Zori Noi, mai 1969 (Anul 22, nr. 6648-6673)

1969-05-01 / nr. 6648

4 ) r~ I6Ís iS TRĂIASCĂ 1 MAI Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Proletari din toate țările, uniți-văl Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean r jr assr * 4Btr jr A Alături de oamenii muncii din toate țările, poporul nostru sărbătorește astăzi, cu entuziasm și însuflețire, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni, a luptei pentru o viață mai bună, pentru libertate și independență națională, pentru socialism, democrație, pace și progres. In această zi, marcată cu roșu în calendarele marilor sărbători ale omenirii progresiste, milioane de inimi bat la unison, animate de idealurile lor cele mai scumpe, milioane de glasuri se unesc în eter, fără a ține seamă de limba care le dă rezonanță, formînd un uriaș cor al păcii și libertății. Trăind într-o țară liberă și independentă, așa cum au dorit-o înaintașii, înregistrînd pași mari și hotărîți pe calea desăvîrșirii construcției socialismului, poporul român dă, de la un an la altul, noi valențe marii sărbători de la 1 Mai, îi adaugă mereu noi și profunde semnificații. Anul acesta, an hotărîtor pentru realizarea obiectivelor actualului cincinal, sărbătorirea zilei de 1 Mai are loc în condițiile unei efervescente activități creatoare, sub semnul avîntului continuu cu care se desfășoară întrecerea pentru întîmpinarea cu noi și importante succese a celor două mari evenimente : a XXV-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și cel de-al X-lea Congres al partidului. De 1 Mai, ca la orice zi pe care o cinstește cu tot ce are mai bun, poporul nostru s-a obișnuit ca vibrantele sale manifestări de recunoștință la adresa partidului comuniștilor, pentru înțelepciunea și fermitatea cu care îi călăuzește pașii, să le întregească cu bogate bilanțuri și cutezătoare gînduri de viitor. Prin faptele și sentimentele lor, izvorite dintr-un adînc patriotism, oamenii muncii de la orașe și sate asigură, astfel, sărbătorii un plus de măreție. Mîndria și satisfacția cu care sărbătorim cel de-al 25-lea întîi Mai de după eliberarea României de sub jugul fascist capătă dimensiuni fără precedent. Amploarea lor e generată de faptul că istoricele hotărîri ale Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale a partidului se înfăptuiesc cu succes, spre binele întregii națiuni. Rezultatele remarcabile obținute în primii trei ani ai actualului cincinal în înălțarea mărețului edificiu al socialismului sunt motivul esențial al bucuriei și optimismului. Dovedind realismul Directivelor Congresului al IX-lea al partidului, bilanțul de pînă acum ne dă convingerea că prevederile cincinalului vor fi nu numai realizate, ci și depășite. O concludentă expresie a dinamismului economiei noastre socialiste e ritmul înalt de creștere a producției industriale, care determină substanțiale progrese în toate domeniile de activitate. In anii care au trecut din actualul cincinal, ritmul anual de creștere a producției industriale a fost de peste 12 la sută. Ca urmare, s-au înregistrat importante sporuri la producția de bunuri materiale. Cu toate condițiile climaterice nefavorabile, în ultimii trei ani a crescut simțitor și producția agricolă, asigurîndu-se, astfel, aprovizionarea în bune condițiuni a populației cu produse agroalimentare. „Rezultatul firesc al dezvoltării ascendente a țării pe calea socialismului - aprecia tovarășul Nicolae Ceaușescu - este creșterea încrederii întregului popor în Partidul Comunist Român, recunoașterea sa unanimă drept forța politică conducătoare a societății noastre socialiste. Aceasta se datorește faptului câ toți oamenii muncii s-au convins din proprie experiență că politica marxist - leninistă a Partidului Comunist Român corespunde pe deplin intereselor vitale ale națiunii noastre socialiste". (Continuare în pagina a Il-a) 'Is Is B1B 5.1 CENTRALĂ ! nK s )TECA : ...V 2ASI IESCU* LAȘI Desen de VERONICA GRIDINOG Poem de sărbătoare O, da, e și inima mea aici în tot acest peisaj de-o atit de firească splendoare : am invățat cu ea turlele să urce-n zenit, iar arborii în albastrul orizontului sâ-n floare. E și tinerețea mea aici în tot ce-și desface alb și roz mugurii , am îndemnat grifele să sărute pașii ploilor și soarele să ctitorească, dulce, strugurii . . . Da, e și maturitatea mea aici în tot ce se-mplinește-n idee, vis și hotârire fecundă, am spus frumuseților pe nume și fapta a crescut mai înaltă, dragostea mai profundă. Și speranțele mele sunt toate aici în tot ce ne cheamă in vreme, ce va fi să se nască : fruntea mea nu poate trăi fără arcuri de triumf și fără curcubee peste geografia românească ! . . . DRAGOȘ VICOL In ziua aceasta continuă, veșnică, Flutură aprins către soare Inimile noastre-n coloane, Coloane fără sfîrșit, Cu brațele și fruntea arzatoare ! FLORIN BRATU Coloanele In ziua aceasta cu văzduh de mărgean Trec iarăși coloanele, coloanele, Și trec și munții, și cîmpurile, Și grinele, și florile toate, Uneltele trec, lucitoare, Și porumbeii - săgeți cintatoare ! Anul XXIII a 66484 pagini 30 bani REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Suceava, str. Tipografiei nr. 1 ; telefoane : redactor șef — 2766 ; redactor șef adjunct — 3198 ; secretariatul de redacție - 2692 ; industrie, viață de partid — 2765 ; cultură, informații - 2764 ; agrară, administrație - 3195 ; construcție de stat, scrisori și corespondenți - 3096. joi 1 mai 1969 VIZITA CONDUCĂTORILOR DE PARTID ȘI DE STAT LA EXPOZIȚIA INDUSTRIALĂ A REPUBLICII SOCIALISTE CEHOSLOVACE Tovarășii Nicolae Geaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Janos Fazekaș, Manea Mănescu, Emil Drăgănescu, Dumitru Popa, Mihai Dalea, precum și Mihai Marinescu și Ion Pățan, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, au făcut miercuri o vizită la Expoziția industrială a Republicii Socialiste Cehoslovace. La intrarea în expoziție, conducătorii de partid și de stat au fost întîmpinați de Vaclav Vales, vicepreședinte al Guvernului Federal al R. S. Cehoslovace, conducătorul delegației guvernamentale cehoslovace, și membrii acesteia, Karel Kurka, ambasadorul Cehoslovaciei la București, Alfred Lenard, directorul expoziției. Erau de față Corneliu Mănescu, Bujor Almășan, Alexandru Boabă, Ion Avram, Nicolae Bozdoc, miniștri, Dumitru Bejan, prim - adjunct al ministrului comerțului exterior, Victor Ionescu, președintele Camerei de Comerț. Conducătorii de partid și de stat au vizitat standurile expoziției în care este prezentată o mare diversitate de produse ce oglindesc nivelul actual de dezvoltare al economiei R.S. Cehoslovace. Bogat reprezentată este ramura industriei construcției de mașini — produsele industriei de automobile, mașini - unelte, mașini agricole, mașini pentru construcții, machete ale unor instalații complexe pentru industria energetică, mașini textile și grafice. Sunt expuse, într-o gamă variată, mașini de precizie, produse ale industriei electrotehnice de curenți slabi, produse chimice și farmaceutice, precum și produse ale industriei textile și de confecții, instrumente cuiercuri dimineața, în pavilionul B din Parcul Herăstrău din Capitală, s-a deschis Expoziția industrială cehoslovacă. După intonarea imnurilor de stat ale Republicii Socialiste Cehoslovace și Republicii Socialiste România, Alfred Lenard, directorul expoziției, a rostit cuvîntul de deschidere. In continuare au luat muzicale, bijuterii, porțelanuri, cristaluri, obiecte de artizanat. In timpul vizitei, oaspeții au primit explicații ample referitoare la calitatea produselor, precum și asupra modului de funcționare a mașinilor și utilajelor. Tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și ceilalți conducători de partid și de stat au apreciat nivelul tehnic la care sunt realizate produsele, precum și modul de organizare a expoziției. Președintele Consiliului de Stat și-a exprimat convingerea că expoziția va contribui la dezvoltarea și adîncirea în continuare a colaborării economice româno - cehoslovace. înainte de plecare, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer au consemnat în cartea de onoare a expoziției : „Expoziția cehoslovacă ne-a oferit o grăitoare imagine a progreselor obținute de poporul cehoslovac în organizarea și dezvoltarea unei industrii de înalt nivel tehnic. Ea constituie o semnificativă expresie a talentului, pregătirii tehnice și capacității de creație a muncitorilor și tehnicienilor, a inginerilor și specialiștilor din industria socialistă a Cehoslovaciei. Felicitînd din inimă pe organizatorii expoziției, urăm poporului Cehoslovaciei frățești noi și mari succese în dezvoltarea economiei și în ridicarea nivelului de trai, în edificarea socialistă a patriei sale“. Vicepreședintele Guvernului Federal al R. S. Cehoslovace, Vaclav Vales, a mulțumit conducătorilor de partid și de stat pentru vizita făcută și pentru cuvintele de caldă apreciere la adresa expoziției și a produselor prezentate. (Agerpres) vîntul Vaclav Vales, vicepreședinte al Guvernului Federal al Cehoslovaciei, și Ion Pățan, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al României. Cei prezenți au vizitat apoi expoziția. Pe o suprafață de 5.400 m.p., 22 de întreprinderi de comerț exterior prezintă produse din majoritatea ramurilor industriale ale Cehoslovaciei. (Agerpres) Campania agricolă impune Mobilizarea tuturor forțelor, maximă operativitate! Eforturile oamenilor muncii din agricultura județului sînt îndreptate în aceste zile spre recuperarea rămînerilor în urmă, în actuala campanie agricolă. Drept rezultat, ritmul la semănat în sectorul cooperatist a crescut cu 43 la sută față de acum două zile, înregistrîndu-se, ieri, o viteză de lucru de 4.036 hectare. Astfel, planul la însămințări a fost realizat în proporție de 21,5 la sută. Aseară, s-au înregistrat 14.228 hectare alături de primăvară, ceea ce înseamnă aproape jumătate din plan, iar la pregătirea terenului pentru semănat - 26 la sută pe total sectoare. In zilele care urmează este necesar să se folosească cil mai rațional mijloacele și forțele existente pentru marirea vitezei de însemințare, asigurind, totodată, buna calitate a lucrărilor. Ziua și noaptea . In noaptea spre miercuri, mai mulți tractoriști de la C.A.P. Sf. Ilie au lucrat pînă-n zori, avînd 15 ha. pentru cartofi și discuind alte 19 ha. pentru plantatul cartofilor. Alături de ei era șeful secției I.M.A., tovarășul Vasile Maximese. De altfel, în această cooperativă agricolă noaptea se pregătește terenul, iar ziua se seamănă. In frunte este brigada condusă de Nicolae Cernică, precum și tractoriștii N. Cașovschi, E.Sojocaru, I. Petriceac și L. Corduș. Cooperatorii și mecanizatorii, terminînd de semănat culturile din prima epocă, dau zor cu semănatul porumbului și plantatul cartofului, mențină printre hotărîți să se fruntașii pe județ. • O bună organizare am constatat la C.A.P. Șcheia. Cu 4 mașini se plantau cartofi în tarlaua „Dealul Vechi“, unde au teren brigăzile conduse de Nicolae Păcuraru și Constantin Onciu, în timp ce intarlaua „Fîntîna lui Arșip" trei tractoriști discutau și grăpau terenul, urmînd ca, de îndată, să se înceapă plantatul cartofilor. • In C.A.P. Ipotești au fost mobilizate forțe puternice. Alături de cele 12 tractoare pe care le are secția TMA de aici, au venit, în sprijin, încă 8 tractoare din zona Rădăuților. Tovarășii ing. Ion Pînzaru și Ion Irimiciuc, primar, spuneau că după modul cum e organizat lucrul, cel tîrziu pînă la 23 mai se termină de arat întrea- Ing. GH. ZAHARESCU DUMITRU TURTA EMIL MOREA Imagine din piața „23 August" — Suceava Foto: I. NEGREA I CITIȚI ÎN PAGINA A lll-A DIMENSIUNILE UMANE ALE MUNCII ?