Zori Noi, iulie 1965 (Anul 18, nr. 5459-5485)

1965-07-22 / nr. 5477

Lucrările Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român lucrările ședințelor "de miercuri "dimineața ale celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român au fost conduse de tovarășii Petre Borilă și Constantin Pîrvulescu. Intîmpinat cu vii și puternice aplauze, tovarășul Gheorghe Apostol a prezentat Raportul cu privire la proiectul Statutului Partidului Comunist Român. Raportul a fost subliniat în repetate rînduri de aplauze puternice. In continuarea ședinței, tovarășul Petre Borilă a prezentat Congresului propunerea de a se alege comisia care să pregătească propunerile de candidați pentru membrii Comitetului,i Central al Partidului și ai Comisiei centrale de revizie. Congresul a aprobat în unanimitate comisia alcătuită din tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Ilie Verdeț, Bayerle Iosif, Berghiahu Maxim, Cazacu Virgil, Dănălache Florian, Dop Gheorghe, Drăgan Constantin, Drăgoi Stana, Faekaș Ludovic, Gere Mihai, .Matei Nicolae, Matei Ștefan, .MirîgiC Nicolae,. Militaru Aided, .. Pîrvulescu Constantin, Pogeg Brîncoveanu, Roșu Gheorghe, Stănescu Ton, Stoica Gheorghe, Uglar Iosif, Vîlcu Vasile. S-a anunțat apoi că un număr de persoane s-au adresat Congresului cu cererea de,,a li se reexamina situația de partid, și s-a propus să se aleagă o comisie care să examineze aceste apeluri. Congresul a aprobat constituirea comisiei: în urma consultării cu delegați din toate regiunile țării, tovarășul Constantin Dăscălescu, delegat al organizației regionale de partid Galați a propus ca din comisia de apeluri să facă parte tovarășii : Guran Ion, Haș Teodor, Popa Dumitru, Predescu Ion, Stoica Ton.Congresul a aprobat pe membrii comisiei. In continuarea discuțiilor au luat cuvintul:. tovarășii . Gheorghe Necula, delegat al organizației regionale de partid București, Ion Cetățean . III, delegat al organizației regionale de partid Maramureș, Iosif Banc, delegat al organizației regionale de partid Mureș-Autonomă Maghiară, Ilie Murgulescu, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Constantin Dragan,, delegat al organizației orășenești de partid București, Ilie Cișu, delegat al organizației regionale de partid Ploiești, Virgil Cazacu, delegat al organizației regionale de partid Iași. In cursul ședințelor de dimineață au rostit , cuvîntări de salut tovarășii Zenon Kliszko, membru al Biroului Politic,, secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez ; Dipa "Nusahtara' f Aidit, președintele Comitetului Central al Partidului Comunist din Indonezia; • Jeno Fock, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Ungare ; Armando Cossutta, membru al Direcțiunii Partidului Comunist Italian ; Bohuslav Lastovicka, membru al Prezidiului Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, președintele Adunării Naționale a Republicii Socialiste Cehoslovace ; Le Duc Tho, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, care a înmînat apoi Prezidiului mesajul adresat Congresului al IX-lea al P.C.R. de către C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam; Ramiz Alia, membru al Biroului Politic. și secretar al Comitetului Central al Partidului Muncii din Albania ; Max Reimann, orian- secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist, din Germania. Cuvîntările de salut ale conducătorilor, delegațiilor partidelor comuniste și muncitorești au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările ședințelor de după- amiază ale Congresului au fost conduse de tovarășii Ștefan Voitec și Dumitru Coliu. Intimpinat cu vii și puternice aplauze a luat cuvintul tovarășul Alexandru Drăghici. La discuții, în continuare, au luat cuvântul tovarășii Vasile Daju, delegat al organizației regionale de partid Banat, Gheorghe Mihoc, delegat al organizației orășenești de partid București, Mihail Florescu, delegat al organizației regionale de partid Argeș, Ion Delcea, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Ion Turcu delegat al organizației orășenești de partid București, Wilhelm Georg Wagner, delegat al organizației regionale de partid Brașov. In cursul ședințelor de dupăamiază au rostit cuvîntări de salut tovarășii Jeannette Thorez Weimeersch, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Francez; Damdinjavin Maidat, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole; Maurice Camara, delegatul Partidului Democrat din Guineea, ambasadorul Guineei la Moscova; Manuel Yepe Menendez, delegatul Partidului Unit al Revoluției Socialiste din Cuba, ambasadorul Republicii Cuba in Republica Populară Română; Carl Winter, purtător de cuvînt al Partidului Comunist din SUA; Antonio Mire, membru al Comitetului Executiv și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania; Kostas Kolannis, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Grecia; James Reid, membru al Comitetului Politic al Partidului Comunist din Marea Britanie; Friedl Fumberg, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Austria; Jean Tertve, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist din Belgia; Bruce Magnuson, membru al Comitetului Executiv Național al Partidului Comunist din Canada; Manuel Rodrigues da Silva, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului Comunist Portughez. Cuvîntările de salut ale conducătorilor delegațiilor partidelor comuniste, muncitorești și altor partide democratice au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările Congresului continuă. (Agerpres) Aspect din sală, in timpul lucrărilor Congresului Darul oferit de C. C. al P. C. U. S. Congresului al IX-lea al P. C. R. Miercuri, 21 iulie, conducătorul delegației P. C. U. S., tovarășul Leonid Brejnev, însoțit de membrii delegației, a predat tovarășului Nicolae Ceaușescu, darul oferit Congresului al IX-lea al P.C.R. de către C.C. al P.C.U.S. — o machetă a monumentului închinat cuceritorilor Cosmosului. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit călduros pentru darul oferit. Au fost de față tovarășii Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Moghioroș. (Agerpres) TELEGRAMĂ Tovarășului Wladyslaw Gomulka Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului Edward Dehab Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului Josef Cyrankiewicz Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone VARȘOVIA * Dragi tovarăș!. Cu prilejul celei de-a XXI-a aniversări a zilei Eliberării Poloniei — marea sărbătoare națională a poporului polonez, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră , poporului frate polonez salutul nostru tovărășesc și felicitări cordiale. Poporul nostru se bucură din toată inima de succesele dobîndite de oamenii muncii din R.P.Polonă, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, în opera de construire a socialismului în patria lor liberă și înfloritoare. Avem convingerea că relațiile de prietenie trainică și de colaborare rodnică statornicite între țările noastre socialiste, se vor dezvolta continuu spre binele poporului român și polonez, al cauzei socialismului și păcii în lume. Vă dorim din toată inima, dragi tovarăși, dumneavoastră și poporului frate polonez noi succese pe drumul înfloririi continue a Republicii Populare Polone prietene. NICOLAE CEAUȘESCU Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Oamenii muncii urmăresc cu deosebit interes și entuziasm lucrările Congresului al IX - lea al Partidului Comunist Român Bite mărețe. Pretutindeni te întîmpină entuziasmul oamenilor muncii, hotărîrea lor nestrămutată de a traduce în fapte istoricele hotarul ce le va adopta Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român. Am vorbit in aceste zile cu cițiva oameni. Ce-L animă ? Care sunt gândurile și reflecțiile lor din aceste zile? Notăm cîteve aspecte cu titlul de răspuns la aceste întrebări. Ne em&fîeneală, ne entuziasmează Pe tovarășul Traian Roman, muncitor în secția saci a Combinatului de celuloză și hîrtie din Suceava, l-am găsit în fața televizorului, la club, urmărind împreună cu alți oameni desfășurarea lucrărilor de deschidere ale Congresului partidului. La uralele și aplauzele din sala Congresului se adaugă izbucnirile de entuziasm de aici, de departe. E greu să intri în vorbă. Fiecare clipă a ascultătorului e deosebit de prețioasă. Insistăm : — Raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu — ne-a spus el, cu vădită emoție --- este un bilanț măreț al cuceririlor poporului condus de partid. El ne deschide noi și largi orizonturi. Planurile de viitor ale partidului ne emoționează. Ne entuziasmează. Și e puțin spus. Aș completa că ele ne îmbărbătează. Notați angajamentul comuniștilor din secție : „Vom fi tot timpul promotorii luptei pentru înfăptuirea sarcinilor ce ne revin din documentele Congresului". Un alt interlocutor de la combinatul sucevean declară : — In viitorul cincinal vom produce mai multă hîrtie. Mai multă celuloză. Vom îmbunătăți calitatea produselor întocmai cum se arată în documentele Congresului. — Vă gînduți poate la acele măsuri ? — E puțin spus „sî vă gîndiți". Le-am și luat. Iată-le : au fost montate, de curînd, două hidradiscuri de mare randament. Vor fi ridicate astfel caracteristicile calitative ale hîrtiei. — Numele dumneavoastră ? — Ioan Lucaci, inginer șef. Răspunsuri la aceste întrebări am găsit și la Bosanci — Suceava. Vestiți prin hărnicia lor, cooperatorii din această comună urmăresc cu mare interes lucrările Congresului. Cînd îți vorbesc, se opresc în special la perspectivele ce i se deschid agriculturii noastre socialiste. Ne vorbește Nicolae Blindiu, președintele cooperativei agricole de producție . Ele sunt întregite (perspectivele n.n.) de măsurile preconizate de partid pentru continua înzestrare a agriculturii și sprijinirea cooperativelor agricole. Consider deosebit de importante problemele ridicate de Congres privind noul statut al cooperativelor agricole de producție și crearea unor organe intercooperatiste — încheie președintele. Contemporani cu Congresul Cînd am intrat pe poarta ferubricii, în una din aceste zile ne-au întîmpinat elanul, hotărîrea și abnegația, adică tocmai caracteristicile omului nou — mîndru de a fi contemporan cu Congresul, contemporan cu viitorul. Ne aflăm la IPROFI, Rădăuți. In sectorul finisat, discutăm cu muncitorul Radu Rusu. — Acum, în zilele desfășurării marelui sfat al comuniștilor, ne spune el, aș vrea să subliniez că sîntem mimori de partidul nostru pentru tot ceea ce o face el pentru popor. Inimile noastre sînt acum, mai mult ca oricînd, alături de el. E o mare fericire să fii membru al unui asemenea partid. N vom urma cu nespusă hotărîre și-i vom traduce in fapte cuvintele lui, în altă parte, la fabrica de mobilă „I. C. Frimu" aparținind I F. Fălticeni. Interlocutor, comunistul Emil Dăniloaie. — Ce ați dori să subliniați in legătură cu Congresul ? — Sunt mândru că partidul nostru se numește Partidul Comunist Român. Este o dovadă a prestigiului și tăriei partidului, a trecutului său glorios de lupte și jertfe pentru fericirea poporului. Sînt membru al Partidului Comunist Român și sînt mîndru că sînt contemporan cu Congresul. Și cîteva relatări succinte ale unor muncitori de la atelierul mecanic al S.M.T. Bucecea din raionul Botoșani: Ilie Agafiei, strungar: „Sunt nespus de fericit că sunt membru al Partidului Comunist Român".Dumitru Ciuca, mecanic : „Această denumire ne este nespus de dragă. Ne amintește de toți eroii clasei muncitoare care și-aujertfit viața pentru fericirea noastră". Alexa Ivan, fochist: „Vom traduce în fapte, întotdeauna, cuvintele lui înțelepte". Lucrul reîncepe. Se muncește cu entuziasm, cu hotărîre, în vreme ce în spațiul larg al atelierului prind aripi cuvintele scumpe ale Congresului O înaltă prețuire La Vatra Dornei, l-am întîlnit pe tovarășul Eremia Pardan, pen eionar. (Continuare în pag. a V-a) Șantierul de construcții „Arini“ — Suceava. Un grup de constructori discută cu însuflețire pe marginea documentelor Congresului al IX-lea al P.C.R. IN EDITURA POLITICA a apărut: ION GHEORGHE MAURER Raport asupra Directivelor Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român privind planul de dezvoltare a economiei naționale pe perioada 1966—1970. Lucrarea a fost editată intr-un tiraj de masă. IN EDITURA POLITICA a apărut: CHIVU STOICA Raport asupra Directivelor Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român privind planul de 10 ani pentru dezvoltarea energeticii. Lucrarea a fost editată intr-un tiraj de masă.