Zori Noi, mai 1960 (Anul 13, nr. 3857-3881)

1960-05-03 / nr. 3857

ANUL XIV — Nr. 385Z1 biblioteca . . CENTRALĂ UNIVERSITARA] „M. EMINESCT IA,si j Profetari din toate fonk, ani [tre fofesari Ai PMIlETULui iEMONAL P.M.R. SUCEAVA $1 AI SFATULUI POPULAR REGIONALI MARȚI 8 MAI 1960 4 PAGINI — 20 BANI Sub semnul solidarității internaționale a celor ce muncesc, în atmosfera de entuziasm și avînt creator, prilejuită de apropierea celui de al lll-lea Congres al P. M. R., s-a desfășurat în întreaga țară SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI IN CAPITALA PATRIEI Duminică dimineața, a avut loc tradiționala demonstrație a foamenilor muncii din Capitala ii prilejul zilei de 1 Mai ziua solidarității internationale a celor ce muncesc. Piața Stalin este dominată de portretele genialilor învățători ai proletariatului mondial: Marx, Engels, Lenin. Deasupra tribunelor drapate în roșu și străjuite de zeci de steaguri purpurii și tricolore sunt înscrise chemări închinate măreței zile: »Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc!“. ..Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie, Republica Popularră Roană !“, »Slavă Partidului Muncitoresc Român, organizatorul și inspiratorul victoriilor noastre !“, »Trăiască prietenia de nezdruncinat a poporului român cu popoarele Uniunii Sovietice țți cu popoarele celorlalte țări s ale lagărului socialist!“, »Trăiască pacea și prietenia între popoare“! Pe un mare glob pămîntesc este înscrisă, pe fond roșu, chemarea la luptă a clasei muncitoare internaționale : »Proletari din toate țările, ținiți-vă !“ In piață, în șiruri strînse, se află mii de muncitori, din fabricile și uzinele Capitalei, activiști ai organizațiilor de partid, de stat și obștești, militari, oameni de cultură, studenți care participă la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Deasupra tuturor rîndurilor sînt ridicate pancarte cu chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, mari panouri cu portretele lui Marx, Engels, Lenin și portretul lui I. V. Stalin. Oamenii muncii poartă, de asemenea, portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej și ale celorlalți membri ai Biroului Politic al Q. G. al P.M.R., portretele lui N. S. Hrușciov și ale altor conducători ai partidelor comuniste si muncitorești frățești. In tribune sunt prezenți numeroși invitați : membri ai C. C. al P.M.R., membri ai guvernului și ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, conducători ai organizațiilor de masă, numeroși fruntași în muncă din întreprinderi și instituții, academicieni și alți oameni de știință, artă și cultură, generați și ofițeri superiori, ziariști romîni și corespondenți ai presei străine. In tribune se află, de asemenea, numeroși oaspeți veniți să sărbătorească, alături de poporul nostru, ziua de 1 Mai, reprezentanți ai sindicatelor din Algeria, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. P. Chineză, Cipru, Franța, R. D. Germană, R.S.F. Iugoslavia, R. P. Polonă, R. P. Ungară, U.R.S.S., și alți oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic iau loc șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București si alți membri ai corpului diplomatic. La ora 9, oamenii muncii prezenți în piață salută prin îndelungi ovații pe conducătorii partidului si statului. In tribuna centrală iau loc tovarășii: Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Colin, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Ianos Fazekas, Alexandru Bîrlădeanu, Gherasim Popa, Florian Dănălache. Marea fanfară militară intonează Imnul de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim- secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. Ia cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic col G. C. al P.M.R., secretar al G. G. al P.M.R. Cuvîntarea este subliniată de mase și ovații puternice pentru Partidul Muncitoresc Romîn, pentru prietenia cu Uniunea Sovietică și celelalte țări ale lagărului socialist, pentru pace și prietenie între popoare. Răsună apoi acordurile marșului partizanilor. Marea demonstrație a oamenilor muncii este deschisă de batalioanele gărzilor muncitorești primite cu îndelungi aplauze de asistență. Peste cinci mii de muncitori înarmați defilează prin fața tribunelor în pas cadențat într-o perfectă aliniere, exprimînd hotărirea clasei noastre muncitoare, a întregului popor de a apăra cuceririle sale revoluționare. Se aud sunete de trompete și răpăit de tobe. In mijlocul pieței, dintre petalele unui nufăr uriaș se ivește o fetiță care, fluturînd două stegulețe, vestește defilarea pionierilor. 6.000 de pionieri umplu piața cu voioșia lor. Pionierii poartă flori, steaguri purpurii, medalioane ale clasicilor marxism - leninismului, portretele conducătorilor partidului și statului nostru. Pe mătasea roșie a unei pancarte se pot citi curbintele care stau astăzi pe buzele tuturor copiilor țării. •»’Mulțumim din Inimă partidului pentru copilăria noastră fericită ! Un grup de pionieri se desprinde de coloană și fuge spre tribuna centrală unde oferă flori conducătorilor partidului și statului. Prin piață trece un car alegoric care reprezintă sugestiv Strădaniile la învățătură și în activitatea patriotică ale copiilor, trec, în continuare, elevi fruntași la învățătură, membri ai cercurilor pionierești, micii naturaliști și drumeții veseli, aeromodeliști și cei din cercul mîinilor în demUnitice, micii dansatori și instrumentiști, șahiști și gimnaști. Toți flutură stegulețe, flori și baticuri. Din coloana pionierilor se înalță în văzduh nenumărate baloane multicolore. Un stol de porumbei, simbol al păcii, zboară pe deasupra coloanelor de pionieri. Asemenea unui șuvoi viu, în țiință își fac apariția coloanele de demonstranți. Ei poartă steaguri roșii și tricolore, portrete, flori, baloane multicolore, peste marea de capete plutesc, ca niște trofee, panouri și grafice pe care sunt înscrise angajamentele luate de colac (Continuare în pag. 3-a) Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste Iritare, Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc în acest an. 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare, minunata sărbătoare a primăverii, cu noi și importante succese în dezvoltarea economiei naționale, în ridicarea nivelului de trai material și cultural al poporului. Cu prilejul acestei mărețe Sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și guvernul Republicii Populare Române transmit oamenilor muncii din Capitala țării, clasei muncitoare, intelectualilor, întregului popor muncitor, un fierbinte salut tovărășesc și felicitări pentru succesele obținute în munca de construire a socialismului în patria noastră. Salutăm din toată inima pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care participă împreună cu noi la sărbătorirea acestei mari zile de luptă a celor ce muncesc pe pretutindeni. Tovarăși. 1 Mai constituie de fiecare dată pentru noi un prilej de trecere în revistă a victoriilor obținute de poporul muncitor pe drumul făuririi vieții noi, socialiste în patria noastră. E bine să ne reamintim în această zi de sărbătoare de trecutul, nu prea îndepărtat, de exploatarea și asuprirea cruntă în care trăiau clasa muncitoare, țărănimea muncitoare, toți oamenii muncii, în timpul regimului burghezo-moșieresc. In acele vremuri, Partidul Comunist,, luptînd cu consecvență pentru înfăptuirea unității clasei muncitoare, pentru, apărarea intereselor vitale, organiza de 1 Mai manifestații si alte acțiuni de luptă unită a celor ce muncesc împotriva exploatării și asupririi, pentru îmbunătățirea condițiilor de viață, pentru cucerirea drepturilor democratice, împotriva fascismului și a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist și cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, aliată cu țărănimea muicitoare, a pus capăt pentru totdeauna întunecatului regim burghezo - moșieresc și a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuințe ale celor ce muncesc pentru care și-au dat viața mulți dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătorește ! Mai cu mîndrie și încredere în forțele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, învingînd numeroase obstacole și greutăți, el a străbătut într-un timp relativ scurt, un drum glorios, obținînd victorii de însemnătate istorică în lichidarea exploatării omului de către om și în opera de construire a orînduirii noi, socialiste. Economia națională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt în anii puterii populare. In 1960, producția globală industrială a țării va fi de 5 ori mai mare decît cea din 1938. Sarcinile mise de Congresul al Il-lea al Partidului cu privire la creșterea producției industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țarii ,pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele și a pivotului ei, industria constructoare de mașini, a fost creată o puternica bază tehnică care asigură progresul continuu al întregii economii naționale. Luptînd pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii muncii au și obținut primele succese importante, îndeplinind planul producției globale pe trimestrul I, în proporție de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobindite în dezvoltarea economiei naționale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de Plenara C.G. al P.M.R. din* iulie 1959, cu privire la creșterea salariilor, pensiilor și reducerea prețurilor'La o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută față de 1955, îndeplinindu-se și depășindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al 11-lea al Partidului, privind creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut și el viața satelor. Țărănimea noastră muncitoare merge cu hotărîre pe calea vieții noi socialiste. Peste 76 la sută din familiile țăranilor muncitori s-au imit în gospodării colective și întovărășiri agricole , unitățile socialiste din agricultură cuprind astăzi mai inuțit de trei sferturi din suprafața arabilă a țării. Ajutorul puternic acordat de statul democrat - popular și tractoare, mașini agricole, semințe selecționate, credite și folosirea agrotehnicii înaintate, au asigurat avîntul continuu al tuturor ramurilor agriculturii. Folosind cu pricepere acest ajutor, harnica țărănime muncitoare sporește an de an producția agricolă și-și ridică continuu nivelul de trai material și cultural. Sectorul socialist al agriculturii asigură în cea mai mare parte cerealele, carnea și alte produse necesare satisfacerii cerințelor crescînde de consum ale populației și aprovizionă LA SUCEAVA Dimineața însorită de 1 Mai a izbucnit în luminile rubinii ale sutelor de steaguri arborate pe fațadele întreprinderilor și instituțiilor, în înălțimile semețe ale schelelor, la ferestrele caselor. Orașul, în straie de sărbătoare, cinstește 1 Mai. Istoric. Suceavă și-a revărsat pe străzi tinerețea, biruitoarea primăvară a cîntecelor muncitorești, nestăvilita bucurie a vieții libere. Suceava sărbătorește 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni. Suceava socialistă întimpină astăzi măreața sărbătoare a oamenilor muncii cu sute de apartamente noi, cu zeci de blocuri albe, cu multe schele , semn al vieții noi ce își aprinde luminile în fiecare colț al vechiului oraș moldovean. Peste cîteva minute, coloanele masive ale oamenilor muncii din întreprinderile și instituțiile sucevene, șuvoaiele de tinerețe și veselie ale pionierilor și elevilor vor trece pe lingă impunătoarea construcție a noii policlinici, vor cuprinde cu privirile roșiile ziduri ale noului hotel, iar cîntecele vor inunda străzile cvartalului de locuințe Mihai Viteazu, privirile vor admira aripile macaralelor - turn crescute în vecinătatea parcului »Ciprian Porumbescu“. Și fiecare steguleț roșu sau tricolor vestește sărbătoarea : ghirlandele bogate de pe frontispiciile clădirilor, mulțimea steagurilor roșii, covoarele desfășurate pe balcoane, toate sunt semne ale dragostei sincere și adinei față de partid, față de patria socialistă. Pe străzi, se adună mase tot mai mari de locuitori ai orașului și se îndreaptă spre parcul «Arini“, unde va avea loc mitingul consacrat sărbătoririi Zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc. Ora 9,50. Intîmpinați de ropote de aplauze, de mii de glasuri care scandează lozinci în cinstea partidului nostru drag, în cinstea celui de-al lll-lea Congres all partidului, despre unitatea de nezdruncinat a lagărului socialist, despre eroicul și frățescul ponor sovietic, sosesc membrii Biroului Comitetului regional de partid Suceava, ai Comitetului executiv al Sfatului popular regional, activiști cu munci de răspundere din aparatul de partid și de stat și din organizațiile de masă. Iau loc în tribuna din parcul «Arini“, tovarășii Ene Țurcanu, membru al C. C. c.l P.M.R., prim secretar al Comitetului regional de partid Suceava, Ion Martalogu, Vasile Potop, Anton Gherghelaș, Nicolae Stoleru, secretari ai Comitetului regional de partid Suceava, Emil Bobu, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, Constantin Raicu, președintele Consiliului sindical regional, și alți activiști de partid și de stat. Cind vuietul mulțimii se liiniște. Deodată, acordurile marșului răsună puternic. Și cînd la colțul străzii apar gărzile muncitorești, deschizînd demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava, simți că niștește puțin, tot. Constantir Raicu, membru al Biroului. Comitetului regional de partidr] președintele Consiliului sindical regional, deschide mitingul oamenilor muncii din orașul Suceava consacrat sărbătoririi zilei de 1 Mai și dă cuvîntul tovarășului Ion Martalogu, secretar al Comitetului regional de partid. Scandînd lozinci, cu urale și aplauze prelungi, manifestanții își exprimă aprobarea călduroasă față de ideile cuprinse în cuvîntare, dorința de a întimpină cel de-al llilea Congres al partidului cu realizări de seamă în toate domeniile de activitate, hotărîrea de a munci neobosiți pentru înfăptuirea politicii partidului. Mitingul ia sfîrșit. Coloanele grupate în parc se pregătesc pentru demonstrație. Se încheagă rândurile, carele alegorice se pregătesc de plecare [UNK] Ora 10,20. In tribuna din centrul orașului iau loc membrii Biroului Comitetului regional de partid și ai Comitetului executiv al Sfatului popular regional. Sunt, de asemenea, prezenți la tribună, fruntași în producție din întreprinderile orașului, deputați, activiști de partid, conducători ai diferitelor întreprinderi și Instituții din localitate, începe tradiționala demonstrație sărbătorească, hotărîrea pasului lor viu, dîrsenia acestor zeci de chipuri pătrund solemn în inimile miilor, de participanți la manifestație (Continuare în pag. 2-a j Trec gărzile muncitorești (Continuare in pag. 1-a) Trec rinduri — rînduri muncitorii. (Continuare In Cuvîntarea tovarășului Ion Martalogu Tovarăși. Cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din întreaga lume, vă transmit, din însărcinarea Comitetului regional de partid, a Comitetului executiv al Sfatului popular regional și a Consiliului sindical regional, un fierbinte salut și vă felicit pentru succesele pe care le-ați obținut în întimpinarea acestei mărețe sărbători. Și în acest an, sărbătorim ziua de 1 Mai sub semnul creșterii și întăririi necontenite forțelor socialismului și păcii ți în întreaga lume. Popoarele țărilor socialiste întîmpină ziua de 1 Mai cu noi și mari victorii în toate domeniile construcției economice, în dezvoltarea științei, tehnicii și cul lunii, în ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. In fruntea lagărului socialist pășește Uniunea Sovietică, care într-un termen istoric scurt a devenit o mare putere industrială și care acum merge ferm pe drumul construirii desfășurate a comunismului. in anii apropiați, Uniunea Sovietică va deține primul loc în lume, atît în ce privește volumul producției industriale cit și în ce privește bunăstarea poporului. Strălucitele succese obținute de poporul sovietic în lupta pentru realizarea grandiosului plan septenal, în dezvoltarea științei și tehnicii stîrnesc o profundă admirație și sentimente de profundă bucurie în inimile tuturor oamenilor muncii. Țările de democrație populară, întărind continuu relațiile lor de colaborare și intr-ajutorare frățească, avînd ajutorul permanent și multilateral din partea Uniunii Sovietice, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965, țările lagărului socialist vor produce mai mult de jumătate din întreaga producție industrială mondială, realizîndu-se astfel superioritatea absolută a sistemului socialist mondial asupra sistemului capitalist în sfera hotărîtoare a activității omenești sfera producției bunurilor materiale. Oamenii muncii din țările capitaliste, coloniale și dependente, sărbătoresc ziua de 1 Mai în plină luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru drepturi sociale, economice și libertăți democratice, pentru independență națională și pace. In fruntea luptei oamenilor muncii se află partidele comuniste și muncitorești ale căror rînduri s-au lărgit și întărit continuu, cuprinzînd acum peste 33 milioane de membri. Popoarele din colonii și țirile dependente obțin noi și importante succese în luptă lor pentru independență națională și progres. Rușinosul 818stem colonial al imperialismului se destramă necontenit. Darcă acum 50 de ani, imperialliștii stăpîneau un imens teritoriu care cuprindea 56 la suti din populația globului, astăz acest procent a scăzut la 6 lă sută. Evenimentele care au avut loc în Irak, Cuba, iar în prezent în Coreea de sud, Tunicia și alte țări, au o mare semnificație. Ele dovedesc că popoarele nu mai vor să suporte regimul celei mai reacționare dictaturi, lipsa oricărror drepturi democratice și se ridică la luptă hotărîtă pentru libertate, democrație și independența țărilor lor. Toate acestea sunt grele lovituri date imperialismului a cărui influență și putere scade, în timp ce lupta unită a popoarelor obține succese tot mai mari. Anul acesta, mai mult ca oricînd, ziua de 1 Mai prilejuiește o grandioasă demonstrație a voinței de pace a popoarelor din lumea întreagă. Ideile coexistentei pașnice,, ale dezarmării generale și totale promovate cu consecvență de Uniunea Sovietică și de celelalte țări socialiste, au cucerit mase uriașe în toate țările și se impun astăzi cu o tărie fără precedent în relațiile internaționale. A bine interesat în asigurarea unei păci trainice, poporul nostru muncitor sprijină cu toată hotărîrea politica Partidului Muncitoresc Român și a guvernului Republicii Populare Rojmâne, care militează, alături de celelalte state socialiste, pentru triumful coexistenței pașnice, pentru rezolvarea Uy