Zori Noi, iulie-septembrie 1954 (Anul 7, nr. 2067-2140)

1954-07-22 / nr. 2085

ANUL VIII NR. 2085 JOI 22 IULIE 1954 4 PAGINI 20 BANI Să îmbunătățim munca politică de masa pentru succesul campaniei agricole de vară! Ne aflăm îmi toiul bătăliei pentru asigurarea succesului muncilor agricole de vară. In întrecerea socialistă și patriotică în cinstea măreței aniversări a eliberării patriei, oamenii muncii de pe ogoare, din raioanele Trușești, Săveni, Botoșani, etc., au dobîmdit o seamă de rezultate inseminate. Lucrările de strîngere a recoltei, secerișul, dezmiriștitul, treierișul și colectările cer o mare concentrare de forțe, o susținută muncă politică și organizatorică. Această etapă a muncilor agricole este un bun prilej pentru organizațiile de partid de a-și dovedi forța lor mobilizatoare, capacitatea lor de a antrena masele largi ale oamenilor muncii de pe ogoară r în întrecerea socialistă și patriotică în lupta pentru recolte bogate. Organizațiile de partid de la sate sfînt datoare să asigure muncii politice un conținut cît mai înalt și cit mai operativ, să folosească toate mijloacele agitați«» politice de masă, care-i stau la îndemîină pentru a mobiliza țărănimea muncitoare în lupta pentru recolte bogate. Multe organizații de bază cum sunt cele din gospodăria colectivă Roma, raionul Botoșani, din comunele Avrămeni, raionul Săveni, din Șendriceni, raionul Dorohoi și altele, și-au întocmit planuri de muncă în vederea recoltării, treierișului și colectărilor, au luat măsuri de instruire practică a agitatorilor cu problemele muncii agricole de vară. Ins fruntea muncilor agricole trebuie să fie comuniștii, agitatorii, deputații. Comuniștii și agitatorii Gh. I. Balan, C. Vieru, D. Bortă și alții din satul Tfoinay-Hilișeu, raionul Dorohoi, au fost primii din comună care au terminat secerișul și au început dezmiriștitul. Secretarii organizațiilor de bază sătești, trebuie să manifeste o grijă deosebită pentru ridicarea calității muncii politice de masă, să asigure o activitate rodnică a agitatorilor la aici și bazele de recepție, să îndrume conducerile căminelor culturale, colectivele de redacție ale gazetelor de perete, ale stațiilor de radioficare, brigăzile artistice de agitație, etc. pentru mobilizarea țărănimii muncitoare la strînsul recoltei, dezmiriștii, treieriș și colectare. Organizațiile de bază de la sate au nevoie de sprijinul permanent, calificat și concret al comitetelor raionale de partid în organizarea și desfășurarea muncii politice de masă. Sunt însă unele comitete raionale de partid care nu țin seama de acest calificat lucru și nu acordă un ajutor organizațiilor de bază sătești. În raionul Trușești, secerișul este în toi dar treierișul și dezmiriștitul întîrzie din cauză că organizațiile de bază și sfaturile populare comunale, nu sînt ajutate și îndrumate cum să îmbunătățească munca politică pentru mobilizarea tuturor forțelor. Ce fel de îndrumare și control au dat la ziua de 15 iulie, tovarășii Miron Toader, secretar al comitetului raional de partid și Prisacă Constantin, șeful secției organizațiilor de partid, sindicale și U.T.M. din raionul Trușești . In acea zi, eii au trecut prin cinci comune, s-au „interesat” în grabă la sfaturile populare comunale „cum merge secerișul”. In loc de îndrumarea politică a organizației de bază din Ștefănești, tov. Miron, Toader și-a rezolvat problemele personale. sau In comuna Sainita-Mare pe unde trecut acești tovarăși, recoltarea se desfășoară într-un ritm nesatisfăcător, munca politică de masă lîncezește. Dar ei nu s-au ostenit să dea un ajutor practic tov. Alexandru Mititiuc, secretarul organizației de bază din acest sat. Depinde de preocuparea pe care comitetele raionale de partid o acordă muncii de agitație, ca organizațiile de bază să poată asigura un conținut viu muncii politice de masă. Unele organizații de bază ca cele din satele Smîrdan și Comănești din comuna Suharău raionul Darabani (tovarășii Cîrneală Ilie și Vasile Florea secretari ai organizațiilor de bază) subapreciază problemele muncii politice de masă, nu folosesc mijloacele de agitație în vederea asigurării succesului muncilor agricole de vară. Astfel de atitudini trebuiesc combătute cu toată tăria. Este necesar că în această perioadă organizațiile de bază sătești, sub îndrumarea permanentă și concretă a comitetelor raionale de partid, să folosească cu pricepere toate mijloacele agitației politice de masă pentru mobilizarea țăranilor muncitori în muncile agricole de vară. Organizațiile de bază de la sate trebuie să educe țărănimea muncitoare pentru a demasca orice uneltiri ale chiaburilor care vor încerca să saboteze lucrările agricole din această perioadă. In munca de agitație politică de masă, trebuie atrași deputații, agronomii, învățătorii, activiștii culturali, care împreună cu agitatorii să sprijine dezvoltarea întrecerii socialiste și patriotice, pentru succesul luptei pentru o recoltă îmbelșugată. Acordînd o atenție deosebită problemelor campaniei agricole de vară, ziarele ,,Clopotul“ și „Lupta noastră" organe de presă ale comitetelor raionale de partid și ale sfaturilor populare raionale din Botoșani și Dorohoi, au datoria să popularizeze larg metodele agrotehnice înaintate, rezultatele fruntașilor în producția agricolă, să critice cu curaj lipsurile, să contribuie mai mult la mobilizarea oamenilor muncii de pe ogoare în întrecerea socialistă și patriotică în cinstea zilei de 23 August. Asigurînd un conținut cît mai înalt muncii politice folosind toate mijloacele de agitație să mobilizăm oamenii muncii de pe ogoare pentru dobîndirea de noi succese la lupta pentru recolte bogate, în cinstea celei de a X-a aniversări a eliberării patriei noastre. --------------- In acest număr: —------------ — Cea de a zecea aniversare a eliberării Poloniei (pag. 2-a). — H. BEREANU — Spicuiri din gazetele de perete (pag. 2-a). — Problema achizițiilor și contractărilor în centrul dezbaterilor conferinței Uniunii Regionale a Cooperativelor de Aprovizionare și Desfacere (pag. 3-a). — Cronica filmului ,„Pulbere argintie” (pag. 3-a). — Nota Guvernului Sovietic adresată la 19 iulie guvernului S.U.A. (pag. 4-a). — Mesajul prizonierilor francezi din Vietnam adresat Consiliului Național al Păcii din Franța (pag. 4-a). Semnarea acordurilor cu privire la încetarea operațiunilor militare în Vietnam, Laos și Cambodgia GENEVA 22 (Agerpres). TASS anunță: In cursul zilei de 20 iulie, la Geneva au continuat întrevederile neoficiale ale participanților conferință. In cadrul acestor întrevederi s-a desfășurat în continuare schimbul de păreri asupra problemela lor încă nereglementate, în legătură cu restabilirea păcii în Indochina. In noaptea de 20 spre 21 iulie, îm Palatul Națiunilor, au fost semnate un acord cu privire la încetarea operațiunilor militare în Vietnam și un acord cu privire la încetarea operațiunilor militare în Laos. Aceste acorduri au fost sem rate de reprezentanții comandamentelor celor două părți. Acordurile au fost semnate pe de o parte de reprezentantul înaltului Comandament al Armatei Populare Vietnameze, Ta Kuang Bu, iar pe de altă parte de reprezentantul Comandamentului Suprem din Indochina al forțelor armate ale Uniunii Franceze, generalul de brigadă Delted. La semnarea acordurilor cu privire la încetarea operațiunilor militare în Vietnam și Laos, au fost de față reprezentanții delegațiilor U.R.S.S., Republicii Populare Chineze, și ale celorlalte delegații care participă la conferința de la Geneva. Acordul cu privire la încetarea operațiunilor în Caimbodgia urmează să fie semnat ceva mai tîrziu, la 21 iulie. In momentul de față contirată ultimele lucrări pregătitoare pentru ședința plenară de închidere a conferinței de la Geneva, care va avea loc la 21 iulie. Conferința de la Geneva a miniștrilor afacerilor externe, consi votată în conformitate cu hotărîrea conferinței de la Berlin, și care a durat aproape 3 luni, își va încheia prin urmare lucrările în viitorul cel mai apropiat prin adoptarea unor hotărîri importante, care dovedesc o nouă victorie a forțelor păcii. GENEVA 22 (Agerpres). La 21 iulie, a fost semnat la Geneva acordul cu privire la încetarea eper albumelor militare în Cambodgia. In cinstea zilei de 23 August Noi succese în întrecerea socialistă ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- înainte . La fabrica de cherestea Dorna Foresta, întrecerea socialistă cuprins peste 90 la sută din muncitori și tehnicieni, care luptă cu avînt pentru traducerea în viață a angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August . In acest scop, conducerea întreprinderii a construit o rampă de încărcare pentru vagoane C.F.R. care a fost dată în folosință cu 25 zile înainte de termen. De asemenea, din cele trei vagonete prevăzute pentru a fi puse în funcție pînă la 22 august, două din ele au fost terminate și puse în funcțiune cu 53 zile înainte de termen. Acestea au avut ca rezultat ca la 9 iulie, întreprinderea să lucreze la debitare și cherestea în contul zilei de 19 iulie. In cadrul angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August, au fost realizate un număr de 8 ine d e termen vații propuse de muncitori și tehnicieni. De pildă, transportorul mecanic de la fabrica Dorna Arini,, construit la propunerea făcută de tov. Arcadie Mirăuță, înlocuiește munca a 4 oameni. De asemeni, podul rulant și cutia de viteză de la gaterul fabricii de cherestea Dorna Foresta, construit la propunerea făcută de comunistul Traian Todireanu, aduce o contribuție însemnată la sîimbunătățirea procesului de producție și sporirea productivității muncii. Dn această întrecere, brigăzile de la hala gatere conduse de fruntașii ,în întrecerea socialistă Vasile Arpașu și Ioan Mateiciuc, depășesc zilnic norma cu 35—36 la sută. Brigada de prins și scos plute, condusă de fruntașul Gavril Popescu,din angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August, a dat peste plan pînă la 12 iulie, 460 m.c., bușteni. La gospodăria agricolă de stat Zăicești Nu s-a luminat bine de ziuă cînd pe tarlaua gospodăriei agricole de stat din Zăicești, se aude țăcănit de combină. Este combina condusă de comunistul Nicolae Pînzaru, care este exemplu printre ceilalți muncitori. El a reușit să depășească norma zilnică de lucru cu 25—30 la sută. Prin eforturile unite ale muncitorilor și tractoriștilor, la gospodăria de stat Zăicești s-a sercerat pînă acum peste 120 hectare grîu și 90 hectare cu orz, dezmiriștiind totodată o însemnată suprafață de teren. Succesele dobrtiidite de muncitorii și tehnicienii gospodăriei de stat din Zăicești, constituie un nou imbold în lupta pentru îndeplinirea angajamentelor luate îm cinstea zilei de 23 .August./ 10 ANI DE LA ELIBERAREA POLONIEI Dezvoltarea industriei de încălțăminte Prin extinderea fabricilor existente, prin înzestrarea lor cu mașini moderne și prin construirea de noi fabrici de mari proporții, pînă la sfârșitul anului 1955 industria de pielărie și încălțăminte din R. P. Polonă va produce de trei ori mai multă încălțăminte decit în 1949. Una dintre construcțiile de bază ale industriei pielăriei va marele combinat de tăbăcărie și fi încălțăminte care se construiește în prezent la Nowy Targ(voevodatul Cracovia). Grad va fi pus în funcțiune cu întreaga sa capacitate de producție, combinatul va produce peste 50 la sută din cantitatea totală de încălțăminte care se fabrică,în prezent în R. P. Polonă. Combinatul de încălțăminte va cuprinde peste 30 de clădiri mari, printre care: fabrici pentru asamblarea încălțămintei și pentru tăierea pieilor, o mare tăbăcărie, o fabrică pentru prelucrarea cauciucului brut, laboratoare, o fabrică de produse tanante, o secție pentru desenarea modelelor, etc. Produse noi ale industriei poloneze Muncitorii de la secția de fabricare a betonului din cadrul Institutului de construcții tehnice au elaborat recent o metodă de folosire în fabricarea betonului și betonului armat a leșiei obținute la producerea celulozei. In felul acesta, calitatea betonului se îmbunătățește. Probele experimentale de laborator și experiențele întreprinse de Institut pe șantierele de construcție de la Nowa Huta au dovedit că noua metodă este foarte avantajoasă și reduce cu 10 la sută consumul de ciment. Betonul fabricat la acest lei este mai plastic, mai compact și mai rezistent la îngheț. Crește producția de țesături de mătase In 1953, industria de țesături de mătase din R. P. Polonă a produs peste prevederile planului peste 1,5 milioane metri de țesături și peste 15 milioane metri de panglică de mătase. Astfel, producția de țesături de mătase crescut cu trei ori față de anul a 1938. Sortimentul de mărfuri s-a lărgit considerabil: numărul articolelor a crescut de la 70 în 1952, la 95 în 1953, iar numărul modelelor de imprimeuri de la 220 la 450..