Zori Noi, decembrie 1960 (Anul 13, nr. 4038-4064)

1960-12-01 / nr. 4038

Alături de cauza dreaptă a poporului algerian  Numeroși activiști sindicali și oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile orașului Suceava au participat ieri, în sala „Ciprian Porumbescu“, la adunarea consacrată „Zilei de solidaritate internațională cu oamenii muncii și poporul algerian“. Alături de toate forțele democratice și progresiste de pretutindeni, ei și-au exprimat simpatia și sprijinul față de cauza dreaptă a poporului algerian, care din anul 1954 s-a ridicat cu arma în mînă la luptă pentru a scutura de pe umerii săi jugul colonial ce-i apasă de 130 de ani. In expunerea făcută, tovarășul Bucștein Aron, secretar al Consiliului local al sindicatelor, a subliniat că lupta poporului algerian pentru eliberarea națională se bucură de simpatia și sprijinul tuturor oamenilor cinstiți din lumea întreagă. ..Astăzi, cînd oamenii muncii și sindicatele din majoritatea țărilor lumii își exprimă din nou atașamentul lor față de cauza justă a poporului algerian, a spus vorbitorul, masele muncitoare din orașul și regiunea Suceava își reafirmă cu hotărîre sprijinul și solidaritatea cu cei ce luptă în Algeria pentru eliberarea patriei lor de sub jugul colonial“. In continuare, cei prezenți au adoptat cu entuziasm o telegramă adresată Uniunii Generale a Muncitorilor Algerieni. In cuprinsul telegramei se arată că, cu prilejul „Zilei de solidaritate internațională cu oamenii muncii și poporul algerian“, cetățenii din orașul și regiunea Suceava își îndreaptă gîndurile de caldă simpatie spre eroicul popor algerian, convinși fiind că lupta lui justă și dreaptă va învinge. r Proletari din toate forme.chiimf ORGAN AL COMINETULUI REGIONAL PMR SUCEAVA 51 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 1 ANUL XV Nr. 4038 JOI 1 DECEMBRIE 1960 4 PAGINI - 20 BANI Dezbaterea sarcinilor de plan pe anul 1961 Prevederi mobilizatoare, pe deplin realizabile In cadrul adunării consacrate dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1961, colectivul de muncă al Fabricii de amidon și dextrină Hînțești, raionul Suceava, a făcut și un scurt bilanț asupra realizărilor obținute în anul acesta. S-a arătat, de pildă, că pe perioada ianuarie - octombrie, datorită faptului că în posturile cheie ale întreprinderii au lucrat membri și candidați de partid, care, prin exemplul lor personal, au însuflețit întregul colectiv, planul de producție la dextrină a fost îndeplinit în procent de 102,75 la sută, iar la amidon - sută la sută. Rezultate bune s-au obținut și în ceea ce privește reducerea prețului de cost, obținîndu-se economii peste plan în valoare de peste 170.000 lei. N-au fost trecute cu vederea nici unele deficiențe. S-a criticat faptul că borhotul nu s-a valorificat decit în procent de 90,72 la sută. De asemenea, s-a arătat că, uneori, dextrină produsă nu a corespuns statului. Colectivului de muncă al Fabricii de amidon și dextrină Hînțești îi revin pe anul 1961 sarcini sporite, mai ales în ceea ce privește reducerea prețului de cost al produselor și îmbunătățirea calității lor. Participînd cu însuflețire la discuții, muncitorii și tehnicienii au făcut o serie de propuneri concrete pentru bunul mers al procesului de producție. Sarcinile ce ne stau în față în anul viitor de a economisi la prețul de cost 618.000 lei și de a obține aproape 900.000 lei beneficii, sunt mobilizatoare și de mare cinste pentru colectivul nostru, a spus comunistul Constantin Ichim. In acest scop, propun ca toți muncitorii întreprinderii noastre să urmeze, chiar din primele luni ale anului viitor, cursul de minim tehnic, spre a-și ridica necontenit calificarea profesională. Propuneri prețioase privind reducerea consumului specific de materii prime, înlocuirea mijloacelor hipo de transport cu mijloace auto, îmbunătățirea protecției muncii etc., au făcut numeroși muncitori. Printre aceștia se numără tov. Aspazia Bejenaru, N. Hergheligiu, Dumitru Tănase și alții. Aceasta dovedește că întregul colectiv de muncitori și tehnicieni de la Fabrica de amidon și dextrină Hînțești este hotărît să-și îndeplinească și depășească sarcinile de pian ce îi revin pe anul 1961. *♦ [UNK] [UNK]------------------------------- -------- ACTUALITATEA Vor sosi noi autobuse La începutul acestei luni în regiunea noastră vor sosi încă 4 autobuse marca „Tudor Vladimirescu“, cu o capacitate de 36 de locuri fiecare. După ce vor face rodajul respectiv, ele vor fi puse in circulație pe diferite trasee din regiune. Ședință a Consiliului sindical regional Ieri, a avut loc în orașul Suceava ședința lărgită a biroului executiv al Consiliului sindical regional unde s-a analizat felul cum se îndeplinesc prevederile contractelor colective pe anul în curs precum și desfășurarea acțiunilor de dezbatere a cifrelor de plan pe anul 1961. La ședință au participat membrii Consiliului regional și președinții consiliilor locale ale sindicatelor. In turneu Duminică, corul, dansatorii, soliștii vocali și orchestra Ansamblului de cîntece și dansuri „Ciprian Porumbescu“ din Suceava vor prezenta două spectacole muzical-coregrafice în deplasare. Artiștii suceveni vor susține programe în comunele Marginea și Sucevița din raionul Rădăuți. Delegația Consiliului de Stat al R. D. germane care ne-a vizitat țara a plecat spre patrie Miercuri la amiază a părăsit Capitala, îndreptându-se spre patrie, delegația Consiliului de Stat al R. D. Germane, condusă de Manfred Gherlach, vicepreședinte al Consiliului de Stat al R. D Germane, care a făcut o vizită în țara noastră. La plecare, pe aeroportul Băneasa, membrii delegației au fost conduși de tovarășii Anton Moisescu, vicepreședinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale, Mihail Gh. Bujor și Filip Geltz, membri ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, deputați Marii Adunări Naționale, reprezizentanți ai Ministerului Afacerilor Externe. Au fost de față Wilhelm Eick, ambasadorul R. D. Germane la București și membrii ambasadei. Propuneri prețioase Muncind cu pricepere, muncitorii și tehnicienii Topitoriei de in din Dornești - Rădăuți, sub conducerea organizației de partid, și-au îndeplinit în 10 luni angajamentele luate în cinstea Congresului partidului, pentru întregul an. După cum a reieșit din referatul prezentat de tovarășul Mihai Șindilaru, secretar al organizației de partid, planul de producție pe anul 1961 va crește cu 9 la sută față de anul 1960. După prezentarea cifrelor de plan pe 1961, au urmat discuții. Cei care au luat cuvîntul au făcut prețioase propuneri pentru îmbunătățirea procesului de producție. Maistrul Mihai Dumitru, de pildă, a propus înlocuirea grinzilor de lemn, care se foloseau pentru afundarea tulpinilor in bazine, cu cablu de oțel. Prin aceasta se va face economie de material lemnos. Muncitorul Vasile Balan a propus să se ia măsuri de îmbunătățire sistemului de alimentare cu apă a a bazinelor de topire. Primind cu deosebită satisfacție sarcinile de plan pe anul 1961, colectivul de muncitori și tehnicieni al topitoriei noastre s-a angajat să depășească valoarea producției globale planificată, să sporească productivitatea muncii cu 1,5 la sută și să realizeze beneficii în valoare de 400.000 lei peste sarcina planificată. OREST DREHLUȚA (Din postul de corespondenți voluntari de la Topitoria de la Dornești). Un succes al U.R.C.C. Botoșani U.R.C.C. Botoșani a desfăcut anul acesta pînă la începutul lunii in curs importante cantități de mărfuri industriale și alimentare. Valoric, volumul mărfurilor desfăcute este mai mare cu 8.600.O00 lei față de cel desfăcut în aceeași perioadă a anului trecut. La aceste realizări și-au adus o sporită contribuția cele 15 cooperative din raion care se autofinanțează. Secția torsud din cadrul Filaturii de in și cînepă din Fălticeni are un rol deosebit de important în îndeplinirea planului de producție al întreprinderii. Organizîndu-și mai bine activitatea, muncitoarele Iulia Iancu și Maria Diaconiță dau zilnic peste plan cîteva două kg. de fire de bună) calitate.) Fotot D. VINFILA Citiți în pagina a 2-a: «I Din experiența noastră“ Cuvîntul unor participanți la discuția organizată de ziarul „Zori noi", Cabinetul raional de partid și Comitetul orășenesc P.M.R. Cîmpulung cu propagandiști și cursanți ai invățămîntului de partid din orașul Cîmpulung. Bonul cointeresării materiale Anul acesta, la G. A. C. „Drumul lui Lenin“ din Romînești, raionul Trușești, ca urmare a aplicării principiului cointeresării materiale, s-au obținut rezultate bune in toate ramurile de producție. In sectorul vegetal, bunăoară, efectuîndu-se lucrări de calitate și la timp, harnicii colectiviști au înregistrat recoltei bogate. Astfel, la porumb, de pe cele 150 ha. cultivate, ei au smuls pămîntului producții mult mai mari decît aveau stabilit în planul de producție. Cele mai bune rezultate s-au obținut la brigada din satul Romînești Vale, la care producția medie realizată de pe cele 40 ha. cu porumb este de 2.500 kg. boabe la hectar. Dar, bineînțeles, colectiviștii mai harnici, care au efectuat mai bine lucrările de îngrijire, au obținut și recolte mult mai mari la hectar. Iată, de exemplu, familia colectivistului Ion Rîmbu, care a lucrat o suprafață de 4 ha. porumb, a recoltat în total 12.100 kg. știuleți, adică mai mult cu 4.000 kg. față de cît a avut în plan. Or, aceasta înseamnă că el primește, în afară de retribuția pentru zilele-muncă efectuate, și 1.640 kg. porumb, ca premiu, în raport cu depășirea producției planificate. Coresp. VASILE CAZACU Și GRIGORE ROMAN ------- • |—-■== ------ -■-=------ Predau statului produsele contractate in raionul Fălticeni... . * . 5 sfaturile populare și organele cooperației de consum desfășoară o intensa muncă de lămurire a producătorilor agricoli pentru ca aceștia să predea cantitățile de porumb contractate cu statul. Ritmul preluărilor s-a intensificat aici îndeosebi după terminarea campaniei agricole de toamnă, fapt ce a făcut ca pînă la data de 29 noiembrie a.c., să se preia 85 la sută din cantitățile de porumb contractate. In comunele Boroaia, Preutești, Bogdănești, cantitățile de porumb contractate au fost preluate integral, iar în altele - Pleșești, Hîrtop, Bunești - acțiunea se apropie de sfîrșit. La obținerea acestui rezultat bun și-au dat contribuția deputații sfaturilor populare și achizitorii cooperativelor de consum. Printre aceștia din urmă merită a fi scoși în evidență tovarășii Jenică Bolohan din Pleșești, Ion Toma din Forăști și loan Solocanu din Bogdănești. In raionuii Hadăuți... ; i . pînă la 30 noiembrie a.c., s-au preluat 94 la sută din cartofii contractați. Respectîndu-și contractele încheiate cu statul, producătorii din comuna Iaslovăț au predat cooperativei 1.150 tone cartofi, reprezentînd întreaga cantitate ce a fost contractată. 1.665 tone cartofi au predat cooperativei și producătorii din comuna Grănicești, ceea ce reprezintă 94 la sută din cantitatea contractată. 92 la sută din cantitățile de cartofi contractate au fost preluate și în comuna Milișăuți. In fruntea celor ce s-au achitat de această îndatorire patriotică se găsesc membrii gospodăriilor colective „23 August“ din Milișăuți și „Flamura roșie“ din Bădeuți, care și-au predat la timp și integral cartofii contractați. Grijă față de sănătatea oamenilor muncii Ca și toți oamenii muncii din țara noastră, și ceferiștii din Dorohoi și din stațiile apropiate au cunoscut în anii regimului burghezoaic,’.cresc nepăsarea față de starea sănătății lor. Astăzi, ei se bucură de o asistență medicală calificată, de crearea unor condiții tot mai bune pentru îngrijirea sănătății. In Dorohoi a fost înființată în acest scop o circumscripție medicală și un punct dentar, care deservesc atit muncitorii ceferiști cît și familiile acestora. Personalul medical al circumscripției desfășoară bogată activitate pro o filactică și de educație sanitară. Astfel, în acest an au fost făcute vaccinări, s-au ținut, în ultimul timp, 9 conferințe și 72 convorbiri (la locul de muncă) pe teme sanitare. Instațiile C.F.R. din raza de activitate a acestei circumscripții au fost înființate 20 de posturi sanitare de prim ajutor, deservite de tovarăși care au absolvit cursuri în acest scop. I. BALAN (Din subredacția voluntară a ziarului nostru). Urmărind sporirea productivității fizice, forestierii din depozitul de cherestea al fabricii Vama au organizat o brigadă complexă. Acest lucru le-a permis să realizeze o productivitate fizică de 6,2 m.c. cherestea pe om în 8 ore, față de 5,6 m.c. cît realizau înainte. Clișeul ne înfățișează un aspect din timpul sortării cherestelei pe rampa verde. De obicei, după al treilea cintat al cocoșilor, Dumitru Racolța nu mai doarme. In diminețile de vară, geana roșie ce apare la orizont prevestind răsăritul soarelui, l-a găsit mereu pe ogor, la prășit sau la alte treburi. Acum, nopțile de iarnă îs tare lungi. Și-s lungi parcă anume ca oamenii să să se odihnească mai mult. Dar ți-ai găsiți De Dumitru Racolța somnul se prinde greu. Nevastă-sa, Achilina, îi tot zice: - Da' dormi, omule, nu te mai foi atîta! - Ce să mai dorm, mi-ajunge de aseară! Se luminează, mă duc la grajduri! Se ridică apoi din pat, îmbracă pantalonii cei de postav negru, trage în picioare cizmele de cauciuc și-și aruncă pe umeri cojocelul. Or fi flămânzit, mă așteaptăi. Știu ei că vin să le dau porția. Cu bine, Achilinoi Afară ziua se ingină cu noaptea. Dumitru calcă cu grijă încercând să ocolească băltoacele. Aerul răcoros și vîntul rece si îmbujorează fața. A rămas in urmă și ultima casă a satului Calafindești. Iată, prin întunericul fumuriu al dimineții se zăresc acoperișurile albe, de draniță, ale grajdurilor. Acolo e sectorul... In prima încăpere a grajdului, camera îngrijitorilor, Dumitru își dezbracă cojocelul, apoi trece in camera alăturată unde sînt depozitate furajele aduse de cu scară. Porumbul siloz răspîndește o aromă plăcută. Vițelușele și vițeii s-au sculat și privesc spre ușă. ★ Dumitru si Achilina s-au luat din dragoste. „S-au unit două nevoi, șușoteau babele la nunta lor. Și ere mult adevăr in cuvintele astea. O casă veche cu acoperișud spart si două fișii de pâmttii - asta la era toată averea. Pentru Dumitru însă, „averea cea mare" arau brațele lui noduroase« Tare mult și-a dorit Achilina să vadă in ogradă o văcușoară cu lapte,, Uneori se vedea chiar cum merge dimineața în grajd și se întoarce cu o doniță plină cu lapte. In închipuirea ei, vaca era de culoare roșie închisă. Păștea ziua troscotul de pe marginea drumului și mugea după vițel. - Lasă, Achilino, o să ne cumparăm și noi o vacă. - Cînd, omule ? - De, știu eu, poate la anu’ răspundea cu amărăciune Dumitru. Munceau amîndoi aproape tot timpul anului la chiaburii Toader Moloci, Leonte Andrei și la alți bogătani. De abia agoniseau de - ale gurii. Au venit copii. Intr-un an unul, apoi al doilea. Achilina mergea pe la vecini. Nu cerea, ii era rușine, dar vecinii o înțelegeau și-l dădeau cîte o cană cu lapte. Ține, Achilino, e fiert. InciUzește-l și dă-le copiilor să mFrince. Ii micuți. ★ Și anii s-au scurs. „ In afară i s-a dat și lui Dumitru Racolța să trăiască cea mai mare bucurie din viața lui. In Calafindeștii Siretului s-a inaugurat gospodăria colectivă „23 August”, care cuprinde întregul sat, peste 600 familii cu 1.600 ha. La serbarea de inaugurare lui Dumitru Racolța i se părea că președintele colectivei, Constantin Alexei, vorbind mulțimii i se adresează numai lui: „Hei, Racolța, Racolța și tu Achilină hăi! Vedeți voi, ați ajuns bogați, gospodari de frunte. Toate ogoarele pe care le-am unit sunt ale noastre, ale tuturor. O să creștem și vaci, sute de vaci, să ne dea lapte mult". Pentru prima oară în viața lui, Dumitru avea credință că dorințele lui se vor înfăptui. Mai igoo. Pe un platou de la marginea Calafindeștilor lumea mișună asemenea unui furnicar, M. BORZA : Contîmna un pagv 9-ți) Dorință împlinită • * * magazinele VARȘTEAPTA Obișnuitul cumpărător, aflat 11 ieri prin magazinele de produse industriale din orașul Suceava, a întîlnit lucruri și fapte deosebite zilelor anterioare. Ceva nou, sărbătoresc. Vitrinele erau in necontenită transformare, rafturile la fel, magazine, panouri, reclame. In Legitima întrebare - care să fie cauza acestor neobișnuite transformări ? - își găsi imediat răspunsul. A doua zi, se deschidea "Luna cadourilor". Tocmai de aceea, lucrătorii din magazine trebăluiau de zor, pentru ca totul să fie pus la punct, pentru ca oamenii muncii să găsească încă din prima zi a „Lunii cadourilor" un variat sortiment de mărfuri prezentate cît mai atrăgător. Care vor fi deci noutățile ce ni le rezervă această „Lună a cadourilor“?. Pentru a răspunde, să poposim prin citeva magazine. La unitatea galanterie - tricotaje, magazinul nr. 1, au sosit mănuși de lină, de nylon, de lină pură, fulare tricotaje de lină și mătase, pălării de damă și altele. La toate acestea se mai adaugă un sortiment de parfumuri, bijuterii, articole de cosmetică. La cererea consumatorilor se vor face pachete cu cadouri învelite în celofan. Aceasta, în afara pachetelor cu mărfuri în valoare de 30 - 100 lei, pregătite în prealabil de lucrătorii magazinului. Mărfuri asemănătoare vor fi puse în vinzare și la magazinul de galanterie tricotaje nr. 2. Desigur că mult solicitat în această „Lună a cadourilor", va fi și magazinul de parfumerie - cosmetice - bijuterii. Tocmai de aceea, atît în rafturi, cît și în vitrină, au apărut noi sortimente de parfumuri, broșe, pulhere, mărgele și coliere, mă rog, tot ce doresc cumpărătorii și în special1 ii 11 ... cumpărătoarele. Nici cei mai mici solicitanți n-au fost uitați. In magazinul de jucării au sosit mărfuri noi. Incepind cu păpușile, ursuleții, iepurașii, trecînd la minusculele garnituri de mobilă și veselă si sfîrșind 1 [ cu jocurile distractive («Știința pentru toți", «Mecanica", „Fetita harnică"), toată aceasta «lume în miniatură", va pune la grea încercare putința de alegere a celor de-„ șchioapă. Continuînd firul acestor surprize va trebui să mai vorim și de cele 30 de titluri ? noi prezente la »Librăria noastră". Dar ce să mai lungim vorba. Pentru o mai bună „documentare" poftiți fi dumneavoastră, dragi cititori, să vi convingeți singuri. Magazinele vă așteaptă. C. DAN 11 , i ' “ * * Ii 1 Brazde adînci pe suprafețe întinse PREOCUPAȚI de obținerea unor recolte tot mai bogate, raionul țăranii muncitori din Darabani aplică în practică indicațiile date de agronomi. Știind că terenul arat din toamnă aduce însemnate sporuri de producție, ei au efectuat, în această toamnă, alături adînci pe 13.754 ha., adică pe aproape întreaga suprafață planificată. Există, în acest raion, comune in care țaranii muncitori, ajutați de mecanizatori harnici, au răsturnat brazde adînci pe suprafețe mult mai mari decît au avut planificat.. Așa sunt comunele Coțușca, Havîrna, Mileanca, Subarău, Orofliana. Intovărășiții din comuna Coțușca, bunăoară, au avat 1.710 ha. față de cele 1.100 ha. cît au avut stabilit în plan. • MULTA ATENȚIE acordă efectuării araturilor *■ dinei de toamnă și țăranii muncitori din raionul Siret« Ajutați de mecanizatorii de U S.M.T. Rădăuți, ei au arat 7.662 ha. teren, față de planul de 8.000 ha. In frunte sunt colectiviștii din Rogojești, Ruși — Siret, Mînâstioara« Negostina, precum și cei din cele 3 G.A.C. ale comunei Zam» mustea, care au depășit cu mult planul la arături. In aceeași măsură sunt de laudă țăranii muncitori din comunele Mihăileni și Baineț. Cei din Mihăileni, de exemplu, au executat arături adinei de toamnă pe 710 ha., în timp ce planul le-a fost da 600 ha. • MARI SUPRAFEȚE de teren au fost arate și în raionul Trușești. In total, tarlalele arate de către colectiviști și întovărășiți se întind pe 14.438 ha. In comunele Călărași, Rînghilești, Ripiceni și Socrujeni au fost executate a«raturi pe suprafețe mult mai mari decît cele planificate. Cu toate acestea, în raionul Trușești mai sunt de arab încă peste 3.500 ha., pentru ca să se îndeplinească planul. In unele comune ca Todireni, Ștefănești, Lunca, Dîngeni, au rămas nearate mari suprafețe de teren. De asemenea, gospodăriile colective din acest raion sînt mult rămase în urnă cu efectuarea arăturilor adînci. Din cele 7.500 ha. planificate, la aceste unități n-au fost atate decît 4.58 L ha Intrucît timpul s o mai menține prielnic, organele de partid și de stat din raionul Trușești trebuie să ia măsuri de a se lucra cu toate forțele lă arături.