Zori Noi, mai 1967 (Anul 20, nr. 6028-6052)

1967-05-03 / nr. 6028

Organ al Comitetului regional Suceava al P.C.R. și al Sfatului popular regional SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Cuvîntarea tovarășului ILIE VERDE! Dragi tovarăși, Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu forțele progresiste de pretutindeni, ziua frăției și solidarității internaționale a oamenilor muncii în lupta pentru viață mai bună, libertate și independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători , Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici și uzine, pe șantiere și pe ogoare, în instituțiile de învățămînt și cultură un salut tovărășesc și cele mai calde felicitări pentru marile succese obținute în toate domeniile activității materiale și spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezența delegațiilor prietenești de peste hotare la această tradițională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este și în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanț bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii și tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat de anul trecut au fost realizate și depășite de toate ministerele și toate regiunile țării. Am încheiat în condiții bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producția globală industrială cu 101,4 la sută — ceea ce reprezintă o creștere cu 14 la sută față de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-și măiestria și mobilizîndu-și energiile și priceperea inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obțin succese în creșterea productivității muncii, în reducerea prețului de cost, în îmbunătățirea calității producției. Avem toate posibilitățile ca și în acest an, muncind cu elan și perseverență, să îndeplinim și să depășim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viață a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a țăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid și guvern pentru dezvoltarea multilaterală și complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obținut cea mai mare recoltă de cereale din istoria țării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară; la principalele culturi campania de însămînțări se apropie de sfîrșit. Intelectualitatea țării noastre adaugă noi creații și realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd prețioasă contribuție la propășirea patriei. Pe tot cuprinsul desfășoară o vastă patriei de activitate de construcții de locuințe, instituții de cultură și medico-sanitare, care schimbă continuu înfățișarea orașelor și satelor românești. Pe baza rezultatelor obținute în dezvoltarea economiei naționale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populației. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaților, pensionarea țăranilor cooperatori, au fost reduse prețurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor și activității creatoare a celor ce muncesc de la orașe și sate, sunt rezultatul aplicării în viață a politicii marxist - leniniste a Partidului Comunist Român, forța conducătoare a societății noastre, inițiatorul a tot ce este înaintat, progresist, al măreței opere de dezvoltare și înflorire a României socialiste ! înfăptuirile de pînă acum ne dau deplina certitudine că întregul nostru popor, însuflețit de perspectivele luminoase ale viitorului, va îndeplini cu deplin succes programul măreț de desăvîrșire a construcției socialiste în patria noastră ! Dragi tovarăși. Cu prilejul zilei de 1 Mai, poporul nostru își reafirmă sentimentele sale de puternică solidaritate cu forțele sociale care, pe întregul glob, luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democrație și progres social. întărirea prieteniei frățești, a legăturilor multilaterale cu toate țările socialiste constituie preocuparea centrală a politicii externe a partidului și statului nostru. Adresăm calde felicitări și urări de continuă prosperitate popoarelor din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică, Republica Democrată Vietnam, care, sub conducerea partidelor lor comuniste și muncitorești, obțin importante succese în dezvoltarea economiei și culturii, în ridicarea nivelului de trai, în construirea noii societăți. Prin realizările lor, țările o puternică socialiste exercită influență asupra proceselor fundamentale ale lumii contemporane, întăresc forțele mondiale ale progresului și păcii. Ideile socialismului — a căror primă întruchipare a constituit-o victoria de acum 50 de ani a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie — pătrund tot mai adînc în conștiința maselor, își sporesc continuu forța de atracție în lume. (Continuare în pagina a IlI-a) Masa tovărășească oferită de C. C. al P. C. R. După marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor munciți din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărășească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. ai P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid. Au participat numeroși membri de partid din ilegalitate, vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenți cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua muncii și a primăverii, care, în condițiile socialismului, este în același timp ziua victoriei în opera de construire a societății noi. Oamenii muncii din Capitală și din întreaga țară — a spus vorbitorul — au manifestat în această zi cu voioșie și entuziasm, exprimîndu-și hotărîrea nestrămutată de a înfăptui neabătut politica partidului care corespunde intereselor vitale ale întregului popor — construirea societății socialiste în România. Partidul nostru, partid cu o bogată tradiție revoluționară, care a trecut în anii ilegalității prin multe greutăți și care de mai bine de 20 de ani conduce națiunea română pe calea construirii societății noi, va obține, fără îndoială, noi și noi victorii în construirea socialismului, în sporirea bunăstării materiale și spirituale a întregului popor. Aceasta va reprezenta în același timp o contribuție la întărirea forțelor mondiale ale socialismului și păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Mai ■— a subliniat vorbitorul — a fost și în acest an un prilej de puternică manifestare a solidarității oamenilor muncii din România cu popoarele de pretutindeni care luptă împotriva asupririi și exploatării, pentru independență națională, pentru socialism și pace. Demonstrația noastră de astăzi — a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu — a fost o demonstrație a sentimentelor de solidaritate internaționalistă ale poporului român, a hotărîrii sale de a lupta pentru unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste, a întregului front antiimperialist mondial. In încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român, pentru poporul român — constructor al socialismului —, pentru solidaritatea internațională a tuturor celor ce muncesc din toate țările, pentru triumful păcii și socialismului. Secretarul general al C.C. al P.C.R. a urat apoi noi succese în muncă, sănătate și fericire tuturor celor prezenți. Anul XXI nr. 6028 miercuri 3 mai 1967 4 pagini 25 bani IN CAPITALĂ 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut și în acest an amploarea unei demonstrații populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a unității poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica sa înțeleaptă pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obținute în întîmpinarea măreței sărbători, succese înmănunchiate în această primăvară într-un buchet mai bogat ,ca oricînd, insuflă poporului nostru o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor., Dînd glas sentimentelor patriotice și internaționaliste ale oamenilor muncii, participanții la demonstrațiile care au avut loc în această zi în Carpitală și în celelalte orașe mari ale țării au manifestat pentru prietenia trainică și frățească cu toate popoarele țărilor socialiste, pentru solidaritatea internațională cu cei ce muncesc din întreaga lume, au manifestat pentru uriașele forțe care militează în epoca contemporană pentru țelurile nobile ale democrației, socialismului și păcii. Piața Aviatorilor din București, împodobită sărbătorește, cunoaște o puternică însuflețire. Ora 9. Salutați cu aplauze îndelungi și puternice orale, au luat loc în tribuna oficială tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. In tribuna oficială au luat loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. 1 Continuare în pagina a IlI-aJ Salutul Comitetului Central al P.C.R. adresat Uniunii Tineretului Comunist, întregului tineret al patriei cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea U.T.. Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează, cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist Român, un cald salut tuturor uteciștilor, tinerilor muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți de pe întreg cuprinsul patriei. In cei 45 de ani de existență, Uniunea Tineretului Comunist a înscris în istoria revoluționară a poporului pagini pline de măreție și eroism. Tineretul și organizația sa revoluționară au constituit un ajutor de nădejde al partidului în anii grei ai ilegalității, în marile bătălii de clasă, în lupta dusă împotriva regimului de exploatare, a dictaturii militaro-fasciste, pentru înfăptuirea insurecției armate, în războiul antihitlerist pentru eliberarea patriei și înfrîngerea fascismului. Din rîndurile uteciștilor s-au ridicat luptători neînfricați care, înfruntînd prigoana și teroarea, sacrificîndu-și tinerețea și adeseori chiar viața, au dat minunate pilde de abnegație, în slujba cauzei partidului, pentru împlinirea năzuințelor și aspirațiilor poporului de eliberare, națională și socială. Partidul dă o înaltă apreciere contribuției pe care tineretul patriei noastre a adus-o la înfăptuirea revoluției și construcției socialiste. La chemarea partidului, tineretul a participat cu entuziasm la opera de industrializare a țării, la transformarea socialistă a agriculturii, la dezvoltarea științei și culturii, la toate marile victorii dobîndite de poporul român în anii de edificare a noii orînduiri. Trăim, dragi tineri, într-o perioadă tumultuoasă, de intensă activitate creatoare. Prin eforturile întregului nostru popor se înfăptuiește programul multilateral de înflorire a patriei, stabilit de cel de-al IX-lea Congres al partidului, se obțin succese de seamă în dezvoltarea economiei, în sporirea avuției materiale și spirituale a patriei, în ridicarea continuă a bunăstării poporului. Aceasta deschide tineretului largi perspective de afirmare a talentelor și capacității sale, de împlinire a celor mai îndrăznețe aspirații și idealuri. Este o datorie de onoare pentru fiecare tînăr — muncitor, țăran, intelectual, indiferent de naționalitate — să-și consacre toate forțele, toată puterea minții și brațelor, întregul său elan, pentru a-și aduce deplina contribuție la dezvoltarea industriei, la sporirea producției agricole, la înflorirea culturii, științei, învățămîntului, la îndeplinirea obiectivelor și sarcinilor complexe ale desăvîrșirii construcției socialiste. Orînduirea noastră socialistă se dezvoltă pe baza științei și tehnicii ,celei mai înaintate, a cerințelor revoluției tehnico-științifice contemporane. Aceasta face necesar ca tînăra generație să-și îmbogățească necontenit cunoștințele profesionale și de cultură generală, să-și însușească ceea ce este nou în știință și tehnică, pentru a putea duce cu cinste, mai departe, pe noi culmi mărețele realizări ale socialismului. Uniunii Tineretului Comunist, organizațiilor sale, le revine sarcina să desfășoare o neobosită activitate de mobilizare a maselor largi ale tineretului pentru a participa activ, cu pasiune și entuziasm la lupta întregului popor de ridicare a economiei naționale, de înflorire a națiunii socialiste, să educe tînăra generație în spiritul dragostei față de patrie, al prețuirii trecutului glorios de luptă al clasei muncitoare, al poporului nostru. Tinerii societății noastre, dezvoltîndu-și conștiința revoluționară, însușindu-și creator învățătura marxist-leninistă, trebuie să devină militanți neobosiți pentru progresul social, pentru idealurile socialismului și comunismului. Prin întreaga lor comportare în muncă, în societate și în viața de familie tinerii trebuie să manifeste trăsăturile omului înaintat al zilelor noastre — cinste, demnitate, perseverență, atitudine civilizată, înalt spirit de răspundere față de îndatoririle sociale. Tineretului patriei noastre îi revine înalta îndatorire de a fi un factor activ în înfăptuirea politicii externe a partidului și statului nostru. El trebuie să-și aducă și în viitor contribuția la dezvoltarea prieteniei frățești cu tineretul din țările socialiste, la întărirea solidarității și unității de acțiune a tineretului din întreaga lume, în lupta împotriva imperialismului, a oricărei forme de colonialism, pentru apărarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru triumful cauzei socialismului și păcii în lume. Comitetul Central al Partidului Comunist Român are ferma convingere .că tinerii comuniști, întregul nostru tineret — din Uzine, de pe ogoare, de pe șantiere,din instituțiile de învățămînt, știință, și cultura — vor, munci cu și mai mult elan, împreună cu întregul nostru, popor, pentru traducerea în viață a politicii partidului de desăvîrșire a construcției socialiste. ,Cu prilejul acestei glorioase aniversări a tineretului patriei noastre vă urăm dragi tineri,, noi și însemnate succese în muncă și în viață, în activitatea pe care o desfășurați pentru continua înflorire și propășire a patriei noastre — Republică Socialistă România! LA SUCEAVA 1 Mai 1967. Odată cu zorile acestei minunate zile de primăvară se trezește întregul oraș Suceava — străvechi leagăn al gloriei poporului, una dintre cetățile actuale ale socialismului victorios din patria noastră — spre a lua parte cu întreaga Republică la marea sărbătoare a solidarității celor ce muncesc de pretutindeni. Entuziasmul e unanim. I citești pe fețele acestor zeci de mii de oameni care inundă străzile, cu mic cu mare, pe însăși înfățișarea localității. Steaguri roșii și tricolore flutură în adierea vîntului, arborate alături de lozincile și ghirlandele care împodobesc edificiile. E sărbătoare în inimi, în atmosferă, în gînduri, în natură, e sărbătoare pretutindeni în această minunată zi de primăvară. Orele 9.00. în tribunele din piața „23 August“ iau loc tovarășii Vasile Potop, membru al C.C. al P.C.R., prim - secretar al Comitetului regional Suceava al P.C.R., Emil Bobu, membru al C.C. al P.C.R., președintele comitetului executiv al sfatului popular regional, Tudor Done, Alexandru Iliescu, Ștefan Panaitiu, Ion Papară, secretari ai comitetului regional de partid , membrii Biroului comitetului regional de partid, ai comitetului executiv al sfatului popular regional, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de întreprinderi instituții, fruntași și evidenți țiați în întrecerea socialistă. Tovarășul Nicolae Moraru, prim-secretar al Comitetului orășenesc Suceava al P.C.R., deschide mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Suceava cu prilejul zilei de 1 Mai. Despre semnificația sărbătorii vorbește tovarășul Alexandru Iliescu, secretar al comitetului regional de partid. „Sărbătorim 1 Mai în condițiile cînd întregul nostru popor înfăptuiește cu avînt energic hotărîrile celui de al și, IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Cu mîndrie patriotică și deplină satisfacție trecem în revistă bilanțul bogat în fapte și semnificații al întregii țări. Politica înțeleaptă și realistă a partidului nostru este oglindită în ritmul înalt în care se dezvoltă industria și agricultura socialistă, în progresul continuu al științei, culturii și învățămîntului, în ridicarea nivelului de viață al poporului“. Subliniind faptul că alături de întreaga țară 1 Mai găsește străvechile plaiuri sucevene îmbogățite cu noi realizări făurite de mintea și mina oamenilor acestor locuri, vorbitorul arată că oamenii muncii din regiune înfăptuiesc cu bune rezultate sarcinile celui de-al doilea an al cincinalului : „Antrenate în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a celei de a XX-a aniversări a Republicii, colectivele de muncă din întreprinderile sucevene au realizat planul producției globale industriale pe primele 4 luni ale anului în proporție de 102,6 la sută, obținând un ritm de creștere de 14,9 la sută, față de (Continuare în pagina a II-a) Suceava : Tribuna oficială din piața „23 August“ Foto : D. VINTILĂ