Zori Noi, decembrie 1968 (Anul 21, nr. 6520-6546)

1968-12-01 / nr. 6520

-a V r A. Proletari din toate țările, uniți-văi Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu Maria Simion, muncitoare în secția bobinat a Filaturii de in și cînepă din Fălticeni, este și elevă în clasa a X-a la cursurile serale. Atît în producție cît și la învățătură ea obține rezultate din cele mai bune. Foto . D. VINTILA Inaltă tensiune pe rețele, conștiinciozitate coborîtă în exploatare Normele în vigoare privind folosirea energiei electrice sunt, în general, bine cunoscute ; abonații, particulari ori industriali, știu tot ceea ce trebuie să știe în legătură cu ele, prin grija organelor teritoriale de resort și prin reglementările legale, la îndemîna oricui. Cum se respectă ele, aceasta e cu totul altceva. Centrul electroenergetic din Gura - Humorului are permanent necazuri, pe această linie, cu șantierul local de construcții. Se execută, acolo, extinderi de instalații tradițional nereglementare, apte oricînd să provoace accidente. Se pun în funcțiune utilaje electrice fără încuviințarea ori, măcar, avizarea centrului, ceea ce duce frecvent la perturbații în furnizarea energiei electrice către restul abonaților. Lipsa de considerație cu care sunt privite regulile bine stabilite pentru executarea instalațiilor interioare la blocurile noi, determină mari întîrzieri în recepționarea lucrărilor respective; șeful centrului, tovarășul Liviu Macovei, ne spunea că toate instalațiile din blocuri sunt necorespunzătoare, că necesită exagerat de multe remedieri la punerea în funcțiune. Chiar la darea în folosință a ultimului bloc, noii locatari au avut apreciabile neplăceri din astfel de cauze. Despre aspecte asemănătoare — e drept, mai puțin pronunțat — ne-a vorbit și tovarășul ing. Temistocle Carpiuc, șeful centrului similar din Rădăuți. La Fabrica de conserve din Fălticeni, instalațiile electrice sunt întreținute de un salariat încadrat pe post de... cantaragiu, iar „calitatea“ lor întrece orice limită de neglijență și nepăsare. Exemple asemănătoare oferă, în aceeași localitate, fabrica de teracotă a întreprinderii de industrie locală, unele magazine și depozite ale O.C.L. Produse Industriale. Contaminați, o serie de cetățeni — care-și închipuie, probabil, că știu despre electricitate mai mult decât restul lumii — imită procedeul. Herman Ghetel (str. Ana Ipătescu 13, Siret), Ion Țigănescu și Petru Olinici (ambii din Horodnicu de Jos) ori Vasile Nistor (Putna) își fac, fără forme legale, extinderi de instalații sau instalații noi. Dumitru Bordeianu din Gura Humorului, amendat cu 1672 de lei pentru consum nedeclarat, după ce a fost deconectat pentru neplata sumei, se apucă să lege clandestin la rețea o instalație electrică total improvizată, ce putea produce un incendiu : nu e un fapt de trecut cu vederea, fiindcă descurcărețul locuiește în clădirea magazinului O.C.L. din cartierul Boureni, adică periclitează nu numai avutul său, ci și pe cel obștesc. Instalații electrice defectuoase s-au descoperit și în Fălticeni, la cetățenii Vasile Mihăilescu (str. Sucevei 73), Ecaterina Frunzeti (str. Sucevei 77), Eugen Nichifor (str. Republicii 183), la Mircea Nacu (Cornu Luncii) ori Constantin Iordăchescu (Rădășeni). Pentru fapte asemănătoare, Gheorghe Prodan din Gura Humorului are și el de plătit 1672 de lei, iar Mihai Scutelnicu din Frasin 1722 de lei, proporția pagubei conturează dimensiunile exacte ale lipsei de conștiință cetățenească. A-ți da cinstea pe rușine pentru cîțiva lei e absurd, e ridicol. Totuși, Gheorghe Moroșanu din Grănicești și Toader Tiperciuc din Arbore nu judecă așa : înșeală statul cu cîte un bec - două în plus, încîntați că se sustrag de la plata unei sume de fapt derizorie. Petru Bălan și Constantin Tătaru (ambii din Fălticeni, str. Republicii nr. 229), ori Constantin Prisăcaru (același oraș, str. Republicii nr. 306), Toader Cipriniuc din Iaslovăț, Valerian Chitriuc din Bălcăuți, Ion Bodnărescu din Marginea și Ilie Sava din Cacica, fac la fel, dar mai evoluat, cu reșouri ;le revin între șase și opt sute de lei de căciulă. (Pentru aceeași ispravă, o întrebare : despăgubirile similare — 2233 lei — se suportă farmacia Vicovu de Sus ca ȘTEFAN STEOE (Continuare în pagina a II-a) A Printre inovațiile concepute în ultima vreme la I.R.U.M. Vatra Dornei se numără și mașina de profilat tablă. Cu aceasta se obțin economii la manoperă de circa 40 la sută și o calitate superioară a produselor. In imagine: ing. Vasile Nistor și muncitorul Andrei Fabian, lucrînd la noua mașină Manifestări consacrate semicentenarului unirii Transilvaniei cu România • La Casa de cultură din Gura - Humorului și căminul cultural din Vama a fost organizat un simpozion consacrat semicentenarului unirii Transilvaniei cu România. Un public numeros a ascultat cu interes expunerile tovarășilor Grigore Foti, Alexandru Artimon și Mircea Ignat, de la Muzeul din Suceava, cu privire la evoluția luptei pentru unitatea de stat, oglindirea ei în conștiința scriitorilor și importanța evenimentului de la 1 decembrie 1918 in istoria poporului nostru. • Astăzi, în numeroase cămine culturale din comunele și satele județului nostru au loc expuneri despre semnificația actului istoric de la 1 decembrie 1918. Conferențiarii — intelectuali din orașul Suceava, precum și din alte localități ale județului — vor evoca evenimentul de acum o jumătate de secol, relevînd influența lui asupra dezvoltării ulterioare a României, împlinirile din anii construcției socialiste, unitatea poporului în jurul partidului, însuflețirea cu care oamenii muncii dau viață programului multilateral de dezvoltare și înflorire a patriei. • La Casa de cultură din Fălticeni a fost organizat simpozionul „Semicentenarul unirii Transilvaniei cu România“, susținut, în fața elevilor din localitate, de învățătorul emerit Dumitru Bălan, participant la Adunarea de la Alba Iulia, precum și de profesorii Natalia Lazăr și Gheorghe Nechita. Cu acest prilej, elevii au prezentat un program artistic adecvat. • In majoritatea liceelor și școlilor generale din județ au avut loc in cursul săptămînii precedente, continuind sa se desfășoare și astăzi, expuneri, simpozioane, programe artistice închinate desăvîrșirii unității statului național român. Pentru elevii Liceului din Solca au vorbit despre semnificația acestui act istoric și oglindirea lui în literatură profesorii Vasile Irimiași Iacob Mușilă, după care un grup vocal și recitatorii au prezentat un montaj literar - muzical adecvat evenimentului sărbătorit, întregul program a fost repetat la căminul cultural din localitate. Un simpozion similar, însoțit de un program de cîntece patriotice, au prezentat profesorii și elevii Liceului din Vicovu de Sus, susținîndu-le — ca și colegii lor de la Dumbrăveni — atît in cadrul liceului cit și în fața tinerilor din sat. La Liceul nr. 1 din Rădăuți și Liceul din Moldovița, simpozioanele pe tema Unirii au fost susținute de către elevi (Cernescu Ion și Dîrja Viorel, cl. a XII-a, la Rădăuți, Vornicu Elena și Cușnir Lucia, cl. a XI-a, la Moldovița). Un frumos moment de poezie a succedat conferința profesorului Gh. Colban, expusă in fața elevilor Liceului agricol din Rădăuți. Un ciclu de patru conferințe cu tema statului național „Formarea unitar — operă a întregului popor“, precum și un simpozion cuprinzînd expunerile : „Campaniile lui Mihai Viteazul pentru unirea celor trei țări românești“, „Mișcarea muncitorească și unirea Transilvaniei cu România“, „Voluntari români, în lupta împotriva puterilor centrale, pentru eliberare și unitate de stat“ și „1 Decembrie la Alba Iulia“ —■ a avut loc la Liceul militar „Ștefan cel Mare“ din Cîmpulung. Tot aici s-a desfășurat, sîmbătă, un concurs de cîntece patriotice și ostășești, iar astăzi un concurs de recitări pe tema Unirii. In același timp, elevii liceului „Dragoș Vodă“ au audiat un simpozion susținut de profesorii C. Moroșan și T. Șu han, după care au fost intonate — de către întreg colectivul școlii — cunoscute cîntece patriotice. Un element în plus la liceul „Dragoș Vodă“ , expoziția de fotografii și spicuiri din presă, precum și un număr festiv al gazetei de perete, conținînd creații alte elevilor inspirate de actul Unirii. O expoziție similară s-a organizat la Liceul din Vatra Dornei, pe cînd elevii Liceului nr. 2 din Rădăuți au pregătit o bogată serbare, susținută la casa orășenească de cultură. In acest număr: UNIREA DIN 1918 - PIATRĂ DE HOTAR IN ISTORIA POPORULUI ROMÂN inpag.3 In CIVICE In pag. 2 SPORT In pag. 2 m DIALOG In pag. 2 Anul XXIII a 6520 pagini 30 bani REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA î Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane : redactor șef - 2766 redactor șef-adjunct - 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid - 2765 ;editură, informații 2764; agrară, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori și corespondenți - 3096. duminica 1 decembrie 1968 Conferința organizației municipale de partid Suceava Creșterea rolului organizațiilor de partid în înfăptuirea sarcinilor economice și social-culturale ieri, in sala „Ciprian Porimbescu“ din Suceava, s-au desfășurat lucrările conferinței organizației municipale de partid. La lucrările conferinței au luat parte tovarășul Emil Bobu, membru al C. C. al P.C.R., prim-secretar al comitetului județean de partid, președintele consiliului executiv al consiliului popular județean provizoriu, iar ca invitați un număr de tovarăși cu funcții de răspundere din comitetul executiv al consiliului popular județean provizoriu, conducători ai instituțiilor județene și municipale, directori ai unor întreprinderi, secretari ai organizațiilor de partid și alți tovarăși. Conferința organizației municipale de partid a prilejuit o aprofundată analiză a muncii desfășurate de organizațiile de partid din unitățile economice, precum și din celelalte domenii de activitate, în vederea înfăptuirii sarcinilor reieșite din amplul program de muncă elaborat de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului. Au fost relevate succesele obținute pe plan economic și social - cultural, aspecte referitoare la activitatea politico - educativă desfășurată de organul municipal și organizațiile de partid, la stilul și metodele de muncă ale acestora, subliniindu-se creșterea rolului lor de conducător politic, de mobilizator al maselor largi de oameni ai muncii. Municipiul Suceava a cunoscut în anii construcției socialiste o puternică dezvoltare economică, aici au fost construite și se află în curs de construcție importante obiective industriale și social-culturale. Ca urmare a acestor transformări, s-au constituit organizații de partid ce cuprind un mare număr de comuniști, a crescut aportul lor la mobilizarea tuturor resurselor materiale și umane pentru înfăptuirea sarcinilor de producție. Dată fiind necesitatea sporirii rolului de conducător politic la locul de muncă al organizațiilor de partid, conferința a acordat o deosebită atenție problemelor legate de creșterea eficienței muncii de partid în ansamblul vieții economice și social - culturale a municipiului. Darea de seamă prezentată de tovarășul Nicolae Moraru, prim - secretar al comitetului municipal de partid, a reliefat preocuparea pentru mobilizarea comuniștilor, a tuturor colectivelor de muncă în vederea realizării sarcinilor trasate de partid în domeniul economiei. Dezbaterile în plenare și ședințe de birou, studiile întreprinse cu ajutorul unor colective de specialiști, consultarea largă a activului de partid, a comuniștilor, muncitorilor și cadrelor de răspundere din economie, munca politică și ideologică desfășurată în rîndul maselor, au permis comitetului municipal de partid să cunoască mai bine realitatea, să intervină eficient pentru rezolvarea principalelor probleme ce i-au stat în față. Rezultatele sunt concretizate în îndeplinirea planului producției globale al industriei municipiului, pe 10 luni ale acestui an, în proporție de 101,5 la sută, al producției marfă vindută și încasată în procent de 101,6 la sută. Au fost depășiți indicatorii, productivitatea muncii, livrările la export și s-au obținut peste plan economii și beneficii în valoare de 17 milioane lei. Cele peste 60 de studii elaborate și aplicate anul acesta în întreprinderile industriale vor avea o eficiență, antecalculată de aproape 10 milioane lei. Pe baza tuturor acestor rezultate, se prelimina îndeplinirea planului anual la toți indicatorii. Darea de seamă a arătat că unitățile agricole cooperatiste au fost îndrumate spre o mai rațională folosire a fondului funciar, a tuturor rezervelor de care dispun și a mijloacelor materiale puse la dispoziție de către stat, astfel că, în condițiile climaterice nefavorabile din acest an, s-au obținut producții medii la hectar de 1.200 kg. grîu, 2.000 kg. porumb, 16.000 kg. cartofi, 22.000 kg. sfeclă de zahăr. Corespunzător s-au îndeplinit sarcinile și în zootehnie și în celelalte sectoare ale agriculturii. Organizațiile de bază, conducerile șantierelor și beneficiarii de investiții au fost ajutați în pregătirea condițiilor tehnico - materiale și organizarea muncii pentru realizarea obiectivelor, astfel că planul de investiții a fost îndeplinit în proporție de 81,7 la sută la total investiții și 93,1 la sută la construcții montaj, dîndu-se în funcțiune etapa a II-a de dezvoltare a C.C.H., complexul hidrotehnic Dragomirna, sediul I.R.E., căminul studențesc, 215 apartamente și alte lucrări industriale și social - culturale. A fost evidențiată, de asemenea, preocuparea comitetului municipal de partid pentru îndeplinirea sarcinilor privind aprovizionarea populației, îmbunătățirea condițiilor de locuit, dezvoltarea învățămîntului, culturii și ocrotirii sănătății. O caracteristică a dării de seamă a constituit-o analiza profundă a neajunsurilor care s-au manifestat în activitatea organizațiilor de partid și colectivelor din unele unități a economice și social - culturale ale municipiului, fiind menționate, în acest sens, fabrica de conserve din legume fructe, întreprinderile „Străduși vița“, „Fuiorul“, „Producția“, „Poligrafică“, complexul de panificație și morărit, depoul C.F.R. și autobaza T. A., unitățile comerciale și altele. S-a subliniat faptul că nu peste tot se acordă suficientă atenție întocmirii tematicilor de studii și planurilor de muncă, soluționării unor probleme privind folosirea capacităților de producție, îmbunătățirii proceselor tehnologice, introducerii normelor cu motivare tehnică, ceea ce a dus la diminuarea rezultatelor economico - financiare cu aproximativ un milion lei. Această situație se datorește și modului defectuos în care au muncit unele comitete și organizații de partid, ce au manifestat îngăduință, nu au tras la răspundere conducerile unităților respective și nu au militat pentru traducerea viață a tuturor hotărîrilor orînganelor de partid. De aceea s-a subliniat necesitatea de a acționa cu mai multă fermitate, de a atrage în colectivele de organizare științifică a producției și a muncii cele mai bune cadre de ingineri, economiști și alți specialiști, de a stabili tematici și planuri de muncă menite să ducă la asigurarea utilizării judicioase a mecanismelor și instalațiilor, la îmbunătățirea proceselor tehnologice de fabricație și la folosirea integrală a timpului de lucru, în scopul prelucrării superioare a materiei prime și materialelor, îmbunătățirii calității produselor și creșterii rentabilității întregii activități Este necesar ca organizațiile de partid să se preocupe de întărirea lor numerică și calitativă, să manifeste mai multă inițiativă și hotărîre în îndeplinirea sarcinilor ce le revin, să contribuie la ridicarea conștiinței socialiste a membrilor de partid și a celorlalți oameni ai muncii. In continuarea lucrărilor conferinței s-a trecut la discuții. Luînd cuvîntul, tovarășul Teodor Brădățeanu, secretarul comitetului de partid de la combinatul de industrializare a lemnului, s-a referit la principalele realizări ale colectivului de muncă din care face parte, arătînd că acestea au fost posibile datorită transpunerii în viață a măsurilor inițiate de conducerea de partid și de stat cu privire la organizarea științifică a producției și a muncii, a folosirii judicioase a timpului de lucru. In activitatea noastră s-au manifestat și deficiențe, legate în special de modul în care se răspunde exigențelor privind sarcinile de export. Aceasta se datorește și unei insuficiente munci politice desfășurate de comitetul de partid în rîndul comuniștilor și al celorlalți muncitori și cadre de specialitate. După ce a subliniat eforturile sporite pe care le face statul nostru pentru dezvoltarea industriei, tovarășul Gheorghe Gavrilescu, directorul general al combinatului de celuloză și hîrtie, a arătat că organele și organizațiile de partid intervin cu mai multă operativitate în soluționarea unor probleme ce nu pot fi rezolvate întotdeauna la nivelul întreprinderilor. Intrucît în momentul de față combinatul trebuie să pună în funcțiune noi utilaje, să unele instalații, este înlocuiască necesar să se întărească sprijinul comitetului de partid din întreprindere, al comuniștilor, în sensul unei mai susținute munci de ridicare a calificării profesionale, pentru stăpînirea temeinică a tehnicii înaintate de care dispunem. Despre importanța ridicării nivelului de calificare a cadrelor, condiție de care depinde în mare măsură realizarea exemplară a sarcinilor de producție, a vorbit și tovarășul Gabriel Mărgineanu, șeful Depoului C.F.R. Suceava - Nord. Dezbaterile conferinței au reliefat importanța organizării științifice a producției și a muncii, evidențiind faptul că în această acțiune s-au obținut rezultate evidente, dar că există încă suficiente posibilități nevalorificate. Tovarășii Ion Moldovan, directorul întreprinderii de reparații auto, și Constantin Popovici, secretarul comitetului de partid de la întreprinderea de industrializare a cărnii, după ce au vorbit despre preocupările colectivelor din care fac parte, au arătat că organizațiilor de partid din unitățile respective le revin sarcini importante pentru stimularea muncii de concepție și aplicarea în producție a soluțiilor noi, eficiente. La I.R.A., spre exemplu, există condiții de îmbunătățire a calității reparațiilor capitale și a caracteristicilor tehnice ale autocamionului românesc. Tovarășul Gheorghe Miron, președintele consiliului municipal al sindicatelor, s-a referit la cîteva aspecte legate de îmbunătățirea condițiilor de muncă și întărirea disciplinei socialiste. Vorbitorul a arătat că s-au eliminat cauzele care au generat, în anii trecuți, accidente și îmbolnăviri, creîndu-se condiții pentru ca întregul proces de producție să se desfășoare în deplină securitate a muncii. Există însă, uneori, superficialitate în asigurarea mijloacelor necesare la fiecare loc de muncă, neajunsuri în crearea posibilităților de cazare la unele unități cum ar fi fabrica de tricotaje și trustul de construcții, precum și în gospodărirea unor materii prime și materiale, în întreținerea utilajelor. La rîndul său, tovarășul Dumitru Rebei, șeful șantierului de construcții 406, a spus că activitatea comuniștilor de la unitatea la care muncește este necesar să fie intensificată în vederea creșterii disciplinei în muncă, reducerii absențelor nemotivate, micșorării cheltuielilor de producție, pentru înlăturarea deficiențelor ce se manifestă pe unele șantiere, printre care uzina de piese de schimb și fabrica de tricotaje. Secretarul comitetului de partid de la C. A.P. Salcea, tovarășul Gheorghe Nichita, subliniind contribuția ce trebuie să și-o aducă unitățile agricole cooperatiste la sporirea producției vegetale și animale, pentru îmbunătățirea aprovizionării industriei și a populației, a arătat posibilitățile ce le au cooperativele agricole din jurul orașului îndeosebi în dezvoltarea legumicultura. în acest sens, ele trebuie să-și sporească suprafețele destinate acestor culturi, să aplice metode înaintate de muncă și să folosească condițiile ce le oferă existența unei puternice zone industriale în lunca Sucevei. Asigurarea unei deserviri calitativ superioare a populației, pe măsura cerințelor și exigențelor, sarcinile ce revin în acest sens conducerilor administrative și organizațiilor de partid din unitățile cu profilul respectiv, au fost reliefate de unii dintre vorbitori. Astfel, tovarășul Mandache Bisius, directorul I.G.O., s-a referit la dificultățile existente in sectorul alimentării cu apă și al transportului în comun, arătînd că există rezerve suficiente pentru eliminarea neajunsurilor semnalate, solicitînd, totodată, sprijinul factorilor competenți. în deservirea populației — au arătat to (Continuare în pag a II-a) In biroul comitetului municipal de partid au fost aleși 17 tovarăși. Secretariatul comitetului municipal de partid: GAINA VALERIAN — prim-secretar ; ENACHE VASILE — secretar ; OSIM MIHAI — secretar ; MACOVEICIUC DIMITRIE — secretar. In timpul lucrărilor conferinței,