Żołnierz Wolności, październik 1976 (XXVII/234-259)

1976-10-01 / nr. 234

Unowocześnianie rolnictwa — gwarancję wzrostu produkcji i poprawy zaopatrzenia rynku Edward Gierek na ziemi słupskiej (A) (PAP) I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przebywa! 30 września br. w woj. słupskim, interesując się problemami związanymi z realizacją uchwal IV Plenum KC PZPR w tym regionie kraju. Edward Gierek, któremu towarzyszyli gospodarze województwa z I sekretarzem KW PZPR — Stanisławem Machem i wojewodą słupskim Janem Stępniem — zwiedził urochomioną na początku br. przemysłową fermę tuczu trzody chlewnej w gospodarstwie Skarszów w kombinacie PGR Kusowo. Ferma w przyszłym roku dostarczy krajowi ponad 15 tys. tuczników. E. Gierek zwiedził także zbudowaną w pobliskim gospodarstwie Głobino nowoczesną wytwórnię pasz granulowanych. Wytwórnia ta będzie dostarczać okolicznym fermom ok. 20 tys. ton paszy rocznie. I sekretarz KC PZPR interesował się plantacjami kukurydzy i buraka cukrowego. Problemy wyposażenia rolnictwa w odpowiedni sprzęt do uprawy buraków cukrowych przewijały się w czasie spotkania I sekretarza KC PZPR z załogą Fabryki Maszyn Rolniczych w Słupsku. Przybyłego gościa pracownicy fabryki powitali serdecznymi oklaskami. Informując Edwarda Gierka o pomyślnej realizacji planów produkcyjnych, przedstawiciele załogi złożyli na ręce I sekretarza KC PZPR meldunek o wykonaniu zobowiązań, których rezultatem było dostarczenie wsi kilkudziesięciu ponadplanowych maszyn rolniczych. Na polach w całym kraju pracuje już ponad 500 kombajnów buraczanych ze Słupska. Do końca br. z taśm montażowych zejdzie dalszych 180 kombajnów. Patronat nad Unią montażu tego nowoczesnego agregatu objęła młodzież. Docelowo będzie się tu produkować 2 tys. kombajnów rocznie oraz 8 tys. kosiarek rotacyjnych. W fabryce produkuje się aktualnie ponad 20 rodzajów maszyn rolniczych. Zabierając głos w czasie spotkania z aktywem robotniczym zakładów I sekretarz KC PZPR wskazał na konieczność dalszej modernizacji fabryk sprzętu rolniczego oraz ' szybszego wprowadzenia postępu technicznego. Stanowi to bowiem jeden z podstawowych warunków unowocześnienia rolnictwa, a tym samym wzrostu produkcji i poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego w żywność. Edward Gierek odwiedził również plantacje ziemniaczane gospodarstwa Kwasowo oraz kompleks obiektów pierwszej w kraju, eksperymentalnej fermy krów mlecznych w kombinacie PGR Sycewice zapoznając się z urządzeniami socjalnymi kombinatu, z których korzysta załoga. Na zakończenie wizyty na ziemi słupskiej I sekretarz KC PZPR spotkał się z egzekutywą KW PZPR w Słupsku. Zwiększanie wytwórczości towarów rynkowych i eksportowych • Podnoszenie jakości wyrobów przemysłowych Posiedzenie Prezydium Rządu (A) (PAP) Jak Informuje rzecznik prasowy rządu — na posiedzeniu w dniu 30 września Prezydium Rządu rozpatrzyło i przyjęło projekty dwóch uchwał Rady Ministrów o dużym znaczeniu gospodarczym i społecznym. Jeden z przyjętych dokumentów jest związany z realizacją Uchwały IV Plenum KC PZPR oraz uchwały podjętej przez Sejm 22 września tego roku. Ustala on zespół różnorodnych przedsięwzięć, które mają na celu poprawę zaopatrzenia ryttku wewnętrznego, zwiększenie eksportu oraz przyspieszenia rozwoju rolnictwa i całej gospodarki żywnościowej. Zobowiązuje ministrów i wojewodów do bezzwłocznego podjęcia działań na rzecz powiększenia wytwórczości towarów rynkowych i eksportowych oraz środków produkcji dla rolnictwa. Resorty i urzędy wojewódzkie dokonają pod tym kątem w podległych sobie jednostkach dokładnego przeglądu surowcowych, technicznych i organizacyjnych możliwości zwiększania produkcji. Zalecono, aby w pracach tych oprzeć się na inicjatywie zjednoczeń i przedsiębiorstw oraz skrupulatnie wykorzystać wnioski załóg fabrycznych zgłaszane na konferencjach Samorządu Robotniczego. Efektem podjętych działań powinno być skorygowanie operatywnych planów produkcyjnych przedsiębiorstw i zjednoczeń na IV kwartał br. w kierunku zwiększenia dostaw towarów poszukiwanych, przez Odpowiednią zmianę struktury produkcji oraz przegrupowanie Środków materiałowych, finansowych 1 technicznych. Chodzi również o zapewnienie w projektach planu na rok 1977 — w ramach dotychczas przewidywanych Środków — możliwie dużego wzrostu dostaw towarów na rynek i eksport oraz Środków produkcji dla rolnictwa. Przewidziano także dokonanie przemieszczeń w rozdziale globalnych Środków Inwestycyjnych, aby W téli SpGSvu í í *V latach 1977—7» nakłady inwestyDOKOŃCZEN1E NA STR. 2 Z okazji święta ludowego Wojska Polskiego Bogaty program obchodów w Kraju Rad (A) MOSKWA (PAP). W Kraju Rad trwają przygotowania do zbliżającego się święta bratniej armii: ludowego Wojska Polskiego. Tegoroczne obchody z tej okazji będą przebiegać pod znakiem dalszego zacieśniania braterstwa broni i sojuszu Sił Zbrojnych ZSRR i Polski oraz doskonalenia ich współdziałania w realizacji zadań wynikających ze wspólnoty obronnej państw Układu Warszawskiego. Przyczynią się one również do upowszechnienia w społeczeństwie radzieckim bogatych tradycji bojowych LWP, wiedzy o wkładzie naszego wojska w walkę z hitlerowskim okupantem i udziale żołnierzy w pracach dla gospodarki narodowej PRL, W dniu święta ludowego Wojska Polskiego zapowiedziana jest w Moskwie uroczysta akademia poświęcona uczczeniu tego wydarzenia. Przewiduje się także okolicznościowe spotkania weteranów II wojny światowej, byłych .dowódców i oficerów pierwszych jednostek LWP powstałych na ziemi radzieckiej. Na historycznych polach bitewnych pod Lenino zostaną zasadzone pamiątkowe drzewa, dające początek przyszłej, 16-kilometrowej alei Przyjaźni. Stanie się ona Jeszcze jednym symbolem wspólnej walki obu bratnich armii przeciwko faszystowskiemu najeźdźcy. W Uroczystościach poświęconych założeniu alei oprócz miejscowej ludności z okolicznych rejonów Białorusi wezmą udział delegacje z polski, w tym duża grupa pracowników naszego leśnictwa, którzy przybędą specjalnym Pociągiem Przyjaźni. U lotników Final konkursu „jeżdżę bezpiecznie” (INFORMACJA WŁASNA) Zwiększanie bezpieczeństwa ruchu, dyscypliny użytkowania i techniczno-eksploatacyjnej sprawności pojazdów mechanicznych jednostek Wojsk Lotniczych oraz mobilizowanie żołnierzy — kierowców do uzyskiwania coraz lepszych rezultatów w szkoleniu specjalistycznym, politycznym i ogólnowojskowym — to główne cele konkursu pod hasłem „Jeżdżę bezpiecznie”. Organizatorem konkursu, będącego od kilku lat podstawową formą pracy profilaktycznej z kierowcami — żołnierzami zasadniczej służby wojskowej, jest Szefostwo Słnżhy Samochodowej WnisiT- T.otnirzych. — Inicjując konkursową rywalizację zmierzaliśmy między innymi do tego, aby' zapewnić jej masowy żołnierski udział, aby toczyła się ona nie od święta, lecz na co dzień — mówi płk Zbigniew Drożyński.! — Osiągnęliśmy tö Sziękf wprowadzeniu kilkuetapowego systemu rozgrywek. Trwa on, praktycznie biorąc, cały rok i obejmuje wszystkich naszych kierowców. Istotne jest i to, że o przyznaniu tytułu „Kierowcy — mistrza Wojsk Lotniczych", bo właśnie o to zaszczytne miano ubiegają się uczestnicy konkursu, decydują nie tylko punkty zdobyte w finałowym sprawdzianie wiedzy i umiejętności, ale i te, które można wywalczyć w eliminacjach... Jakie wymagania stawia się kandydatom do mistrzowskie- DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Święta narodowe Cypru i Nigerii Depesze gratulacyjne Henryka Jabłońskiego (A) (PAP) Z okazji święta narodowego Republiki Cypru, przepadającego 1 października, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki arcybiskupa Makariosa. Z okazji święta narodowego Federalnej Republiki Nigerii, przypadającego 1 października, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do szefa Federalnego Rządu Wojskowego Federalnej Republiki Nigerii — generała Olusegun Obasanjo. Treści II Apelu Sztokholmskiego bliskie wszystkim Polakom (A) (PAP) Treści II Apełu Sztokholmskiego spotykają się z powszechnym poparciem ludzi pracy naszego kraju — tak najkrócej można wyrazić atmosferę spotkań przedstawicieli wszystkich środowisk, które odbywają się w różnych miastach i miejscowościach. Rezolucje podkreślające jednomyślne stanowisko w tej sprawie wszystkich pokoleń Polaków podejmowane są w czasie spotkań działaczy FJN, związkowców, kombatantów, przedstawicieli załóg zakładów przemysłowych, wszystkich środowisk zawodowych i społecznych, młodzieży. Mimo sukcesów polityki odprężenia, Istnieją nadal siły zagrażające pokojowi światowemu — stwierdzano w czasie spotkania w Elblągu, podkreślając wagę działań na rzecz umocnienia bezpieczeństwa, współpracy narodów, urzeczywistnienia idei Światowej Konferencji Rozbrojeniowej. Z Inicjatywy ogniw związkowych odbyły się zebrania w wielu zakładach pracy ziemi tarnowskiej. Rezolucjo popierające wezwanie apelu przyjęli przedstawiciele kilkunastotysięcznej załogi Tarnobrzeskich Kopalń i Zakładów Przetwórczych Siarki, radni 1 reprezentanci komitetów osiedlowych mieszkańców Tarnobrzega, działacze oświatowo-kulturalni DOKOŃCZENIE NA STR. 2 JUTRO HORYZONT! Sobotnio-niedzielne wydanie „Żołnierza Wolności*• M ŻOŁNIERZ W WOLNOŚCI GAZETA CODZIENNA WOJSKA POLSKIEGO ........................ UKAZUJE SIĘ OD DNIA 12 CZERWCA 1943 ROKU . 1 ■■■■■■■■■"——ma—mmmmmmmm—ammzmmmmmtmmzmz—zm—mmm—mmmmmammammmammm—mmmm—mamamm—amm—mam—mmm——mama—mmmmm—rnma—m—ęmzmmmm—mmmm——mmtmmm—mammmmmmm—mmmm—ammmmmmammmmmmmammmm—mmmmma—mmmmm—mmmm——mam—00 NR 234 (8005) ROK XXVII (XXXIV) WARSZAWA, PIĄTEK 1 PA2DZIERNIKA 1976 R. WYD. A CENA 50 GR W Głównym Kwatermistrzostwie WP Troska o przygotowanie do zimy • Racjonalna gospodarka • Produkcja pomocnicza • Oszczędność Zwykle jeslenią organa kwatermistrzowśkie koncentrują nwagę na zaopatrzeniu jednostek wojskowych, rodzin żołnierzy zawodowych i pracowników cywilnych we wszystkie konieczne do życia płody rolne na okres jesienno-zimowy. W tym roku, ze względu na przejściowy niedobór niektórych artykułów żywnościowych, kwestia sprawnego zaopatrzenia na zimę urasta do pierwszoplanowego zadania służb kwatermistrzowskich oraz dowódców wszystkich szczebli 1 czynników społeczno-politycznych działających w wojsku. Sprawy te ostatnio analizowano podczas narady w Głównym Kwatermistrzostwie WP z udziałem przedstawicieli okręgów wojskowych, rodzadzajów sił zbrojnych oraz resortów gospodarki narodowej, których działalność bezpośrednio wiąże się z zaopatrywaniem wojska. Jest konieczne, jak podkreślał Główny Kwatermistrz WP géo,_djrw. Mieczysław Obiedziński, podejmowanie niezbędnych środków zaradczych w celu minimalizowania i eliimiinowamia przejściowego niedoboru niektórych artykułów żywnościowych. Trzeba więc po pierwsze wykazywać maksimum troski o sprawiedliwą dystrybucję deficytowych artykułów oraz po drugie ich braki należy rekompensować zwiększoną podażą innych pełnowartościowych produktów. Jest i trzeci kierunek tego działania i niewątpliwie najważniejszy: wykazywanie inicjatywy w ujawnianiu rezerw i wykorzystywaniu Ich na polepszenie zaopatrzenia wojska. Sluiby kwatermistrzowśkie wykazujq sporo inwencji w zakresie organizowania dostaw płodów rolnych dla jednostek wojskowych, rodzin kadry i pracowników cywilnych — stwierdzano podczas narady. Ale nie chodzi tylko o jednorazowe, doraźne zaopatrzenie. Nie wszyscy bowiem żołnierze zawodowi mają warunki do gromadzenia ziemiopłodów i owoców na cały okres jesienno-zimowy. Nie może więc być takich sytuacji, aby w miesiącach zimowych zmuszeni byli na własną rękę kupować prywatnie potrzebne trwałe produkty rolne. Jest obowiązkiem służb kwatermistrzowskdch już obecnie gromadzić odpowiednie zapasy, które będzie można przeznaczać na dodatkowe zaopatrzenie w miesiącach zimowych i wiosną. Należy zadbać również o to, aby oddziały gospodarcze, zgodnie z określonym zarządzaniem, prowadziły i rozszerzały przetwórstwo produktów na własne potrzeby i kasyn wojskowych, jak kiszenie kapusty i ogórków, sporządzanie przetworów z warzyw i owoców. Pożądane jest wykazywanie inicjatywy w tym zakresie, aby część tych przetworów można było przeznaczać na zaopatrzenie rodzin wojskowych przez sieć placóDOKONCZENIE NA STR. 2 Olimpiada Taktyczna WP — zakończona! Spopularyzowanie wiedzy taktycznej zwłaszcza ogólnowoj- Ikowej wśród oficerów i zainteresowanie ich systematycznym jej pogłębianiem oraz doskonaleniem umiejętności dowodzenia w warunkach polowych, rozszerzenie współzawodnictwa w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych kadry, ujawnienio najbardziej uzdolnionych i utalentowanych oficerów w dziedzinie dowodzenia wojskami na poszczególnych szczeblach taktycznych, krzewienie czytelnictwa prasy i literatury wojskowej — oto główne cele przyświecające Olimpiadzie Taktycznej WP-1976, która w dniach 28 i 29 września br. odbyła się na terenie Akademii Sztabu Generalnego WP im. gen. broni K. Świerczewskiego. Ta cenna inicjatywa ASG, wprowadzana po raz pierwszy eksperymentalnie w ubiegłym roku, przyniosła efekty potwierdzające słuszność założeń i poczynając od 1976 roku będzie organizowana corocznie. Zarówno eliminacje do olimpiady, jak i rozgrywki finałowe odbywały się w dwóch grupach, z których .pierwsza obejmowała oficerów bez studiów akademickich, natomiást druga — absolwentów akademii wojskowych. Podczas tegorocznego finału, przebiegającego w atmosferze zaangażowania i zaciętej rywalizacji, "uczestnicy olimpiady zaprezentowali bardzo wyrównany poziom, świadczący o dobrym przygotowaniu teoretycznym 1 wysokich umiejętnościach praktycznych z zakresu taktyki ogólnej, rodzajów wojsk i służb, pracy partyjno-politycznej, historii sztuki wojennej i topografii. Pierwszy dzień upłynął pod znakiem sprawdzianu pisemnego, obejmującego rozwiązywanie epizodycznego zadania taktycznego na mapie. Natomiast w drugim dniu każdy uczestnik zobowiązany był udzielić po jednej odpowiedzi z następujących działów wiedzy: taktyka ogólna, taktyka rodzajów wojsk i służb, praca partyjno-polityczna, służba sztabów, organizacja i uzbrojenie wojsk własnych, organizacja i uzbrojenie armii obcych, historia sztuki wojennej, topografia. W grupie pierwszej oficerów wojsk lądowych bez studiów akademickich tytuł mistrzowski zdobył ppor. Marek Samarcew (Sl.OW), mając 312 pkt. Drugie miejsce z 309 pkt. zajął por. Tadeusz Wiencek (Si.ow). Natomiast wśród reprezentantów Wojsk Lotniczych i WOPK najlepsze wyniki uzyskał ppor. pil. Stanisław Gacek (WL) — 285 pkt. Zgodnie z regulaminem olimpiady mogą oni rozpocząć studia w ASG bez obowiązku zdawania egzaminu wstępnego, zdobywcy zaś następnych lokat (3, 4 i 5 w wojskach ląDOKONCZEN1E NA STR. 5 Kontratak jest skuteczną formą powstrzymania przeciwnika, a szczególnie wtedy, gdy jest wykonywany silami pododdziałów czołgów wspieranych ogniem artylerii i uderzeniami lotnictwa. (Foto „ZW“ — J. Fil) 475 tys. studentów rozpoczyna nowy rok akademicki (A) (PAP) 1 października br. nastąpił uroczysta inauguracja nowego roku akademickiego. W roku szkolnym 19766/77 w szkołach wyższych kształcić się będzie ponad 475 tys. studentów na studiach stacjonarnych oraz dla pracujących. Liczba ta jest o 4 proc. wyższa niż w ubiegłym roku. W niektórych uczelniach już odśpiewano tradycyjne „Gaudeamus”. Rok akademicki 1976/77 zainaugurowała 30 września Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Stupsku. Na 10 kierunkach kształci się tu ponad 3 tys. studentów. Jako pierwsza z 8 uczelni Wrocławia zainaugurowała w czwartek nowy rok akademicki Akademia Ekonomiczna. Jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie jest budowa kolejnych baterii w Zakładach Koksowniczych w Zdzieszowicach. Stąd koks będzie dostarczany do Huty „Katowice“. Na wyróżnienie wśród wykonawców inwestycji zasługuje szczególnie zespól Mostostalu-Zabrze, oddział Opole. (Foto CAF) Delegacja partyjno-rządowa Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej przybywa do Polski (A) (PAP). 1 października przybywa z wizytą do Polski delegacja partyjno - rządowa Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Na czele delegacji stoi sekretarz generalny KC Laotańskiej Partii Ludowo - Rewolucyjnej, premier rządu LRL-D Kaysone Phomvihane. Delegacja — pisze dziennikarz PAP — przybywa z kraju, którego naród, pod przewodnictwem marksistowskoleninowskiej partii, w toku wieloletnich walk o niezależność i postęp społeczny przeprowadził zwycięsko rewolucję narodowo-demokratyczną. Władzę przejęły masy ludowe, które w grudniu ub. r. proklamowały powstanie Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej. Ten historyczny zwrot otworzył przed narodem laotańsklm nowe perspektywy rozwoju społecznego, postępowych przemian, stworzenia podstaw samodzielności gospodarczej. Wieloletniej walce narodu laotańskiego udzielały braterskiej pomocy 1 poparcia ZSRR i kraje wspólnoty socjalistycznej. Istotną rolę odgrywała tu również współpraca z Innymi narodami Indochin, zwłaszcza z ludem wietnamskim. Umacnianie więzów przyjaźni I współpracy z sąsiednimi narodami indochińskimi oraz bratnimi krajami socjalistycznymi — Jest jedną z naczelnych zaśad polityki zagranicznej nowej republiki. LPL-R, kierownicza slla narodu laotańskiego dąży do rozwijania 1 zacieśniania stosunków międzypartyjnych ze Związkiem Radzieckim 1 krajami wspólnoty socjalistycznej, działa na rzecz umacnianla Jedności międzynarodowego ruchu komunistycznego 1 robotniczego. Wyrazem tego stanowiska partii 1 rządu laotańskiego Jest obecna podróż delegacji LRL-D 1 wizyty składane w bratnich krajach socjalistycznych. Czterodniowy pobyt laotańsklch gości w Polsce, zapowiedziane spotkania 1 rozmowy z czołowymi reprezentantami życia polityDOKOŃCZENIE NA STR. 2 MSft SlUŻBA I I1« MUSlłMlJ OJfflftll Piąty most w pięć dni -(RELACJA NASZEGO WYSŁANNIKA) Wsie: Tomczyce, Michałowice, Stamirowice, Ługowice leżą na lewym, północnym brzegu Pilicy, Po drugiej zaś stronie rzeki — około 400 hektarów użytków zielonych, mniej więcej w połowie pastwisk, które należą właśnie do tych wsi. Aby dojeehać na pola i pastwiska na prawym brzegu Pilicy, rolnicy z Tomezyc, Michałowic i innych wsi w gminie Mogielnica musieli pokonywać znaczną odległość: do najbliższego mostu było co najmniej 12 kilometrów. I potem drogie tyle, by od mostu dotrzeć na pola... — Po wojnie przez kilkanaście lat rolnicy z Tomczyc i krańców wsi z gminy Mogielnica promem na swe pola położone po drugie) stronie Pilicy — mówi sekretarz biura Urzędu Miasta i Gminy Mogielnica w województwie radomskim Zbigniew Wrzosek. — Był to praktycznie jedyny środek transportu, bo przecież — aby furmanką dojechać do najbliższego mostu, potem na pola, a potem znów wracać tą drogą, to zmarnuje się cały dzień tylko na jazdę. A kiedy pracować na polu? Kiedy zasiać, kiedy zebrać plony, skosić siano z łąk? Kiedy zwieźć? Gdy zabrakło promu Prom nie był wygodnym środkiem. Nie można było zwiększyć częstotliwości jego kursów ani pojemności. Na obu brzegach tworzyły się kolejki czekających na przeprawę. Rolnicy czekali i po dwie, trzy godziny... Marnowali cenny czas, tym cenniejszy, że największy ruch występował w okresach spiętrzenia pilnych, koniecznych prac polowych, gdy i bez kolejki czekającej ha prom każda minuta w gospodarstwie liczy się na wagę złota. Zabrakło jednak i promu. Oto wiosną przyszła „Wielka woda“. Powodziowa fala zerwała prom z "uwięzi, poniosła go gdzieś „w nieznane“, w dół rzeki. Podobno Widziano go kilkanaście kilometrów dalej,. Rolnicy z Tomczyc — bo oni są najbardziej zainteresowani przeprawą przez Pilicę — mają tam: najwięcej gruntów, a do tego z ich wsi jest najdalej do mostu, bo aż 15 kilometrów — usiłowali znaleźć wyjście z sytuacji. Przemyśliwali, jak tu ściągnąć z powrotem stare pudło promu, a przy tym nie ustawali w staraniach u miejscowych władz o radykalne rozwiązanie problemu. Rozumiejąc potrzeby mieszkańcy wsi z gminy Mogielnica władze wojewódzkie w Radomiu usiłowały znaleźć jakiś sposób, by rozwiązać tę nadzwyczaj trudną sytuację. Takim rozwiązaniem mógł być tylko most. Jednak nie było przedsiębiorstwa, które mogłoby w krótkim czasie zrealizować tę — tak ważną i pilną przecież — inwestycję. W tej sytuacji zwrócono się o pomoc do wojska, do dowództwa Warszawskiego Okręgu Wojskowego. Żołnierska pomoc Prośba ta nie została bez echa. Reakcja była natychmiastowa. Aby już od zaraz umożliwić rolnikom przejazd na drugą stronę rzeki, saperzy ustawili na Pilicy most pontonowy. Było to oczywiście rozwiązanie prowizoryczne, tymczasowe. Radykalne rozwiązanie — to normalny most. Ujęto więc to przedsięwzięcie w planach szkoleniowych: na zakończenie cyklu szkolenia jeden z pododdziałów jednostki inżynieryjno-saperskiej Warszawskiego OW wybuduje most na Pilicy w Tomczycach; będzie to praktyczny sprawdzian zdobytych umiejętności i wiedzy uzyskanej w toku szkolenia w garnizonie. Gdy bieżące potrzeby mieszkańców Tomczyc były zaspokojone, gdy mogli już korzyDOKOŃCZENIE NA STR. 5