Zori Noi, septembrie 1963 (Anul 16, nr. 4891-4915)

1963-09-01 / nr. 4891

* LU ■f A ii [ I ORGAN AL COmisuLUI REGIONAL PMNR SUCEAVA ȘI AI SFATULUI POPULAR REGIONAL | | Prin respectarea riguroasa a regulilor tehnologice Valorificarea superioară a materiei prime constituie obiectivul de bază al activității colectivelor de muncă de la fabricile de cherestea. Respectarea riguroasă a procesului tehnologic are o regulilor mare importanță în această direcție. Iată de ce la fabrica de cherestea din Gura Humorului se urmărește îndeaproape, începînd din depozitul de bușteni și pînă la sortarea și conservarea cherestelei, ca fiecare operație să se execute corect, potrivit prevederilor procesului tehnologic. Agitația vizuală, prezentă în toate secțiile fabricii, îi cheamă pe muncitori la însușirea corectă și respectarea întocmai a procesului tehnologic. De asemenea, există afișate instructaje în care se arată cum trebuie să se execute corect fiecare operațiune. i De altfel, despre tehnologia producției au fost expuse o serie de conferințe și s-au organizat cursuri de ridicare a calificării profesionale, însoțite de demonstrații practice la locurile de muncă mai importante — sortare, debitare, tivire. De asemenea, în adunările generale de sindicat se discută aproape de fiecare dată despre felul cum sunt respectate regulile procesului tehnologic și ce trebuie făcut pentru ca fiecare muncitor să se ocupe îndeaproape de buna desfășurare a activității în fabrică. Măsurile luate în scopul respectării întocmai a regulilor procesului tehnologic dau rezultate bune. in depozitul de bușteni muncitorii urmăresc ca retezarea să se facă perpendicular pe axa bușteanului și la dimensiunile prevăzute. La retezare se ține seama și de satisfacerea comenzilor făcute de beneficiari. După retezare, buștenii se sortează pe grupe de dimensiuni și calități. Aici lucrează o brigadă complexă, divizată în echipe pe schimburi. Operația principală ce se execută într-o fabrică de cherestea este debitarea. Aici, la gatere, buștenii sunt transformați în scînduri de diferite dimensiuni. Dar debitarea nu face oricum, la întîmplare. Se urmărește ca din fiecare buștean să se obțină cantitatea cea mai mare de cherestea, aceasta modelele de tăiere se pentru întocmesc în raport cu grupa de dimensiuni a buștenilor ce urmează să fie debitați. Totodată, ținînd seama de dimensiunile buștenilor, se urmărește și satisfacerea cererilor beneficiarilor. Deoarece unul dintre obiectivele principale îl constituie tocmai obținerea unui procent sporit de cherestea de calități superioare, pînzele sînt fixate cu atenție în gatere, conform prevederilor regulilor tehnice. La circulare muncitorii sunt preocupați de a efectua o tivire corectă, în limita prevederilor statului, spre a nu se trece lemn bun în deșeuri. Atenție se acordă și prelucrării rămășițelor de fabricație destinate fabricării celulozei. Pentru îmbunătățirea calității produselor, lucrări importante se efectuează în depozitul de cherestea. Aici, cheresteaua este sortată cu multă atenție, în zeci de categorii. Datorită măsurilor luate, majoritatea sortatorilor își cunosc bine meseria. Prin respectarea întocmai a regulilor procesului tehnologic, smtatorii își aduc contribuția la obținerea unui procent sporit de cherestea de calități superioare. Așezarea pieselor în stive se face cu atenție, pentru a nu se deprecia cheresteaua in timpul conservării. Preocuparea , manifestată pentru respectarea regulilor procesului Agerpreș transmite : din fără Vizitele participanților străini la cursurile de vară de la Sinaia Participanta la cursurile de vară de limbă și literatură, istorie și artă a poporului român care s-au ținut la Sinaia, sub auspiciile Universității București, și-au încheiat vizitele în țara noastră. Cei 142 de oaspeți din 29 de țări ale Africii, Americii, Asiei și Europei — profesori, cercetători științifici și studenți care se specializează în filologia română —■ au participat la excursiile organizate pe Valea Bistriței, la Brașov, pe litoralul Mării Negre și au vizitat orașul București. Simbătă la amiază, rectorul Universității din București, acad. prof. Gh. Mihoc, și prof. univ. Boris Cazacu, membru corespondent al Academiei R.P.R., directorul cursurilor, au înmînat participanților diplomele de absolvire. Au început recoltările de toamnă In aproape toate regiunile se strînge recolta de floarea - soarelui, iar în cele din sudul și vestul țării, sfecla de zahăr. In unele regiuni a început și culesul porumbului din soiurile și hibrizii timpurii. In întreaga țară continuă intens recoltarea fasolei, a porumbului pentru siloz și a trifolienelor pentru sămînță. Potrivit datelor Consiliului Superior al Agriculturii, floarea-soarelui și sfecla de zahăr au fost recoltate pînă la sfârșitul acestei săptămâni de pe aproape 10 la sută din suprafețele cultivate, iar fasolea, în proporție de £ 5 kg Au fost însilozate 3.800.000 tone nutrețuri. Anul acesta, recoltările de toamnă au început mai devreme datorită timpului călduros din luna august și se vor desfășura într-o perioadă mai scurtă decît în alți ani. Unitățile agricole socialiste au luat măsuri pentru executarea recoltării, transportului și depozitării la vreme și fără pierderi și efectuarea în bune condiții agrotehnice lucrărilor de pregătire a terenului și a însămînțărilor de toamnă. Ele recoltează în primul rînd culturile de pe terenurile ce urmează să fie însămînțate în toamna aceasta.și ks dsMsil .ailM* / Anul XVIII ] nr. 4891 ] 4 pagini 20 bani [ Duminici ] 1 [ septembrie 1963 Produse peste plan Aprovizionarea ritmică a întreprinderii cu materie primă, organizarea judicioasă a procesului de producție, precum și discutarea în adunările sindicale a celor mai importante probleme ale producției, alături de alte măsuri tehnico-organizatorice ce au fost înfăptuite, au asigurat realizarea și depășirea planului de producție la I.R.I.C. Burdujeni. Astfel, pe 8 luni, valoarea producției globale este depășită cu 6,6 procente, iar la producția de marfă —cu 5,6 procente. Au fost date peste plan 258 tone de carne și 38 tone preparate. S-au evidențiat pentru munca din depusă muncitorii hala de tăiere, condusă de maistrul Vasile Ivanov. Coresp. I. AMARANDEI' Realizări pe măsura preocupărilor proape 2 la sută a coeficientului de utilizare a parcului de autocamioane prin evitarea parcursurilor goale, înfăptuirea unor măsuri tehnico - organizatorice eficiente, au dat posibilitate colectivelor de muncă din cadrul I.R.T.A. să poată înscrie pe graficele întrecerii socialiste noi depășiri ale planului. Pe 7 luni, planul la tone-kilometri convenționali a fost depășit cu 3,4 procente. Preliminar, pe 8 luni, planul va fi, de asemenea, depășit. Dintre autobuze se evidențiază cele din Vatra Dornei, Fălticeni și Rădăuți. Depășirea parcursului mediu zilnic al autovehiculelor cu 13,3 la sută- prin extinderea lucrului în două schimburi, a creșterii cu a tehnologic a dat posibilitate să se obțină rezultate bune în muncă. In perioada care a trecut din acest an s-a realizat un procent de cherestea de calități superioare de 39,7 la sută, depășindu-se indicele planificat. In felul acesta s-a obținut în plus cu aproape 200 m.c. mai multă cherestea de calități superioare. Totodată, s-a realizat la rășinoase un randament tehnic de 67,73 la sută, depășindu-se și la acest indicator sarcina planificată. Gospodărirea chibzuită a lemnului a dat posibilitate colectivului fabricii ca în perioada care a trecut de la începutul anului să realizeze economii la prețul de cost în valoare de 278.000 lei. Coresp. D. BOLOVAN I 920.mwi/ /cmwcdj In rindul evidențiaților in Întrecere Cu cîteva luni în urmă, numele muncitorului Mihai Ungureanu de la sectorul de industrializare din Frasin nu era prea cunoscut. Era în rîndul celor mulți care-și făceau conștiincios datoria. La indicația organizației de partid, șeful secției, Nicolae Dresciuc, l-a trecut pe candidatul de partid Mihai Ungureanu să lucreze în hala gaterelor. Ba, mai mult, i-a fost dat în primire principalul gater. Sarcina nu era ușoară. De aceasta își dădeau seama și AÍ Ungureanu și ceilalți muncitori din hală. De aceea, gateriști cu bogată experiență, printre care comuniștii Ion Silea și Gavril Oniu, ambii evidențiați în întrecerea socialistă, i-au întins la timp o mînă tovărășească. I-au dat indicații, i-au explicat și arătat practic cum să facă, fiecare operație. Și iată că, în scurt timp, hărnicia și priceperea muncitorului sprijinite la timp au dat roade. In ultima luna si-a depășit planul cu 18 procente, clasîîndu-se astfel printre evidențiații întrecerii socialiste. (din ION IFRIM postul de corespondenți voluntari ai ziarului nostru din Frasin). Aspect din expoziția de Inovații organizată de Consiliul regional al sindicatelor. In foto: Sabou Gheorghe de la R.I.C. Suceava, autorul inovației „Dispozitiv de ascuțit cuțite la mașina de tocat carne“, purtînd discuții cu un grup de inovatori din întreprinderile orașului Suceava. Se apropie timpul semănatului! Apropierea toamnei impune executarea unui mare volum de lucrări în toate sectoarele de activitate din gospodăria traiectiva. Trebuie pregătite condiții temeinice pentru recolta anului viitor, trebuie strinsă recolta anului acesta. Sunt zile de muncă intensă'in care'fiecare oră lese lucru, fiecare tractor,1 mașină agricolă și orice alt mijloc 1 din gospodărie ’ trebuie folosit din plin. Vizitînd gospodăriile, colective Forăști și Ciumulești din raionul Fălticeni se observă preocupare în acest sens. La Forăști, de pildă, o bună parte din colectiviștii din brigăzile de cîmp lucrau cu hărnicie la, strînsul recoltei de fasole de, pe cele .523, ha., cultivate, intercalat , prin porumb. Ei recoltaseră deja 1 aproape 100, ha, iar lucrarea continuă. Un însemnat " număr *, de , colectiviști din cele două ,gospodării "lucrau la însilozarea furajelor,și la depozitarea în șire, și,."stoguri a linurilor din clasa" a II-a de trifoi. ■ Arăturile de vară sunt o cale sigură de sporire a producției în anul următor. Din păcate însă in cele două gospodării s-au arat suprafețe prea mici. Din 565 ha., la Forăști, sunt arate doar 239, iar la Ciumulești, din 620 ha. sunt arate doar 245 ha., Și la Forăști Cum sunt pregătite G.4.C. din raionul Fălticeni ? și la Ciumulești clte două tractoare sunt folosite la treierișul mazărei, al borceagului său al ovăzului. In fond, treieratul acestor culturi trebuia să fie terminat. Dar mașinile nu-s- folosite . din plin, se lucrează doar jumătăți de zile, combinele nu sînt permanent și corect alimentate, se ivesc prea multe defecțiuni tehnice. Parcul de tractoare val brigăzilornefiind utilizat rațional se, întârzie cu efectuarea arăturilor, ceea ce poate avea consecințe, negative asupra însămînțărilor de toamnă ,și recoltei viitoare. De fapt, ■ în cele,, două gospodării, pentru culturile de, toamnă s-au pregătit , suprafețe micii: la Forăști — 12 ha., iar la Ciumulești — vreo 80—90 ha. din 670 ha. Nici cu pregătirea semințelor de grîu, orz și secară nu se stă mai bine. Dacă la Forăști s-au condiționat unele cantități, e adevărat cu totul mici, — 14 tona din 150 — la Ciumulești, după cum spunea tovarășul președinte, C. Ungureanu, condiționatul v a începe mai tirziu. Și. iu unu și în cealaltă gospodărie , suntj trioare. Dar aici se manifesta tendința de a nu se face condiționatul, argumentîndu-se că griul este curat. Că este curat griul! este adevărat dar se știe că în pămînt, nu se introduce orice fel de sămînță. Cît despre trimiterea probelor la laborator, nici nu se poate vorbi. La Ciumulești, agronomul fiind în concediu, președintele spune că va recolta el probe pentru laborator, dar nu, știe cum să facă. Consiliul agricol raional trebuie să ia măsuri în această privință pentru a avea garanția că probele se vor recolta așa cum trebuie și la însămințări se va folosi numai sămînță de calitate. In gospodăriile vizitate nu S-au adus încă substanțele antimălagice necesare pentru tratarea semințelor. Se spune că sînt făcute comenzi. E timpul ca organele raionale ale cooperației de consum de la Fălticeni să ia măsurile cuvenite pentru ca aceste substanțe să ajungă cît mai curind în gospodăriile colective. Cu, pregătirile pentru campania de toamnă nu se stă prea bine nici în alte gospodării colective din raionul Fălticeni. Arăturile de vară mai ales sînt mult întîrziate și doar trei gospodării din raion au arat întreaga suprafață planificată. La Manolea, Preutești, Șosea, Fălticeni și în alta gospodării suprafețele arate sînt foarte mici în raport cu numărul de tractoare care deservesc aceste unități. Doar cîteva gospodării au condiționat semințele și trimis probe pentru control la laboratorul regional. Din toate acestea consiliul agricol raional trebuie să tragă concluziile necesare. Toamna bate la ușă și pregătirile pentru insămînțat nu-i gata. I. MAXIMIUC IPIE In turneu prin regiune începînd de astăzi, două formații ale Ansamblului de cintece și dansuri „Ciprian Porumbescu“ din Suceava întreprind un turneu prin regiune. Orchestra de muzică populară și soliștii vocali și instrumentiști se vor deplasa în 15 localități din raionul Vatra Dornei, printre care Poiana Negri, Dorna Candreni, Coșna, Poiana Stampei și Dornișoara. Un alt colectiv, care va prezenta spectacolul „Rapsodie , suceveana“, se va deplasa în diferite localități din raioanele Rădăuți, Dorohoi și Săveni. Restaurant - pensiune După restaurantul — pensiune și restaurantul popular „Obor“ deschise la Vatra Dornei, T.A.P.S. Suceava a dat în folosință unn restaurant-pensiune și în localitate, pe strada Karl Marx. In fosta ospătarie. Neamenajat si dotat cu cote necesare, noul local, unde se asigură zilnic 4—6 meniuri a trei feluri de mîncare, la preturi convenabile, încadrat cu personal corespunzător, cunoaște o mare afluență de consumatori încă din primele zile de la deschidere. 1 Un act umanitar Numărul cetățenilor din orașul și raionul Gura Humorului, care se conving de actul umanitar pe care-l fac devenind donatori de sînge e tot mai mare. Recent, peste 70 de salariați din întreprinderile și instituțiile humorene s-au prezentat la policlinica din localitate, unde sosise o stafie volantă a centrului de recoltare și conservare a sîngelui Suceava, pentru a dona singe. E un act umanitar, cum trebuie ruat și de alții. Coresp. B. DUMITRU Tehnologii avansate de lucru Pe șantierele de construcții din țară se aplică în prezent tehnologii avansate de lucru. Sistemul de construire in fagure cu panouri de cofraje de inventar s-a extins la peste 30 de mari șantiere de construcție. Noul sistem duce la scăderea consumutor specifice fată de soluțiile clasice cu 40 la sută la otel beton și cherestea și cu 18 la sută la manoperă. In același timp, greutatea construcțiilor a fost micșorată cu 28 la sută. (Agerpres)'. Aspecte din magazinul de confecții dar recent ,în folosință la parterul blocurilor de locuințe din centrul orașului Suceava. - La G.A.C. Todirești, raionul Gura Humorului, se din plin la recoltatul lucrează cartofilor. Munca este organizată pe echipe, sub supravegherea șefilor de echipe și a șefilor de brigăzi. Iată, în clișeu, echipa lui Gavril Tipa, din brigada a 8-a de cîmp, lucrînd la depozitatul cartofilor în grămezi, pe tarlaua „La Plopi“, INTRE 1-7 SEPTEMBRIE, Crucii Roșii“ „Săptămâna începînd 'de pe Pr. BERTHOLD MERDLF.REși pînă pe 7 a- '* președintele Comitetului regional le acestei luni:'. . de . Cruce Roșie Suceava in regiunea noas . .. ■ tră, -ca-și, în'-.întreaga țară, de- alttoi, se desfășoară,, „Săptămîna'' Crucii .. Roșii", Eveniment devenit tradițional." „Săptămînia, ' Crucii Roșii" oferă un bun prilej de intensificare a întregii activități ce se desfășoară , pe, linie de Cruce Roșie, în vederea' dobîndirii, de noi succese ,în:apărarea sănătății oamenilor muncii, și creșterea ■ nivetariilor de cultură sanitară. Regiunea Suceava,. în, trecut una din cele mai năpăstuite în'.ce' privește asistența sanitară, , a,, cunoscut în ultimii ani mari înfăptuiri și în acest, domeniu. Au fost, cops-" trăite 5 policlinici", raionale, maternități,’ un "spital "de copii 'cu'^60 paturi la, Botoșani, , tur nalt* spital modern, cu 600 de paturi, e ' în construcție - la Suceava, înr. regiune funcționează 186 de, circumscripții medicale,, dispensare,„ case de nașteri, puncte farmasceutice există în cele mai îndepărtate localități. Dacă în 1948 aveam în regiune doar 368 ■ de medici și 837 de cadre sanitare medii, azi numărul lor a sporit la 735 de medici și 2.517, cadre cu pregătire medie. In aceeași perioadă, numărul paturilor din spitale a crescut de la 1.574 la 4.443,al caselor de nașteri — de la 26 la 150, al staționarelor pentru, copii —■ de la 1 la 58. Toate acestea înlesnesc desfășurarea unei activități mai eficiente , linie de Cruciei ' ’ Roșie, '7i Iar acest an,' în regiunea noastră : „Săptămîna ' Crucii' Roșii' ’ vai fi bogată în, activități. Vor fi antrenați numeroși cetățeni în acțiuni' de curățenie , și înfrumusețare a satelor și orașelor, alții vor fi lamuriți asupra importanței actului patriotic 'și umanitar de a deveni , donatori ' de sînge , se vor difuza materiale' în vederea ridicării nivelului cultural - sanitar al maselor." La sate , șirin ? cluburi muncitorești vor fi expuse .260' ha: conferințe cu caracter educativ - sanitar, se iau v măsuri ca de la începutul noului an , de învățământ în școli să : se respecte regulile de igienă ■ individuală și colectivă. De asemenea,, se vor organiza ■27 de concursuri „Sanitarii, pricepuți", 130 de seri de',întrebări , și răspunsuri.Caravane sanitare, compuse din medici specialiști și activiști de Cruce Roșie,, se vor deplasa la sate, spre a acorda consultații și a răspândit cunoștințele sanitare în rîndul maselor largi de cetățeni. Pentru buna reușită a acestor acțiuni și a altora ce vor fi întreprinse în „Săptămîna Crucii Roșii", toți membrii organizației noastre sînt chemați, să-și aducă o contribuție cît mai substanțială în vederea luminării populației și îmbogățirii cunoștințelor ei sanitare,