Zori Noi, octombrie 1967 (Anul 20, nr. 6156-6181)

1967-10-14 / nr. 6167

Spre noi culmi ale progresului economic și social al patriei Un vast program de perfecționare a conducerii și planificării economiei naționale . Plenara C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie a.c. a dezbătut și aprobat în unanimitate un important complex de măsuri menite să determine un nou și puternic avînt al forțelor de producție, să contribuie la ridicarea pe o treaptă nouă, calitativ superioară, a întregii economii naționale, la o mai largă punere în valoare a resurselor materiale și a potențialului uman al țării, în vederea progresului continuu al societății noastre socialiste, a dezvoltării ei multilaterale. Intre aceste măsuri, pe un loc de primă însemnătate se înscriu Directivele Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, corespunzător condițiilor noii etape de dezvoltare socialistă a României, al căror proiect a fost publicat recent în presă. Cetățenii patriei noastre au primit cu viu interes acest important document, ale cărui prevederi.—• întemeiate pe indicațiile și hotărîrile Congresului al IX-lea al P.C.R. — reflectă grija și preocuparea susținută a partidului, a Comitetului Central, de a elabora și aplica, corespunzător sarcinilor și cerințelor fiecărei etape a dezvoltării noastre socialiste, cele mai potrivite forme și metode de organizare și conducere care să asigure o maximă eficiență în valorificarea muncii sociale și a bogățiilor naturale ale țării, în înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale progresului economic și social al întregii țări.Trăsătura fundamentală a tuturor prevederilor înscrise în proiectul de Directive este caracterul creator al soluțiilor preconizate — rezultat al examinării aprofundate și riguros științifice a fenomenelor și aspectelor noi intervenite în viața economică a societății noastre socialiste — modul în care realitățile concrete din viața economică sunt confruntate cu cerințele legilor economice obiective, cu necesitățile generale ale construcției socialismului. Toate aceste prevederi se fundamentează trainic pe o experiență bogată, acumulată în decursul celor două decenii de dezvoltare planificată a eco .) Articol apărut în ziarul „Scînteia“, nr. 7490 nomiei naționale — experiență ce trebuie continuată pe planuri superioare, în condițiile noii etape de dezvoltare socialistă a României ; măsurile preconizate au ca scop esențial să asigure valorificarea mai intensă a superiorității economiei socialiste, a avantajelor planificării socialiste — evidențiate cu pregnanță de întreaga dezvoltare economică a patriei noastre în anii noii orînduiri — să creeze condiții pentru stimularea și fructificarea și mai largă a priceperii, experienței și nesecatei inițiative creatoare a a constructorilor socialismului din patria noastră. Măsurile înscrise în proiectul de Directive, ca și cele adoptate în ultimii doi ani pe baza hotărîrilor Congresului al IX-lea, se încadrează în mod organic în concepția unitară a partidului nostru cu., privire la principiile călăuzitoare în domeniul planificării, organizării și conducerii activității economice, concepție care subordonează formele și metodele de conducere planificată a economiei cerințelor asigurării unei înalte eficiente în producția materială — factorul hotărîtor al sporirii avuției naționale, al ridicării bunăstării poporului. Forță conducătoare a întregii națiuni pe calea progresului și civilizației socialiste — partidul nostru perfecționează continuu întregul sistem de organizare, conducere și planificare a economiei, pentru a asigura creșterea continuă a acumulărilor socialiste — condiție esențială a dezvoltării în ritmuri înalte a întregii economii, a fundamentării sănătoase și sigure a înaintării României pe calea desăvîrșirii construcției socialiste, a ridicării nivelului de trai, material și spiritual, al poporului. In anii construcției socialiste s-au obținut succese incontestabile în dezvoltarea economiei naționale, în făurirea unei industrii socialiste moderne, capabile să asigure valorificarea tot mai înaltă a resurselor naturale ale țării. Procesul vertiginos de creștere a întregii economii naționale a făcut ca unele forme și metode de organizare, conducere și planificare a activității de producție să devină prea stricte în raport cu amploarea și diversificarea continuă a a (Continuare în pagina a IlI-a) Stația meteorologică Suceava comunică: In penultimele 24 ore, vremea a fost în general frumoasă, cu cerul variabil, mai mult noros în prima parte a zilei. Vîntul a suflat slab pînă la potrivit din nord-vest. Temperatura aerului, variabilă, maximele au fost cuprinse între 18 grade la Avrămeni și 21 grade la Cîmpulung, iar minimele din cursul nopții între 4 grade la Cîmpulung și 9 grade la Răuseni și Avrămeni. Ieri dimineață la ora opt temperatura a fost cuprinsă între 5 grade la Cîmpulung și 9 grade la Răuseni, Avrămeni și Fălticeni. La Barău, temperatura a oscilat între 4 grade și 8 grade, iar ieri dimineață la ora opt a fost de 6 grade. Pentru următoarele zile : Vreme în general frumoasă cu cerul variabil. Dimineața se va semnala ceață. Vîntul va sufla slab din sud-est. Temperatura aerului, în creștere ușoară, minimele vor fi cuprinse între 10 grade și 12 grade, iar maximele între 20 și 24 grade. Anul XXI) nr. 61674 pagini 9*5 hard Sim háta 14 octombrie 1967 Organ al Comitetului regional Suceava al P. C. R. și al Sfatului popular regional JALOANE ALE VIITORULUI Apariția proiectului de Directive al C.C. al P.C.R. cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale corespunzătoare condițiilor noii etape de dezvoltare socialistă a României, expresie a traducerii în viață a hotărîrilor celui de-al IX-lea Congres al P. C. R., a trezit în rîndurile minerilor, inginerilor și tehnicienilor întreprinderii noastre un larg și puternic ecou. Prin analiza profundă, realistă, pe care o face fenomenelor și proceselor ce au loc în viața noastră economică, prin soluțiile moderne pe care le indică pentru dinamizarea industriei, agriculturii, prin caracterul său riguros științific, acest document are o însemnătate majoră pentru mersul înainte al patriei noastre. El realizează în același timp o sinteză expresivă a drumului pe care l-a parcurs, într-o perioadă relativ scurtă. România socialistă. Valorificînd experiența obținută pînă acum, analizînd în mod științific rezervele de care dispune economia națională în etapa actuală, noile măsuri prezintă o deosebită importanță în sensul că, asigurînd perfecționarea formelor și metodelor de conducere și planificare, deschid un orizont larg inițiativei creatoare, întăresc răspunderea tuturor organelor pentru îndeplinirea sarcinilor ce le sunt încredințate, întreg complexul de măsuri ce urmează să fie discutat, aprofundat și aplicat în această etapă de perfecționare a sistemului nostru de organizare economică prefigurează jaloanele viitorului, modalitățile practice de desăvîrșire a construcției socialiste. Noua structură a economiei naționale, organizarea pe cele trei verigi principale, conferă mai multă independență MIHAI GAVRIEIU directorul întreprinderii miniere „Suceava“ (Continuare în pagina a III-a) CÎMP LARG DE MANIFESTARE A INIȚIATIVEI ȘI RĂSPUNDERII Proiectul de Directive al C. C. al P.C.R. cu privire la perfecționarea conducerii planificării economiei naționaile, corespunzător condițiilor noii etape de dezvoltare socialistă a României, constituie un document de deosebită importanță practică. El se încadrează în concepția unitară a partidului nostru cu privire la principiile călăuzitoare în domeniul planificării, organizării și conducerii activității economice și este o grăitoare dovadă a modului cum se traduc în viață hotărîrile Congresului al IX-lea al partidului. Măsurile preconizate au drept scop determinarea unui nou avînt al dezvoltării forțelor de producție. Primit cu viu interes de către masele largi de oameni ai muncii, proiectul de Directive conturează cu și mai multă tărie spiritul creator al politicii partidului nostru, preocuparea sa pentru dezvoltarea continuă a democratismului socialist. De la un capăt la altul, documentul e străbătut, ca un fir roșu, de necesitatea îmbinării armonioase a celor două laturi ale centralismului democratic. Promovarea consecventă a principiului centralismului democratic, principiu organizatoric fundamental al partidului și statului nostru, e o garanție a mobilizării tuturor forțelor umane în vederea înfăptuirii unor noi pași pe calea înfloririi economiei culturii, îmbunătățirea strucșiturii aparatului de conducere, lărgirea atribuțiilor unităților PETRU IONEL director adjunct la Combinatul de industrializare a lemnului din Suceava (Continuare în pagina a III-a) URGENȚE ÎN AGRICULTURĂ Valorificarea fructelor și strugurilor poate să pară paradoxal, dar în timp ce piețele localităților din zona de șes a regiunii duc lipsă de fructe— ca de altfel și cele din partea montană — în dreapta Siretului lipsesc strugurii, în condițiile cînd și un produs și celălalt se află din abundență în cooperativele agricole producătoare. Depozitul de fructe al ORVLF Fălticeni este blocat cu lăzi de fructe (după cum se vede și din imaginea 1) pregătite pentru expediție. Beneficiarii, printre care O.R.V.L.F. din Vatra Dornei, Cîmpulung, Botoșani, Dorohoi și Săveni, nu se prezintă pentru a le ridica. Dacă astfel stau lucrurile, de ce nu intervine conducerea întreprinderii regionale să rezolve situația existentă . Ce se întîmplă în această vreme în cooperativele agricole ? Edificator este cazul cooperativei agricole din Rădășeni, care are 170 ha, livadă pe rod. Aici recoltatul a fost încheiat și au rezultat circa 700 tone fructe. După cum se vede și din fotografie (foto 2) merele au fost depozitate în silozuri. In 16 zile au fost preluate de O.R.V.L.F. abia 112 tone, ne declara Dumitru Aniculăiesei, președintele cooperativei agricole de aici. Dacă merg în același ritm, avem toate șansele să nu terminăm livrarea fructelor nici de revelion. La depozitul nr. 1 Rădășeni, de mai mult de o săptămînă, depozitate în lăzi pentru expediție, se află 3.000 kg. pere, care necesită acum o resortare pentru a fi livrate. Alte sute de lăzi sunt blocate cu mere sortate. Zeci de cooperatori pierd zile la rînd în speranța că poate mai vine vreun camion cu ambalaje. E o situație care cere rezolvare imediată. Temperatura în scădere, procesele fiziologice pot duce la deprecierea unor mari cantități de fructe. Pentru a soluționa operativ transportul, este necesar ca produsele să fie sortate și ambalate în lăzi. In prezent însă, cu toate că O.R.V.L.F. Fălticeni dispune de 80.000 lăzi, se simte o criză acută de ambalaje. Și aceasta pentru că cele existente sunt blocate în unități, nu se asigură furnizarea operativă a mărfurilor. Mulți beneficiari din țară nici nu și-au anunțat prezența. De ce I.R.V.S.F. nu intervine ? De la Roma, Ștefănești, din raionul Botoșani, de la Vlăsinești — Săveni, dar și din alte locuri, ne-au parvenit semnale de alarmă în legătură cu preluarea strugurilor. Producția e bună, dar întreprinderea Vinalcool nu are capacitate de recepționare suficientă. Brigadierul hortiviticol de la Vlăsinești, Petru Cricloviț, ne mărturisea că un camion pierde cu un transport de struguri la Botoșani pînă la 6 ore, din cauza aglomerației de la recepție. In același timp, din 30 ha.a fost recoltată producția doar a de pe 5 ha. De trei zile, strugurii recoltați stau în coșuri în așteptarea mijloacelor de transport. Orice amânare se poate solda cu pierderi imense, iar intervenția uniunii regionale a cooperativelor agricole trebuie să fie energică, hotărîtoare. I. MAXIMIUC Foto: 1. NEGREA Foto : Foto: 2 ttTRAFIPAX IV Pe șoseaua Frasin — Ostra, la 12 km. de comuna Stulpicani, s-a comis un accident mortal de circulație. Basculanta 31 — Sv —591, aparținînd Humorului, Autobazei Guraa provocat moartea biciclistului Vasile Mihalea. Șoferul tin Floreștean se face Constanvinovat de comiterea accidentului. El nu a folosit sistemul de frînare, autobasculanta cu care circula prezentînd și grave defecțiuni tehnice. Victima se face vinovată că nu s-a asigurat la intrarea pe drumul principal. Pe podul unde s-a întâmplat accidentul s-au adunat zeci de oameni. Aflăm de la cîțiva dintre pădurarul V.M ei, că victima, din Stulpicani, era tată a opt copii. Verificînd foaia de parcurs a mașinii (Bb 709540) pentru a vedea cine a semnat la rubrica controlorului tehnic, descoperim o semnătură fictivă, făcută de șofer. Lucru de neconceput. Am fi dorit să stăm de vorbă cu tovarășul Ștefan Moraru, directorul Autobazei din Gura Humorului, despre această flagrantă încălcare a legii, dar era plecat... pe teren. Ni era însă suficient și așa. Descoperisem tocmai lucrul esențial. Propunem conducerii DATA Suceava, să întreprindă un studiu amănunțit cu privire la cauzele care determină starea de indisciplină existen șă REPORTAJ ANCHETA tă la această autobază; să fie trași la răspundere cei ce se fac vinovați de nerespectarea regulilor de exploatare a autovehiculelor, din care cauză se produc Cei opt copii rămași accidente, orfani din cauza slabei calificări a șoferului, a iresponsabilității tehnicienilor de la autobază, acuză. Timp de șase ore am participat, alături de două grupe operative, la controlul circulației pe arterele principale ale raionului Gura - Humorului. Agenda noastră cuprinde exemple pozitive și negative despre felul cum conductorii auto cunosc și respectă regulile de circulație. De peste 7 ani șofer, Dumitru Ștefăroi ne mărturisește că nu a avut niciodată „de lucru“ cu miliția. Se salută, și atît. Nu a avut niciodată vreun accident, nici nu a fost sancționat. Aspectul exterior al mașinii pe care ■ o conduce (31 — Sv — 2290) îi este un argument. Dar iată și astfel de argumente. 31 — — Sv — 2149 — Autobaza Gura Humorului — conductor autor Mihai Bejenaru. Nu semnalizează intrarea pe șosea. 31 — Sv — 2288 — șofer, Nicolae Ruscan. Exces de viteză în curbă. Foaie de parcurs necompletată. 31 — Sv. — 2172 — șofer, Ion Dulgheru. Transport de persoane în mașină neamenajată. Ne întrebăm deseori ce repercusiuni poate avea circulația cu o viteză mai mare decit cea legală. „La urma urmei, dacă e să se întîmple, se întîmplă ori mergi cu 40 ori cu 100 la oră“, ne spunea un șofer. Uită însă că haremurile de viteză au fost fixate ținîndu-se seama de nenumărați parametri. In primul rînd, posibilitățile de evitare a accidentelor sunt incontestabil mai mari în cazul unei viteze reduse. In al doilea rînd, fixarea baremului de viteză este determinată de periculozitatea traseului, de frecvența traficului rutier, de viteza proiectată de constructor. Majoritatea conductorilor auto cunosc aceste dar se aplică numai lucruri, atunci cînd descoperă că pe șosea se află mașina „controlului circulației“. In rest, când „nu ne vede nimeni“, uită definitiv de regulile de circulație. Uită cu multă ușurință că nerespectîndu-le își primejduiesc în primul rînd viața. — Organele de miliție folosesc astăzi cele mai moderne aparate și instalații existente, ne spune interlocutorul nostru. Mulți șoferi rămîn surprinși cînd sînt opriți și sancționați.Parte dintre ei nici nu vor să-și recunoască vina. Cu ajutorul unei instalații speciale, contravenienții însă sunt fotografiați sau filmați în timp ce circulă pe șosea. Aparatul „Trafipax IV“ instalat pe mașinile de control execută fotograme care indică precis data, ora și viteza vehiculelor. Stațiile de radio emisie-recepție, automobile de viteză, exclud posibilitatea ca un contravenient să se poată sustrage din fața organelor de control. Și toate acestea, aparate, mașini, instalații, sînt menite să înlăture orice posibilitate de eschivare din fața acelora care veghează la buna desfășurare a traficului rutier. Toate aceste „arme“ — făcînd parte din arsenalul tehnicii ultramoderne — sunt folosite pentru a se veghea cu mai competent la respectarea normelor de circulație. "★ Afară se lăsase seara. Așteptam pe o stradă secundară. In fața noastră se vedea o porțiune din șoseaua principală. In mașină se făcuse cald. Luminile de la bordul automobilului și cele cîteva „ochiuri magice“ de la instalația de fotografiat, au transformat pentru cîteva elipe mașina noastră într-un mic submarin pregătit de imersiune. Prin difuzorul stației de radio o voce ne anunță : — Atențiune! Autocamionul 21 — Sv. — 2297, pe direcția Gura Humorului — Suceava, circulă cu exces de viteză. Pericol de accident. „Nea Andrei“ (plutonierul G. Andrei) pornește motorul Prin fața noastră, pe D.N. 17, un autocamion nou, marca „Bucegi“, trece ca o săgeată. Pornim în urmărire. Mă uit la ceas. In 30 secunde acul vitezometrului indică 110 km. la oră. In mai puțin de două minute zărim luminile de poziție ale mașinii contraveniente. Intrăm în comuna Păltinoasa. Suntem obligați să reducem viteza la jumătate. Distanța dintre mașini a început să crească din nou. I. NEGREA (Continuare in pagina a III-a) indemînare și curaj. iată două dintre calitățile constructorilor de schele metalice din Suceava Foto : DVIN|111A i BaffiL PALETA DE TOAMNA Octombrie a coborit în arbori neasemuit mozaic de culori, etalând într-o splendidă revărsare verdele de smaralde al brazilor, punctat de nuanțele de aramă ale paltinilor, ori de roșul aprins al scorușilor. E vremea cînd, odată cu apropierea echinocțiului, pădurile Rișcâi, ale Suceviței, Iacobenilor și Dornei cunosc tot mai frecvent glasuri de bucium ce umplu amurgurile, crescind in orele de noapte, ca apoi să înceteze la ivirea zorilor. Nu numai pentru amatorii de delectări cinegetice, ci și pentru orice iubitor al naturii, perioada aceasta a boncănitului de cerb, care coincide de obicei cu ultima decadă a lunii, poate oferi, prin intensitatea emoțiilor, momente unice, de neuitat. Pe versanții înalți, aproape de creste, in locuri liniștite, in poieni sau la trecători, ciutele vin acum in piscuri să culeagă rugii de mur și socul roșu de munte, hrană preferată după ce frunza zmeurișului a fost vlăguită de căderea primelor brume. Le însoțesc cerbii, al căror muget modulat, ca la un concert, indică vînătorului prezența și chiar virita maiestuosului crai al munților. Căci in decorul acesta calm poți distinge ușor glasul de tenor al cerbului tinăr, adesea tînguios ca de dor, de bariton grav al cerbului matur, stâpîn al lacurilor. Este în acest glas dezlănțuirea bărbătească a rivalității, știut fiind faptul că prin tăria mugetului, stâpînul piscului de ciute trebuie să-și țină la distanță rivalii. In acest cadru, unde își spun cuvintul o seamă de factori, incepind cu particularitățile de relief și terminind cu mersul vremii, se desfășoară vînatoarea cea mare a toamnei , o veritabilă, pasionantă, competiție, tactică, care se soldează cu recoltarea unor valoroase trofee. Fără a intra în amănunte de ordin vinătoresc, mărturisesc că le-am admirat iscusința concretizată îndeosebi prin minuirea chemătorii, care ademenește, provocind pînă la mugetul de luptă, pe stăpînii puternici ai ciutelor... Acolo, sub cupola înaltă, albastră, a cerului de toamnă, anotimpul a presărat din belșug peste codri nuanțe de aramă aur, ținind să adauge sporuri de frumusețe bogăției faunistice, podoabă falnică a minărilor noștri Carpați, Gindeam la toate astea mai deunăzi, cind,de aici, din Suceava, trofee rare de cerb porneau intr-o lungă călătorie, spre a concura pentru medalii de aur la expoziția internațională de la Novi Sad, In R.S.F. Iugoslavia. Mesaj al purității și prospețimii montane, pornit de pe pitoreștile plaiuri bucovinene. D. TALOI x 1