Zori Noi, aprilie 1962 (Anul 15, nr. 4452-4477)

1962-04-01 / nr. 4452

Pentru întărirea economică a GAG. íiriaMI și succesul campaniei agricole de primăvară , Membrii consiliului T I de conducere ai G.A.C.i . din Drăgușeni, raionul Fălticeni, ajutați de cadre [UNK]i de specialiști, repartizează sarcinile din planul deeproducție pe brigăzi și echipe, stabilesc măsuri; ♦ concrete pentru buna organizare a muncii in campania de primăvară. »-TT--?« ♦♦♦♦♦♦ ♦ »♦♦♦ » ♦ ♦ ♦ ♦♦♦»■»■* NOII COLECTIVIȘTI, LA LUCRU G.A.C. din satul Teioasa este cea mai tînără din comuna Darabani, raionul Dorohoi. Ea a luat f fiintă cu 453 familii. Pe tarlalele Întinse ce cuprind 1.046 hectare vor lucra 760 brațe de muncă, îndrumați în permanență de organizația de partid, ajutați de către activiști de partid, cadre de specialitate și de către colectiviști cu experiență, teioșenii au trecut la organizarea muncii. Zilele trecute, adunarea generală a ales pe cei mai activi oameni să lucreze anul acesta ca brigadieri și șefi de echipe. Colectiviștii Mihai Ticuță, Ștefan Topuz, Vasile Camu, Matei V. Constantin au fost aleși brigadieri. în prezent, colectiviștii se preocupă de stringerea semințelor și repararea atelajelor. In scurt timp, ei au strîns 4 tone porumb, 1.500 kg. floarea-soarelui și însemnata cantități de fasole, cartofi etc. B. CONSTANTIN (din subredacția voluntară a ziarului nostru— Dorohoi). La cursurile de Instruire In ziua de 29 martie a.c., in fiecare din cele 25 de gospodării agricole colective nou infiintate din raionul Rădăuți au început cursuri cu brigadierii, contabilii, socotitorii, șefii de echipe și magazionerii. Acestora li se predau noțiuni elementare de aritmetică, lecții privind ținerea evidenței, normarea și retribuirea muncii, atribuțiile socotitorilor, ținerea scriptelor de magazie etc. Cele 12 lecții ce urmează să se țină în următoarele zile vor fi predate de profesori de matematică contabili cu experiență, de inșigineri și tehnicieni agronomi Din inițiativa Comitetuia, comunal de partid Reuseni, raionul Fălticeni, la 28 martie a.c., în G.A.C. din localitate s-a deschis un curs de 5 zile pentru instruirea brigadierilor și șefilor de echipe. Tematica cursului cuprinde, printre altele, lecții privind organizarea muncii în G.A.C. pe brigăzi permanente de producție și echipe, sarcinile brigadierilor și ale șefilor de echipe, noțuni de aritmetică, ținerea evidenței, normarea și retribuirea muncii etc. Lecțiile sunt predate de Ion Curelaru, activist al comitetului raional de patid, Dumitru Alexa, secretar al comitetului executiv al statului popular raional, dei* către cadre tehnice Anul XVI nr. 4462 4 pagini 20 bani Duminică 1 aprilie 1962 învață de la vecini Nu de mult, din Inițiativa Comitetului comunal de partid Zvoriștea, raionul Dorohoi, consiliul de conducere al tinerei G.A.C. din Zvoriștea a fost în schimb de experiență la colectiviștii din Șerbănești, care au pășit in al doilea an de activitate. Acolo, după ce tovarășii din consiliul de conducere le-au vorbit despre modul cum se normează și se organizează munca, oaspeții au pus întrebări, iar gazdele le-au răspuns; întorși de la schimbul de experiență, colectiviștii au trecut îndată la punerea în practică a celor învățate, întocmind planul de producție, ei și-au prevăzut obiective mobilizatoare, care să ducă la dezvoltarea multilaterală a producției. Cea mai mare atenție acordă asigurării condițiilor pentru obținerea unor recolte bogate la toate culturile, pregătirilor pentru buna desfășurare a lucrărilor de primăvară. Intr-un timp scurt, colectiviștii din Zvoriștea au strîns 15.445 kg. sămânță de porumb, 2.525 kg. de floarea-soarelui Pentru obținerea etc. cite 5.000 kg. porumb a boabe la hectar, în condiții de neirigare, colectiviștii continuă acțiunea de ridicare a fertilității solului. Aplicind cele învățate de la colectiviștii din Șerbănești, cei din Zvoriștea se preocupă și de cumpărarea din timp a animalelor planificate. Ca urmare, au fost procurate 420 oi, 10 scrofire și 6 jurând. La Șerbănești, zvoriștenii au mai aflat că, dezvoltînd sectorul zootehnic, trebuie să asiguri, în afară de baza furajeră necesară, și construcții pentru adăpostirea animalelor. Ca urmare, s-au aprovizionat deja cu 79 m.c. material lemnos, 30 m.c. balast, 300 plăci azbociment etc. D. T. NE SCRIU CORESPONDENȚII VOLUNTARI Pregătiri intense După ce și-au organizat miniștii din Mileanca, raionul Do pentru campania agricolă de priguri și 80 grape, inventariate ca in atelierul de fierărie pentru aghe Mihai, Teodor Nistoianu și reparatul uneltelor ce vor fi folos Echipele pentru strînsul semin 19 tone de porumb, 3,5 tone ta de porumb adunată, 5 tone au blu hibridă, de înaltă productivitate și două tone de floarea-soare ca pe brigăzi și echipe, colectivohoi, au dat zor cu pregătirile măvară. Cele 180 atelaje, 120 piu, bunuri colectivizate, au fost aduse li se face revizia. Fierarii Gheor, lemnarul Ion Gheorghiu grăbesc de la lucrările de primăvară, ței au adunat de la noii colectiviști de floarea-soarelui etc. Din sămînși fost schimbate cu sămînță durate. De asemenea, au fost schitului CASANDEI Se cer mai multe eforturi In timpul iernii, colectiviștii din Cătinești Cuparencu, comuna Șerbăuți, raionul Rădăuți, au transportat pe cîmp însemnate cantități de gunoi și au reparat mare parte din atelajele gospodăriei. De asemenea, ei au reținut din toamnă sămînța necesară însămînțărilor de primăvară. După încheierea colectivizării agriculturii, gospodăria s-a mărit mult. Acum ea cuprinde 414 familii cu 643 ha de teren. Colectiviștii vor trebui să însămînțeze în această primăvară 117 ha. cu porumb, din care 15 ha. pentru siloz, 80 ha. cu cartofi, 25 ha. cu in, 12 ha. cu sfeclă de zahăr etc. Colectiviștii au inventariat și reparat întreg utilajul adus de familiile înscrise în ultimul timp, și-au organizat munca în brigăzi și echipe, au întocmit planul de producție etc. Cu strînsul seminței însă, consiliul de conducere al G.A.C. nu se grăbește deloc, deși ca mîine va începe semănatul. Cu sprijinul organelor de partid și de stat, colectiviștii de aici vor trebui să intensifice acțiunea de strîngere a seminței spre a o schimba urgent cu soiuri de înaltă productivitate. V. MAIDAN SCURT Membrii tinerei G.A.C. din Probota, raionul Fălticeni, se pregătesc în vederea bunei desfășurări a campaniei de primăvară. In numai 3 zile, ei au adunat peste un vagon de porumb pentru sămînță. Paralel cu alte acțiuni, In cadrul căminului cultural au loc activități instructiv-educative la care, participînd, colectiviștii își îmbogățesc cunoștințele despre organizarea,, normarea și retribuirea muncii în gospodăria colectivă, despre creșterea producției vegetale și animale. Í GH. PINTILIE 1 * Membrii tinerei G.A.C. din, 1 Cordăreni-Dorohoi fac intense pregătiri în vederea începerii campaniei agricole de primăvară. După ce s-a organizat munca pe brigăzi și echipe s-a trecut la stringerea semințelor adunîndu-se peste 90 la sută din cantitatea de sămînță necesară în campania de primăvară. 4.000 kg. sămînță de porumb au fost schimbate la baza de recepție cu sămînță dublu hibridă, iar alte 4.000 kg. au fost condiționate. S. RALTARU Echipa de lăcătuși și țevărie de la grupul I.M.B. Suceava, condusă de Marcel Căldăruș, lucrează la legăturile de la regulatorul de presiune al cazanului de aburi al combinatului de celuloză. In clișeu, o parte din membrii echipei studiind planul cum trebuie să fie așezate conductele de legătură. O nouă formă de asistentă medicală Rețeaua de cabinete de medicină a muncii, formă nouă de asistență medicală introdusă în ultima vreme, sporește în acest an cu încă 12 unități. Organizate în policlinicile marilor întreprinderi, aceste cabinete fac studii asupra proceselor de muncă și fiziologiei muncii în condițiile specifice întreprinderior respective. Pentru asistența medico-sanitară la locul de muncă funcționează 90 de policlinici de întreprindere, 560 dispensare și 1.200 puncte sanitare. In marile centre muncitorești există puternice compexe spitalicești prevăzute cu policlinici, spitale, dispensare, servicii de traumatologie și boli profesionale, stații auto de salvare și Aviasan, laboratoare de igienă industrială etc. Condițiile de asistență medico-sanitară create în întreprinderile industriale, prin grija statului, situează în prezent țara noastră printre statele cu indicii cei mai scăzuți de morbiditate și de incapacitate temporară de muncă. (Agerpres). Pornind de la graficul de producție la biroul secției de confecții se află un grafic care oglindește activitatea muncitorilor din cadrul fiecărei linii tehnologice. Atrage atenția o cifră încercuită cu roșu. Cerînd explicații, afla că în 19 zile ale lunii martie, colectivul condus de comunistul Gheorghe Damian și-a depășit planul cu 201 perechi pantaloni. Aflasem, totodată, că la fabrica de confecții din Botoșani se acordă o mare atenție calității produselor. Doar cu câtva timp înainte, inginerul Nicolae Pasăre îmi spusese: „îmbunătățirea calității produselor constituie preocuparea noastră de bază". Tocmai de aceea, doream să aflu cum au reușit muncitorii benzii nr. 10 să obțină aceste rezultate. La capătul benzii l-am întîlnit pe comunistul Gheorghe Damian, un tînăr înalt, cu mustața aurie. Stătea aplecat asupra unui lot de materie primă și explica ceva unei muncitoare. — Discutam despre modul în care am putea îmbunătăți efectuarea unor operații, mi-a spus el după ce am făcut cunoștință. Am stat mai mult timp de vorbă cu dînsul. Mi-a relatat diferite aspecte din activitatea sa. Am aflat că unul din „secretele" brigăzii sale in depășirea planului și executarea unor produse de bună calitate ii constituie repartizarea justă a oamenilor la locul de muncă. A pus, după cum spune el, omul potrivit la locul potrivit. Aceasta asigură realizarea ritmică a planului. Acum pe bandă nu se mai adună stocuri de semifabricate Există din partea muncitoarelor o permanentă preocupare de a-și ridica calificarea. Datorită acestei preocupări, în brigadă sunt multe fruntașe. Printre acestea se află Afrodita Atanasopol, Maria Dăscăluț, Florica Atodiroaie, Elena Adăscăliței și altele. Cele afirmate de șeful brigăzii sunt întărite de verificatoarea Stana Culicenco. Aflu de la ea că în cursul lunii martie muncitoarele care formează acest colectiv n-au dat nici un rebut. Așa înțeleg membrii brigăzii lui Gheorghe Damian să lupte pentru realizarea angajamentelor în întrecere. Coresp. E. MUNTEANU C"ctviștii din comuna Narghia, raionul Rădăuți, se preocupa intens de îngrășarea terenului destinat obținerii unei recolte de 5.000 kg. porumb boabe la ha. Iată, în clișeu, un grup de colectiviști transported gunoiul de grajd la cîmp. Foto : D. VIOREL Plenara cu activul consiliului regional U. C. F. S. . Astăzi are loc, în aula Școlii medii „Ștefan cel Mare“ din Suceava, plenara cu activul consiliului regional U.C.F.S. La penară paticipă aparatul consiliilor regional și raionale U.C.F.S., activiști voluntari, sportivi fruntași. Plenara va analiza dezvoltarea atletismului în regiunea noastră în ultimul timp și perspectivele acestuia în următorii ani. Excursii In primul trimestru al acestui an, peste 5.000 de oameni ai muncii din regiunea Suceava, de 3 ori mai mult ca în aceeași perioadă a anului trecut, au luat parte la excursiile organizate de agenția C. N.T. Suceava, la București, Brașov, pe Valea Prahovei și în alte localități pitorești din țară. La aceste excursii au luat parte aproape 2.500 de colectiviști și muncitori din agricultură, un număr important de muncitori de la Complexul industrial Suceava, I. F. Fălticeni, muncitori de pe șantierele de construcții ale regiunii Suceava. In trimestrul I a.c. regiunea Suceava a fost vizitată de aproape 2.500 de excursioniști din regiunile Bacău, Cluj, Brașov, Oradea, precum și de peste hotare. Fire de calitate, peste plan Colectivul de muncă al filaturii de in și cînepă din Fălticeni a obținut pe primele 3 luni ale acestui an rezultate de seamă în ceea ce privește Îndeplinirea și depășirea indicilor calitativi prevăzuți în plan. Prelucrînd atent materia primă, în perioada amintită, s-a realizat un procent de 93 la sută fire de calitatea I-a, față de 65 la sută planificat. La fire de calitatea a II-a s-a realizat numai 6,87 la sută, față de 25 la sută ci prevede planul, iar la calitatea a IlI-a, față de un plan de 10 la sută nu s-a înregistrat nici o realizare întrucît calitățile superioare au crescut, în detrimentul celor inferioare. O contribuție de seamă la obținerea acestor rezultate adus-o lucrătorii secțiilor și au tors umed și tors din bandă, care au dat peste plan numai produse de calitate superioară. Experiența înaintată să devină bun al tuturor Harta economică a orașului Suceava cuprinde un număr însemnat de întreprinderi care, pe zi ce trece, continuă să se mărească. Avînd în vedere sarcinile puse de partid în fața întreprinderilor și perspectivele de înflorire economică a orașului, conferința locală a sindicatelor analizat cu simț de răspundere a modul în care se desfășoară întrecerea socialistă, cum se pregătesc și se țin consfătuirile de producție, care e contribuția organizațiilor sindicale la intensificarea mișcării de inovații, la dezvoltarea conștiinței socialiste, a atitudinii noi față de munci și proprietatea obștească. Intrucît îndeplinirea cu succes a sarcinilor economice e condiționată în mare măsură de gradul de calificare profesională a oameninilor, de felul cum ei își însușesc cele mai noi metode de muncă, o bună parte din dezbaterile care au avut loc în conferința locală a sindicatelor s-au referit la preocuparea organizațiilor sindicale pentru generalizarea experienței înaintate și ridicarea nivelului educativ, cultural și profesional al muncitorilor. Datorită îndrumărilor permanente primite din partea comitetului orășenesc de partid, consiliul local al sindicatelor a întreprins o serie de acțiuni care au dus la înviorarea activității sindicale în majoritatea întreprinderilor. Periodic a instruit comitetele sindicale pe ramuri de producție, le-a dat indicații cum să organizeze întrecerea socialistă pentru ca ea să se desfășoare intr-un ritm viu și să scoată la iveală noi inițiative și metode de muncă, a făcut cunoscută experiența dobîndită de unele întreprinderi în problemele care constituiau subiectele instructajelor. Consiliul local ___________sindicate era oralganizat și citeva schimburi de experiență pe diferite teme cum ar fi conducerea întrecerii socialiste și popularizarea rezultatelor ei, propaganda tehnică prin conferințe, ridicarea calificării profesionale. Ele au scos în evidență preocupările pentru îmbunătățirea calității produselor, ridicarea nivelului tehnic al producției, îndeplinirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă, fiind de un real ajutor pentru toți participanții. Intr-un timp, biroul executiv al consiliului local al sindicatelor a constatat că pe unele șantiere ale I.S.C.M. și întreprinderii de construcții, din cauza slabului conținut al consfătuirilor de producție, nici întrecerea socialistă nu se desfășura la înălțimea așteptărilor. Tendințe de superficialitate în organizarea consfătuirilor de producție au fost observate și în secțiile altor în C. CLEMENT IL intimara în pag. 1 a) Pe marginea Conferinței locale a sindicatelor din orașul Suceava