Zori Noi, mai 1963 (Anul 16, nr. 4788-4812)

1963-05-03 / nr. 4788

. 1 Mai 1963. Capitala patriei, înveșmîntată în straie de sărbătoare, pare mai strălucitoare în această zi senină, luminată puternic de un soare primăvăratec. Tradiționalul loc de întîlnire al bucureștenilor la marile sărbători — Piața Aviatorilor — unde are loc marea demonstrație cu prilejul zilei solidarității internaționale a oamenilor muncii de pretutindeni, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea — ,Proletari din toate țările, uniți-vă!". Portretele genialilor dasci ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piața. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri, roșii și tricolore, sunt înscrise chemări închinate măreței sărbători. Ora 9. Miile de oameni ai muncii bucureșteni, prezenți în piață , pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi și urate pe conducătorii partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu - Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Ghivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribune sunt prezenți numeroși invitați , conducători ai instituțiilor centrale de stat și ai organizațiilor de masă, reprezentanți ai Întreprinderilor și instituțiilor Capitalei,, fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sunt prezenți, de asemenea, un mare număr de oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află șefii misiunilor diplomatice acreditați în R.P. Romina și alți membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piață intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarășul Florian Dănălache, membru al CC. al P.M.R., prim - secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R. Ia cuvîntul tovarășul Emil Bodnăraș, membru al Biroului Politc al C. C. al P. M. R, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R.P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale și ovații puternice. Participanții la miting manifestează îndelung pentru unitatea și coeziunea marii comunități a popoarelor din țările sa(Continuare în pag. a 3-a), nr.ul 4V88 ! Intr-o atmosfera ! 4 pagini ! 20 bani Vineri 3 mai 1963 Illßlillllllil! Illlllilllllliillllllilllli illllilliüllilil' plină de entuziasm lliiiíilllllllllll]|líil!ll[||||]|]]|]lllllllllllll!lilljlllllllllllllllllll!;il!lllliii[||il!li:illlllll||li:l!lllll!ill]ll|!illlllllllllilllllllll!lllll][||llll||||ui;ili;illlii|lll||llll||||lllll![lll!ll||||.|]! iminimaui!i<|)HHi=-::.r și însuflețire Oamenii muncii au sărbătorit ziua de 1 Hai .'aiimiiniiHmiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiHimi»i)iwiiiiiiiiHiiinimniiiiiiiinmiiiiiiHiiiiHniiiiiiiiiiin[imnniiiiiHiimiiiaiiiiimimHiiHiH)iiiiiHmiiimnnHini> nimiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiuiiiiiiimiiainiiiiiiiiiiiiiiaHiiniiimiiiinMiiuflHnniMiHiinitmiiiaiiiHiiiHKfflH'iaiiWHiHiiriainHiiniinniinMnniiHHiuiBiHiiiHuiUiUHiHiiiMuuitJiJiMiuiuuiuiuiuiimmil'uiMiitiiiHiiinMmiiiiiiiinMiHiKiiiHiiitfiHniiiifl In Capitala patriei noastre IllllilllUIIIIIIIIIIIIIIllllll: Cuvîntarea tovarășului Emil Bodnăraș DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, STIMAȚI OASPEȚI DE PESTE HOTARE, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua lupteii unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Române transmit clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un fierbinte salut și felicitări pentru succesele dobândite în dezvoltarea economiei și a culturii, în lupta pentru desăvîrșirea construcției socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări care, împreună cu noi, iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinstește ziua de 1 Mai cu noi Succese, obținute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului. Economia noastră națională crește rapid și în mod proporțional. Se înfăptuiește industrializarea țării și dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Crește sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii și tehnicienii noștri, muncind cu avînt și pricepere, au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producția industrială obținută în primele trei luni ale anului 1963 depășește, cu aproape 10 la sută producția trimestrului corespunzător al anului trecut și este de mai bine de o dată și jumătate de an mai mare decit întreaga producție industrială a Romîniei pe anul 1938. . . . . Țărănimea noastra colectivistă, harnică și pricepută desfășoară cu forțe sporite și însuflețite munca ei rodnică , pentru a întări și dezvolta gospodăriile colective și a mări producția agricolă, vegetală și animală. Zeci de mii de tractoare și mașini de totóșiul însoțesc munca milioanelor de brațe neobosite, în efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea țării noastre, slujind cu credință poporul, aduce prin talentul, priceperea și entuziasmul ei o valoroasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la educarea tinerei generații, la înflorirea științei și a culturii. Rezultatele obținute de oamenii muncii de la orașe și sate în desăvîrșirea orînduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forțele lor proprii, le sporesc dragostea, și atașamentul față de, încercatul lor conducător Partidul Muncitoresc Romîn DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI. Forțele socialismului, ale progresului și ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă a rîndurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forțelor reacțiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranți de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol, socialismul era un țel îndepărtat: în zilele noastre, el este întruchipat într-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuiește cu succes programul construirii comunismului și obține în această măreață operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte țări socialiste. Sistemul mondial socialist cîștigă noi poziții în întrecerea economică pașnică cu capitalismul și exercită o influență tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăți umane. Relațiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, pe respectarea strictă a suveranității naționale, pe colaborare și întrajutorare tovărășească, în scopul întăririi fiecărei țări în parte și a sistemului mondial socialist în ansamblu, au o mare putere de înmurire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frățească popoarelor din țările socialiste, urîndu-le numeroase și însemnate realizări în făurirea noii orînduiri sociale. In lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste și a exploatării. Ele luptă cu dîrzenie împotriva restrîngerii drepturilor democratice și a încălcării independenței și a suveranității naționale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democrație, pace și progres social. Adresăm, în această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din țările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste și muncitorești, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frățească și de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa și America Latină pentru lichidarea colonialismului și a dominației imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane în dobîndirea independenței lor economice, în opera de renaștere națională și dezvoltare pe calea progresului. (Continuare în pag. a 3-a). Mitingul și demonstrația din orașul Suceava Niciodată Suceava n-a sărbătorit 1 Mai într-un asemenea cadru. Despovărat de vechile maghernițe, centrul orașului și-a etalat în splendida piață încinsă de brîul tineresc al blocurilor noua sa frumusețe. Mii de cetățeni ai Sucevei au transformat piața din centrul orașului într-o adevărată grădină, în care tribuna drapată în roșu părea un imens mac aprins, împrietenit parcă din totdeauna cu silueta zveltă și elegantă a blocului turn. Înfățișarea sărbătorească a pieții a fost întregită de zecile de drapele și lozinci arborate pe blocurile din jurul ei. Dar nu numai aici, în piața din centru, orașul e gătit de sărbătoare. In noile cartiere, ca și în cele vechi, pe blocuri unde mortarul e încă umed sau de-a dreptul pe schele, mîini harnice au țesut cu fantezie straiul citit de potrivit marii sărbători, ca și începutului de primăvară. 1 A mai 1963 a ținut să poposească pe meleagurile Sucevei într-un luminos răsărit de soare. O dată cu zorii, grupuri de oameni ai muncii, îmbrăcați sărbătorește se grăbeau spre locurile de adunare, de unde s-au îndreptat apoi spre panul Arini. Din coloanele ce se formează se strigă lozinci, izbucnesc ovații, se încing spontan core. Din satele învecinate sosesc artiști amatori, adăugind coloanelor compacte specificul colorit pitoresc al portului național. La ora 10.00, în aplauzele miilor de cetățeni aflați în parcul Arini, tovarășul Gheorghe Moroșan, prim-secretar al Comitetului orășenesc Suceava al P.A.R., declară deschis mitingul oamenilor muncii consacrat sărbătoririi zilei de 1 Mai. Despre semnificația și însemnătatea zilei de 1 Mai vorbește tovarășul CONSTANTIN MOROȘANU, membru al Biroului Comitetului regional Suceava al P.M.R., șeful secției de propagandă și agitație, a comitetului regional de partid. Cuvîntarea este subliniată în repetate rînduri cu ropote de aplauze. Se ovaționează pentru solidaritatea internațională a oamenilor muncii, pentru succesele obținute de poporul nostru în desăvîrșirea construcției socialiste, se înalță imn de slavă încercatului nostru partid, conducătorul înțelept al poporului român. Ora 10.30. In aplauzele celor prezenți, in tribuna din centrul orașului iau loc tovarășii ENE ȚURCANU, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar a Comitetului regional Suceava al P.M.R., EMIL BOBU, membru supleant al C.C. al P.M.R., președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, membrii birourilor comitetelor regional și orășenesc de partid Suceava. Sunt, de asemenea, prezenți la tribună conducători de întreprinderi și instituții evidențiați în întrecerea socialistă, președinți ai G.A.C. fruntașe în campania agricolă de primăvară, secretari ai organizațiilor de partid, și ingineri agronomi din aceste unități, printre care ai gospodăriilor colective din Plușani, Ciornohal, Hlipiceni, Santa Mare, Rînghilești și Românești, raionul Botoșani,, Zoițani, Aurel Vlaicu, T. Viladimirescu, Negreni, Borolea, raionul Săveni, lucrători din gospodăriile agricole de stat fruntașe în realizarea sarcinilor economice, printre care Constantin Adobhiței, Erou al Muncii Socialiste, V. Tadeus, directorul G.A.S. Dingeni, N. Puia, directorul G.A.S. Cuțușca și alții. După ce , fanfara complexului de industrializare a lemnului și-a ocupat locul, clipe de liniște au cuprins piața. Apoi, în sunetul de argint al trompetelor pionierești, o fetiță înveșmântată în chip de margaretă semnalizează cu două stegulețe, chemînd spre tribună coloana pionierilor. Și, dintr-o dată, în piața pină atunci liniștită, se revarsă un torent de tinerețe și voioșie și locul din fața tribunei se învăpăiază de fluturarea cravatelor roșii. Un grup de pionieri urcă la tribună oferind cravate roșii conducătorilor organizațiilor regională și orășenească de partid. Coloana pionierilor sugerează preocupările multilaterale ale tinerei noastre generații, dragostea pentru învățătură, recunoștința pentru condițiile minunate ce-i sunt create in patria noastră liberă. După ce trec și utimele unități pionierești, peste piață plutesc încă ecouri de rîs, voioșie și tinerețe. De tribună se apropie un grup de stegari care încadrează o uriașă machetă a globului pămîntesc, înfășurat de lozinca. ..PROLETARI DIN TOATE TARILE, MIl-VAI. (Citiți în pag. a II-a demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava). TOVARĂȘI. Alaturi de întreaga omenire,priporul nostru sărbătorește tradiționala zi de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de trecere în revistă a forțelor oamenilor muncii de pe întregul glob, care luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru victoria cauzei păcii și socialismului. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, permiteți-mi ca, în numele Comitetului regional de partid și al Comitetului executiv al sfatului popular regional, să vă felicit pentru realizările obținute in îndeplinirea sarcinilor de producție și să vă urez noi succese în lupta pentru desăvârșirea construcției socialiste în patria noastră. TOVARĂȘI. In întreaga lume Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc este sărbătorită sub semnul luptei dintre cele două sisteme sociale opuse, al avîntului socialismului și comunismului, al declinului și descompunerii imperialismului, al luptei pentru pace, democrație și progres social, înfăptuind mărețele sarcini trasate de cel de al P.M.R., oamenii III-lea Congres al muncii din patria noastră sărbătoresc ziua de 1 Mai cu un rodnic bilanț de realizări în toate domeniile de activitate, întreaga energie creatoare a poporului nostru este îndreptată spre dezvoltarea bazei tehnico-materiale a socialismului, obținîndu-se noi și însemnate succese în lupta pentru desăvîrșirea construcției socialiste." . Roadele politicii înțelepte a Partidului Muncitoresc Român sunt ilustrate de lanțul că in anul 1962 producția globală a industriei era de aproape 8 ori mai mare decit în anul 1948, realizîndu-se în perioada anilor 1960—1962 un ritm mediu anual de creștere a producției industriale de 15,8 la sută,, față de 13 la sută cât era prevăzut. Deosebit de important este faptul că realizările cele mai de seama s-au obținut în ramurile conducătoare ale industriei, care determină progresul întregii economii — industria construcțiilor de mașini și a prelucrării metalelor, industria chimică, a energiei electrice și termice, a metalurgiei feroase, industria prelucrării țițeiului și a lemnului. Sărbătorirea zilei de 1 Mai coincide cu împlinirea unui an de la victoria istorică a poporului nostru — încheierea procesului de colectivizare a agriculturii, eveniment care a marcat triumful deplin și defintiv al socialismului în Republica Populară Romina. Măsurile luate de partid și guvern în vederea consolidării și lărgirii bazei tehnico-materiale a agriculturii, aplicării regulilor agrotehnice, cointeresării materiale a țărănimii colectiviste și a lucrătorilor din G.A.S. și S.M.T. aduc o cotribuție esențială la creșterea continuă a producției agricole vegetale și animale. Pe baza ritmului înalt și a proporțiilor mereu lărgite de dezvoltare a economiei a crescut venitul național, care în 1962 a fost cu aproximativ o treime mai mare decât în 1959, ceea ce a creat resursele pentru sporirea continuă și însemnată a investițiilor și ridicarea sistematică a nivelului de trai, material și cultural al celor ce muncesc. Au crescut veniturile salariaților și ale țărănimii; pretutindeni se înalță blocuri noi, moderne, instituții sanitare, școli, cinematografe, cămine culturale și altele, care înfrumusețează orașele , și satele, ca și viața a mii și mii de oameni ai muncii din patria noastră. TOVARĂȘI. La mărețele realizări obținute de către poporul nostru și-au adus contribuția și oamenii muncii din regiunea Suceava. Se dezvoltă continuu economia regiunii prin lărgirea și reutilarea tehnică a întreprinderilor industriale și construirea de noi obiective dotate cu utilaje și mașini moderne, așa cum sunt cele două mari combinate — de industrializare a lemnului și de celuloză și hîrtie din orașul Suceava, Fabrica de mobilă Rădăuți, care au intrat în producție în anul 1962. Ca urmare a muncii însuflețite a colectivelor de muncitori, ingineri și tehnicieni, planul producției globale pe regiune în anul 1962 a fost îndeplinit în proporție de 103.6 la sută. In cinstea măreței sărbători, oamenii muncii din industria regiunii au realizat pînă la data de 27 aprilie 1963 planul producției industriale globale, pe primele 4 luni ale anului. Cu acest prilej felicităm călduros colectivele de muncă de la I.F. Vatra Dornei, stația C.F.R. Suceava, întreprinderea pentru preindustrializarea tulpinelor de in și cînepă II•K [UNK] [UNK] *** • •••»**«&MIU cani, care s-au situat fruntașe în cadrul ramurii de activitate pe țară și colectivul Depoului C.E.R. Gîmpulung Est, unitate fruntașă pe regională. De asemenea, felicităm pe muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Combinatul de industrializare a lemnului, de la Combinatul de celuloză și hârtie Suceava, de la PROFIL Rădăuți, pe constructorii acestor mari obiective, colectivele de la I.C.I.L. și Fabrica de încălțăminte Suceava și ai altor unități, pentru rezultatele deosebite obținute în întrecerea socialistă, în însușirea tehnicii noi și continua îmbunătățire a calității produselor. Importante realizări s-au obținut și în agricultura socialistă a regiunii, în dezvoltarea și întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor agricole colective, in creșterea nivelului de trai al colectiviștilor. Pentru rezultatele bune obținute anul trecut în creșterea producției agricole vegetale și animale, felicităm pe lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare și în mod deosebit pe muncitorii, tehnicienii și inginerii G.A.S. Drngeni, Coțușca, Leorda, S.M.T. Dorohoi, Botoșani, Săveni și pe harnica țărănime colectivistă din regiunea noastră care în aceste zile muncește cu avînt pentru terminarea grabnică și în bune condițiuni a campaniei, de însămînțări, în vederea obținerii de recolte imbelșugate. Succese însemnate au obținut și lucrătorii, din domeniul învățămintului și culturii, al sănătății, în în i . ________________________ (Continuare în pagi a 3-a). Cuvîntarea tovarășului Constantin Moroșanu rASPECT "DE LA" MITINGUL CE A AVUT LOC IN PARCUL MARTIN '— 'SUCEAVA