Zori Noi, iunie 1960 (Anul 13, nr. 3882-3907)

1960-06-01 / nr. 3882

I PEGRU AL COMITETULUI BIfIQNAL P.M.R. SUCEAVA 51 AL SFATULUI POPULA REGIONAL I ANUL XIV — NR. 3882 MIERCURI 1, IUNIE 1960 4 PAGINI — 20 BANI Măreț program al construcției socialiste Sarcini de mare răspundere Proiectul de Directive ale celui de-al IIl-lea Congres al P.M.R. pune in fața școlii, a învățămintului de toate gradele, noi și mărețe sarcini a căror realizare va face ca în perioada 1960 — 1965, învățămîntul să ia o dezvoltare fără precedent și să fie astfel posibilă instruirea unui număr sporit de cadre de muncitori calificați (circa 260.000), peste 100.000 cadre tehnice medii și circa 54.000 de cadre cu pregătire superioară, cadre necesare economiei noastre nationale in continuă dezvoltare, culturii și ocrotirii sănătății. Prezintă o deosebită însemnătate principalele sarcini ale invățămîntului în această perioadă : ..încheierea generalizării invățămîntului de 7 ani pină in anii 1962 — 1963 ; legarea tot mai strînsă a învățămîntului cu practica constricției socialiste și trecerea treptată la învățămîntul general de 8 ani, durata învățâmântului de cultură generală ajungînd astfel la 12 ani“. Cadrele didactice din raionul Cimpulung au primit cu multă bucurie prevederile proiectului de Directive. Ele își sporesc eforturile în muncă astfel că în anul școlar 1960- 1961, generalizarea învățămîntului de 7 ani să fie încheiată în 10 din cele 14 comune ale raionului, iar în anul școlar 1961 — 1962 generalizarea invățămîntului de 7 ani să fie încheiată în tot raionul. Ca slujitori ai școlii, ne vom da toată silința și ne vom strădui să pregătim în așa fel elevii — fiii oamenilor muncii Indtei să-și însușească cunoștințe teoretice din toate domeniile, să devină cadre de nădejde ale construcției socialiste. ALEX. VASILESCU șeful Secției învățămînt și cultură a Sfatului popular raional Cîmpulung După cum reiese din proiectul Directivelor Congresului al 111-lea al P.M.R., producția industriei construcțiilor de mașini va crește în anul 1965 de 2,2 ori față de 1959, cu un ritm mediu anual de peste 14 la sută față de circa 13 la sută pe ansamblul industriei. ________________ ; «■ Nivelul de trai va crește simțitor . După ce a fost publicat în presă, proiectul Directivelor Congresului al III-lea al PMR pentru planul de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1960 — 1965 și pentru programul economic de perspectivă, am citit cu multă atenție și bucurie acest minunat tablou al viitorului nu prea îndepărtat al patriei noastre socialiste. M-am oprit îndeosebi la partea din proiectul de Directive care se referă la creșterea bunăstării oamenilor muncii. N-a trecut nici un an de la aplicarea măsurilor hotărîte de plenara C.C. al PMR din iulie 1959 cu privire la ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii, și că acum, prin proiectul față de Directive, partidul nostru, al celor ce muncesc, preconizează, până în anul 1965, mărirea salariului real al muncitorilor, inginerilor, tehnicenilor și funcționarilor cu circa 40- 45 la sută față de nivelul realizat în a doua jumătate a anului 1959. Potrivit proiectului de Directive, în viitorii ani nu numai că vom putea cumpăra unele articole mai ieftin, dar vom găsi sortimente variate și de calitate superioară. Cum să nu-ți crească inima de bucurie cind citești, că în anul 1965, in magazinele din țara noastră vom găsi circa 400 milioane m.l. țesături și confecții de bumbac, circa 35 milioane m.I. țesături și confecții de lună, circa 43 milioane m.l. țesături și confecții de mătase, 42 — 43 milioane perechi încălțăminte. Mult vor spori și cantitățile de alimente. Spre deosebire de anul 1959, în 1965 se va desface populației 340 — 360 mii tone carne, 4.500 — 5.000 hl. lapte, peste 20.000 tone unt, 300 — 320 mii tone zahăr, însemnate cantități de pîine și făină, precum și alte articole ca mobilă de tot felul, mașini de gătit cu gaze, aparate de radio etc. Toate acestea înseamnă că nivelul de trai al celor ce muncesc va crește foarte mult. De aceea, și noi femeile mulțumim din inimă partidului pentru grija părintească ce o poartă oamenilor muncii. LUCREȚIA JITARU gospodină — Fălticeni IN CINSTEA CELUI DE-AL lll-LEA CONGRES AL P.M.R. Angafanfimfe - Întrecere « Fapte ARE CUVINTUE: ITIFAN DEMENY, sindic veterinar la G. A. S. „Progresul" — Dorohoi La începutul acestui an, organizația de partid, consiliul gospodăriei și comitetul sindical au dezbătut cu toți muncitorii sarcinile de plan pe 1960, după care planul a fost defalcat pe secții, brigăzi și oameni. Mai intens însă, întrecerea socialistă în vederea realizării și depășirii sarcinilor de producție se desfășoară de la data luării angajamentelor la cinstea celui de-al III-lea Congres al P.M.R. Și rezultatele n-au întîrziat să se arate. Dacă în perioada 1 ianuarie — 30 mai 1959, planul producției globale de lapte a fost realizat în procent de numai 81 la sută, la un preț de cost de 2 lei litrul, în aceeași perioadă din acest an, planul producției globale a fost depășit cu 9 la sută, adică cu aproape două vagoane de lapte, iar prețul de cost al unui litru de lapte este de numai 1,18 lei. Spre deosebire de anul trecut, cînd pe primele 5 linii ale anului s-au realizat cîte 950 litri lapte pe cap de vacă furajată, în acest an (în perioada 1 ianuarie — 30 mai) s-au realizat cîte 1.470 litri lapte. In fruntea întrecerii privind depășirea producției de lapte și reducerea prețului de cost al acestuia, se situează comunistul Sava Urzică, care și-a depășit planul la grupa de vaci pe care o îngrijește, cu 4.500 litri lapte, urmat de mulgătorul Jenică Bărboi, cu 3.700 litri lapte etc. Viu se desfășoară întrecerea și în rîndul îngrijitorilor de la ferma de porci, unde în cele 5 lunii din acest an, planul privind sporul de creștere la greutate a porcilor s-a realizat în procent de 120 la sută, față de numai 67 la sută cît s-a realizat anul trecut. In perioada amintită, soții Adela și Constantin Costiniuc au depășit planul de spor de creștere în greutate la grupa de porci pe care o îngrijesc cu 600 kg., economisind la fiecare kg. cîte 0,7 U.N. Cu peste 500 kg. și-au depășit planul la grupa de soții Aglaia și Constantin de U.N. pe kg. spor de creș Rezultate bune s-au obținut s-a dat peste plan, 9.000 leuredus față de anul trecut cu porci pe care o îngrijesc și Scripcaru, reducînd consumul tere în greutate cu 0,8 U.N. și la ferma de păsări de unde, câți ouă, prețul de cost fiind 0, 53 lei per bucată. Proiectul de Directive ale celui de-al III-lea Congres al P. M.R. i-a însuflețit și mobilizat și mai mult în muncă pe lucrătorii gospodăriei noastre. Ei sunt hotărîți precupețească nici un efort pentru a da oamenilor ca să nu muncii, produse animale mai multe și mai ieftine. ACTUALITATEA PE SCURT Se extinde rețeaua electrică In ultimul timp în raionul Botoșani s-au extins conductorii electrici cu pop m.l. la Tudori, cu ioo m.l. la Bucecea și cu joo m.l. la Botoșani. Prin aceste lucrări, în casele a numeroși cetățeni ai raionului s-au aprins g Lampa lui Iliciu Unități comerciale ieri, pe șantierul combinatului de celuloză din Suceava, s-a deschis un nou magazin alimentar. El este bine aprovizionat cu felurite produse alimentare. De asemenea, în orașul Botoșani fost reprofilată o nouă unitate de a patiserie - plăcintărie, bucură de o bună apreciere care se din partea consumatorilor. Pentru cei mici, la Rădăuți, a fost amenajat un magazin - expoziție de jucării pentru copii. In mijlocul muncitorilor Peste zoc de muncitori din cadrul fabricii de cherestea din orașul Gura Humorului, au participat la întîlnirea care au avut-o cu membrii unei brigăzi științifice. Cei 5 tovarăși din brigadă au răspuns, la numeroase întrebări, din diverse domenii de activitate, puse de muncitori. Excursii în Delta Dunării și la mare Filiala O.N.T. Cîmpulung organizează, începînd din luna aceasta, excursii cu vaporul în Delta Dunării, cu o ședere efectivă in deltă de 6 zile. De asemenea, tot prin O.N.T. Cîmpulung, au început înscrierile pentru organizarea concediilor turistice la mare. Doritorii își vor putea petrece concediul pe plajele de la Constanța și Vasile Roaită. Bloc dat în folosință Pe strada Oltea Doamna, din orașul Rădăuți, a fost terminată construcția unui nou bloc compus din 17 apartamente. Peste cîteva ,azile în el se vor muta 17 familii de oameni ai muncii din oraș. Curs cu femeile In orașul Cimpulung s-a deschis un curs comercial cu femeile, la care participă 25 de gospodine și tovarășe din controlul obștesc. Acest curs are ca scop pregătirea de cadre pentru comerțul de stat, în sectoarele care pot fi deservite de femei. Sectorii cursului sînt recrutați din rîndul tovarășilor de specialitate din comerțul de stat. * * * Cititorule, ai avut vreodată ocazia să treci pe la o »Casă a pionierilor“ ? Dacă nu, fă-ți timp și du-te pe acolo. Nu de alta, dar să vezi și dumneata, ce fac odraslele noastre. Ai să le găsești meșterind planoare și vapoare sucind șuruburi, mînuind instrumente muzicale și ai să le minunezi. Fă-ți, de asemenea, timp și vizitează o casă de copii, un atelier tehnic de pe lingă vreo școală, o tabără de vară. Teatrul de stat de păpuși Botoșani. In general ,toate cele enumerate mai sus sînt noțiuni noi pe care în vocabularul nostru din trecut nu le-am folosit. Vorbeam mai curcînd de mortalitate infantilă, de copii goi și desculți pe care majoritatea părinților n-aveau de ce să-i îmbrace, de copii care rămineau analfabeți etc. etc. Astăzi însă, vei lua cunoștință de condițiile de viață și învățături create copiilor noștri de către tarlid. Pe unde vei merge vei întilni copii cu fețe zimbitoare, a căror ființă emană optimism, încredere și bună dispoziție. Vrei să știi poate cîți copii învață în școlile de toate gradele din regiunea noastră ? 140.000. Foarte mulți dintre aceștia frecventează cele 50 de laboratoare și 56 ateliere tehnice existente pe lingă diverse școli. Iată și alte preocupări ale copiilor în afa școlii: programe artistimuzicale, sport, duminică la filme speciale pentru copii, etc. Ca să se simtă cît mai bine în vacanță, anul acesta peste 3.400 copii își vor petrece timpul în 8 tabere de vară bine amenajate. Poate vrei să știi cum o duc copiii cei mici a căror părinți sînt în producție? Cîntă, joacă în cele 59 grădinițe de copii cu caracter permanent și 221 grădinițe sezoniere. Copiii știu că partidului îi datorează această viață. Și ca semn de modest omagiu, în cinstea celui de-al 111-lea Congres al P.M.R., fiecare pionier și elev învață cu mai multă sîrguință pentru a-și însuși mai bine cunoștințe cit mai bogate. COPILĂRIE FERICITA „Mie mi-au crescut aproape tot ciinții . „Eu măninc bomboane și ciojcolată in fiecare zi „Eu sunt tot timpul așa de vesel” v „Cine mai are o rochie iu moașă ca a mea . „Mie unul. . . îmi place să fi serios . ” Foto - text : D. i/ / ILA y Rezultat îmbucurătoare Fiecare brigadă de la fabrica de confecții »Botoșani“ urmărește ca în cinstea Congresului partidului, pengă îndeplinirea planului de producție, să realizeze și economii. Brigada condusă de Constantin Caluschi, in cadrul careia se evidențiază Verona Hogea, Elisabeta Hrisuleac și Stana Avădănoaie, a reușit să dea peste plan în luna mai 200 perechi pantoloni. Rezultate îmbucurătoare a obținut si brigada condusă de Elvira Chirică din secția lenjerie, care a dat peste plan 20 cămăși. Ing. I. SCHWARTZBERG (din postul de corespondenți voluntari ai fabricii) La o carieră de piatră în apropierea orașului Gura Humorului se găsește una din cele mai mari cariere de piatră din regiunea noastră. Muncitorii care lucrează aici, obțin importante succese în întrecerea socialistă ce o desfășoară în cinstea celui de-al III-lea Congres al P.M.R. Astfel, planul pe luna mai, a fost depășit cu 1.100 tone piatră spartă, iar de la începutul anului si pînâ la data de 29 mai au fost extrase si prelucrate, peste plan, 4.398 tone piatră. In apropierea unei ieșirii din schimb, trepidațiile gaterelor parcă se întețesc. Devine mai frecvent strigătul ascuțit al circularelor, iar cilindrii transportoarelor se invîrt aproape fără contenire, lăsînd să alunece spre depozit vrafurile albe ale cherestelei proaspete. Apoi, la ceasul ieșirii din schimb, înainte de obișnuita curățenie locului de muncă, primul gînd al a oamenilor se îndreaptă spre tăblița prinsă pe un perete al harei de gatere . Cit a realizat brigada ? Cit a realizat schimbul ! Și, nerăbdători, urmăresc mina șefului de schimb, de sub care se ivesc mult așteptatele cifre. - Brigada noastră e tot în fruntea schimbului. Încă puțin, și i-am ajuns pe-ai lui Andrișan, din schimbul celălalt. Dar iată-l și pe Mihai Andrișan, șeful brigăzii fruntașe pe hala gatere. Brigada lui e „de noapte’ săptămîna aceasta. Dar, de mai multe ori, momentul stabilirii rezultatelor brigăzilor din schimbul anterior îl găsește și pe el alături de cei ce așteaptă nerăbdători. De altfel, pe gateristul Andrișan îl interesează și alte amănunte. Ei, cum a mers ? Ce lemn ați avut ! Cum au funcționat mașinile ? Vreo defecțiune ? Are loc deci un scurt schimb de experiență și interlocutorul, șeful celeilalte brigăzi dă cu multă bunăvoință explicațiile cerute. Din carnetul reporterului Doar ajutorarea, schimbul de păreri și inițiativele sunt atit de caracteristice întrecerii socialiste. La rîndul său, comunistul Andrișan, după ieșirea din schimb, își va informa înlocuitorii cu aceeași bunăvoință. Brigada intră în schimb abia peste aproximativ o oră. Interesante sunt operațiunile ce au loc acum. Șeful, sosit cel dinții, pregătește gaterele, „Aici e baza“, cum spune el, „Acțiunea nu i e modelarea“. Fixarea în gatere a numărului de prize stabilit, verificarea poziției lor, ungerea gaterelor. Apoi sosesc și ceilalți membri ai brigăzii în total 71 de oameni. Circulariștii verifică discurile circularelor, dacă nu lipsesc mai mult de 4-3 „dinți admiși“, dacă mașina funcționează bine etc. Și, la ora 7 seara precis, prizele de oțel cuprind primii bușteni. Oamenii au învățat unii de la alții. Andrișan l-a învățat pe utemistul Dumitru Condurache cum să obțină de la gater o producfixitate sporită. Constantin Melescu, cel mai bun circularist din brigadă, după ce el însuși a învățat de la alții, acum îi învață pe circulariștii mai tineri cum să livească corect cheresteaua, cum să folosească mașina la întreaga ei capacitate de producție. Aici, în strădaniile pentru pasiva cinstea brigăzii, în spatele a carora se află de fapt o minunată conștiință socialistă, oamenii au reușit să reducă defectele de fabricație de la 6 la 7 la sută, să obțină o productivitate fizică la debitare de 5.170 m.c. bușteni om in 8 ore, în trimestrul 1 al acestui an. Iar planul de producție e depășit cu regularitate între 15-20 la sută. S-ar părea că munca în schimbul de noapte este mai grea. Posibil. Dar membrii brigăzii și cînd, se sînt „de zi" și cînd sînt „de noapte“, muncesc la fel de bine. Există printre preocupările brigăzii una care se bucură de o atenție aparte: economiile. Fină în prezent, brigada a realizat grooei economii din angajamentul luat în cinstea celui de-al III-lea Congres al P.M.R. . . . Despre toate vorbeam, odată, la ieșirea acestea din schimb, cu gateristul Mihai Andrișan, de la fabrica de cherestea „Bernat Andrei” din Vatra Dornei. După ce a privit îndelung tăblița ce purta înscrise rezultatele schimbului din acea noapte, omul rosti încet, parcă pentru sine . Așadar, cu aceștia, avem 80 mii. de bușteni debitați peste plan, în luna mai. Apoi, întorcîndu-se către minei - Comuniștii din întreprindere, manifestîndu-și deplina aprobare față de mărețele obiective stabilite în proiectul Directivelor, Congresului al III-lea al P.M.R., au hotărît să organizeze o săptămină record în cinstea acestui mare eveniment din viața partidului și poporului nostru. Avem nădejdea că vom fi fruntași și de această dată. Ne-am despărțit. Afară mijea ziua, învăluind într-o lumină palidă șirurile prelungi ale stivelor de cherestea. Era răcoare și se vestea o minunată dimineață. PLATON FARDAU In schimbul de noapte J