Żołnierz Wolności, grudzień 1974 (XXV/285-309)

1974-12-02 / nr. 285

Posiedzenie Biura Politycznego Komitetu Centralnego PZPR (B) (PAP). Biuro Polityczne KC PZPR na posiedzeniu w dniu 30 listopada wysłuchało informacji o przebiegu i rezultatach oficjalnej wizyty I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i prezesa Rady Ministrów Piotra Jaroszewicza w Finlandii. Zaaprobowano w pekii wyniki przeprowadzonych rozmów i stwierdzono, że podpisane porozumienia dobrze służą współpracy obu krajów Zwłaszcza w dziedzinie gospodarczej i naukowo-technicznej, sprawie rozwoju Polski oraz umocnienia jej pozycji i autorytetu w świecie. Rezultaty wizyty, stanowią poważny wkład Polski i Finlandii w dzieło budowania strefy pokojowej współpracy w regionie Morza Bałtyckiego, sprzyjają utrwaleniu pokoju i bezpieczeństwa w całej Europie. Biuro Polityczne stwierdziło, że dla sprawy tej ważne znaczenie ma rychłe zakończenie Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, jak to wyrażono we wspólnym komunikacie przyjętym w czasie wizyty. , W kolejnym punkcie porządku dziennego Biuro Polityczne oceniło przebieg tegorocznych zbiorów zbóż, zielonek i roślin okopowych. Podkreślono, że osiągnięte wyniki wskazują na systematyczny postęp w gospodarce rolnej. Dalszej poprawie uległa kultura uprawy ziemi i zaopatrzenie w szlachetne odmiany nasion i sadzonek, nawozy oraz sprzęt zmechanizowany. Lepiej wykorzystywane są osiągnięcia nauki w dziedzinie rolnictwa, upowszechniła się oświata rolna i nastąpił dalszy wzrost kwalifikacji rolników. Ustalono, że niezbędne jest prowadzenie intensywnej działalności we wszystkich wymienionych kierunkach, warunkują one bowiem dalszy wzrost produkcji rolnictwa. Obecnie najważniejszym zadaniem jest zapewnienie dobrego przygotowania do siewów wiosennych ze szczególnym uwzględnieniem prac, które nie mogły być wykonane jesienią z powodu trudnych warunków atmosferycznych. Ważne jest zwłaszcza staranne przeprowadzenie przeglądów i. remontów maszyn i urządzeń oraz zapewnienie odpowiedniej ilości części zamiennych. Biuro Polityczne zwróciło uwagę na konieczność przyspieszenia skupu warzyw i owoców dla sprawnego zaopatrzenia ludności w te produkty. Biuro Polityczne rozpatrzyło i zaakceptowało propozycje w sprawie rozwoju produkcji kombajnów zbożowych. Propozycje te przewidują dwukrotne zwiększenie w okresie do roku 1980 produkcji kombajnów w tym rozwój produkcji najnowszego ich typu „Bizon-Gigant“. W kolejnym punkcie porządku obrad Biuro Polityczne zatwierdziło listę wielkich inwestycji szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej, które winny być oddane do użytku w latach 1975-76. Podkreślono konieczność terminowego uruchamiania produkcji i szybkiego dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych w tych zakładach. Znajdować się one będą w sferze bezpośredniego zainteresowania Biura Politycznego. Zobowiązano równocześnie ministrów zainteresowanych resortów do osobistego nadzoru nad przebiegiem i realizacją pozostałych inwestycji uznanych za ważne dla gospodarki narodowej. W przededniu tradycyjnej „Barburki" / Wysokie odznaczenia dla przodujących górników (B) (PAP). 30 listopada br., z okazji „Dnia Górnika” odbyło się w Katowicach spotkanie przodujących zespołów górniczych z kopalń: „Halemba”, „Zabrze”, „Sosnowiec” i przedsiębiorstw robót górniczych z Bytomia, z kierownictwem resortu Górnictwa i E- nergetyki oraz ZG Zw. Zawodowego Górników. W bieżącym roku zespoły te osiągnęły szereg b. dobrych rezultatów produkcyjno-technicznych. Górnicy oddziału G-4 kopalni „Halemba” uzyskali w styczniu br. 202.300 ton węgla, tj. średnio 8.092 tony na dobę, górnicy kopalni „Zabrze” wydobyli w maju 53.312 ton węgla, czyli 2.050 ton na dobę. Brygada Pracy Socjalistycznej z oddziału robót przygotowawczych kopalni „Sosnowiec” wydrążyła w ciągu 25 dni roboczych 1452 metry chodnika węglowego, a zespół PRG z Bytomia wykonał w kopalni „Radzionków”, w maju tego roku — 612 metrów przekopu. Podczas spotkania wyróżnionym zespołom wręczono odznaczenia przyznane im przez Radę Państwa. Ordery Sztandaru Pracy II klasy otrzymali górnicy: Józef Ociepka i Stefan Woźniak z kopalni „Halemba”. Krzyże Kawalerskie Orderu Odrodzenia Polski otrzymali: Zdzisław Hass — górnik. Henryk Jersz — sztygar zmianowy, Jan Konieczny — górnik, Bronisław Kostrzewa — sztygar zmianowy, Paweł Lipus — górnik strzałowy, Zygmunt Mróz — górnik przodowy, mgr inż. Antoni Nawrat — kierownik robót górniczych, mgr inż. Edward Paiica — dyrektor, Bolesław Puk — górnik przodowy, Bolesław Rogala — górnik przodowy, Jerzy Sandner — górnik przodowy,' Jan Szendzielorz —górnik strzałowy, inż. Teodor Kuś — nadsztygar górniczy, dr inż Rudolf Makiołka — dyrektor, A- dolf Obrzut — górnik strzałowy, Stanisław Spałik — górnik strzałowy, Jan Brostck — górnik. Jan Hajdas — górnik, Jan Mikrut — górnik, Feliks DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Krajowa narada aktywu zwiqzkowego pracowników budownictwa Jak zapewnić peine wykonanie zadań (B) (PAP) 30 listopada rozpoczęła się w Warszawie 2-dniowa, krajowa narada związkowego aktywu budowlanego. Jej uczestnicy — przedstawiciele ponad miliona pracowników budownictwa oceniają efekty pracy związkowej organizacji za minione 2 lata jakie upłynęły od Krajowego Zjazdu Zw. Zaw. Pracowników Przemysłu Budowlanego. Ustalane są także dalsze kierunki działania. Na obradv przybył członek Biura Politycznego KC PZPR, premier Piotr Jaroszewicz. O- becni byli: członek Biura Politycznego KC PZPR przewodniczący CRZZ Władysław Kruczek i członek Prezydium Rządu, minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Alojzy Karkoszka. W toku obrad zabrał glo? premier Piotr Jaroszewicz. Mówiąc o postępie jaki osiągnięto we wszystkich dziedzinach naszego ?vcia w okresie od VI Zjazdu Partii — podkreślił on znaczny wkład, jaki w rozwój kraju wniosło budownictwo. Osiągając wysoką •dynamikę wzrostu produkcji, realizuje ono pomyślnie ogromne zadania inwestycyjne bieżącego 5-lecia. W tych wynikach pracy budownictwa organizacje związkowe mają swój ważny udział. W czasie narady kilkunastoosobowa grupa najbardziej zasłużonych działaczy związkowych. udekorowana została odznaczeniami państwowymi. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski otrzymali: Edmund Czyżewski i Stanisław Hadryś. Konferencja zakończyła swe obrady 1 bm. podjęciem uchwały ustalającej najważniejsze kierunki działania związkowych organizacji w budownictwie. Uczestnicy konferencji — czołowy aktyw związkowy i gospodarczy budownictwa — skoncentrowali się na przedyskutowaniu podstawowego problerrtu. jakie formy pracy i metody działania zapewnić mogą pełne wykonanie wzrastających w najbliższych latach zadań budownictwa przy jednoczesnej poprawie warunków pracy i socjalno-bytowych załóg. Po Wtadywosłoku—Paryż Kolejny etap radzieckiej ofensywy pokojowej (A) MOSKWA (PAP). Ostatnie tygodnie bieżącego roku, obfitujące w ważne wydarzenia międzynarodowe, znamionuje nadejście nowego jakościowo etapu w pokojowym dialogu między Wschodem a Zachodem. Opinia ta, wyrażana w kolach tutejszych obserwatorów politycznych, związana jest przede wszystkim z wysoką oceną niedawnego szczytu radziecko-amerykańskiego. pozytywnymi wynikami wcześniejszych rozmów między przywódcami ZSRR i RFN, a także oczekiwanymi z dużym zainteresowaniem najbliższymi podróżami zagranicznymi Leonida Breżniewa do Francji i na Bliski Wschód. Moskiewscy komentatorzy omawiając znaczenie tych wydarzeń .ppwołują się m. in. na opublikowany ostatnio dokument ze wspólnego posiedzenia Biura Politycznego KC KPZR, Prezydium Rady Najwyższej i Rady Ministrów ZSRR, aprobujący w pełni doniosłe polityczne wyniki spotkania sekretarza generalnego KC KPZR Leonida Breżniewa z prezydentem USA Geraldem Fordem oraz na przemówienie radzieckiego przywódcy wygłoszone w Ułan Bator, w którym podkreślił on szczególną wagę porozumień osiągniętych w rejonie Władywostoku. W prasowych publikacjach na ten temat, m. in. w redakcyjnym komentarzu zamieszczonym na łamach niedzielnego wydania „Prawdy” zwraca się uwagę, iż uzyskany postęp DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Święta narodowe Federacji Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Republiki Środkowoafrykańskiej Gratulacje z Polski (A) (PAP). Z okazji święta narodowego Federacji Zjednoczonych Emiratów Arabskich, przypadającego 2 grudnia, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta Federacji szejka Zayeda Bin Sułtana al-Nihyana. A (B) (PAP). Z okazji święta narodowego Republiki Środkowoafrykańskiej, przypadającego w dniu 1 grudnia, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki Jean Bedeła Bokassy. Powstaje nowoczesny węzeł kolejowy w Czerwieńsku (A) (PAP). Jeszcze nie zakończono prac modernizacyjnych na odrzańskiej magistrali węglowej, a już przystąpiono do robót związanych z budową w Czerwieńsku zielonogórskiego węzła kolejowego. Po zakończeniu prac modernizacyjno-budowlanych na tym ważnym szlaku węglowym, prowadzącym ze Śląska do Świnoujścia przez Ziemię Lubuską, wzrosną przewozy w porównaniu z obecnym nasileniem ruchu towarowego, ponad trzykrotnie. 50-lecie Tadżyckiej SRR Defilada wojskowa w Duszanbe (B) MOSKWA (PAP). W Duszanbe odbyła się w sobotę defilada wojskowa i manifestacja ludności z okazji 50- lecia Tadżyckiej SRR i Komunistycznej Partii Tadżykistanu. Na honorowej trybunie znajdował się przewodniczący Prezydium Rady Najwyższej ZSRR, Nikołaj Podgórny. TM iVv^ {h. bxx MiŻOŁIWIERZ WWOLRIOSO GAZETA CODZIENNA WOJSKA POLSKIEGO ------------------ ------- UKAZUJE SIĘ OD DMA 12 CZERWCA 1943 ROKU 1 1 " —..............-■ ----NR 285 (7442) ROK XXV (XXXII) WARSZAWA, PONIEDZIAŁEK 2 GRUDNIA 1974 R. WYD. A CENA 50 GR Z myślę o pełnej realizacji rocznych planów Wzmożony rytm produkcji w zakładach pracy (A) (PAP). Grudzień — to ostatni miesiąc działalności produkcyjnej zakładów w br. dzielący nas od zakończenia przedostatniego roku obecnej 5-latki. Efekty grudnia zadecydują w dużej mierze o ostatecznym wyniku realizacji całorocznych zadań. W przedsiębiorstwach odczuwa się wzmożony rytm produkcji, dążenie do zapewnienia jak najlepszych wyników całorocznej działalności. U WARSZAWSKICH HUTNIKÓW Niedziela — pierwszy dzień ostatniego miesiąca br. została dobrze wykorzystana przez warszawskich hutników pracujących w ruchu ciągłym. Dwie pierwsze zmiany wykonały swe dzienne zadania z nadwyżką: produkowano m. in. druLróżnych średnic przeznaczony dla przemysłu maszynowego. motoryzacyjnego i in. Dodajmy, że warszawscy hutnicy w ciągu minionych miesięcy osiągnęli znaczną dodatkową produkcję ponadplanową Załoga jednego z wydziałów huty „Warszawa” — walcowni drobnej — może pochwalić się już wykonaniem planu rocznego. W FABRYKACH POZNANIA Załoga Poznańskiej Fabryki Obrabiarek Specjalnych „Ponarwipofama” koncentruje się na szybkim zakończeniu napiętych zadań planu rocznego; do wykonania pozostało jeszcze 8 proc. tegorocznych zadań. Na obrabiarki czekają m.in. Fabryka Przekładni Samochodowych w Tczewie, szereg zakładów przemysłowych Bielska-Białej i in. Główna uwaga załogi Zakładów Metalurgicznych „Pomet” skupi się w bm. na produkcji poszukiwanych w kraju odlewów żeliwnych i stalowych. Równie dobre tempo pracy jak w poprzednich miesiącach chce utrzymać załoga Poznańskiej Fabryki Łożysk Tocznych. Dzięki dobrej organizacji i wysiłkowi wszystkich wydziałów ponadplanowe zadania produkcyjne przekroczone zostaną o przeszło 8 min zł. U „BIAŁYCH“ GÓRNIKÓW Już tylko godziny dzielą górników pierwszej w Polsce „wodnej” kopalni siarki w Grzybowie na Kielecczyinie od wykonania rocznych zadań. W ich ramach górnicy Grzybowa dostarczyli w br. milionową tonę siarki, będącą zarazem 6-milionową toną „polskiego złota” wydobytą w tej kopalni unikalną na świecie metodą podziemnego wytapiania. Górnicy poszczycić się mogą wieloma rekordami; z planowanego przy uruchamianiu kopalni wydobycia 300 tys. ton rocznie doszli do ok. 1,2 min ton w br. Coroczny wysoki wzrost produkcyjny osiągają na drodze postępu technicznego i zwiększenia wydajności pracy, a dzięki zastosowaniu pomysłów racjonalizatorskich obniżają koszty wydobycia surowca. Do uroczystych obchodów święta „Barburki“ przygotowuje się także na Kielecczyźnie rzesza skalników z kieleckiego „białego zagłębia” oraz wielu kamieniołomów województwa. Wiele tych zakładów powita dzień 4 grudnia meldunkami o pełnej realizacji tegorocznych zadań oraz deklaracjami dodatkowych, oczekiwanych przez budownictwo, dostaw materiałów budowlanych. Dodajmy, że "o pełnej realizacji zadań br. zameldowali już kamieniarze z Szydłowca, postanawiając dodatkowo dostarczyć materiały budowlane kilkunastomilionowej wartości. Dodatkowa produkcja wartości 3 min zł Budowlani z Warszawskiego 0W dotrzymali słowa (Inf. wl.). Zaangażowanie kadry zawodowej i żołnierzy zasadniczej służby wojskowej jednostki inżynieryjno-budowlanej Warszawskiego OW przyniosło w jubileuszowym roku 30-lecia Polski Ludowej wiele poważnych efektów szkoleniowo-wychowawczych i produkcyjnych. Mimo iż tegoroczny plan finansowy i rzeczowy byl w porównaniu z ubiegłym rokiem wyższy o 20 proc. oraz że jednostka realizowała go w wyjątkowo trudnych warunkach dużego rozproszenia budów — kolejne harmonogramy miesięczne zostały nie tylko wykonane, ale i przekroczone Poszczególne pododdziały inspirowane przez organizację partyjną i młodzieżową podjęły i realizowały cenne zobowiązania, zmierzające m. in. do skracania cykli produkcyjnych, lepszego jakościowo wykonawstwa, zwiększonej oszczędności w gospodarowaniu materiałami budowlanymi. Członkowie SZMW obejmowali patronaty nad poszczególnymi placami budów — realizując hasło „Lepiej, taniej i szybciej”, a dewizą ich pracy było, aby przy mniejszych nakładach osiągać jak największe rezultaty. Atmosfera roku jubileuszowego Polski Ludowej sprzyjała rozwojowi inicjatyw i zwiększaniu wydajności pracy, która w skali całej jednostki wzrosła ’ w br. średnio o 7 proc. Owocowało to dobrymi wynikami szkoleniowo - produkcyjnymi, osiąganymi przez podwładnych mjr. Władysława Satlawy — pracujących przy rozbudowie Wojskowego Domu Wypoczynkowego w Zakopanem, gdzie m. in. wybudowano pawilon gastronomiczny oraz adaptowano budynek posanatoryjny na poDOKONCZENIE NA STR. 5 Szkoleniowe podsumowania W Marynarce Wojennej równanie do najlepszych W Marynarce Wojennej podsumowano osiągnięcia szkoleniowe oraz współzawodnictwo o tytuły najlepszych zespołów, okrętów, jednostek oraz mistrzów specjalności. W wystąpieniach dowódcy Marynarki Woiennei wi readmirała ludwika Jan - czyszjnia^^zastępcy dowódcy do spraw Dolitvcznvch komandora Ludwika Dutkowskiego, szefa sztabu kontradmirała Henryka Pietraszkiewicza oraz innych wysoko oceniono marynarskie osiągnięcia na lądzie i na "morzu w zakresie szkolenia i wychowania oraz gospodarki wojskowej. Podkreślano, że atmosfera ogólnonarodowego społecznego zaangażowania została wykorzystywana do realizacji odpowiedzialnych zadań. Liczne kontakty polskich załóg z jednostkami Floty Bałtyckiej ZSRR i Ludowej Marynarki NRD służyły zacieśnianiu więzów przyjaźni i braterstwa broni. W wielu czynach społecznych i-tysiącach zobowiązań potwierdzono aktywność i ofiarność marynarzy na rzecz gotowości bojowej, dyscypliny i porządku wojskowego. Rzetelna praca i służba kadry i marynarzy pozwoliła na pełną realizację zamierzeń i nałożonych zadań. Wysoka notę uzyskały jednostki 1 zespoły okrętów Marynarki Wojennej za udział we wspólnych szkoleniach trzech bratnich flot na Bałtyku. Uzyskano dalszy postęp w wykonaniu typowych zadań na morzu. Poprawiła się organizacja szkolenia zarówno taktycznego, jak i specjalistycznego, a także skuteczność ochrony wodnej strefy granicy morskiej, w pełnieniu służby bojowej, szkoleniu ogólnowojskowym, rozbudowie bazy szkoleniowej i sportowej. Wszystkie inspekcjonowane i kontrolowane jednostki uzyskały ocenę dobrą. Lepsze pod względem metodycznym przygotowanie kadry do prowadzenia zajęć i ćwiczeń wpłynęło na efektywność szkolenia załóg okręDOKONCZEN1B NA STR. i Depesza L Sztrougala do P. Jaroszewicza (A) (PAP). Premier rządu CSRS Lubomir Sztrougal w drodze do Indii nadesłał z pokładu samolotu do premiera Piotra Jaroszewicza depeszę, w której przekazuje narodowi polskiemu gorące pozdrowienia i najlepsze życzenia sukcesów w jego pracy. Uroczysta promocja w dęblińskie! „Szkole Orlqt" (Inf. wl.) W Wyżąjtei-Ofięers Hej Szkole Lotniczej lm. J. Krasickiego w Dęblinie odbyła ' síé w nie-i/iele 1 BTUflńia br. kolejna promocja absolwentów. Aktu promocji dokonał zastępca ministra Obrony Narodowej do spraw ugolnychj wiceminister Obrony Narodowej gen. broni Józef Urbanowicz. Obecny hvł dowódca Wojsk Lotniczych gen. dywT pil.Henryk IvRc katowski. Przybyli przedstawiciele władz województwa warszawskiego i powiatu Ryki. Licznie zjechali do Dęblina z różnych zakątków kraju rodzice i najbliżsi promowanych. W blisko 50-letnie.i historii mury dęblińskiej „Szkoły Orląt” opuściło liczne grono znakomitych pilotów. Wielu z nich zasłużyło się w okresie II wojny światowej, walcząc na wszystkich frontach z faszyzmem hitlerowskim. Obecnie Wyższa Oficerska Szkoła Lotnicza kształci wysoko kwalifikowanych pilotów i nawigatorów dla potrzeb Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Powietrznej Kraju oraz lotnictwa morskiego. Niedziela, 1 grudnia 1974 r. Na placu u stóp pomnika Bohaterskich Lotników — wychowanków dęblińskiej „Szkoły Orląt” w zwartych szykach stanęły: orkiestra, poczet flagowy i (sztandarowy w asyście kompanii honorowej, pododdział absolwentów, pododdziały podchorążych, kadetów ł żołnierzy służby zasadniczej. Zbliża się godzina 10.00. Rozlegają się dźwięki marsza generalskiego. Przybywa wiceminister Obrony Narodowej DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Wiceminister Obrony Narodowej gen. broni Józef Urbanowicz promuje absolwentów WOSL. (Foto WAF — St. Iwan) Po promocji gwiazdki odsłaniają: ppor. inż. pil W. Rusinowicz, ppor. inż. pil. Z. Jaworski, ppor. inż. pil. A. Kołodziej. (Foto WAF - St. Iwan) Spotkania lektorów Armii Radzieckiej (B) (Inf. wl.), W Głównym Zarządzie Politycznym WP odbyło się w sobot.e 30 listopada br, spotkanie__lektora Głównego Zarządu Politycznenarki Wn'iehrip'i nile Aleksandra Kormilczewa z kądxa_GZP WP r~Instytucji Centralnych MON. Radziecki gość zapoznał zebranych z aktualnymi problemami gospodarczymi Związku Radzieckiego. (n) W dniach od 25 do 30 listopada br. Tgk'tórzy Głównego Zarządu Politycznego Armii Radzieckiej i Marynarki Wojannej pik Aleksander Kormilczew i pik Fiodor Owsiuk, odwiedzili kilka garnizonów’ Warszawskiego OW m- in. rzeszowski, krakowski i kielecki. Podczas spotkań z kadrą wygłosili cykl prelekcji o historycznym znaczeniu Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej oraz o współczesnych problemach życia Kraju Rad. Radzieccy lektorzy spotkali się również z pracownikami Zarządu Politycznego Warszawskiego OW, zapoznając słuchaczy m. in. z problematyką pracy partyjno-politycznej prowadzonej w Siłach Zbrojnych ZSRR. (s) Energia z Kozienic — najtańsza (A) (PAP). Załoga nadwiślańskiej elektrowni cieplnej Kozienice kontynuuje sukcesy jej budowniczych. Już w ub. roku Kozienice należały do elektrowni cieplnych wytwarzających najtańszą energię w kraju. Do wytworzenia jednej kilowatogodziny energii zużywano tam ekwiwalent ok 373 gramów paliwa umownego. W tym roku zużycie paliwa udało się obniżyć jeszcze bardziej. Elektrownia Kozienice, w której pracuje już 7 takich turbozespołów, dostarczyła krajowi 10 mld kilowatogodzin energii.