .jeszcze niewielkich ognisk pożaru po7.ostało kilka ochotniczych straży pożarnych, które w najbliższych go,-dżinach : zlikwidują ostatecznie niebezpieczeństwo. Dzień i noc trwają w ostrym pogotowiu przeciwpożarowym ekipy etatowych i nieetatowych straży po. żarnych w jednostkach Pomorskiego 1 Okręgu Wojskowego oraz specjalnie przeszkolone w zwalczaniu klęsk żywiołowych pododdziały. W razie potrzeby żołnierze natychmiast spieszą z ofiarną pomocą poszczególnym nadleśnictwom. Dotychczasowe akcje kończyły się z reguły pełnym sukcesem. W tych dniach członkowie etatowej straży pożarnej jednej z jednostek Pomorskiego Okręgu Wojskowego sześciokrotnie wyjeżdżali do gaszenia płonących lasów. Ostatnią z akcji przeprowadzili na terenie podbydgoskiego lasu. Zakończyła się ona pełnym sukcesem. Dzięki ofiarnemu współdziałaniu strażaków i żołnierzy którymi sprawnie kierował st. szer. Józef Janiczek ogień szybko zlokalizowano niedopuszeza DOKOŃCZEN1E NA STR. 2 Pola czekają na deszcz (A) (PAP) Sprzęt zbóż nie został jeszcze zakończony nawet w południowo-wschodnich rejonach kraju, gdzie prace te rozpoczęto najwcześniej. a w północnych żniwa są dopiero w pełni, tym nie mniej rolnicy z niecierpliwością oczekują deszczu. Długotrwały brak opadów powoduje już bowiem \y rolnictwie ujemne skutki. Wprawdzie obecna pogoda przyspiesza wysychanie zbóż i stwarza dogodne warunki dla ich zbioru kombajnami, jednakże powoduje równoczesne obsypywanie się ziarna. Ponadto długotrwała susza uniemożliwia w większości rejonów kraju, poza północą wykonywanie podorywek i siew poplonów ścierniskowych. Na skutek dużego deficytu wilgoci w glebie i wvsókich temperatur nie tylko w dzień aie i nocą. rośliny więdną W wielu rejonach kraju widoczne . jest już obumieranie tęcin na ziemniakach. Ciągle upały wpłynęły szczególnie ujemnie na ^tan użytków zielonych. Mównic pastwisk, których stan na przeważającym obszarze kraju, zwłaszcza w rejonach wschodnich ocenia się jako zły Jedynie w woj, bydgoskim, części po z- Hańskiego, wrocławskiego, zielonogórskiego, rzeszowskiego i lubelskiego oraz w rejonach nadmorskich stan pastwisk, ,i •'•■»cenią z.akl^d PI HM. jest średni. W wielu okolicach pastwiska wyschły do tego stopnia, że rolnicy zmuszani byli przerwać wypas bydła. Nieco lepszy jest stan łąk. jednakże zbyt powolny odrost traw opóźnia drugi pokos siana. przv czym tam gdzie pastwiska .(zupełnie wyschły rolnicy, zmuszeni są do wypasania bydła na łąkach, y Przed spotkaniem przodujących rolników Opole przygotowuje się do święta plonów . (A) (PAP). Jak już informowaliśmy, w tym roku centralne uroczystości dożynkowe odbędą się 5 września w Opolu. W ubiegłych latach centralne uroczystości święta plonów odbywały się w stolicy kraju. Począwszy od tego roku uczestników dożynek - przodujących rolników z całego kraju — gościć będą kolejno województwa. które wykazują się szczególnie wysokimi wynikami ekonomicznymi i aktywnością społeczno-gospodarczą środowiska wiejskiego. Tak więc barwny dożynkowy korowód zawita w tym roku do Opola. Podobnie jak i w latach ubiegłych — jak poinformował 4 bm. dziennikarzy sekretarz generalny CZKP Stanislaw Tomaszewski — odbędą sie we wsiach, gromadach, powiatach i regionach, lokalne obchody lwięta plonów, które sa co roku przeglądem wszechstronnego dorobku wszystkich mieszkańców wsi. Pierwsze lokalne uroczystości dożynkowe — w centralnej i połudriiowowscliodniej Polsce rozpoczną sie już za kilkanaście dni. Na ogólnokrajowe uroczystości do Opola przybędzie z całego kraju blisko 25 tys. dożynkowych gości. Będą wśród nich nie tylko rolnicy, ale również delegacje wielu zakładów pracy, gdyż święto plonów jest manifestacją sojuszu robotniczochłopskiego. Dożynkowi reprezentanci poszczególnych wsi i regionów wybrani zostana na ogólnowiejskich zebraniach. Podobnie jak i w latach ubiegłych, spodziewany jest przyjazd na dożynki przedstawicieli Polonii. Tradycyjny układ uroczystości dożynkowych pozostaje beż zmian. Zgromadzeni na opolskim stadionie reprezentanci wsi i ich goście podziwiać więc będą barwną i bogatą część wieńcową uroczystości dożynkowych, symboliczne składanie plonów! Wysłuchają też przemówienia gospodarza dożynek. Część taneczno-widowisk owa — stanowiąca co roku wspaniały pokaz' folkloru wszystkich regionów Polski — wykonana zostanie przez blisko dwutysięczny zespół artystyczny, kapele i chóry ludowe, orkiestry itp. Gospodarze Opola przygotowali też wiele interesujących imprez towarzyszących centralnym uroczystościom dożynkowym. W opolskim skansenie czynna będzie wystawa rolnicza, a w dożynkowe popołudnie na wielu placach odbędą się zabawy ludowe, występy, kiermasze itp. WZROST POGŁOWIA BYDŁA I TRZODY CHLEWNEJ Informacja GUS o wynikach spisu pogłowia zwierząt gospodarskich w czerwcu 1971 r. (A) (PAP). Jak informuje GUS, w czerwcu br. pogłowie bydła w całym rolnictwie wynosiło 11,1 min szt. i wzrosło o 2,1 proc. w porównaniu ze stanem z czerwca ubiegłego roku. Na podany wzrost pogłowia wpłynęło zwiększenie się liczebności młodego bydła o 273 tys. szt„ tj. o 5.7 proc. przy równoczesnym spadku liczby krów o 39,9 tys. szt., tj. o 0.7 proc. Wzrost pogłowia bydła wystąpił we wszystkich grupach użytkowników gospodarstw rolnych, przy czym w państwowych gospodarstwach rolnych wyniósł on 7,7 proc., a w spółdzielniach produkcyjnych 9,6 procenta. Pogłowie krów zwiększyło się w państwowych gospodarstwach rolnych — o 1.3 proc. Liczba młodego bydła w indywidualnych gospodarstwach rolnych wzrosła o 4,0 proc., w państwowych gospodarstwach rolnych o 11,2 proc., w spółdzielniach- produkcyjnych o 15.8 proc. Pogłowie trzody chlewnej w całym rolnictwie wynosiło 15241.5 tys. sztuk i wzrosło w, porövtriaiu ze stanem z czferwća 1970' r. o 1 795,3 tys. sztuk, tj. o 13,4 proc., osiągając najwyższy poziom, jaki zanotowano dotychczas w Polsce. Liczba macior w wieku* powyżej 6 miesięcy zwiększyła się o 16,9 proc. Pogłowie trzody chlewnej w czerwcu br. w porównaniu z czerwcem 1970 r. wzrosło u wszystkich użytkowników gospodarstw rolnych: w gospodarstwach indywidualnych — o 13,0 proc., w gospodarstwach państwowych — o 21.9 proc., w spółdzielniach produkcyjnych — o 23,9 procenta. Stan pogłowia trzody chlewnej zwiększył się we wszystkich wp.jewództwach, przy czym najwyższe wskaźniki wzrostu (powyżej 20 proc.) zanotowano w województwach: gdańskim, opolskim i wrocławskim, a najniższe — w województwach: białostockim, bydgoskim, rzeszowskim, warszawskim i zielonogórskim. DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Komenda Główna MO informuje: Znów ofiary na dragach i wodzie (A) (Inf. wł.) Upały panujące w całym kraju zachęcają do kąpieli w wodach rzek i jezior. Nie wszyscy jednak korzystający, ze zbiorników' wodnych przestrzegają zasad bezpieczeństwa. W ciągu ostatniej doby. jak informuje Komenda Główma Milicji O- bywatelskiej, utonęły 24 osoby, w tym 4 dzieci. W Przytorzu, pow. Świnoujście, czterech • mężczyzn wybrało się łodzią, aby ratować konia, który ugrzązł w bagnach. Ł6dż wywróciła się, a dwóch fej pasażerów utonęło. W Toruniu utonęła w sadzawce kąpiąca się bez opiek: dorosłych 2-letnia Katarzyna Majchel, natomiast w Policach koło Szczecina utonął w kanale 3-letni Dariusz Siemieniew. Niepokojąca jest sytuacja na drogach. W ciągu ostatniej doby zdarzyły się 22 bardzo poważne wypadki drogowe. W wypadkach drogowych 4 osoby poniosły śmierć, natomiast 33 __ ciężkie obrażenia ciała. Tym razem w'śród ofiar nie było dzieci. Największy wypadek zdarzył się w Gierłożu w wo.i. olsztyńskim. Samochód ciężarowy „Star”, prowadzony,przez Tadeusza Niklela. wymusił pierwszeństwo przejazdu. Skutkiem hyło czołowe zderzenie ciężarówki z nadjeżdżającym z przeciwka autokarem wycieczkowym „Jelcz”. W wypadku tym obrażenia odniósł kierowca „Stara” i 13 pasażerów „Jelcza”. Pięć osób, które odniosły bardzo ciężkie obrażenia, przebywa w szpitalu. (s- M-) Lato - 71 W Borach Tucholskich i... w Toruniu (B) Z tegorocznej akcji letniej, organizowanej przez Pomorski Okręg Wojskowy korzysta ponad 3700 dziewcząt i chłopców. Wypoczywają oni w 9 placówkach kolonijnych, na 4 obozach stacjonarnych pod namiotami oraz 2 rowerowych obozach wędrownych, prowadzących trasą wzdłuż doliny Wisły i szlakiem walk na Wale Pomorskim. Jednego z upalnvch dni wybrałem się z wizyta do dwóch ośrodków, by zobaczyć, jak wypoczywa tu młodzież, co porabia. Ośrodek kolonijny administrowany bezpośrednio przez Wydział Wczasowo-Socialnv Pomorskiego OW zlokalizowany jest w sercu Borów Tucholskich nad pięknym Jeziorem Charzykowskim Sto dziewcząt zamieszkuje w budynku w wygodnych pokojach. natomiast chłopcy (również jest ich setka) — jako bardziej odporni na trudy - w miasteczku namioipwvm Kierownikiem kolonii jest doświadczony pedagog mgr. Antoni Styp-Rekowski. który tym ośrodkiem kieruje już od pięciu lat. Również niektóre wychowawczynie przybyły tu po raz któryś i kolei Wysokimi umiejętnościami pedagogicznymi łegity; mu ja 'sie m in. Barbara Miklas, Teresa Ryskę i Zofia Bąk, dobre organizatorki zajęć świetlicowych, pracy kulturalno-oświatowej i wycieczek. A teren fest rzeczywiście uroczy Podporą kierownika jest instruktor-.wf-1 jednocześnie ratownik Ryszard Ciechanowicz. Dużą pomoc stanowi samorząd kolonijny, którym kierują Marlena RoslńDOKOŃCZENIE NA STR. 5 SPOTKANIE KRYMSKIE — nadal w centrum zainteresowania opinii światowej (A) (PAP) Prasa i światowa opinia publiczna w dalszym ciągu £y wo interesują się ostatnim spotkaniem na Krymie przywódców bratnich partii komunistycznych i robotni czych. Podkreśla się. iż było ono wyrazem dalszego umacniania jedności i zespolenia wspólnoty socjalistycznej. FRANCJA Paryski dziennik ..VHumanite“ w komentarzu pt. ..Szczyt krymski poświęcony był wielkim problemom międzynarodowym“ — pisze, że spotkanie przywódców siedmiu krajów socjalistycznych na Krymie pozwoliło na wymianę poglądów, która posłuży lepszej koordynacji działalności tych krajów w obliczu problemów dnia dzisiejszego. Dziennik stwierdza, że „szczyt krymski” potępił terror w Sudanie, jak również podkreśli! aktualność uchwał Międzyn.T-rodowej Narady Partii Komunistycznych i Robotniczych z 196?» roku dla spíáWy jedności ruchu robolnić/Ł^ó na święcie. Dziennik podkreśla, rż uczestnicy spotkania na Krymie sżoróiwy Óiśi.awifili pro k|e mv /wiązane z hevvíer/eO- stwem europejskim, poparli całkowicie siedmiopunktowe propozycje Tymczasowego Rządu Rewolucyjnego Republiki Wietnamu Południowego oraz dyskutowali na temat sytuacji na Bliskim Wschodzie, przypominając stanowisko krajów socjalistycznych w tej kwestii. ..J ’Fumanite” przytacza następnie fragment komunikatu, podkreślający śzczeDOKOŃCZENIE NA STR. 2 Nie usta ją krwawe represje w Sudanie Newe glosy protestu na świecie (C) PARYŻ. (PAP). Bejrucki dziennik „An Nidaa” pisze, że Komunistyczna Partia Sudanu. największa w święcie arabskim — kontynuuje swą działalność mimo krwawego terroru i represji rozpętanych przez władze w Chartiimie. Partia ta wydala oświadczenie rozpowszechnione we wszvstkícn większych miastach Sudanu stwierdzające, że komitet centralny będzie nadal kierował działalnością partii, wbrew terrorowi i masakrom. Zdaniem obserwatorów, KP Sudanu przeszła w ostatnich dniach reorganizację i obecnie lest zdolna już do skutecznej działalności w podziemiu. Jak donosi Agencja France Presse najwyższy trybunał wojskowy Sudanu ogłosił wvrok w poniedziałek na 8 oficerów armii sudańskiej.. Czterech z nich zostało skazanych na wieloletnie więzienie z pozbawieniem stopni wojskowych. Pozostali cztere.i zostali zdegradowani i zwolnieni ze służby zawodbwej Wszvstkie wvroki zatwierdza osobiście gen. Nimeiri. (A) KAIR (PAP). W środę rano szef państwa sudańskiego, gen. Nimeiri przyjął ambasadora ChRL w DOKOŃCZENIE NA STR. 2 „Apollo-15” zdąża ku Ziemi Na pokładzie bezcenne próbki gruntu (A) NOWY JORK (PAP). W środę o godz. 22.20 czasu warszawskiego trzej amerykańscy astronauci rozpoczęli drogę powrotną ku Ziemi. Na krótko przed uruchomieniem silników kabiny „Apollo-15“ i wejściem, na trajektorię prowadzącą ku Ziemi dokonano niewielkiej poprawki orbity, a następnie od statku kosmicznego oderwał się niewielki sztuczny satelita, który będzie obiegał Księżyc i przesyłał co najmniej przez rok dane na Ziemię. Środowe eksperymenty naukowe prowadzone przez astronautów, obejmowały m. in. obserwacje rejonu wielkiego krateru księżycowego Arystąrch, który został określony przez astronautę Scotta jako „najbardziej wulkaniczny obszar, jaki widział na Księżycu”. Astronauci przekazali na Ziemię opis wnętrza krateru, m. in. olbrzymiej szczeliny, wewnątrz której można było zaobserwować drugą, mniejszą szczelinę. Wszystkie urządzenia pojazdu pracowały normalnie, jak również wszystkie instrumenty naukowe pozostawione na Księżycu. Jednak w środę wieczorem w wyniku zakłócenia pracy kamery tele wir* żyjiiej,- zamontowanej na elektrycznym samochodzie, który pozostał na powierzchni Księżyca, w 12 minut, po włączeniu obraz zniknął z ekranów telewizyjnych w ośrodku Houston., Ośrodek kontroli oświadczył, iż nastąpiła przerwa w dopływie energii elektrycznej z akumulatorów • samochodu księżycowego. Inżynierowie obawiają się, że z powodu tej awarii nie będzie można za pomocą tej kamery obserwować zaćmienia Słoń DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Rozmowy SALT w Helsinkach (B) HELSINKI (PAP). 3 bm„ w ambasadzie radzieckiej w Helsinkach odbyło się siódme spotkanie w ramach 5 rundy radziecko-amerykańskich rozmów w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych (SALT). Jak wiadomo rozmowy te toczą się przy drzwiach zamkniętych. Według opinii obserwatorów ostatnie spotkanie przebiegało w poważnej roboczej atmosferze i dyskutowano podczas -niego problemy odgraniczenia systemów pocisków anfyrakietowych i broni defensywnych.. Następne spotkanie delegacji radzieckiej i amerykańskiej odbędzie się w najbliższy piątek w siedzibie ambasady *merykańskiej w Helsinkach. Rada Bezpieczeństwa rozpatrzyła skargę Gwinei przeciwko zamierzonej agresji portugalskiej (H) NOWY JORK (PAP). 3 bm. wieczorem zebrała się w siedzibie ONZ w Nowym Jorku Rada . Bezpieczeństwa, • ażeby rozpatrzeć (skargę Gwinei w sprawie zamierzanego ataku wojsk portugalskich na ten kraj? Przedstawiciel Republiki Gwinei w ONZ -poinformował Radę Bezpieczeństwa m. in., że w stolicy kraju przechwycono depeszę i nagrano fragmenty rozmów prowadzonych przez oddziały wojsk portugalskich działających ná terenie G winei —■ Bissau z jednostkami marynarki wojennej znajdującymi się na pełnym morzu, na wysokości portu Konakri. Treść rozmów wskazuje, że oddziały portugalskie przygotowują się do ataku w celu uwolnienia' żołnierzy wojsk portugalskich oraz , najemników, wziętych do niewoli podczas nieudanego ataku na Republikę Gwinei • w dniach 22—24 listopada 1970 r. Rada Bezpieczeństwa postanowiła, że: • dc Republiki Gwinei zostanie wysłana specjalna misja, złożona z przedstawicieli trzech państw wchodzących w skład Ra elv Bezpieczeństwa. Przeprowadzą oni rozmowy z rządem Gwinei i sporządzą raport w jak najkrótszym terminie na temat sytuacji w' tym kraju; • misja zostanie wyznaczona po konsultacjach przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa z sekretarzem generalnym ONZ. U Thaiitcm; • sprawa Gwinei znajdować się bodzie w dalszym ciągu na porządku dnia obrad Rady Bezpieczeństwa. Na autodromie WOSS w Pile Zespół Pomorskiego OW zwyciężył w zawodach kierowców wojskowych (Obsł. wł.) Jak już informowaliśmy, trwające od niedzieli I sierpnia br. zawody samochodowe, kierowców . wojskowych, rekrutujących się wyłącznie spośród żołnierzy służby zasadniczej, którzy dopiero od kwietnia br. są w szeregach wojska, zo-. Stały w środę 4 bm.. zakończone. Przez trzy . dni z rzędu na doskonale urządzonym autodromie Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej im. gen. . A. Waszkiewicza w Pile trwała pełna napięcia rywalizacja zespołów młodych kierowców, wytypowanych w jednostkach samochödoivych drogą losowania, a które reprezentowały Warszawski, Śląski i Pomorski Okręgi Wojskowe. Wszyscy startujący W zawodach żołnierze zgodnie z regulaminem o-pracöwanym w Szefostwie Służby Czołgowo-Samochodowej MON, przesili bardzo trudny egzamin swych m+iiejętności fachowych, teoretycznych i praktycznych. Już sam sprawdzian testowy z budowy i obsługi po. jązdów samochodowych oraz przepisów ruchu drogowego, należał do trudnych, a co dopiero kiedy przyszło do zadań sprawnościowych z jazdy, zwłaszcza jazdy „w trudnym terenie, albo do czyhnóści regulacyjrio-obsługowych samochodu! A wszystko trzeba było wykonywaćfna czas, nie bacząc na niesamowite ' trzydziestostopniowe upały Sypały się więc punkty karne za uchybienia notowane przez bardzo skrupulntr.ych sę-i dziów, ale — wbrew poniektórym prognozom — ta „próba ogniowa“ wypadła na ogół nieźle, .zwazywszy,. DOKOŃCZENIE NA STR. S Wymiany kola dokonuje szer. Zenon Bednarz ze Śląska. (Foto WAF — I. Sobieszczuk)